Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Velkolepý projekt Mela Gibsona vypráví o starobylé říši Mayů a jejím zániku. Původ této kultury, její moudrý život a náhlá destrukce, je dosud opředena mnohými tajemstvími. Jde o vůbec první filmové zpracování této neobjasněné záhady. Hlavní hrdina Jaguáří tlapa se vydává na zběsilý útěk ze zajetí, aby zachránil nejen svůj život, ale i milovanou rodinu... Uznávaný, přesto nebo právě proto aférami obklopený, světoznámý režisér, scenárista, herec a producent v jedné osobě Mel Gibson při natáčení Apocalypta opět riskoval. Pro zvýšení autenticity se po celý film mluví neznámou řečí, původním mayským jazykem Yucatec, podobně jako v Umučení Krista. Na filmu se podíleli špičkoví tvůrci, jako je kameraman Dean Semler, držitel Oscara za film Tanec s vlky/Dances with Wolves (režie Kevin Costner), střihač John Wright a hudební skladatel James Horner (Titanic/Titanic, režie James Cameron). Výpravu filmu měl na starosti Oscarem několikrát oceněný Tom Sanders. Snímek Apocalypto byl již mimo jiné nominován na cenu BAFTA v kategorii nejlepší neanglicky mluvený film. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (1 108)

Fr 

všechny recenze uživatele

Velkou civilizaci nelze dobýt z venčí, dokud se sama nezničí zevnitř..... Nebo jinak: lidé nepotřebují ,,jiné" nepřátele, na zlo si vystačí sami. A je jedno jestli jsou to Mayové nebo fašisti. Prostě lidé. A je bláhové myslet si, že tomu tak není od pradávna věků. Dívám se vyděšeně a doufám, že M.Gibson je optimista. OČI. OČI žen, OČI dětí snad neříkají nikde víc. A jejich výraz je vlastně největší hrůzou. Utrpení je všude stejné. Ale tohle nemá být film o utrpení, ale o kultuře. I když o tom hodnou chvíli pochybuji. A dlouho jsem již nedržel žádnýmu hrdinovi pěsti tolik, jako zde. Neskutečné záběry. A nejen přírody. Film, jenž musel být natočen s jediným úmyslem. ŠOKOVAT ! A stejně by mne zajímalo, jestli je M.Gibson optimista. ()

Slasher 

všechny recenze uživatele

Před obětní oslavou už jsem téměř zíval, pak ale sympatická rubačka a nabitý adrenalinový hon džunglí až do konce, takže výsledek je přesvědčivý. Hřeje mě představa, že se tady na to jistě vrhla spousta měkčích zenových duší, co čekala romantický indiánský doják, přičemž pak dostanou praso-tapíří koule, usekaný hlavy a rozkousaný obličeje. Je pravda, že mi párkrát blýsknul Rambo :) Jinak obdivuhodná filmařina, autentičnost v jazyce a obsazení a zajímavé pojetí soumraku legendární Mayské civilizace, faktické nepřesnosti (x) neřeším, jen je škoda veliká, že to Mel natočil na digitál... A conquistadorská tečka je cool, přál bych si ještě malinko víc rozvinout. ()

Reklama

Superpero 

všechny recenze uživatele

Gibson je tvrďák. Jeho filmy si většinou s ničím nebereou servítky a v "Apocalyptu" to platí dvojnásob. Mayské město je fakt kolébka veškeré dekadence a zvrácenosti, člověk fakt nestačí koukat. Škoda, že film nebyl kratší, protože občas se Gibson začně až příliš opájet tou jejich civilizací a zapomene na děj. Vše nám ale vynahradí finální rambovská honička, v níž hlavní hrdina ukáže jakej je masér, a já mu fakt držel palce. Taky mě trochu zklamala vizuální stránka (digitální kamera je zlo, po Miami Vice už ubližila dalšímu filmu), jelikož jsem čekal fakt orgie a většinou tam je jen strohá džungle. Celkově ale dobrej film, něco takového tu prostě zatím nebylo. ()

