Režie:
Michael BayKamera:
Mauro FioreHudba:
Steve JablonskyHrají:
Ewan McGregor, Scarlett Johansson, Djimon Hounsou, Sean Bean, Steve Buscemi, Michael Clarke Duncan, Ethan Phillips, Brian Stepanek, Siobhan Flynn (více)VOD (1)
Obsahy(2)
V poslední době se stále více zajímáme o klony a už jen čekáme na jejich lidskou podobu. Na Zemi došlo k examinaci, přežilo jen pár stovek výjimečných lidí, vše bylo zničeno. Existuje jediné místo, které stále připomíná Zemi - Ostrov. Dostane se tam jen vylosovaný, ostatní musejí čekat na své štěstí dál. Ale co když to tak není? Co když k žádné examinaci nedošlo? Co když žádný Ostrov neexistuje? Takto začal přemýšlet Lincoln 6-Echo. Je v "Ráji" už 3 roky. Jeho život se mu zdá nenaplněný. Copak je jediným cílem života dostat se na Ostrov? Jeho kamarádku Jordan 2-Delta to však vůbec nezajímá, vždyť vyhrála v losování, jede na Ostrov! Jenže Lincoln své podezření potvrzuje a snaží se zachránit Jordan od jisté smrti. Nejsou lidé, jsou kloni a žádný Ostrov není. Země katastrofou zasažena nikdy nebyla. Utíkají tedy, a protože se nikdo nesmí dozvědět, kdo jsou zač, stíhá je jejich stvořitel všemi možnými prostředky. Na povrchu se pokusí kontaktovat "originál" Lincolna... (TV Nova)
(více)Videa (2)
Recenze (1 313)
Je to skoro na pět hvězdiček, ale bohužel námět sám o sobě není zcela původní, resp. čerpá nápady z řady sci-fi knižních děl, ale i snad z některých filmů (malinko mi to asociovalo Gattacu, v něčem i Já, robot). Každopádně se ale tento snímek v rukou Michaela Baye nerozmělnil v cosi neoriginálního, nýbrž zůstal skvěle koukatelnou akční scifárnou s výbornými herci, klasickou bayovskou režií a minimem hluchých chvilek. Pokud se vám líbily dva mnou výše zmíněné sci-fi snímky, bude se vám líbit i tohle. ()
Všechna čest, musím uznat, že tenhle snímek se mi líbí čím dál více. Michael Bay na to šlape již od začátku, kde se mu podařilo chytnou mě při úvodních titulkách chytlavým songem a příjemným obrazovným doprovodem a nepustil až do konce. Brilantní práci s filtry a hudbou ale není zřejmě nutno připomínat, neboť tyto dva prvky, jsou algou a omegou pro většinu Bayových filmů. Island je primitivní a velmi laciný, ale je třeba uznat, že funguje a dokáze zabavit. Akčním scénám nechybí schopnost strhnout, i když jistě nejsou tak kvalitní jako v příbuzném I, Robot. Island však dokáže zaujmout více prvky... Tím prvním je samotná vize budoucnosti, která působí velmi uvěřitelným dojmem, neboť se jí daří neskutečným dojmem pojit současné prvky s hi-tech novinkami, což dává efekt přirozeného vývoje, divák se tak může ve vzdálené budoucnosti cítit jako doma a dá se říct, že jej zbytečné inovativní prvky nevytahují z centra dění. Dále se tvůrcům daří diváka si omotat kolem prstu postupným přerodem, kdy zpočátku se zdá vše v pořádku a perfektně fungující, ale spolu s otázkami hlavního hrdiny nás začnou nahlodávat pochybnosti... Když se ale zaměříme na samotný scénář, je třeba bez jediné pochybnosti uznat, že Island funguje tak dobře hlavně díky perfektní režii, která snímku dodala spoustu pozlátka... Na scénář doplatila třeba i nevýrazná postava Seana Beana, který ovšem předvádí herecký koncert a strhuje na sebe to minimum prostoru, které má. Vysoce efektivní podívaná s příjemnou zápletkou mi dala všechno co jsem chtěl, jistě, mohlo by to být lepší, zejména v druhé polovině, která se až přiliš nechává pohltit již viděným. Jsem nadšen a potěšen... Škoda jen že tvůrci nepřišli s nějakým černějším koncem, ale ty se vlastně nenosí, že? ()
Jistě to znáte, přijdete na návštěvu, postaví před vás misku chipsů s příchutí, která nijak neláká, ale i přesto je neuvědoměle jíte a jíte, až je všechny sníte. Kamarád pro to razí odborný termín "zobací reflex". I já jsem onehdá přišel na návštěvu, ale místo chipsů jsem byl konfrontován s Bayovým Ostrovem. Jedl jsem, jedl, až jsem ho snědl... A při onom krmení, dospěl jsem k zjištění, že Bay stvořil zřejmě své vrcholné dílo, které v sobě dokonce obsahuje nějaké morální poselství, nějaké sdělení. Bayština je však jazyk degenerovaný, nezná tázací způsob a s nesmírnými obtížemi v něm poskládáte nemotorné oznamovací věty. Ovšem věty zvolací se v něm píšou jedna nepříliš rozsáhlá, epická báseň. Napsat bayštinou esej nebo úvahu jeví se zhola nemožným, ovšem heslo, ba dokonce celou sadu hesel... k tomu je jak dělaná. Když se to v ní umí, může to i krásně znít, ba i vytisklé vypadat. Dobří, čistí kloni v bílých slušivých oblečcích, zlí, nečistí kápové v černých oblečcích, ústav jako ze (sterilní) škatulky. Pěkné, líbivé, což nemyslím vůbec zle. Jazyk bayský také obsahuje tisíce citoslovcí a mnohé onomatopoie. Na druhou stranu mu zase chybí výrazivo pro popis lidské osobnosti. Ale to nevadí, vždyť Bay nemá vize hrdinů zdrcených šokujícími zjištěními, kteří jsou neschopni jednat, neboť nebyli k jednání nikdy vedeni. Má vize obrovských, padajících ventilátorů, které vše drtí, vize vybuchujících dopravních prostředků a tříštícího se skla, vize ohýbání plechu a dopadu kovu na kov. Není to mistr akce, ale demolic. Není to vada, leč... Nestačí mi to. Torzo krásné ženy prostě není krásná žena. A já jsem to měl vědět předem. Já to věděl předem. Ale to víte, zobací reflex. Neměl by mě omlouvat. Přidám tedy hvězdu za hloupost. Za svojí hloupost. V bayštině se to zve: "Skorem fujky," já říkám slabé ***. ()
