Režie:
Tony ScottKamera:
Paul CameronHudba:
Harry Gregson-WilliamsHrají:
Denzel Washington, Paula Patton, Val Kilmer, James Caviezel, Adam Goldberg, Elden Henson, Erika Alexander, Bruce Greenwood, Rich Hutchman, Matt Craven (více)Obsahy(2)
Obyvatelé New Orleans se ještě nevzpamatovali ze strašlivé přírodní katastrofy a už jsou svědky dalšího neštěstí, při kterém zemřely stovky nevinných obětí. Vyšetřováním výbuchu nálože na trajektu je pověřen agent Doug Carlin. Při zajišťování důkazů ho neustále pronásleduje tajemný pocit, který se dá popsat jen dvěma slovy. Déja Vu. Poté se stane členem zvláštního týmu FBI a je zasvěcen do nejpřísněji střeženého vládního projektu. Vědcům se podařilo sestrojit prototyp zařízení, které je schopno sledovat události, k nimž došlo před čtyřmi dny a šesti hodinami. Agent Carlin se vydává zpět v čase, aby zabránil teroristickému útoku. Během cesty se seznamuje s tajemnou ženou, která má být o čtyři dny později cestující na osudném trajektu. (TV Nova)
(více)Videa (3)
Recenze (746)
Popcornová jízda od producenta Jerryho Bruckheimera se mi v kině velmi líbila. Jen zhruba uprostřed jsem si říkal, že by šel děj možná malinko popohnat kupředu. Nakonec ale vše dopadlo víceméně dobře a James Caviezel byl ve své roli Washingtonovi obstojným soupeřem. Takže jinak bez výhrad. BTW skvělá úvodní scéna! ()
Napřed zajímavá detektivka, poté docela motivující skládačka a pak se to zvrhne ve zmatené hrátky, kdy už se moc nepřemejšlí nad příčinou a důsledkem. Na Scotta (vezmeme-li v potaz tvorbu posledních let) docela fádní, akční scéna s autem uprostřed filmu má koule (jde o jeho nepochybný vrchol), zbytek se pohodlně veze na vlnách nicneříkajícího průměru (jako by se Scott po Dominu bál i sebemenších vizuálních hrátek). Washington je standardně v pohodě, Caviezel hodně zajímavý (ta postava si zasloužila větší prostor). Tempem dost nevyvážené a v ději značně pokulhávající a z hlediska časových paradoxů nefungující (i když, kdyby si tvůrci odpustili jeden telefonní hovor, tak by jim to teoreticky vyjít mohlo). Duo Scott/ Washington rozhodně slibovalo víc… ()
Tony Scott je záruka. A i když třeba šlápne vedle a neukočíruje svoje vizuální orgie (Domino), tak mu to rádi odpustíme. Slabin má tenhle vystudovaný výtvarník v daném žánru minimum. Pro tentokráte se ocitl na ožehavé půdě sci-fi. Na mamutím trajektu jistý psychopat odpálil smrtící nálož a jeho řádění odneslo na pět stovek nevinných obětí. Teroristický útok začne vyšetřovat agent Doug, zachytí důležité stopy a možné motivy. Zejména ale začne šťourat po mrtvé dívce, která zemřela ještě před výbuchem. Domnívá se, že její smrt je klíčem a přivede vyšetřovatele i k pachateli teroristického činu. Jeho schopností si všimnou esa z FBI a je tak přizván k tajnému projektu. Díky satelitům jsou totiž agenti schopni nahlížet do minulosti. A Doug jim má pomoct, všimnout si něčeho důležitého, co je posune dál. „Mrtvá“ dívka, na kterou se celý tým primárně zaměří, navíc Douga solidně omámí (koho by také ne?). Jsou však ale ještě další skutečnosti, o kterých náš hrdina neví. I když celý tým jen sedí u monitorů se záznamy a u sledovacích technických vymožeností, Scott drží napětí a tempo. Opět se těšil nad ostrým střihem a výraznými barvami. Jeho nejnovější thriller ale rozhodně není jen řadovou akční slátaninou, ale i chytrým (i když si budete klást nespočet otázek) dramatem, se kterým si jeho scénáristé několikrát pohrají. Navíc se zdatný režisér znovu sešel s naprosto spolehlivým sympaťákem Denzelem Washingtonem a nejen on, i okolní postavy nevyznívají ploše. Zejména pak příjemný „návrat“ oplácaného Vala Kilmera, teroristická role fanaticky neujasněného Jima Caviezela, chápavý agent Adam Goldberg nebo zcela nepřehlédnutelná Paula Patton, prakticky neznámá, ale o to víc příjemná. Kdo by to byl čekal: u Scotta a jeho producenta Bruckheimera si láska vždycky nějakou skulinkou najde svoji cestu!! ()