POMO 

všechny recenze uživatele

Hyperakčná indiánka, ktorá ani chvíľu nenudí - ak máte pri sebe popcorn. Hlbší myšlienkový rozmer je iba umelo našróbovaný, čo spolu so samoúčelným násilím film podkopáva. Apocalypto mohlo byť buď výborným rodinným filmom alebo skvelou existenciálnou drámou, zatiaľ čo takto sa brutalitou vyhýba detskému divákovi a tematickou plytkosťou dospelému. Navyše, vizuálna stránka pôsobí kvôli množstvu záberov z digitálnej kamery lacne. Dynamika a strih sú super, no s filtrami sa dalo pohrať viacej, čo by pomohlo výslednej tvári filmu. Tej tvári, ktorá robí z Umučenia Krista audio-vizuálny skvost. Apocalypto je vzrušujúci zážitok, no po pár dňoch sa zneho stáva zabudnuteľná fraška, ktorá minula svoj cieľ. ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Gibsonovy filmy jsou v tom dobrém i špatném slova smyslu velmi prostého charakteru. Vždy je zdobí jednoduchý příběh plný utrpení, krvavého boje za svobodu, vodou omyvatelných modrých barev a hlavně neskrývané inspirace ve spoustě jiných snímků. Apocalypto tak nejdříve připomene Barbara Conana (po kanadsko-mayských žertících je hrdina násilně vytrhnut z rodného prostředí), načež si režisér vezme něco z obětních rituálů Indyho Chrámu zkázy (ty useknuté hlavy lapali mayští občané pod pyramidou jako diváci při homerunu baseballový míček) a uzavře to směsicí Posledního Mohykána (běžecký souboj Jaguáří Tlapa vs. Sokolí Oko by byl jistě ozdobou proslulého amerického atletického mítinku Indiánská tretra), Uprchlíka (skok z vodopádu) a Ramba (na ty pasti neměl koule ani tapír). Naštěstí přímočarý festival středoamerického piercingu a tetování odsýpá tak svižně, že ani nebudete mít spolu s Melem čas dumat nad důvody vnitřního rozvratu vyspělého mayského mraveniště, obzvláště když už před ním vyhodil své kotvy mlsný španělský mravenečník, co hodlá šířit víru a na lepkavý jazyk nalepit nějaké to zlato.. ()

Galerie (100)

Zajímavosti (47)

  • Mel Gibson definoval název snímku na základě řeckého slova „ἀποκαλύπτω“ („apokaluptō“) jako nový začátek nebo odhalení – zjevení. Uvedl: „Všechno má začátek a konec stejně jako každá civilizace.“ (sator)
  • Scéna přepadení pralesní vesnice je zcela v rozporu s vědeckými poznatky. Každá válka i bitva měla přesná pravidla. Lsti, výpady ze zálohy a podobné triky tehdejší Indiáni neznali. Uvedené lze také vnímat jako jeden z důvodů, proč tak snadno podlehli španělským dobyvatelům. Vůbec totiž nepředpokládali nějaký podraz z jejich strany. Válka po mezoamericku začala obvykle vysláním poslů do jiného městského státu se žádostí o pravidelné dodávky tributu - třeba kakaa, kukuřice... a také lidí pro obětování. Pokud město odmítlo, přišla další výzva a teprve pak vytáhlo vojsko v čele s králem nebo význačným šlechticem do boje. Takto válčili zejména Aztékové a tato pravidla se dodržovala, i když šlo o bitvu s Indiány na nižší civilizační úrovni, považovanými za barbary. Bitvy a války měly v mayské civilizaci klíčový význam. Král válčil především z rituálních důvodů: jeho prestiž výrazně stoupla, když dokázal porazit vladaře jiného městského státu a získat významné zajatce. Podle jejich počtu se hodnotila kvalita krále. O rituální formě válek svědčí i fakt, že dobytá území mayští králové neobsazovali. Moc ponechali lokálním vládcům, kteří museli vítězi platit tribut. (Wences)
  • Kvůli nepředvídatelnému podnebí v Mexiku bylo nutné chránit digitální kamery. Při extrémních vedrech byly obaleny bílými potahy, které odrážely žár a při natáčení u vodopádu byly zase zabaleny ve speciálních voděodolných obalech. (fannah)

Související novinky

TOP hosté 49. MFF Karlovy Vary

TOP hosté 49. MFF Karlovy Vary

25.06.2014

Možná si ještě pamatujete, jaké kontroverze mezi českými novináři loni vzduzovaly politické názory Olivera Stona. Letošní ročník nejznámějšího českého filmového festivalu by mohl být podobně… (více)

Gibson už možná nebude režírovat

Gibson už možná nebude režírovat

16.03.2010

Ale až poté, co konečně natočí svůj vysněný projekt. Už jsme o něm psali – půjde o prozatím nepojmenovaný historický velkofilm o Vikinzích, ve kterém by si měl zahrát Leonardo DiCaprio. Zdá se, že to… (více)

Mel Gibson: Mexikáni nebo Vikingové?

Mel Gibson: Mexikáni nebo Vikingové?

17.12.2009

Vypadá to, že obojí. Mel je definitivně zpátky, jako herec (napjatě čekáme na zlehka problémový thriller Edge of Darkness) a brzy opět i jako režisér. V březnu se vrátí do Mexika i s většinou štábu,… (více)

Reklama

Reklama