Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Oscarový režisér Francis Ford Coppola natočil remake klasického děsivého příběhu o neuvěřitelně svůdném transylvánském princi (Gary Oldman), který se vydává z východní Evropy do Londýna 19. století, aby zde hledal lidskou lásku. Po staletích strávených o samotě v chátrajícím zámku je Drákula posedlý spalující touhou, která jej přiměje vystoupit z ústraní. Když charismatický Drákula potká mladou ženu Mínu (Winona Ryderová), která je odrazem jeho dávno ztracené lásky, oba se vrhnou do víru romantické vášně a hrůzy. Díky “iluzorním” speciálním efektům a mimořádnému hereckému obsazení se Coppolovi podařilo vytvořit svěží a provokativní pojetí upírského příběhu, v němž se až nezvykle věrně drží Stokerovy předlohy. (Cinemax)

(více)

Videa (3)

Trailer 1

Recenze (860)

hellstruck 

všechny recenze uživatele

Já se přidám k té méně nadšené skupině. Drákula je pro mě největším filmovým zklamáním a to z jednoduchého důvodu; není tomu dávno, co jsem četla předlohu a tak mi tato až hollywoodsky přikrášlená verze připadá vyloženě zprzněná. Vysoké hodnocení omlouvá jen neznalost předlohy :)) (Viz.komentáře některých uživatelů, kteří zprvu hodnotili kladně a po přečtení hodnocení pěkně srazili, je jich víc než dost). Kde začít.. začátek laciný, zrovna tak jako více scén, které působily až parodicky, což si troufám říct, nebyl účel. Překroucené charaktery postav mi lámou srdce, protože zatímco v knize byla Mina počestná a mravná, tady se chová jako hloupý teenager. A Lucy! Lucy, Lucy, Lucy..Z veselé dívky je jednoduše, promiňte mi ten výraz, děvka. Počáteční scéna, kdy se obě hihňají u kamasutry mi napověděla, že tohle půjde trochu jiným směrem, než mělo.. Ale stále jsem doufala ve zlepšení. To se prostě nekonalo. Spíše se mne zmocnila nuda smíšená se znechucením z toho, jakou z toho udělali zase zamilovanou slátaninu, jen aby to bylo patřičně hollywoodsky okořeněné. Mimoto se herci na své postavy absolutně nehodili, snad až na Garyho Oldmana, kterého vidím jako jediný skutečný klad celého filmu. Proč tedy dvě hvězdičky? Snad proto, že mě skoro bolí dát Drákulovi méně, kvůli kultovní předloze. ()

Slasher 

všechny recenze uživatele

Co to sakra bylo? Tahle verze Draculova příběhu (ať si je své předloze sebevěrnější) mě zanechala zcela chladným, dokonce až otráveným. Oldman vystřídá několik podob, od starce až po vlkodlakoupíra, ale jeho Hrabě mi přišel moc extravagantní, tak nějak mi vůbec nesednul (nejspíš už jen samotnou Garyho dobráckou tváří). Ostatní charaktery byly podivně disfunkční jakbysmet. A celkově, nenapadá mě na účet Coppolova Draculy jedno jediné pozitivum. Pryč s tím. ()

