Reklama

Reklama

Medvěd

Trailer

Obsahy(1)

Britská Columbie, 1885. Na velkou medvědici při vybírání medu z hnízda horských včel spadne velký kámen a zabije ji. Její mládě tak musí samo začít objevovat život. Když medvídě potká postřeleného medvědího samce, uzavřou po počáteční antipatii přátelství. Jenže lovci se nechtějí vzdát a sledují stopy už dvou medvědů. (oficiální text distributora)

Recenze (539)

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Hned na začátek je nutno dodat, že Medvěd skutečně není dokument, ale normální celovečerní film ve kterém jsou hlavními postavami dvojice medvědů. Za filmem stojí režisér Jean-Jacques Annaud, který film natočil na motivy knihy Jamese Olivera Curwooda, který tento příběh napsal podle skutečné příhody, kterou jako mladý lovec zažil. V Medvědovi se sice objeví trio lidských herců, důraz je ale ve finále skutečně kladen především na hereckou medvědí dvojici jménem Bart a Dounce. Tenhle pár medvědů grizzly se poté úplně v pohodě může zapsat do seznamu nejvýraznějších filmových dvojic a celkově je Medvěd skutečně milý rodinným filmem, který fascinuje tím jak je vizuálně nádherný, emocionálně neskutečně silný a jak perfektně šikovné medvědy v hlavních rolích má. Ze začátku sice hrozilo, že Bart Dounceho sežere jak to samci medvěda grizzlyho v přírodě s mláďaty dělají, nakonec se tak ale nestalo a je to dobře. Dá se sice polemizovat nad tím, že kdyby ve filmu hrálo jiné medvídě tak si to vůbec neuvědomíme, protože většina medvědů jsou automaticky téměř totožní, přesto to ale Bartovi a Dounceovi společně před kamerou sekne a právě oni jsou dost možná důvodem proč ten film tak funguje. Bart a Dounce před kamerou působí přirozeně, sehraně a především skutečně sympaticky. Pracovat se zvířaty je celkově jako s malými dětmi při natáčení vždy náročné a natáčení Medvěda rozhodně nebylo procházkou růžovou sadou. Ve finále ale skutečně dorazil velmi povedený dobrodružný film pro celou rodinu, který medvědy grizzly ukazuje v tom nejlepším světle a ve finále přece jen dokáže ukázat tak trochu jiný pohled na emoční fungování mezi dvěma bytostmi. Lidští herci sice rozhodně nejsou špatní, zaprvé ale nejsou ve filmu zase tak moc a když už se objeví tak jsou hlavní hvězdy pořád medvědi. Ve filmu se ale především objevují parádní myšlenky jako ,, jaký je rozdíl mezi tím, když člověk zastřelí medvěda nebo medvěd zabije psa´´ nebo kdo je v divočině v právu. Lovci jdou po hlavním medvědovi zásadně kvůli jeho kůži a jeho život je pro ně víceméně nepodstatný. Jakmile se ale medvěd začne bránit je to automaticky špatně. Ne, lidské charaktery nezačnete nenávidět, protože nejsou čistým zlem. S medvědem se ale ve finále přece jen sympatizuje o trochu lépe, protože konflikt neodstartoval on a vše co následně dělá je jen jeho obrana. Především vyvrcholení vztahu mezi medvědem a jeho lidskými pronásledovateli je tak bravurní a ukazuje jasně nečernobílý pohled což je ta nejlepší možná cesta. Už od samotného počátku filmu je Medvěd skutečně dojemná věc, kterou ještě více zvýrazňují emoce mláděte. Medvědi ve filmu nemluví a vydávají pouze medvědí zvuky, přesto je s nimi hodně snadné soucítit a přát jim tu nejlepší možnou cestu do bezpečí. Postupně budovaný vztah mezi Kaarem a Yorkem je také bravurní a autoři i bez dialogů dokázali předvést plejádu silných emocí. Součástí filmu jsou i animované snové sekvence medvíděte jejíž autorem není nikdo jiný než Břetislav Pojar, autor kultovního večerníčků jako ,, Pojďte pane, budeme si hrát! ´´, ,, Jája a Pája´´ nebo ,, Zahrada´´. Pojarův styl při loutkové animaci se tu nezapře a i když dle mého názoru do výsledného filmu úplně nezapadají, rozhodně se jedná o bravurně vykonstruované noční můry medvíděte a dost možná jeden z největších záseků českého tvůrce v dějinách celosvětového filmu pokud člověk pomine Miloše Formana či Miroslava Ondříčka. Snové sekvence dohromady nezaberou víc než 3 minuty, přesto jsou ale povedené a zaujmou i když jsou možná přece jen ve filmu trochu navíc. I tohle je ovšem přece jen bravurní způsob jak předvést ty pravé medvědí emoce na správném místě. Francouzský Medvěd je povedeným rodinným filmem, který je milý, emočně silný, bravurně natočený a především má ty nejlepší možné dva medvědí protagonisty co si tvůrci mohli sehnat. Právem jeden z nejslavnějších filmů se zvířaty v hlavní roli a právem se medvěd Bart stal v rámci svých možností filmovou hvězdou, jelikož se po tomto filmu objevil též třeba ve filmech Legenda o vášni, Aljaška v plamenech nebo Na ostří nože. Zemřel sice už v roce 2000 ve věku 22 let, jeho medvědí odkaz tu ale bude minimálně díky tomuto filmu (snad) navždy. A i když u medvěda Youka šlo o jeho první a zároveň poslední film (zemřel v roce 2011), jeho legendární kombinace s Bartem přece jen bude vždy stát za to. Lepší medvědí dvojku prostě nenajdete ani v animáku Medvědí bratři a ani v Méďovi Béďovi..... () (méně) (více)

