Režie:
Terence YoungKamera:
Aldo TontiHrají:
Charles Bronson, Lino Ventura, Jill Ireland, Walter Chiari, Joseph Wiseman, Gerald S. O'Loughlin, Amedeo Nazzari, Pupella Maggio, Angelo Infanti (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Joe Valachi, bývalý mafián, se ocitnul ve vězení. Rozhodne se stát hlavním svědkem v ostře sledovaném procesu s mafiánským bossem. Ve své výpovědi před kamerami postupně odhaluje celý svůj životní příběh, historii svého pádu do osidel mafie a zločinu… (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))
Videa (1)
Recenze (101)
Prakticky bez vážnejšieho dôvodu som si opakovane pozrel zdramatizovaný kus histórie zločineckej organizácie. Vecne mi nepriniesol nič nové, akurát som si nepamätal všetky mená, časovú a vecnú nadväznosť. A tak jediné, čo ma prekvapilo, bol mimoriadne nepresvedčivý výkon Charlesa Bronsona, o ktorom začínam byť presvedčený, že zvládne iba úlohy šité na telo. ()
Charles Bronson je prostě Charles Bronson, kdo jinej by mohl udat mafii policajtům a to opět ve velkém stylu. V perfektně vystavěném příběhu sledujeme kariérní růst Joa Valachiho v jedné z nejobávanější organizací podsvětí a to Cosa Nostry. Valachi se k organizaci dostává díky své chladnokrevnosti a neposeroutkovstí, čímž ohromí členy mafie ve věznici a po propuštění je mu náruč organizace otevřená. Během více než dvouhodinovému příběhu, který již pod policejní ochranou vypráví, může divák zažít vzestupy a pády hlav organizace v čele s božským Lino Venturou, který se ve snímku ovšem krčí ve stínu Charlese Bronsona – tohle je prostě jeho film. I přes svou stopáž snímek nenudí a dokáže diváka strnout až do hořkého konce, ke kterému dochází po vystřílení hromady kulek a tuny projevů nefalšované vnitro organizační úcty. Luxusní výprava a hudební doprovod jen ozdobují tenhle gangsterský opus velmi často poměřovaný s Coppolou. Srovnání není na místě, zde se totiž vypráví reálný příběh plný strachu a krve díky porušení přísaze Cose Nostře. Nakonec hodnotím plným počtem. ()
Valachiho svědectví má tu smůlu, že za dva měsíce po něm vyšel Kmotr, a od té doby se všechny mafiánské filmy musí vyrovnat s jeho zastrašující existencí. Rozmáchlá freska tažená dvěmi těžkými váhami v hlavních rolích proto působí téměř komorně a obyčejně. Vše je v ní o stupeň horší než v Coppolově průlomovém eposu. Režie pochopitelně také, protože i když byl Terence Young úspěšný matador s vytříbeným rukopisem, s Coppolou ve vrcholné formě soupeřit nemohl. Charles Bronson neskrýval své rozladění, protože ostře sledovaný souboj dopadl jednoznačným výpraskem. Kmotr se stal nejvýdělečnějším filmem všech dob, a na Valachiho svědectví svět zapomněl. ()
Môj zážitok z tohto filmu priamo úmerne klesá s výskytom Charlesa Bronsona na plátne. Ktovie, čo by z toho vzniklo, keby namiesto málo presvedčivého "Valachiho" bol človek, ktorý vie hrať a má charizmu. Ešte viac to vynikne pri skvelom Linovi Venturovi a zvyšku osadenstva... Keby namiesto Younga sedel na režisérskom kresle niekto zručnejší, keby v ten istý rok nevznikol gangsterský Opus Magnum? Keby...? Je to dobrý film, ale z takéhoto námetu sa dalo väčšou (producentskou?, režisérskou? hereckou?) "alchýmiou" dosiahnuť oveľa viac... 3,5*/5 ()
Gangsterka o jedné kryse. V porovnání s Scorsesiho brilantními kousky je tahle gangsterka spíše druhá liga. Zub času na ni taky nechal nejeden šrám (třeba zvukové efekty jsou otřesné). Navíc v podání DeNira , Pesciho a dalších mi gangsteři připadají uvěřitelnější. Podle skutečnosti a to se cení, navíc skutečnost odráží docela věrně. Ventura v druhé části filmu perfektně ztělesní mafiánského bosse. Bronson mi naopak neseděl vůbec, nejen že mi do filmu nepasuje, ale má jen pramálo společných rysů se skutečným Josephem Valachim. 3/4* ()
Galerie (40)
Zajímavosti (9)
- V tomto filmu nejde o smyšlenou kriminální historku, nýbrž více méně o rekonstrukci, vytvořenou na základě svědectví jednoho z prominentních gangsterů, který se po svém zatčení v 50. letech ocitl v bezvýchodné situaci a během soudního přelíčení zveřejnil pravdu o činnosti organizace Cosa nostra uvnitř americké společnosti. Film se pohybuje na hranicích fiktivního thrilleru a jakési "kroniky". (Rosalinda)
- Vo Francúzsku bol film uvedený pod názvom Cosa Nostra. (Jello Biafra)
- Producent Dino de Laurentiis musel přesvědčit Charlese Bronsona, aby přijal roli Joea Valachiho. Bronson roli dvakrát odmítl, než ji přijal, protože měl pocit, že je příliš starý na tuto roli. Bronson dostal smlouvu na tři filmy, která mu zaručovala 1 milion dolarů za každý film a navíc procenta z kasy. (classic)
Reklama