Režie:
Don CoscarelliKamera:
John AlcottHudba:
Lee HoldridgeHrají:
Marc Singer, Tanya Roberts, Rip Torn, John Amos, Janet Jones, Mike Kirton, Ben Hammer, Ralph Strait, Billy Jayne, Rod Loomis, Tony Epper, Joshua Milrad (více)Obsahy(1)
Maax, nejvyšší kněz kultu boha Ara je pro svou zálibu v dětských obětech poslán králem města Aruk Zedem do vyhnanství. Pomstychtivý kněz vyšle jednu ze svých tří čarodějnic, která těhotné královně kouzlem odejme ještě nenarozené dítě. Zabít jí ho ale zabrání náhodný svědek, který je pak vychová jako vlastního syna, kterému dá jméno Dar. Během dospívání Dar zjišťuje, že má schopnost telepaticky komunikovat se zvířaty a potom, co barbarský kmen Hunů v čele s Maaxem vyvraždí Darovu vesnici, obklopen zvířecími spolubojovníky vyráží na cestu za pomstou, na níž ho čeká i odhalení tajemství jeho původu. (choze)
(více)Videa (1)
Recenze (113)
Možná by pomohlo, kdybych Pána šelem viděl už jako dítě, protože jediné co by mohlo tuhle fantasy zachránit, by byla nostalgie. Špatné je všecko, od herců, přes děj, lacinou výpravu, až po naivní mytologii. Z celého snímku přímo čiší kouzlo osmdesátek a v nouzi se dá obdivovat krásná Tanya Roberts, ale to je asi tak všechno. Dobrodružství svalnatého Dara z rodu Emurytů je natočené a zahrané tak špatně, že veškeré klady hravě vymaže. Druhou hvězdičku přidávám za spolupracující zvířátka. ()
Dojalo mě, kolik lidí na IMDb se při hodnocení PÁNA ŠELEM nechalo přemoci nostalgií, podobně jako na ČSFD u o rok staršího SOUBOJE TITÁNů. V první polovině 80. let zareagoval Hollywood na tehdejší popularitu Dračího doupěte a dalších her na hrdiny vlnou snímků s fantasy tématikou. Po prvních vlaštovkách v roce 1981 (HAWK THE SLAYER a DRAGONSLAYER), vtrhl do kin CONAN BARBAR a tři měsíce po něm i nízkorozpočtový PÁN ŠELEM (stál necelých 5 milionů a vydělal jen 3,5) , který si v nich ale dlouho nepobyl a kultovní status získal až nesčetným reprízováním na amerických kabelových stanicích, zejména TBS. Nezávislý režisér, scenárista a producent Don Coscarelli se při psaní scenáře se svým kmenovým producentem Paulem Peppermanem jen velmi volně inspiroval stejnojmennou povídkou Andre Norton a za přispění Oscarem oceněného Kubrickova kamaramana Johna Alcotta (MECHANICKÝ POMERANČ, BARRY LYNDON, SHINNING) natočil kouzelnou fantasy pohádku, stejně vymazlenou jako jeho kultovní surrealistický horůrek PHANTASM. I tady Coscarelli zabydluje plátno pro něj typickými bizarními příšerami - meziplanetárního otrokáře Tall mana nahradil krvežíznivý kněz Maax se zálibou v dětských obětech a létající vraždící koule a zombícké trpaslíky zase hrůzní netopýří antropofágové a strážci smrti v S/M oblečcích. Stejně jako u PHANTASM, kde koule v Tall manových službách neřešily do koho se zavrtají a často tak působily spíše kontraproduktivně, i Maaxovi strážci smrti kosí všechny bez ohledu na barvy týmu a jako ve PHANTASM trpaslíky je zloduch vyrábí z obyčejných lidí. Proces jejich výroby, ve kterém hraje významnou roli pijavice umístěná uchem do mozku, je jednou z mnoha nezapomenutelných scén, které jsou Coscarelliho specialitou a kterých jsou jeho filmy plné. Film se v 90. letech dočkal dvou ultramizerných pokračování (PÁN ŠELEM 2: BRÁNOU ČASU a PÁN ŠELEM III: BRAXOVO OKO) a televizního seriálu ("PÁN ŠELEM: LEGENDA POKRAČUJE"), na kterých se ale Coscarelli nepodílel. ()
Další fantasy filmek kde očividně tvůrci neměli dost finančních prostředků. Kde exotickou černou šelmu očividně zaskočil obyčejný, přemalovaný tygr ale když nebudete brát Pána šelem přiliš vážně, nebude vám to vadit jako to nevadilo mě. Tahle vyloženě béčková conanovina mě skoro vůbec nenudila a její hrdina je vyloženě originální. Kolik fantasy hrdinů mluví s fretkami (Kódo a Pódo):)) ()
S Pánom šeliem ma nespája žiadna nostalgická spomienka, až sa divím, že som vlastne o existencii tohto filmu dlho nevedel. Vcelku vydarené fantasy má dve hlavné zápletky, čo znamená, že má aj dve rozsiahle finále a aby toho nebolo málo, tak nesmie chýbať ani srdcervúci, ale funkčný, epilóg. Nechýbajú tradičné obohraté klišé, ako keď záporák môže desaťkrát niekoho zabiť, ale stále sa niekam pozerá, niečo povie, až v tom "v poslednej chvíli" pribehne hlavný hrdina a obeť zachráni. Kauzalita sa taktiež nedrží striktne logiky. Každopádne na rok vzniku veľmi slušné, v podstate non-stop akčné. ()
"Aňblvívlbl", som šokovaný, čo dokázali natočiť v 70. a 80. rokoch. Toľko nezmyslov kinematografia mala najmä na tieto všelijaké dobrodružné, fantasy, či sci-fi žánre, že sa divím, že niekto ešte dnes na to dokáže spomínať ako na zjavenie. To, že sa jedná o Béčkový film zistíte veľmi rýchlo, mne bolo sympatické to, že tam zvieratá spolupracovali s človekom, že tam bola sexica Tanya Roberts, ktorej vtedajšia krása mi ešte dnes priam vyráža dych, no film ako taký má nezmysly, napríklad to, ako orol, či sokol, neviem už presne, čo za zviera tam bolo, ale myslím, že orol, zachránil asi 10 ročné dieťa a odletel s ním v zobáku. Záverečný boj mi prišiel ako z Pána prsteňov, akurát nudnejšia verzia a celé ako film akoby bez príbehu, no nič, na toto ma nabudúce asi neprehovoríte. ()
Galerie (24)
Zajímavosti (12)
- Herečka Tanya Roberts sa filmom zviditeľnila, práve vďaka role Kiri jej bolo ponúknuté stvárnenie postavy Stacey Sutton v bondovke Vyhliadka na smrt' (1985). (beso74)
- Film The Beastmaster byl natočen podle románu z roku 1959 "The Beast Master" od Andre Nortona. (Beastmaster4)
- Producentovi Dinu De Laurentiisovi se film líbil natolik, že Coscarellimu nabídl režii filmu Ničitel Conan. Coscarelli to odmítl, jelikož se mu nelíbil scénář. (mi-ib)
Reklama