kleopatra 

všechny recenze uživatele

Nemám ráda filmy s dětmi nebo zvířaty ( nebo s dětmi A zvířaty), protože to je ať už úmyslný nebo neúmyslný zkrátka nátlak na diváka, zvlášť - a to je téměř pravidlo- když se jedněm nebo druhým ubližuje. Jenže tenhle film je tak strašně milý, že jsem se tomu úplně poddala a nechala se dobrovolně emocionálně ždímat od začátku do konce. ()

Lima 

všechny recenze uživatele

Skoro se mi nechce věřit, že nejde o dokument natočený skrytou kamerou, ale hraný film podle scenáře. "Herecké" výkony medvědů v něm jsou tak přesvědčivé, že by to lépe nesvedli ani vycepování míšové z ruské cirkusové školy. A podívaná je to vážně nádherná. Za zmínku stojí také, že méďovy animované sny jou z dílny českého klasika Břetislava Pojara. ()

Reklama

Galadriel 

všechny recenze uživatele

Jak se dá natočit působivý film s minimálními honoráři pro výtečné herce! Všichni, kdo mají rádi přírodu si nesmí nechat tenhle film ujít. Je to dojemné, krásně a s láskou natočené, roztomilé, prostě príma. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Napínavý souboj dvou medvědů s jejich lovci, na kterém jsou nejvíc udivující medvědí herecké výkony (nehledě na počet medvědů a jejich trenérů). Inu, Francouzi vždycky uměli "zvířecí" dokumenty. Je člověk sám součástí přírody, anebo s ní nikdy nemůže koexistovat? A jaký je rozdíl mezi člověkem zabíjejícím medvěda a medvědem zabíjejícím třeba koně? Kdo to dělá pro přežití, kdo pro zábavu a kdo ze zlosti? Máme důvod litovat roztomilého medvíděte rozsápaného hladovou kočkovitou šelmou? Nebo je správné brát to jako přirozenou součást potravinového řetězce? Těžko hledat jasné odpovědi, nicméně podobně nadějný závěr jako má Medvěd přináší život jen velmi zřídka. 80% Zajímavé komentáře: berg.12, genetique, Decker, Jordan ()

J*A*S*M 

všechny recenze uživatele

Hm moc pěkné, ale že by mě to nějak zaujalo, nebo že bych měl nedejbože potřebu si to pustit znova, to určitě ne... ()

