Režie:
Mel GibsonKamera:
Dean SemlerHudba:
James HornerHrají:
Rudy Youngblood, Dalia Hernández, María Isabel Díaz Lago, Raoul Max Trujillo, Rodolfo Palacios, Fernando Hernandez, Gerardo Taracena, Iazua Larios (více)Obsahy(1)
Velkolepý projekt Mela Gibsona vypráví o starobylé říši Mayů a jejím zániku. Původ této kultury, její moudrý život a náhlá destrukce, je dosud opředena mnohými tajemstvími. Jde o vůbec první filmové zpracování této neobjasněné záhady. Hlavní hrdina Jaguáří tlapa se vydává na zběsilý útěk ze zajetí, aby zachránil nejen svůj život, ale i milovanou rodinu... Uznávaný, přesto nebo právě proto aférami obklopený, světoznámý režisér, scenárista, herec a producent v jedné osobě Mel Gibson při natáčení Apocalypta opět riskoval. Pro zvýšení autenticity se po celý film mluví neznámou řečí, původním mayským jazykem Yucatec, podobně jako v Umučení Krista. Na filmu se podíleli špičkoví tvůrci, jako je kameraman Dean Semler, držitel Oscara za film Tanec s vlky/Dances with Wolves (režie Kevin Costner), střihač John Wright a hudební skladatel James Horner (Titanic/Titanic, režie James Cameron). Výpravu filmu měl na starosti Oscarem několikrát oceněný Tom Sanders. Snímek Apocalypto byl již mimo jiné nominován na cenu BAFTA v kategorii nejlepší neanglicky mluvený film. (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (1 105)
Před obětní oslavou už jsem téměř zíval, pak ale sympatická rubačka a nabitý adrenalinový hon džunglí až do konce, takže výsledek je přesvědčivý. Hřeje mě představa, že se tady na to jistě vrhla spousta měkčích zenových duší, co čekala romantický indiánský doják, přičemž pak dostanou praso-tapíří koule, usekaný hlavy a rozkousaný obličeje. Je pravda, že mi párkrát blýsknul Rambo :) Jinak obdivuhodná filmařina, autentičnost v jazyce a obsazení a zajímavé pojetí soumraku legendární Mayské civilizace, faktické nepřesnosti (x) neřeším, jen je škoda veliká, že to Mel natočil na digitál... A conquistadorská tečka je cool, přál bych si ještě malinko víc rozvinout. ()
Mel Gibson si natočil další krvák z minulosti a my diváci mu to měli sníst i s navijákem. Předesílám, že nemám rád snímky s explicitně zobrazeným násilím, ale nakonec zvědavost ve mně zvítězila. Nakonec jsem hořce litoval. Celý film mi přišel jako bezmezně hloupý. Mel Gibson do filmu napasoval digitální kameru a já říkám ne! Terrence Malick podobné exteriéry u Nového Světa snímal klasickou kamerou a u mě to mělo o několik tříd větší a přirozenější zážitek, než roztřepaná Mayská kamera. Celá stylizace filmu do historického Ramba mi připadla nadmíru neoriginální a hloupá. Násilí jsem u Krista pochopil, tam to mělo svůj význam, ale zde? Ač se snažím všelijak, jeho smysl mi uniká (asi proto, že nekolik krvavých scén jsem odčuměl na sedačku vedle). Celé to režisér pohřbil tím závěrem na pláži, který mě iritoval ze všeho nejvíce. Už chápu Mayské předky, když protestovali proti tomu filmu. Apocalypto považuji za vysoce fádní naháněčku, která se díky dokonalým maskám a původnímu jazyku tváří jako výpověď jedné epochy. Mel Gibson je falešným prorokem! PS: Aspoň, že ti herci byli vážně dobří. ()
Překvapivě jsem se na film těšil, ohodnotil 3* a nejsem zklamaný. Mel Gibson to natočil opravdu dobře a i přesto, že hlavní hrdina vypadá jako Ronaldinho a Májové si (bohužel?) s hlavami nepřátel nekopali, mě film dokázal šokovat jednoznačným pohledem na svět. Začátek je sice vcelku nudný, ale později se film plně rozjede a nezastaví až do samého konce...a tak to má být. Režisér si musel dát opravdu velkou práci natočit něco tak neobvyklého, herce, obecně, byste ve filmu téměř nepotkali a domluvy občas byly na bodě mrazu a i přesto, že mu samotní potomci Májů pomáhali se scénářem se našli zlí jazykové, kteří film odepsali za přehnanost doby a chování Májů celkově jako národu velice vyspělého a inteligentního. Škoda jen toho, že premiéru samotného filmu Mel Gibson z původní přesul na jinou, v den premiéry se mu totiž stala ona osudná aféra, která prakticky změnila jeho život jak v Hollywoodu tak i soukromí. A kdyby jste nevěděli co to Apocalypto znamená: z řeckého překladu Nový Počátek (The New Beginning) ()
Není to ideální film, scénář přes svou působivou pointu pracuje s neskutečnými klišé vytrženými z jiného žánru. Ale budiž Melovi ke cti, že obrátil tolik očí světa právě k téhle části světové historie. Takových akcí není nikdy dost. A za pomoci původního jazyka, neherců a neskutečně fascinující výpravy dosáhl tímto opravdové mety. Nyní může nastat vlna, která zastíní i Sandály a bude mapovat všechny ty civilizace, které vždy pro filmaře zastiňovala stereotypní antika. ()
║Rozpočet $40miliónov║Tržby USA $50,866,635║Tržby Celosvetovo $120,176,751▐ Tržby za predaj DVD v USA $49,205,584 //počet predaných kusov 2,612,568║ Každým ďalším pozretím toto spočiatku nenápadné dielko len naberá na sile, Mel Gibson po režisérskej stránke dokáže vniesť do filmu také dokumentárne čaro čo vyznie ako nadmerný progres pre dnešnú takmer šablónovú produkciu bez štipky inovátorstva. Jednoznačne jeden z najzaujímavejších filmov roka 2006 a teda rok, čo pre mňa vyznie ako najbohatší na brilantne podané filmy v rôznych žánroch. Mal som šťastie vidieť to 2x v kine a už vtedy som uznanlivo prikyvoval, že Gibson je viac než na čo sa hrá, je to jeden z najvšestrannejších umelcov dnešnej doby. /videl v kine 2x: 95%/ ()
Galerie (100)
Photo © Buena Vista Pictures
![Apocalypto - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/159/234/159234470_62ffb6.jpg)
Zajímavosti (47)
- Náklady na výrobu byly zhruba 40 milionů amerických dolarů. (NIRO)
- Náklady na digitální stopáž celého filmu se přibližně rovnaly nákladům na dva miliony stop filmu klasického. (fannah)
- Scéna, v níž Rudy Youngblood (Jaguáří tlapa) skáče z vodopádu, se natáčela na patnáctipatrové budově a vodopád byl přidán digitálně. Rudy neměl kaskadéra a skočil doopravdy. (fannah)
Reklama