Reklama

Reklama

V roku 1916 mladý pruský šľachtic Manfred von Richthofen odchádza, tak ako väčšina mladých mužov, do vojny. Vďaka svojej neohrozenosti, rytierskemu prístupu k leteckým súbojom a úcte k nepriateľovi, sa z neho už čoskoro stane obávané stíhacie eso a uctievaná ikona leteckej flotily Prvej svetovej vojny. Manfred lieta s priateľmi Wernerom Vossom, Sternbergom a Lehmannom, s ktorými ho spája rešpekt k vojenskému drilu a rytiersky spôsob súbojov. Svoj stroj, trojplošník Fokker Dr.1, si dá zafarbiť na červeno a stane  sa postrachom všetkých protivníkov a letcov Dohody. Francúzi ho prezývajú Červený diabol, Briti na jeho hlavu vypíšu odmenu. Počas vojny zostrelil najmenej 80 lietadiel, najviac zo všetkých pilotov na oboch stranách. Náhodné stretnutie so zdravotnou sestričkou Käte mu však otvorí oči a poznáva skutočné barbarstvo vojny. (TV JOJ)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (198)

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet €18miliónovTržby Celosvetovo $2,743,093║ Odbitá plochá réžia, nudný dej, prázdne dialógy, zlá až príšerná kamera, obsadenie by sa dalo zniesť, jedine vzdušné súboje uspokoja a trikovo v celku fajn, ináč je to nezáživné utrpenie sledovať. Nemci nevedia točiť takéto filmy, ťažká latka pre nich, tématicky podobný Rytieri Nebies boli omnoho zručnejšie natočení. /25%/ ()

Marze 

všechny recenze uživatele

Sledujeme jen okouzlené a technicky vypulírované obrázky leteckých soubojů, štábních porad a chlapských (či chlapeckých) radovánek v nevěstinci. Kdyby si někdo takto dovolil natočit film z druhé světové, bylo by to na soudní žalobu.Naštěstí jde o první světovou válku, a ta zdaleka není tolik poznamenaná ideologickou zátěží, jež by se s německých národem doposud táhla.Válka v Rudém baronovi každopádně vyznívá jako vznešená záležitost pro noblesní muže, jako hra a vzrušení, prostor pro frajeřinky a vybouření mladistvé energie. Všichni mají čest, nepřátelé jsou uctíváni a nezabíjejí se; letci si jen počítají zářezy sestřelených letadel. Von Richthofen jich sestřelil celkem přes osmdesát. Zkrátka Top Gun s dvouplošníky a šálami kolem krku. Hudba je chvílemi tak legračně pompézní a patetická, až to působí sebeparodicky, a letci se tváří tak zaťatě, jako by chroupali křídu a ze sezení za kokpitem se jim hluboce zařízly rajtky až kamsi. Životopis nejslavnějšího stíhacího letce Manfreda von Richthofena zvaného Rudý baron je celkově hodně plochý a nesnaží se jakkoli vysvětlit, proč je hlavní hrdina hrdinou, jak se mu daří být nejlepším pilotem, či nás alespoň přesvědčit o jeho vášni pro létání. Tomu nafrněnému blonďáčkovi jde prostě všechno snadno.V tom má film natáčený v Česku poněkud němečtější charakter; Hollywood by si nejspíš lépe ohlídal motivace postav, a hlavně by se snažil učinit hrdinu sympatickým. Ale tím je vlastně Rudý baron výjimečný. Všichni se tu chovají tak nabubřele, že je jedno, zda se s nosem nahoru špulí Matthias Scheighfer coby von Richthofen, Richard Krajčo coby britské eso Hawker, Josef Vinklář coby maršál von Hindeburg či Ladislav Frej jako císař Vilém II. Snad jen Til Schweiger nasazuje pózu a la Marek Vašut "mám všechno na háku".Jenomže výše napsané platí jen do určité části děje. Von Richthofena probudí a polidští krásná zdravotní sestřička Kate (velmi špatně německy nadabovaná Lena Headeyová), která mu ukáže, jak vypadají následky války dole na zemi. Rudý baron se konečně myšlenkami snese z oblak a zachová se statečně, když před nejvyšším velením navrhne stejnou strategii, jakou uplatňuje při leteckých soubojích: když nemůžeme vyhrát, stáhneme se.Těžko říct, jaký byl přesný záměr tvůrců filmu. Jistě chtěli překonat americký film béčkaře Rogera Cormana Red Baron z roku 1971, digitální efekty jim umožnily předvést komplikovanější bojové scény. Zřejmě se také chtěli vymezit vůči již příliš comicsovým Rytířům nebes a vnést do tématu 1. světové více realismu, byť jisté umělohmotnosti a "photoshopovému" vzhledu se nevyhnuli ani oni.Co ale zůstává nejasné, je poselství, s nímž autoři přicházejí. Jejich film tak dlouho razí "německy nadřazenou" linii, že náhlý, téměř pacifistický obrat zanechává pachuť dvojznačnosti. Snímek byl vyroben pro vyznavače military show, již ocení hlavně technické detaily, ale přitom se skrze hlavního hrdinu snaží zobrazit Němce jako antinacionalisty, kteří pouze plnili rozkazy tupého velení. Od "užívání si" bombastického spektáklu se tedy máme pohroužit až k jakémusi rozjímání ve stylu Na západní frontě klid. Vzhledem k tomu, jak vypadá většina filmu, a že hrdina pořád zůstává nevinným snílkem a gentlemanem, je finální poučení o nesmyslnosti války spíše pokryteckým gestem tvůrců, kteří vědí, že jednoznačná oslava německé armády by jim neprošla. () (méně) (více)

