Režie:
Ridley ScottScénář:
William MonahanKamera:
John MathiesonHudba:
Harry Gregson-WilliamsHrají:
Orlando Bloom, Eva Green, Liam Neeson, Jeremy Irons, Márton Csókás, Nikolaj Coster-Waldau, Jon Finch, Brendan Gleeson, Kevin McKidd, Edward Norton (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Prostý kovář Balian potká svého otce, kterého ani nezná, a ten mu nabídne, aby s ním jel do Jeruzaléma. Balian sice nejdřív nechce, ale pak zabije kněze, který odmítá dopřát klid duši jeho ženy, která spáchala sebevraždu. Rozhodne se tedy následovat svého otce do Jeruzaléma, aby smyl hříchy své i své ženy... Balianův otec umírá, ještě předtím ale pasuje svého syna na rytíře a žádá po něm, aby byl čestný. Balian má brzy příležitost vyzkoušet svou čest. Stávající král Jeruzaléma umírá a chce, aby mu dál vládl rozumný člověk. A takového vidí právě v Balianovi a nabízí mu ruku své sestry, ve které našel zalíbení. Jenže za cenu smrti jejího manžela, což nemůže čestný muž dopustit. Netrvá dlouho a neutuchající rozepře mezi muslimy a křesťany vyústí ve válku o Jeruzalém... (TV Prima)
(více)Videa (4)
Recenze (1 196)
Poprvé jsem film viděl jako zkrácenou verzi a byl jsem velice zklamaný a celé dílo bych nanjevýš ohodnotil třemi hvězdami. Po letech jsem se však na doporučení rozhodl filmu dát ještě jednu šanci a shlédl jsem verzi prodlouženou. Vzápětí snímek nabyl zcela nový rozměr a rozhodně i příběh začal dávat mnohem větší smysl. Orlando Bloom ve své roli naprosto fantastický a jen těžko si dovedu vybavit někoho kdo by jeho část zahrál lépe. Politická situace a důvody křesťanů i muslimů zde byly moc hezky vykresleny a to i včetně vnitřních rozbojů. Závěrečný boj o Jeruzalém navíc zůstal jako taková třešnička na dortu. 95%! ()
Hodnocení a komentář k režisérské verzi - Rozhodně velmi zajímavý film. V prvním plánu sice trochu jako ústřední herecká dvojice (Orlando Bloom - Eva Green), prvoplánově krásní lidé, hollywoodské tvářičky, radost pro oko, ovšem téměř bez charismatu a čehokoliv hlubšího, žádné vcítění a emoce, v případě filmu by bylo ovšem chybou nezaměřit svou pozornost do pozadí na druhý plán, Ridley Scott totiž udělal z Království nebeského pod povrchem ideově celkem podvratný film, který se tváří jako prokřesťanský, ovšem při důkladnější analýze brzy zjistíte, že téměř polovina křesťanů jsou zbabělci, zrádci, vrazi, heretici bez výčitek sloužící cizím modlám, mamonu, hřešící a páchající čiré zlo. Hlavní ideový nepřítel - muslimové - jsou naopak příkladně kladní a jejich vůdce Saladina je dokonce třeba chvílemi i obdivovat. Nepřehlédnutelný je pak Ridleyho pacifismus, královstvím nebeským není nic jiného, než svět bez válek, a s tím nelze než souhlasit. Asi by se našlo mnoho paralel mezi zahraniční politikou Spojených států a tou evropskou v době křižáckých válek. Otázkou zůstává, jak by svět vypadal bez dnešních ,,amerických křižáků". Ani tenhle velký hollywoodský spektákl ovšem nezastře fakt, že takový František Vláčil pojal středověk naprosto bezkonkurenčně a jeho historické velkofilmy reflektující toto historické období jsou i pro tvůrce kvalit Ridleyho Scotta nedostižnou metou... PS: V Jeruzalémě jsem byl a nepřipomnělo mi ho v tom filmu ale zhola nic, asi se za těch tisíc let dost změnil... :-) ()