Reklama

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Filmů s Drákulou vzniklo mnoho- Dodnes vzniklo přes 200 filmů a společně s Tarzanem, Sherlockem Holmesem a Wong Fei-hungem jde o jednu z nejčastěji zpracovaných filmových postav a a díky faktu, že filmů nadále přibývá se tomu asi jen tak nezmění. Jednou z nejznámějších adaptací příběhu Brama Stokera, který se inspiroval legendami o krutosti valašského knížete Vlada III. Draculy je poté adaptace z roku 1992 v režii Francise Forda Coppoly. Dracula vznikl ihned poté co Francis Ford Coppola zakončil svou trilogii Kmotr a bylo mnoho věcí, které ho lákali k tomu si svojí verzi Draculy opravdu natočit. Scénář Jamese V. Harta mu přišel velice slibný a na režii snímku nakonec kývl. Coppola se ovšem musel studiu Sony podřídit v tom ohledu, že se mohl spokojit pouze s rozpočtem vystavený na 40 milionů dolarů a musel natočit zhruba 2-hodinový film. Coppola před natáčením naplánoval každý libovolný obraz, mohl se spokojit s výborným kameramanem Michaelem Ballhausem a jeho cílem bylo do jisté míry redefinovat zavedený přístup, kterým se k příběhům o Draculovi přistupuje. Ten je sice pořád tou krutou zápornou postavou, zároveň ale Coppolův Dracula představuje ikonické monstrum jako muže schopného lásky a víceméně do jisté míry i tragického antihrdinu a představuje do jisté míry novou perspektivu jak lze na tohoto nejslavnějšího upíra reagovat. Coppolův Dracula je vizuálně vtahující podívaná, která funkčně využívá milostnou zápletku na pozadí klasických hororových schémat. Nejde ani zdaleka o nejlepší Coppolův film, tento perfekcionista šel ale do svého zpracování Draculy naplno a jde o film, který byl očividně natočen pod dohledem silné autorské ruky. V porovnání s takovou Apokalypou nebo trilogii Kmotr má Dracula jeden problém- Vizuální stránka je mnohem výraznější než příběh a jeho postavy. Je to překrásná podívaná se fascinující výpravou, pozoruhodnými kostýmy, kamerovými hrátkami a hudbou Wojciecha Kilara která k celému filmu dokonale sedí. Právě co se týče obsahu ale možná Draculovi chybí trošku větší náboj, který by možná přišel v případě, že by Coppola spolupracoval na scénáři. Ten se ovšem spokojil pouze s režií a jinak vlastně celkem fajn Hartův scénář tak alespoň přináší trochu nový pohled na samého Draculu. Gary Oldman je jako Dracula výborný- Právě jemu se podařilo dát Draculovi duši a jeho ztvárnění hraběte je naprostým právem jedním z nejikoničtějších ztvárnění. Keanu Reeves je typově vhodně obsazený (sám Coppola ovšem o jeho talentu přesvědčen nebyl a obsadil ho údajně jen proto, že chtěl nějakého mladíka, který byl do kin nalákal něžné divačky), Winona Ryder jako Mina kouzelná, Tom Waits jako Renfield je na tuhle podivnou roli též trefou do černého a Anthony Hopkins je jako Van Helsing skvělý a ztvárňuje tak trochu jiného Van Helsinga. Coppola se tak mohl spolehnout na vynikající obsazení, které ze svých rolí dostalo mnoho a to i přesto, že ty postavy vlastně sami zas tak o sobě silné nejsou. Dle mnohých je Coppolův Dracula v zásadě urážkou původní předlohy (těžko soudit z pohledu člověka, který s předlohou čest neměl), který změnil chování mnoha postav. Možná i právě tyto změny můžou za to, že ty postavy nejsou kdovíjak silné a jsou výrazné alespoň díky těm solidním výkonům. Silné obsazení zde prostě nezklamalo. Coppolův Dracula po celou dobu funkčně staví na atmosféře a s brakovou látkou pracuje velmi unikátním způsobem. Krom vystavění klasických ploch, kterými typický příběh o Draculovi oplývá a krom přistavěné redefinice především v romantickém odvětví ale Coppolovu Draculovi možná chybí menší přesah. Přesah, který tolik měli Coppolovy filmy trilogie Kmotr, Rozhovor nebo Apokalypsa. Jenomže pořád je to natočený očividně silným uchopením. Pořád je to vizuálně podmanivý. Pořád je to výrazný film a má mnoho pozitivních aspektů. K dokonalosti mu chybí právě nějaký přesah, pevnější postavy a pevnější průběh děje, jinak je ale Coppolův Dracula pořád především povedený gotický horor, který v zásadě funkčně pracuje s romantickými motivy. Coppolův Dracula je osobitý až na půdu a zároveň mu přitom chybí ten jistý tah na branku. Přesto jde ale o vizuálně dokonalý film, který sice svou vizuální velkoleposti strká obsahovou stránku do kapsy, veškeré ty motivy a procítěnost ale ve finále využívá tak funkčně, že je vlastně hodně snadné to celé Draculovi odpustit. Pořád jde o toho méně pamětihodného Coppolu a stojím si za tím, že Coppola by za psacím strojem vytvořil scénář, který by dokázal držet laťku s vizuálním zpracováním (Apocalypse Now!), přesto je ale Dracula v zásadě fajn podívaná. Podívaná po které je člověk spíše spokojený než nadšený, i to ale samo o sobě někdy stačí...... () (méně) (více)