Reklama

Bluntman 

všechny recenze uživatele

Kinofilmový debut německého televizního režiséra, který je naprosto schématickou biografií, ozvláštněnou akorát tím, že vrcholy scén nevidíme (je to natolik důsledné, že nelze film podezřívat z děr ve scénáři anebo nízkého rozpočtu). RUDÝ BARON krom výborné hudby a českých herců v menších či větších rolí nemá pořádně čím zaujmout, protože sledujeme typické drama o namyšleném a ješitném hejskovi, který si uvědomuje své chyby, ale na to je už příliš pozdě, okořeněné sentimentální romancí, patetickými výjevy a intenzivní akcí. Jediný rozdíl mezi německou a americkou velkoprodukcí je tak v tom, že v oné první jmenované se proklamuje "boj s noblesou", což ve spojitosti s minulostí je ideologicky problematické... a to jediné zajímavé na celém filmu. ()

castor 

všechny recenze uživatele

Posbírejte všechna klišé z válečných opusů a naházejte je na hromadu. Přiběhne neinvenční režisér a do hromady se zavrtá a vytáhne vše, co by měl jeho filmový potomek mít. Někteří herci se tváří jak vyoraní krtci, kteří před kamerou pronáší docela pitomá souvětí. Hlavní blonďatý hrdina s dětskou tvářičkou nijak nezaujme, ostatně ani zbytek ansámblu zvlášť nestrhne, tvůrci alespoň při vznesení digitálních letadel vzhůru lehce dokáží zaujmout. Jenže chybí to „pravé“ válečné peklo, špína, zoufalství, opravdovost, strach, krutá tvář války. Tohle skoro televizní zachycení slavné kapitoly leteckých bitev obecně nemá šanci v zaoceánské konkurenci obstát. Selhává takřka v každé rovině (historické, válečné, psychologické i romantické), přitom dělá docela velká ramena. ()

Thomassi 

všechny recenze uživatele

Rytíři nebes po německu aneb první světová válka v oblacích z druhé strany. Manfred von Richthofen, nejúspěšnější stíhač první války, který dosáhl 80 sestřelů a hlavně, byl to člověk, který uměl vést válku bez surovosti. A právě o jeho životě v době války pojednává tento film. Film nám výkládá víceméně všechny důležité události a jako takový příběh to na mě působilo velmi dobře. Bez amerikánosti, pěkně po německu. Trochu mám ale výtky k bojovým scénám. Ne že by byly špatné, ony samotné vypadaly pěkně. Ale co mě zaráží, je, že tvůrci jakoby se báli víc nastínit ty boje. Bylo jich jak šafránu, a když už se to nějak rozjelo, najednou byl konec a skok zase na základnu. No a konečná bitva, kde byl Baron sestřelen, tu raději vynechali úplně. Právě té bych se věnoval mnohem více a pokud by tvůrci trvali na tom všem, co jsme viděli, klidně bych dalších dvacet minut překousl. To je tak vše, co se týče negativ. Výborně vybraní herci, to se musí nechat. Matthias Schweighöfer a Til Schweiger byli přesvědčiví a věřil jsme jim to. A ta hudba. Jeden z nejlepších soundtracků pro mě osobně. Takže nemůžu jinak, ten film si ty 4* zaslouží. ()

Galerie (42)

Zajímavosti (29)

  • Manfred von Richthofen letěl alespoň jednou ve čtyřech různých trojplošnících Fokker F I/Dr. I. Pouze třetí stroj, výrobního čísla 425/17, byl celý červený s bílou svislou ocasní plochou. Ostatní stroje měly střední část trupu, střední křídlo a některé další části plátěného potahu křídel natřeny olivovou nebo tmavě zelenou barvou. (Michel24)
  • V čase 1:19:01 je jasně vidět, že hořící bedny na zásoby jsou z OSB desek (desky lepené z dřevěných třísek), což neni možné, protože děj filmu se odehrává v době 1. světové války, kdy ještě systém výroby OSB desek nebyl znám. (Ace.A.T.L.)
  • Manfred von Richthofen měl ve skutečnosti i ve filmu hodnost hodnost Rytmistra. Rytmistr ale byla hodnost kavalerie a jejím ekvivalentem pro ostatní armádní složky byla hodnost kapitán. Údajně tuto specifickou hodnost rádi užívala mnohá německá letecká esa 1. světové války. (ČSFD)

Reklama

Reklama