Kamera:
Peter Menzies Jr.Hudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Antonio Banderas, Vladimír Kulich, Tony Curran, Omar Sharif, Dennis Storhøi, Erick Avari, Sven Wollter, Diane Venora, Maria Bonnevie, Kaaren de Zilva (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Vypravěčem událostí z roku 922 je arabský cestovatel Ahmed Ibn Fadlán, setkávající se ve střední Asii s bájnými Vikingy. Proti své vůli se stane jedním ze třinácti bojovníků, kteří se musí na dalekém severu utkat s tajemnými nepřáteli, sužujícími zemi krále Hrothgara. Děsiví netvoři Wendolové jsou ve skutečnosti kanibalové v medvědích kůžích, kteří útočí pod příkrovem mlhy a kteří nikoho nešetří. Vzdělaný Ahmed jen zvolna nachází vztah k drsným, neurvalým a věčně popíjejícím Vikingům. Záhy však objevuje jejich kladné vlastnosti a postupně se s nimi sbližuje. Díky nim vyspívá i on v neohroženého bojovníka. V krutém boji, kdy mají Vikingové první ztráty, se od jednoho místního starce dozvědí, že mohou zvítězit, jen když zabijí dobře ukrytou "matku" a jejich vojevůdce. (TV Nova)
(více)Recenze (559)
Antonio Banderas je pre rolu stredovekého hrdinu ako stvorený, hudba Jerryho Goldsmitha je fantasticky monumentálna a aj jednotlivé (hlavne akčné) scény sú veľmi slušne nakrútené. Nepostrádajú dynamiku, temnú atmosféru a občas naháňajú zimomriavky. Scéna v jaskyniach nemá chybu. Ale všetky tieto slušne sfilmované momenty sú zvláštne pozliepané do nekompaktného a deravého celku, ktorý vyvoláva rozpaky. Údajne je to vinou Michaela Crichtona, ktorému zmluva umožňovala zasahovať režisérovi do výslednej podoby filmu. Naštvaný John McTiernan preto odstúpil z projektu skôr, ako bol hotový. Výsledok tým pádom nie je McTiernanov, ale Crichtonov. A úprimne, nestojí za veľa. Škoda. Mohol byť bombastickým dobrodružstvom. ()
Film je točen podle knihy Michaela Crichtona - Pojídači mrtvých a rozhodně jsem se u něj tak nebavil jako u knihy. Přiznávám, že Banderas arabského vzdělance, který si ze zažitých příhod píše pro sebe a pro svého kalifa denník zahrál na jedničku. To že arabaští cestovatelé a vyslanci se dostali do skutečně vzdálených a podivných končin od Arábie není žádný blábol. Jsou toho důkazem právě různé denníky, cestopisy i popisy oněch podivných zemí v knihách a kronikách arabských učenců... První boje po boku Normanů celkem ušly. Vše táhne napětí a strach z tmy, ve které jsou - oni. Pak už mně to ale bavilo čím dál méně. Konec mi přišel (stejně jako kniha) rychle ukončený. Inu - jako dobrodružný filmík na nějaké odpoledne či podvečer proč ne. Víc od toho ale nečekejte. Standard, který rychle odezní. * * * ()
Velmi svižně natočený akční horor, který ani chvilku nenudí (málokdy se mi stane, že kouknu na hodinky, kolik zbývá do konce, až po skoro hodině filmu), jen mne mrzí, že konec je poněkud odfláklý (jak Araba vítali doma? Vzal si s sebou tu bloncku domů? Na rohy si měl dát pozor ne u bohyně, ale vůdce...), protože pár otázek zbylo a šlo to ještě trošku poposunout v samotném doznění do dokonalosti. Mně se na tom líbilo, že film nebyl pojat až tak drsné, jako třeba Maso a krev od Verhoevena (tedy surově a syrově naturalisticky), ale že se drží nějaká rytířská čest (čímž snímek odkazuje spíše ke středověkým legendám o Artušovi) a že filmu nechybí ani občasný humor. Téma berserků vůbec by stálo za větší zpracování, ostatně tento kult měl vliv i na Tolkiena při psaní Pána prstenů. ()
Dobrá téma, zlé spracovanie. Takto zjednodušene by sa dal popísať inak komplikovaný vznik filmu, ktorý je vlastne McTiernanov iba napoly, ak vôbec. Pre Vikingov mám slabosť rovnako ako pre historické filmy celkovo, ale od McTiernana sme všetci čakali viac. Film zbehne, nenudí, ale výsledok naozaj vyzerá ako zlepec a jediné nezabudnuteľné na ňom je nádherne monumentálna Goldsmithova hudba. 60%. ()
Přirovnal bych to k plastickému chirurgovi, který udělá obstojný nový nos (předloha Eaters of the Dead), aby ho pak pacientovi v okamžiku, kdy vyjde z kliniky na ulici, úderem pěstí zlomil (dotočné Crichtona). Pominu-li detaily dráždící mě u historických filmů v podobě kontur rtů a pěstěných nehtů severských žen, či Banderasovu tvář neustále vypadající jako by před minutou dotočil reklamu pro Gillette, nelze si nevšimnout, že Vikingové absolutně nedrží pohromadě jako celek a krom "Stavitelské pře" nenabídnou jediný zapamatování hodný moment, což přičítám právě vměšování se do práce McTiernana, chabé výpravě a částečně i nechtěné komičnosti Antonia. Ohledně rychlokursu vikingštiny se musím zastat autorů. Čekali jste snad, že se polovina filmu bude věnovat probírání gramatiky, normanských nepravidelných sloves či poslechu mluveného slova z kazetového přehrávače? Ibn byl vzdělaný muž a barbarský jazyk očividně neměl velkou slovní zásobu (zabít, kůň, prasožrout, Valhalla). Vždyť ti kucí ani neuměli psát.. ()
Galerie (26)
Photo © 1999 Touchstone Pictures
Zajímavosti (29)
- Kvůli špatným ohlasům z testovacích projekcí bylo mnoho scén přetočeno. (Duoscop)
- Ačkoliv to skutečný ibn Fadlān (ve filmu Antonio Banderas) ve svých zápiscích zdůrazňuje, ve filmu ani jeden ze seveřanů nemá žádné výrazné tetování. Stejně tak jsme ochuzeni i o poněkud pikantnější průběh pohřbu velmože na začátku. Obětovaná dívka totiž musela strávit noc se všemi muži z jeho družiny než byla zabita a spálena na lodi plné darů. (Rawen616)
- Film byl natočen dva roky před oficiální premiérou, jejíž datum bylo několikrát posunuto. (Bauer)
Reklama