Obsahy(2)
Snímek představuje první Cormanův přepis díla Edgara Allana Poea, k jehož tvorbě se pak v následujících letech několikrát vrátil, ať už k přímé adaptaci literární předlohy nebo je n jako ke zdroji inspirace. Mladý muž přijíždí do ponurého sídla Rodericka Ushera, aby si odtud odvezl jeho sestru, s níž je zasnouben. Od prvního záběru je však zřejmé, že majitel domu i jeho sestra jsou pronásledování rodovou kletbou, která se jako temný mrak vznáší nad kdysi honosnou stavbou. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (139)
Velká škoda, že tahle klasická adaptace příliš lpí na divadelní statičnosti (i když kamera v některých pasážích zdárně mate), kterou nemůžou naplno vykompenzovat ani uchvacující temně rudé dekorace spolu se strhujícím Vincentem a tvrdým svícením. I přes to je ovšem galerie šílených rodinných portrétů zážitkem, který stojí za zhlédnutí, už je pro ten nepříjemný zvuk vrzání starých ztrouchnivělých schodů a řinčení řetězů otevírající se kobky. Tak neočekávaná a drastická gradace se totiž jen tak nevidí... ()
Sklamanie. Týmto filmom som s Rogerom Cormanom začal a bohužiaľ asi aj skončil. Teda, nedá sa povedať, že by neodviedol dobrú prácu. Ten zámok, hmla, blesky, atmosféra, vlastne celá výprava (samozrejme až na tú divadelnosť; naozaj som celý film čakal, že na konci spustia oponu), výtvarná štylizácia, rekvizity (!), super záverečná scéna, super snová sekvencia... všetko to treba iba pochváliť. Ale tá nuda! A ešte raz divadelnosť! A kde je nejaké napätie, sa pýtam? Okrem toho mi neuveriteľne vadila tá megalomanská hudba. Bolo jej viac ako dialógov a úplne nechápem načo. Veď tam mal starý zámok a Vincenta Pricea, tým mal atmosféru vyriešenú a keď k tomu neustále hrala tá príšerná hudba, napätiu to teda rozhodne nepridalo. Ale späť k Priceovi. Jeho uhrančivý pohľad a hlavne hlas a úžasná démonickosť, nech hovorí alebo robí čokoľvek; myslím, že keby tam bol iba on a predčítal Poea, stačilo by to (a jak pozerám jeho filmografiu, už to aj párkrát robil). Ústredná dvojica mu to akurát kazila (Damon vyzerá jak atrapa Tonyho Curtisa a Faheyová ako škaredšia Vivien Leigh). Skorej by si uznanie zaslúžil Harry Ellerbe ako sluha, te bol rozhodne presvedčivejší (na béčko). Aby som to tak zhrnul: Horor, ktorý vyvoláva úsmev a nudí. Nebyť tých detailov, pekného záveru a pána Pricea, ktorému sa týmto klaniam, asi by to ani nastálo za povšimnutie. ()
No tak tahle Cormanovo adaptace Poea je prece jen vernejsi, samozrejme tu je spousta odlisnosti od predlohy, ale zakladni prvky, jako predcasne pohrbena sestra, rozpadajici se dum, silenstvi Ushera atd. tu jsou. Na druhou stranu, ze zacatku to sice vypada zase desne tajemne a postupne se odhalujou detaily o domu, jenze vse se dozvime uz v naky 30. minute, takze to pak krapet ztraci na napeti. Ale oproti Jame a kyvadlu je film prece jen krapet sviznejsi a sem tam se i deje neco zajimavyho. A Price je opet skvelej, takze film tech 80 minut slusne zabavi. ()
Sportovec píše: "Pochybujeme-li v Cormanově případě o kvalitě adaptace, vyjadřujeme tím současně nedůvěru i Poeově stejnojmenné literární předloze." To je ovšem nepříslušná mystifikace, až demagogie. Roger Corman natočil dobrý film, ale z Poea se sklouzl po jedné (či dvou) kolejích, kdežto Poe do této povídky zaklel snad celou bídu tohoto světa. Pokud se chceme podívat pod povrch Rogerových (tentokráte mluvím o Usherovi) racionalizací, potud snad najdeme skutečné důvody jeho čin. Je-li nestvůrný následek, potom je nestvůrná i příčina – a po ní raději pátrejme V Poeovi samém. Další nekompatibilitou, zde s Usherovou smyslovou přecitlivělostí, byl hrozný kravál, který provázel celý film – nejen praskání, bouchání, lomození, ale i hudba byla z jiné dimenze. Usherův dům se rozpadal, ale tiše, neslyšně se potopil do jezerních vod. ()
Bezútěšné, depresivní, zoufalé bloumání po domě, jehož každá cihla nasáklá zlem zabíjí sebemenší příjemnou vzpomínku a probouzí v člověku jen to nejhorší, co by jinak nejraději pohřbil v nejhlubším hrobě zapomnění. Světlo svíček stačí jen na to, aby osvítilo příšerné portréty šílenců, jejichž ruce, zbrocené krví, jakoby sahaly ve spánku po hrdlech spících smrtelníků. A na Philipovu lásku k Madelin, tak čistou a plnou radosti ve své podstatě, je již od samého počátku vrhán temný stín prokletí mnoha generací zkažené krve Usherů. No tak se uklidníme...ten konec nebyl moc zvládnutý, efekty bídné, ale pořád je to gotika jako řemen. Čtyři až pět, píšu čtyři, ať ti nepokazím vysvědčení. ()
Galerie (67)
Zajímavosti (10)
- Roger Corman se dozvěděl, že v Orange County v Kalifornii je stará stodola odsouzená k demolici. Proto se s majiteli dohodl, aby mu dovolili stodolu v noci spálit a natočit požár pro film. (Chatterer)
- Některé záběry hořícího domu Usherů použil režisér Roger Corman i ve svých dalších filmech. (ČSFD)
- Film se natočil za 15 dní. (Chatterer)
Reklama