Když jsem přemýšlel jak svůj komentář k tomuto filmu začnu, pomohl mě velmi výrazně komentář uživatele Sta, který nazačátku komentu píše, že je na tento snímek moc inteligentní a svůj koment zakončil, že četl Einsteinovu teorii relativity a další materiály. Škoda jen, že při své velké inteligenci nezjistil, že po skončení věty se píše velké písmenko. Takže! Na tento snímek jsem pěkně blbej a musel jsem se pekelně soustředit abych byl neustále v obráze a pochopil děj. Můžu si gratulovat i při mé malé inteligenci jsem to zvládnul i když zejména v prostřední časti filmu jsem měl co dělat, abych vše pochopil. Ještě vymaknější než děj byli akční scény. Automobilová honička ve dvou časvých pásmech byla originální každým coulem a v kině jsem nadšením málem spadnul ze sedačky prdelí na podlahu jak mě uzemnila její dynamika a perfetkní nasnímaní. Myslím si, že film má nevyužitý poteniconál v postavě zaporáka, který byl skvělý. Ostatně i špiclování soukromí je velmi zajímavé téma. Mluvit o tom, že Denzel Washington podal dobrý herecký výkon už tak zajímavé téma asi není. Bohužel pátou hvězdičku z mého hodnocení ukradl závěr filmu s tím si fakt tvůrci měli více vyhrát. Film skončil a zatímco uživatel Sta se odebere do postele, kde na něj čeká Einsteinova teorie relativity a další materiály. Já bych nejraději pozval na večeři krásnou Paulu Patton a snažil bych se o dobrou společnost, protože existují na světě mnohem krásnější věci než onanie nad svým egem. ()
Po Muži v ohni je zde další spolupráce Denzela s Tonym. A ani tentokrát to nedopadlo špatně. Film nenudí, rychle uběhne, Denzel i Paula byli v pohodě, ale pořád nemůžu dát plný počet. Proč? Protože v některých ohledech mi tento film přišel "trochu" přestřelený. Už samotný nápad s vyšetřováním pomocí něčeho, co je a zároveň není stroj času… Déjà Vu je dobrý akční film, u kterého se nebudete nudit. Nicméně ve srovnání s Minority Report vítězí Spielberg 1:0 nad Tonym. ()
Galerie (61)
Zajímavosti (28)
- Citát „strom slobody musí byť z času na čas osviežený krvou vlastencov a tyranov,“ ktorý vysloví Oerstadt (Jim Caviezel) na konci filmu, bol použitý aj v ďalšom filme producenta Jerryho Bruckheimera – Skala (1996). Autorom tohto výroku je americký prezident Thomas Jefferson. (Arsenal83)
- Ačkoli Tony Scott původně chtěl snímek uvést s ratingem přístupnosti R, nakonec se do kin dostala verze pro diváky už od 13 let. Takto přístupný film dříve režisér natočil naposledy roku 1990 - konkrétně to byly Bouřlivé dny. (imro)
- Počas práce na filme sa prvý asistent kameramana Michael S. Endler dozvedel, že jeho otec Gerald zomrel. Ako poctu tomuto bývalému technikovi špeciálnych efektov, ktorý spolupracoval s mnohými z efektových tímov tohto filmu na iných projektoch, bolo Michaelovi dovolené v deň natáčania výbuchu trajektu vložiť časť jeho popola do džbána s benzínom, ktorý by bol vyhodený do vzduchu ako súčasť explozívnej sekvencie. (Arsenal83)
Reklama