Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Oscarový režisér Francis Ford Coppola natočil remake klasického děsivého příběhu o neuvěřitelně svůdném transylvánském princi (Gary Oldman), který se vydává z východní Evropy do Londýna 19. století, aby zde hledal lidskou lásku. Po staletích strávených o samotě v chátrajícím zámku je Drákula posedlý spalující touhou, která jej přiměje vystoupit z ústraní. Když charismatický Drákula potká mladou ženu Mínu (Winona Ryderová), která je odrazem jeho dávno ztracené lásky, oba se vrhnou do víru romantické vášně a hrůzy. Díky “iluzorním” speciálním efektům a mimořádnému hereckému obsazení se Coppolovi podařilo vytvořit svěží a provokativní pojetí upírského příběhu, v němž se až nezvykle věrně drží Stokerovy předlohy. (Cinemax)

(více)

Videa (3)

Trailer 2

Recenze (860)

Xmilden 

všechny recenze uživatele

Úvodních 5 minut je pastva pro filmového labužníka. Coppola je pan režisér, kdyby všechny legendy hororového plátna dostali do rukou podobní umělci, tak si myslím, že by si sem tam i nějaký ten horor odnesl sošku. Dracula z roku 92 bude asi již navěky dokonalost sama a nejlepším upírským filmem všech dob. Zajímavé bylo že jsem film nedávno opět sledoval zrovna když současně běželo na Nově Stmívání:) ()

obitus 

všechny recenze uživatele

Coppola, ac se pomerne presne drzi knizniho zpracovani, znicil prakticky cele pojeti Draculy, tak jak ho videl Stoker. Vyrazna vytvarna stylizace musi byt k smichu kazdemu, kdo kdy videl nejake opravdu kvalitni zpracovani (1931, 1958). Oldmanova kreace by byla bezchybna v pripade, ze by Dracula mel byt priteplaly chudak, ktery se utapi v sebelitosti. Nudna a nezabavna kravina, Coppola je trapny. ()

Reklama

Morien 

všechny recenze uživatele

(1001) Ve třinácti letech jsem ovlivněna Agathou Christie a její detektivkou Pět malých prasátek (ano, čtete správně) začala psát svou vlastní upíří novelu, jejímž obsahem v podstatě bylo, že dívka upírka ani za boha nemůže přesvědčit svého umírajícího milence, aby se stal rovněž upírem a sdílel s ní jejich nesmrtelnou lásku navždy. Ve svém pubertálním věku jsem ale nebyla schopna vymyslet uspokojivý závěr a příběh tak zůstal nedokončen. Několik let nato jsem si přečetla Drákulu a uvědomila si dvě věci: za á život bez konce postrádá význam (a nesmrtelnost se tím stává tužbou zbabělců/slabých) a za bé že opravdová (osudová) láska (ať už jako idea nebo skutečná a existující) není možná bez věrnosti. Francis Ford ve své adaptaci pochopil jenom za á (ale díky bohu aspoň za to, protože dnes se svět zaplavuje upírskými příběhy, kterým to uvědomění dodnes uniká) . Osudovou lásku si vzal jako hnací motor příběhu, ale věrnost se mu vytratila, maximálně ji ústy Van Helsinga cynicky komentuje. Vznikl mu tím film o tom, že muži nerozumí ani lásce, ani ženám. A jestli ženy něčemu rozumí, tak to se nedozvíme, protože žijí ve světě opanovaném muži. Závěr, kdy Keanu nechá Winonu odejít, ovšem naznačuje, že by něčemu rozumět mohly. Alespoň se toho chápe s humorem a jeho zobrazení souboje racio versus neracio je příjemně vtipné. Samozřejmě mě velmi dojal Gary a všechny jeho podoby (zejména zelená mlha a netopýří monstrum). Nejraději mám asi celou tu epizodu s bojem o duši slečny Lucy. Sbližování Míny s hrabětem má své momenty (hladí spolu divokého vlka, ach), ale nemůžu se prostě zbavit dojmu, že protože ona zrazuje Jonathána a rovněž hrabě svou pozornost rozmělňuje mezi mnoho žen, tak je v mých očích ta láska ponížená a neplatná. Líbily se mi zvířecí zvuky vycházející z hrdel sličných dívek, jak říká sám hrabě, od šelem se máme ještě mnoho co učit. Ale pořád jsem byla víc ohromena očima, než srdcem. P.S.: A ušima! Wojciech Kilar! ()

