Režie:
Spike LeeScénář:
Russell GewirtzKamera:
Matthew LibatiqueHudba:
Terence BlanchardHrají:
Denzel Washington, Clive Owen, Jodie Foster, Christopher Plummer, Willem Dafoe, Chiwetel Ejiofor, Kim Director, James Ransone, Peter Gerety, Daryl Mitchell (více)VOD (4)
Obsahy(1)
V čase nejrušnějšího chodu do banky přichází skupinka malířů. Netrvá dlouho a všechny důležité průmyslové kamery jsou vyřazeny z provozu a začátku velké bankovní loupeže už nic nebrání. Lupiči mají vše pečlivě naplánované. Z odposlechu je slyšet jakýsi podivný evropský jazyk a lupiči požadují dva autobusy a dopravní letadlo. Všechny rukojmí donutí převléknout se do stejných kombinéz, jaké mají na sobě, aby tak dokonale zmátli zásahové komando. K loupeži je přivolán rafinovaný a inteligentní policejní vyjednavač Keith Frazier, kterému postupně dochází, že se nejedná o obyčejné přepadení banky. Vzápětí se do hry vkládá i předseda představenstva banky Arthur Case, který má obavy z odhalení obsahu své trezorové schránky nacházející se právě v přepadené pobočce. Proto neváhá uplatnit svůj vliv a na místo činu poslat velmi ambiciózní a bezskrupulózní právničku Madeline Whiteovou. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (744)
Překombinované a zároveň nedořečené. Vypravěčský um Spikea Lee mi prostě ne a ne pořádně sednout. Po 25. hodině mě znovu nedokázal první polovinu oslovit, aby mi naložil téměř krásný závěr. Tomu pomohl hlavně geniální Clive Owen, ale jinak tahle jednohubka ve své vševědoucnosti a zároveň rádoby-lehkosti zarážejícím způsobem selhala. ()
Film naplnil moje očekávání, takže celkem spokojenost. Herecké obsazení bylo vybráno dobře, přestože více sympatický mi byl jen Dafoeův kapitán ve vedlejší roli. Ale tady šlo hlavně o příběh, resp. jeho myšlenku. Způsob loupeže a také konečného rozhřešení se mi líbil mnohem víc než nějaké řešení morální přečinu pana bankéře, přestože se to celé kolem něho točilo. A právě za to, co se dělo v bance a navenek působilo inteligentním scénářem (nezahrnuju už pohnutky jednotlivých postav) + netradiční ale pěknou hudbu (jejíž zařazení právě k tomuto filmu jsem moc nechápal) dávám pěkné 4*. ()
„Co má větší váhu: Všechny vlaky projíždějící přes Grand Central Station v průběhu roku, nebo stromy poražené k výrobě amerických bankovek? Malá nápověda: Je to chyták“ Pro někoho „jenom“ zábavný heist-movie, pro někoho mnohovrstevnatá sociologická diagnóza současné situace v Americe (ne všichni, kteří vypadají jako potenciálně nebezpeční takoví skutečně jsou). Na první pohled banální příběhovou pavučinu o tom „kdo“, „kdy“, „co“, „proč“ a „jak“ tvoří mnohonásobně pevnější vlákna, než na jaká jsme u podobných filmů zvyklí. Jako nit se celým filmem vine rasová problematika, k jejíž podstatě se Lee propracovává s mnohem větší obratností než třeba tvůrci melodramatického Crash. Důležitá je morální nejednoznačnost všech postav, potažmo veškerého jejich jednání. Může malý zločin překrýt zločin mnohem větší? Jakou váhu mají peníze? V neposlední řadě si film pohrává s žánrovými pravidly, překrucuje je, nebo je zcela obchází a zcela odlišným způsobem přistupuje k tomu, co by měl vědět zločinec, co policista a co divák. Vždy to ovšem činí tak, aby se divák necítil podražen (jako v případě druhého dílu Dannyho parťáků). Výborný scénář plný černého humoru a slovních přestřelek skýtá nejedno překvapení, to hlavní je nám odhaleno na samém začátku (aniž bychom o tom věděli), ta ostatní většinou v pravý okamžik vypointují nějakou vedlejší epizodku (albánský dialog). Psychologické prokreslení postav je přiměřené. Rozsahem největší roli má Denzel Washington, kterému se celkem úspěšně daří nevykrádat sebe samého. Rovněž způsob, jakým Clive Owen přistupuje k dalšímu charismatickému hajzlíkovi zasluhuje obdiv. Pozoruhodná je postava Jodie Fosterové, šedé eminence (příjmení Whiteová nelze brát jinak než jako ironii), která disponuje nebezpečnou mocí v podstatě nad všemi zúčastněnými stranami. 90% Zajímavé komentáře: POMO, Tom Hardy, Malarkey, Lynn, HoneyBunny ()
Po druhom zhliadnutí zdvíham na 5*. Inside Man je rovnako elegantný film, ako je elegantný Denzelov oblek, v ktorom križuje finálne scény. Je to uvedomelá, inteligentná a zábavná partička o bankovej lúpeži, ktorá nepotrebuje obsahovať akékoľvek násilie (a násilníkov) aby mala gule, a ktorá naopak násilie trefne kritizuje (paralela s akčnou hrou na PSP displeji malého černoška). Herci si to vychutnávajú každým dúškom, Spike Lee s Brianom Grazerom (ktorý rozpočet udržal na neuveriteľných $45 mio USD) sú borci a záverečná skladba “Chaiyya Chaiyya Bollywood Joint” je perfektným tuningom emócií z filmu. ()
Je to sice stopadesátá první variace na téma přepadení banky, ale moc se mi líbila díky sympatickému ironickému (a snad i cynickému) humoru, který nezapře, že režisérem je Spike Lee. Herci jsou výteční - dostala mě zejména Jodie Foster, která si svou roli právnické mrchy opravdu vychutnává (škoda, že nemá větší prostor) a Denzel Washington jako drsný a sympatický polda, který je vlastně taky trochu hajzl. :o) A zapomenout nelze na skvěle padnoucí hudbu, která láká k pořízení si soundtracku. ()
Galerie (69)
Zajímavosti (17)
- Ve filmu jsou dva odkazy na předešlý film režiséra Spikea Leeho Jednej správně (1989). Pizza, která se ve filmu objeví, je z pizzerie Sal's, a Keith Frazier (Denzel Washington) z filmu cituje. (don corleone)
- Vo filme sa objavia dve zmienky o snímkach s Al Pacinom - Psie popoludnie (1975) a Serpico (1973). Prvý zmienený tiež pojednáva o pokuse o vylúpenie banky a následnom vyjednávaní. (sad47)
- V úvodu filmu i v závěrečných titulcích slyšíme indickou skladbu "Chaiyya Chaiyya" A.R. Rahmana, která poprvé zazněla ve filmu Ze srdce... (1998). (don corleone)
Reklama