Cervenak 

všechny recenze uživatele

Neznášam filmy o zvieratkách. Okrem Čeľustí a Medveďa ;-). Bravúrne "herecké" výkony - pri mnohých scénach dodnes krútim hlavou, ako krotitelia docielili, aby Bart (neuveriteľne charizmatický medvedí sympaťák) a jeho chlpatí spoločníci urobili presne to, čo bolo treba. Okrem iného je Medveď jeden z dvoch filmov, pri ktorých plačem hneď na začiatku (druhým je vďaka vyvraždeniu McBainovej farmy Vtedy na Západe). ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Působivé. Oba medvědi předvádí nejlepší výkon a jednoznačně přejíždí jedinou konkurenci a to 6 medvědů od Cibulky. Annaud musel mít úžasnou trpělivost, kterou mu závidím a cit pro vytvoření citlivého díla. Tak jako tak jsou Medvědi výjimečným dílem nad kterým hodně lidí bude ronit slzy, ale mě se to nestalo, takže jednu maličkou hvězdičku uberu. ()

Anthony 

všechny recenze uživatele

Jestli jste při tomto filmu neuronili slzu, tak už nevím. Já měl dost hned na začátku, kdy méďovi umře maminka. Nejlepší scéna u vodopádu. ()

Rimsy 

všechny recenze uživatele

Nádherný příběh o pár medvědech, dvou lovcích, smečce špatně dopadnuvších psů a ošklivé šelmě:) Jakkoli absurdně to zní, tak se jedná o hluboce lidský příběh. Film je místy velmi dojemný, jindy zase veselý (holt hravé mládě, no:)), ale nikdy nesklouzl do patosu. Myslím, že by pro mě byl zážitek ještě lepší, kdyby ani lovci vůbec nemluvili. Ale to je jen detail. Skvělé dílo. 95%. ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Medvěd je napůl filmem a napůl dokumentem, napůl improvizací a napůl předstíranou pravděpodobností. Je evidentní, že Annaud neměl dost záběrů, tudíž si přimyslel naprosto zhovadilou epizodickou story o dvou lovcích; takový žánrový políček. ()

JFL 

všechny recenze uživatele

O dekádu před tím, než Lars von Trier valchoval diváky svou vrcholnou trilogií Zlatého srdce, ukazoval Annaud všem emocionálně devastační sílu filmového média. Jen nešel cestou gimmicku co největší čistoty a bezprostřednosti s ručními kamerami a minimem postprodukce, ale naopak pracoval s plným arzenálem dobově dostupných výrazových prostředků. Při tom díky premise příběhu o medvědech a ambici ji realizovat s minimem dialogů a v hlavních rolích s reálnými zvířaty, a tedy i s maximem prostoru ve vyprávění pro ně, není jeho film v principu o nic méně konceptuální než Trierovy okázale provokativní experimenty. Pro mnohé z mé generace byli právě "Medvědi" nezapomenutelným, až iniciačním zážitkem ve smyslu prvního setkání s precizním citovým vyděračstvím, které lze stejnou měrou nesnášet i obdivovat. Annaud mistrovsky balancuje sentimentalitu a syrovost, hyperrealitu a naturalismus. Současně v naplnění svého konceptu prokazuje, že film nepotřebuje (skoro) žádná slova, aby diváky protáhl celým spektrem emocí. Přičemž stejně jako později u Triera, už zde vidíme nelítostnou podstatu režisérského diktátu, když své postavy situuje do vyhrocených situací a nechá je v nich co nejdéle topit, aby diváky totálně vyždímal, ale při tom se nedostal za hranu kýženého účinku. I po letech, a to navíc dokonce jen v segmentech, stále stejně působivé a s poučeným pohledem ještě více úchvatné. Znovu se zase odvážím až za další řádku let, nejen proto, že "Medvědi" jsou jedním z filmů, které se opravdu nesmazatelně zapíší do paměti. ()

Reklama

Reklama