POMO 

všechny recenze uživatele

Referenčná ukážka víťazstva formy nad obsahom. Francis Ford Coppola akoby sa snažil čo najdôveryhodnejšie a najefektívnejšie preniesť Stokerove fantázie do sugestívnych filmových obrazov, ale zabúdal pri tom na postavy a samotný príbeh. Po vizuálnej a hudobnej stránke je film úchvatný. Výprava, kostýmy, kameramanská hra s tieňmi, jednotlivé surrealistické výjavy, to všetko je v perfektnej harmónii s unikátnou hudbou Wojciecha Kilara. A ten casting! Keanu Reeves ako elegantný Jonathan, Winona Ryder ako krehká Mina, Anthony Hopkins ako démonický Van Helsing, Tom Waits ako "hmyzofil" Renfield a hlavne Gary Oldman ako odpudivý, ale hypnotizujúci gróf Dracula, tí všetci akoby sa pre tieto role narodili. Ale nech to všetko vizerá a znie akokoľvek úchvatne, príbeh postráda srdce príbehu, ducha, ktorý by ma napriek znalosti látky dokázal na dve hodiny vtiahnuť do deja a nedať mi vydýchnuť. Dracula je gotický horor podľa klasickej predlohy, pri ktorom by ma nevyrušovalo žuvanie popcornu. Čo by napríklad pri Herzogovom Nosferatovi nepripadalo v úvahu. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Filmů s Drákulou vzniklo mnoho- Dodnes vzniklo přes 200 filmů a společně s Tarzanem, Sherlockem Holmesem a Wong Fei-hungem jde o jednu z nejčastěji zpracovaných filmových postav a a díky faktu, že filmů nadále přibývá se tomu asi jen tak nezmění. Jednou z nejznámějších adaptací příběhu Brama Stokera, který se inspiroval legendami o krutosti valašského knížete Vlada III. Draculy je poté adaptace z roku 1992 v režii Francise Forda Coppoly. Dracula vznikl ihned poté co Francis Ford Coppola zakončil svou trilogii Kmotr a bylo mnoho věcí, které ho lákali k tomu si svojí verzi Draculy opravdu natočit. Scénář Jamese V. Harta mu přišel velice slibný a na režii snímku nakonec kývl. Coppola se ovšem musel studiu Sony podřídit v tom ohledu, že se mohl spokojit pouze s rozpočtem vystavený na 40 milionů dolarů a musel natočit zhruba 2-hodinový film. Coppola před natáčením naplánoval každý libovolný obraz, mohl se spokojit s výborným kameramanem Michaelem Ballhausem a jeho cílem bylo do jisté míry redefinovat zavedený přístup, kterým se k příběhům o Draculovi přistupuje. Ten je sice pořád tou krutou zápornou postavou, zároveň ale Coppolův Dracula představuje ikonické monstrum jako muže schopného lásky a víceméně do jisté míry i tragického antihrdinu a představuje do jisté míry novou perspektivu jak lze na tohoto nejslavnějšího upíra reagovat. Coppolův Dracula je vizuálně vtahující podívaná, která funkčně využívá milostnou zápletku na pozadí klasických hororových schémat. Nejde ani zdaleka o nejlepší Coppolův film, tento perfekcionista šel ale do svého zpracování Draculy naplno a jde o film, který byl očividně natočen pod dohledem silné autorské ruky. V porovnání s takovou Apokalypou nebo trilogii Kmotr má Dracula jeden problém- Vizuální stránka je mnohem výraznější než příběh a jeho postavy. Je to překrásná podívaná se fascinující výpravou, pozoruhodnými kostýmy, kamerovými hrátkami a hudbou Wojciecha Kilara která k celému filmu dokonale sedí. Právě co se týče obsahu ale možná Draculovi chybí trošku větší náboj, který by možná přišel v případě, že by Coppola spolupracoval na scénáři. Ten se ovšem spokojil pouze s režií a jinak vlastně celkem fajn Hartův scénář tak alespoň přináší trochu nový pohled na samého Draculu. Gary Oldman je jako Dracula výborný- Právě jemu se podařilo dát Draculovi duši a jeho ztvárnění hraběte je naprostým právem jedním z nejikoničtějších ztvárnění. Keanu Reeves je typově vhodně obsazený (sám Coppola ovšem o jeho talentu přesvědčen nebyl a obsadil ho údajně jen proto, že chtěl nějakého mladíka, který byl do kin nalákal něžné divačky), Winona Ryder jako Mina kouzelná, Tom Waits jako Renfield je na tuhle podivnou roli též trefou do černého a Anthony Hopkins je jako Van Helsing skvělý a ztvárňuje tak trochu jiného Van Helsinga. Coppola se tak mohl spolehnout na vynikající obsazení, které ze svých rolí dostalo mnoho a to i přesto, že ty postavy vlastně sami zas tak o sobě silné nejsou. Dle mnohých je Coppolův Dracula v zásadě urážkou původní předlohy (těžko soudit z pohledu člověka, který s předlohou čest neměl), který změnil chování mnoha postav. Možná i právě tyto změny můžou za to, že ty postavy nejsou kdovíjak silné a jsou výrazné alespoň díky těm solidním výkonům. Silné obsazení zde prostě nezklamalo. Coppolův Dracula po celou dobu funkčně staví na atmosféře a s brakovou látkou pracuje velmi unikátním způsobem. Krom vystavění klasických ploch, kterými typický příběh o Draculovi oplývá a krom přistavěné redefinice především v romantickém odvětví ale Coppolovu Draculovi možná chybí menší přesah. Přesah, který tolik měli Coppolovy filmy trilogie Kmotr, Rozhovor nebo Apokalypsa. Jenomže pořád je to natočený očividně silným uchopením. Pořád je to vizuálně podmanivý. Pořád je to výrazný film a má mnoho pozitivních aspektů. K dokonalosti mu chybí právě nějaký přesah, pevnější postavy a pevnější průběh děje, jinak je ale Coppolův Dracula pořád především povedený gotický horor, který v zásadě funkčně pracuje s romantickými motivy. Coppolův Dracula je osobitý až na půdu a zároveň mu přitom chybí ten jistý tah na branku. Přesto jde ale o vizuálně dokonalý film, který sice svou vizuální velkoleposti strká obsahovou stránku do kapsy, veškeré ty motivy a procítěnost ale ve finále využívá tak funkčně, že je vlastně hodně snadné to celé Draculovi odpustit. Pořád jde o toho méně pamětihodného Coppolu a stojím si za tím, že Coppola by za psacím strojem vytvořil scénář, který by dokázal držet laťku s vizuálním zpracováním (Apocalypse Now!), přesto je ale Dracula v zásadě fajn podívaná. Podívaná po které je člověk spíše spokojený než nadšený, i to ale samo o sobě někdy stačí...... () (méně) (více)