viperblade 

všechny recenze uživatele

Dokonalé. Jsem rád, že stále existuje někdo, kdo dokáže (či dokázal) říct ne CGI efektům a pěkně postaru ale efektivně, dokáže "vykouzlit" efekty, které nejsou k smíchu. Myslím, že Coppola cítil, že k jednomu z nejznámějších příběhů všech dob, se spíše hodí starší efekty než počítače a já mu za to děkuju, protože právě díky tomu film získal jedinečnou atmosféru. Při sledování tohoto snímku mě kolikrát napadlo, proč se dneska takovéhle filmy netočí, načež můj spolubydlící řekl něco vcelku zajímavého: "To víš, dneska lidi zajímá spíše budoucnost a zapomínají na minulost." Na tom něco bude, kolik se dnes natáčí sci-fi filmů z post-apokalyptického světa? No nic, o tomhle zde nechci psát, chci psát o tomto dokonalém filmu, ale vše už bylo napsáno. Geniální Oldman, dokonalý Hopkins, "nevinná" a překrásná Winona, ještě krásnější (škoda, že po tomto filmu nějak zapadla) Frost a mladý a ještě neotesaný Reeves. Tihle všichni přispívají k tomu, že Dracula je opravdu poctivým filmem, který ukazuje, jak velký a geniální režisér je Coppola. Jeho další nesmazatelná stopa do dějin kinematografie. Už asi pátá. 100 %. ()

Beckett51 

všechny recenze uživatele

Spíše než filmovou adaptací bych to nazval filmovou interpretací, protože se ve svém jádru i obalu jedná spíše o umělecké dílo, než-li o klasický "zábavný" film. Neskutečně chytře si hraje s divadelní teatrálností, kvůli které předloha nebyla tak uvěřitelná, jak se býti snažila, a posouvá jí až do pro mnohé nestravitelných, svým způsobem až parodických výšin. Zajímavý je i zvýraznění motivů (především sexuálních), který byly v předloze pouze naznačený a tady je na nich veskrz postavenej celej příběh. Celkový vyznění díla je ovšem oproti knize poměrně odlišné, zvláště díky tomu, že Hart s Coppolou udělali z Draculy skutečnou postavu s motivacemi, protože jakési "dětské zvíře v pozadí" by v této vizi opravdu nedělalo dobrotu. Na úkor toho, že už se nejedná o příběh několika mužů bojujících proti nestvůře za záchranu své lásky (stručně řečeno), ale o jakýsi nadčasový romantický příběh o Draculovi a Mině, a samozřejmě i na úkor omezené stopáže, bohužel dost vyznívají do prázdna všechny ostatní postavy v čele s Renfieldem, Sewardem a Holmwoodem. Navzdory tomu se ale jedná o neskutečně vtahující film (pokud jste tím správným typem diváka) s neobyčejným vizuálem, skvělýma hereckýma výkonama (ať dělám co dělám, pod jménem Dracula se mi vždy vybaví Gary Oldman), mrazivou hudbou a několika absolutně nezapomenutelnýma scénama z nichž v mých očích bezesporu vévodí úvod a Mínin křest krví. Jsem asi jeden z mála lidí na planetě, ale vůbec by mi nevadilo, kdyby byl film klidně o hodinu delší. ()

Galerie (62)

Zajímavosti (72)

  • Když jde kníže Vlad (Gary Oldman) k Elizabeth (Winona Ryder), která již leží mrtvá na zemi, můžeme si všimnout jejího škubnutí víček i čela, když k ní její milovaný spěchá a spadne na kolena. (Pavlínka9)
  • Exteriér Drákulova (Gary Oldman) hradu byl vytvořen podle obrazu Františka Kupky "Vzdor - Černý idol". (fannah)

Související novinky

Produkce Coppolova Megalopolis se zmítá v chaosu

Produkce Coppolova Megalopolis se zmítá v chaosu

10.01.2023

Opakuje se snad historie a nadělí nám legendární režisér Francis Ford Coppola (Kmotr) další Apokalypsu? Na takové soudy je asi brzy, pro tuto chvíli to ale vypadá, že produkce na vysněném projektu… (více)

Vlad Worthington?

Vlad Worthington?

27.01.2010

O projektu Dracula: Year Zero jsme poprvé psali snad před dvěma roky. Vypadalo to, že mezitím skončil někde v škarpě u cesty, ale studio Universal jej oprášilo a chce film natočit tak rychle, aby… (více)

Dracula začíná

Dracula začíná

13.07.2007

Nejdřív oddělal Brandona Lee ve Vráně, pak stvořil neúspěšnou, ale stoprocentně kultovní sci-fi Smrtihlav a nakonec nechal Willa Smithe válčit s plecháči v Já, robot. Alex Proyas je režisér, který… (více)

Reklama

Reklama