Pokud bych to měl brát vážně, bylo by to složitější, ale jako další fetišistický Bayův popcorn to funguje spolehlivě a není co vytknout, jsem opět na vrcholu blaha. Ale aby bylo o čem psát, berme to tedy vážně. Ten film je v podstatě jeden velký second hand. Motivy z kultovní polské SEXMISE se tu potkávají s motivy z MATRIXU, strhující automobilová honička je variací honičky v druhých MIZERECH (která je zase okopírovaná z Eastwoodova ZELENÁČE), bílý vizuál připomene Lucasovo THX a Sean Bean má za sebou už tolik padouchů, že jeho úloha v příběhu je každému jasná v momentě, kdy se zjeví na plátně. Problematika klonování a jeho zneužití mi osobně nepřijde nijak zvlášť palčivá, aby se o ní musely točit podobné hysterické eposy (vražda matky poté co porodí dítě, plynové komory) a žánr sci-fi nebyl tímto filmem posunut ani o píď. Trestuhodné bylo rovněž vyzrazení překvapivého (asi jak pro koho) zvratu v půli filmu už v trajleru, bez kterého by ale zase tvůrci nemohli strčit do trajleru všechny ty úžasné záběry z výše zmíněné honičky. Přesto všechno jde ale o tradičně nadstandartně zábavný a vymazlený Bayův kousek, který ani vzdor pro Baye typickému nastavovanému konci nenudí, právě naopak. Herci jsou výborní, velmi se mi líbil nápad dospělých postav s intelektem puberťáků, který mohl být ještě víc zdůrazněn. Ačkoliv je akce podobně jako u Bayova PEARL HARBORU soustředěna až do druhé poloviny filmu, je jí stále dost a je na dostatečně vysoké úrovni, aby bylo shlédnutí OSTROVA pro každého fanouška akčních filmů povinností. Když se ale tak na ten film dívám, vzdor jeho nepopiratelným popcornovým kvalitám se jeho komerčnímu propadu nijak zvlášť nedivím. Bay zkrátka není Spielberg (porovnávám teď slovutnost obou pánů) a Ewan McGregor a Scarlett Johansson nejsou Tom Cruise. A dokonce tu ani neútočí emzáci na zem, jen tu utíkají nějací blbí kloni. Jak si někdo mohl myslet, že se na to lidi pohrnou? ()
Je to skvelý akčný sci-fi film. Má výborný príbeh o dvoch ľudoch, mužovi a žene, ktorí ako jedni z mnoha žijú v špeciálnom stredisku, ktorý ich chráni pred kontaminovaným vonkajším svetom a túžia odísť na nenakazený ostrov, ale muž zistí, že to všetko je len podvod a navyše hrozí nebezpečenstvo jeho priateľke a tak utečú, ale ide po nich nielen polícia, ale aj najatí žoldnieri. So spracovaním som veľmi spokojný, film nemá žiadne slabé miesto a je rozdelený na dve odlišné fázy, v prvej ide o zaujímavo sa odvíjajúci príbeh a druhá je už takmer nekončiaca sa akcia. Akcie je tu dosť a je perfektná. Je veľkolepá, nápaditá a úžasne natočená. Hlavne po vizuálnej stránke je skutočným zážitkom. Najviac sa mi páči naháňačka s kamiónom, kde dôjde k deštrukcii viacerých automobilov a patrí medzi tie najlepšie cestné naháňačky, čo som kedy videl. Herecké obsadenie je výborné, Ewan McGregor, Scarlett Johansson, Sean Bean, Steve Buscemi a Djimon Hounsou, všetky dôležité postavy sú veľmi dobre obsadené. Réžia technická stránka sú vynikajúce, je tu perfektná kamera, strih aj efekty, Bayov štýl mi tu skvelo sadol, snád´ každý záber sa mu vydaril. A veľkým plusom je ešte aj krásna hudba. Ostrov je prvý Bayov film, ktorý ma výraznejšie zaujal, celú jeho predchádzajúcu tvorbu s prehľadom prekonal a patrí medzi najlepšie filmy svojej kategórie. 87% ()
Galerie (128)
Photo © 2005 Dreamworks
![Ostrov - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/164/726/164726967_5459ec.jpg)
Zajímavosti (38)
- Černobílá reklama, ve které se objeví Sarah Jordan (Scarlett Johansson), nebyla natočena speciálně pro film, ale jde o opravdovou reklamu, ve které její herecká představitelka hrála. (don corleone)
- Futuristická tlačítka, kterými v komplexu otevírají dveře, jsou ve skutečnosti ovladače hlasitosti pro počítače Mac. Konkrétně jde o Griffin PowerMate USB Volume Control. (don corleone)
- Lod, která patří Tomu Lincolnovi (Ewan McGregor), je 36m dlouhá jachta 118 WallyPower, která dosahuje rychlosti až 110 km/h. Vyrobila ji firma Wally Yachts. (Steewe)
Reklama