Galerie (62)

Zajímavosti (72)

  • Ve scéně, kdy jedou s již proměňující se Minou (Winona Ryder) do Transylvánie vlakem a Jonathan (Keanu Reeves) se k ní skloní, má na obličeji viditelné známky potu. O pár sekund později není po potu ani stopa. (Pavlínka9)
  • Dracula (Gary Oldman) se Mině (Winona Ryder) představí jako princ Vlad ze Sagitu. Jeho křestní jméno bylo skutečně Vlad, ovšem žádný Sagit ani jako země či město nikdy neexistovalo. (Nick321)
  • Na první setkání s herci, kteří byli vybrání pro hlavní postavy ve filmu, si Francis Ford Coppola připravil neobvyklou zkoušku. Přiměl je všechny přečíst Stokerův román nahlas, aby získali cit pro příběh. (Pavlínka9)

Související novinky

Produkce Coppolova Megalopolis se zmítá v chaosu

Produkce Coppolova Megalopolis se zmítá v chaosu

10.01.2023

Opakuje se snad historie a nadělí nám legendární režisér Francis Ford Coppola (Kmotr) další Apokalypsu? Na takové soudy je asi brzy, pro tuto chvíli to ale vypadá, že produkce na vysněném projektu… (více)

Vlad Worthington?

Vlad Worthington?

27.01.2010

O projektu Dracula: Year Zero jsme poprvé psali snad před dvěma roky. Vypadalo to, že mezitím skončil někde v škarpě u cesty, ale studio Universal jej oprášilo a chce film natočit tak rychle, aby… (více)

Dracula začíná

Dracula začíná

13.07.2007

Nejdřív oddělal Brandona Lee ve Vráně, pak stvořil neúspěšnou, ale stoprocentně kultovní sci-fi Smrtihlav a nakonec nechal Willa Smithe válčit s plecháči v Já, robot. Alex Proyas je režisér, který… (více)

Reklama

Reklama