Další historický snímek, který je nutno vidět minimálně dvakrát, aby člověk pochopil dějový a výrazový přesah, kterým tento kousek disponuje (podobně je na tom Alexandr). Ne každý divák je totiž na poprvé sto smířit se s faktem, že Království není konceptem klasický historák se vším všudy, ale že vyjadřuje prostřednictvím historických událostí, bitev, lásky a postav něco víc, než jenom to co se odehrává na plátně. Zde je to ještě markantnější než u Alexandra. Království je óda za světový mír a najití smyslu života. Strhujícím způsobem odvyprávěná, zahraná a natočená (director's cut). Scott se pochlapil a natočil chytrý film, který ne každý prokoukne. ()
Bombastická agitka za světový mír. Vážně. Po G.I. Jane a Black Hawk Down bych něco tak podnětného a hlubokého od Scotta nečekal. Podle mého asi nejlepší způsob, jakým se nějaká kulturní osobnost vyjádřila k Bushově politice. Milé překvapení, které s Gladiátorem vlastně nemá - vyjma kulis pro meče a sandály - mnoho společného. ()
„Čaká ťa istá smrť.“ – „Každá smrť je istá.“ Monumentálny historický epos Ridleyho Scotta, ktorý má s historickými látkami veľa skúseností (1492: DOBYTIE RAJA). GLADIÁTOROM odštartoval vlnu hollywoodskych eposov... a prepadákom KRÁĽOVSTVOM NEBESKÝM ju žiaľ aj pochoval. Ono to až taký megaprepadák nebol, ale celosvetová tržba 211 miliónov predsa len nie je žiadny zázrak, trojnásobne pri masívnom 130-miliónovom rozpočte. Tržba samozrejme nie je všetko, dôležité je, či je film kvalitný a to tento teda je, vážení. Berie dych napriek tomu, že Orlando Bloom ledva-ledva unesie meč a napriek drastickému strihu. Režisérsky strih je dlhší o hodinu (!), je tým pádom komplexnejší a ešte úchvatnejší a zaslúži si 5*. "Len" 4* sa vzťahujú na oficiálnu, "iba" 144-minútovú verziu. Mnohé scény by svojou pompéznosťou zvládali držať krok s trilógiou PÁN PRSTEŇOV (kedy chcel nejaký šialenec také rôznorodé veľkofilmy zrovnávať). Komplikovaný príbeh s paletou pestrých hereckých výkonov (mentor Neeson, ryšavý zdravotník Thewlis, fascinujúci Norton). Tam, kde rozprávková TRÓJA ponúkala opálený zadok Brada Pitta, prichádza maliar Ridley s tuctami scén, nabádajúcich k zamysleniu nad zmyslom náboženstva, politiky, sveta a nás v ňom. Dych sa tají z dupotu koní a od strachu roztrasení hrdinovia vyrážajú do vopred prehratej bitky. Herecký koncert sýrskeho herca Ghassana Massouda v autoritatívnej postave Saladina, muža medzi dobrom a zlom. ()
Galerie (77)
Zajímavosti (75)
- Ridley Scott ponúkol Russellovi Croweovi aspoň malú rolu anglického kráľa Richarda I. (Iain Glen), avšak pre jeho nabitý program sa herec nemohol vo filme objaviť. (Arsenal83)
- Pro film byly postaveny tři obléhací věže vysoké 18 metrů, z nichž každá vážila 25 tun. Pro natočení scény, ve které se hroutí několik těchto věží, byla jedna z nich zbourána a pád natočen z jedenácti různých úhlů. Což nakonec ve filmu vypadá, jako by se hroutilo věží více. (HellFire)
- Guy de Lusignan (Marton Csokas) je ve filmu interpretován jako arogantní, lstivý, válkychtivý muž, ale ve skutečnosti byl "jen" velmi slabým králem, protože nedokázal ukočírovat Reynalda de Chatillon (Brendan Gleeson), který si de facto dělal co chtěl. (Horazius)
Reklama