Režie:
Sam MendesScénář:
William Broyles Jr.Kamera:
Roger DeakinsHudba:
Thomas NewmanHrají:
Jake Gyllenhaal, Jamie Foxx, Peter Sarsgaard, Chris Cooper, Dennis Haysbert, Kevin Foster, Lucas Black, Laz Alonso, Honorine Bell, James Morrison (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Psychologická studie očima amerického vojáka Anthonyho Swofforda během operace Pouštní bouře. Anthony se po vzoru svých prapředků rozhodl přidat k námořnictvu. Nicméně ideály, které ho k tomuto rozhodnutí vedly, brzy vezmou za své. S puškou a padesátikilovým batohem na zádech uprostřed nekonečné arabské pouště se ocitá tváří v tvář vražednému horku a nepřátelským iráckým vojákům. Se svou nezáviděníhodnou situací se Swofford a jeho kamarádi ve zbrani vyrovnávají prostřednictvím sarkasmu a černého humoru. Vojáci trčí v zemi nikoho a neví proč. Nesmí střílet, nesmí utéct, nesmí dělat nic, jen čekat a doufat, že to všechno, co dosud prožili, nebylo úplně zbytečné. (TV Nova)
(více)Videa (3)
Recenze (879)
Netradiční válečný a protiválečný film, ne nepodobný Olověné vestě, bohužel ale dost obtížný pro běžného diváka a přiznávám, že i pro mě. Totální nuda v poušti sice není totální nuda na plátně, ale do stoupajících traumatů vojáků jsem nedokázal zcela proniknout. A filmová válka bez výstřelů prostě napínavá není. ()
Narukuj! Strýček Sam si tě žádá! Bude ti u nás dobře, zastřílíš si, zabiješ pár neamerických parchantů, svou vlast ochráníš a i najíst ti dáme... A nebo ne? Nuda v poušti neboli Sam Mendes potřetí. A opět o něčem jiném a zcela jinak než ve svých minulých počinech. Tentokrát přichází se sugestivně syrovým pohledem na život mladého mariňáka během první války v Iráku. Ten nejdříve projde drilem a celý natěšený je nasazen do války kde se nic neděje a jeho vysněná akce nepřichází, jen hlídkuje uprostřed písečných dun a čeká a čeká... A čeká. Film je sice jen slepencem jednotlivých scének (zvláště ta kdy se vojáci dívají na Apokalypsu mi jen tak z hlavy nezmizí, ostatně jako spousta dalších), ale i tak či právě proto je působivý. Navíc je do celkového vyznění přidána řádná dávka sarkasmu a satiry. Technická stránka je precizní (ano, kamera je skoro neskutečná; scéna s koněm uprostřed hořících naftových polí je dokonalost nejdokonalejší), použitá hudba taktéž. Herci jsou, jak již je u Mendesových filmů dobrým zvykem, do jednoho skvělí. Mendesova režie opět dokonalá, invenční a hýřící nápady. Kapitola sama pro sebe je Jake "Donnie Darko" Gyllenhaal, který opět dokazuje, že je jedním z největších talentů současné zaoceánské kinematografie. Pohled na nudu uprostřed moderního válečného konfliktu a dopad, který to zanechalo na jeho účastnících je o to zajímavější a mrazivější, že stejný pocit dokáže aspoň z části přenést i na diváky. ()
Gyllenhaal jde jako mariňák ostřelovač do války v Zálivu. JARHEAD je pro mě o marnosti dnešního moderního ozbrojeného konfliktu, kde běžný řadový voják znamená úplné nic. Pokud jde do toho nabuzen s tím, že sejme pár nepřátel v boji za vlast a s trochou štěstí pojede s dobrým pocitem zpátky (s takovou idylickou představou bych do toho chtěl jít já) domů, tak ne. Bude se nudit, možná i ztrácet hlavu, pochybovat, přesně jako v tomto filmu. Rok budete žít jak hovado a pak je za 4 dny hotovo, aniž byste jednou vystřelil. Není to o akci, ale spíše psychologii, a tento film (ač peckou jsem ho neshledal) určitě stojí za podívání - celkově podnětné k zamyšlení, plus pár silných momentů. A zahráno hezky. 7,5/10. "The Bible says 'Thou shalt not kill.' But hear this: FUCK THAT SHIT!" ()
Jsem nadšen. Trochu jiný, ale neméně zajímavý pohled na válečný konflikt, který jde cestou zobrazení pocitů a frustrací, jaké asi musí zažívat chlapi, vycvičení v elitních jednotkách a kryjící pouze záda svým kolegům nasazených přímo ve válečně vřavě. Vidíme jejich nadrženost na boj ve scéně, kdy při promítání bombardování vietnamské vesnice v Coppolově snímku Appocalypsa Now freneticky skandují a ječí nadšením, stejně tak úplně na vlastní kůži jsem cítil frustraci jednoho z hrdinů, že se "toho" nemůže zúčastnit. Působivá scéna, kdy se zoufalstvím v očích škemrá u svého nadřízeného o zastřelení aspoň jednoho vojáka, má větší sílu a výpovědní hodnotu, než půl hodiny nepřetržité akce. Když hlavní hrdina blije mezi spálenými těly, vnímavějšího diváka zamrazí. Apokalyptický obraz s koněm, umaštěným po celém těle od ropy a do tmy zářícími hořícími ropnými vrty v povzdálí, nabývá i díky sugestivní kameře až jakési mystické krásy. Jake Gyllenhaal roste do herecké osobnosti a podává famózní herecký výkon (slušela by se oscarová nominace), spolehlivý Jamie Fox to zezadu jistí. Od dob Russellova filmu Tři králové tady nebyl tak cool snímek s válečnou tematikou. ()
Mariňák není zatěžkán vlasteneckými frázemi ani patosem, je srozumitelný, vtipný a skutečně jaksi "lehký". Chci se jen zmínit o dvou momentech, které mi asi provždy zůstanou v mysli. První s koněm, kdy mé asociační kanály fungovaly asi takhle: zaběhlý kůň, zaběhlý voják, oba svým způsobem "ušpinění". A pak ten veterán v autobuse -dojatý, vděčný, tváří v tvář rozpakům. Je to trochu divné říct to o válečném filmu, ale byla to radost. ()
Galerie (58)
Zajímavosti (31)
- Když Kruger (Lucas Black) pije, je jeho tričko nasáklé alkoholem. V dalším záběru je však úplně suché. (Coldrex)
- Natáčení trvalo pět měsíců. Což byla přesně doba, po kterou sloužili vojáci ze skutečného příběhu v poušti. (Amplifier)
- Jake Gyllenhaal (Anthony Swofford) kvůli filmu nabral pět kilo svalové hmoty. V jednom záběru, nevědom si vlastní síly, přidusil hereckého kolegu, když ho měl jen chytit pod krkem. (Kamkon)
Reklama