Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Televízny film na motívy románu nemeckého spisovateľa Ludwiga Ganghofera o honbe na čarodejnice v stredoveku. --- Televízny film na motívy románu nemeckého spisovateľa rozvíja príbeh z obdobia honby na čarodejnice v stredoveku. Rok 1618 - kdesi medzi Salzburgom a Regensburgom. Do náboženských bojov o čistotu viery a vyháňania diabla z ľudských duší vstúpi objav. Keď pri ťažbe v soľnej bani po prvýkrát použijú metódu odstrelu pušným prachom, objaví sa v soli ľudská podoba. Pre fanatikov to znamená aj to, že všetko nové plodí nečisté sily. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (15)

Real Tom Hardy 

všechny recenze uživatele

"AK SI VINNÁ, POTEČIE KRV." ------- Veľmi schopný televízny počin z obdobia novoveku s brutálnym nádychom predchádzajúcej historickej etapy, so silnou stredovekou štylizáciou. Dusivá a ťaživá atmosféra temného veku postriekaná krvou čarodejníc, sprevádzaná exorcizmom, tortúrami a cirkevnými bojmi hrá prím, pričom sekundujú súce herecké výkony mníšskeho rádu a nadpriemerná TV produkcia, vrátane vierohodnej výpravy. Druhý diel kulminuje predchádzajúce udalosti veľmi šikovne, má tempo a ťahá hodnotenie blízko ku štyrom hviezdam. Ak tu bola Ganghoferova predloha zachytená a spracovaná verne, nevidím dôvod nepustiť sa aj do jeho dva roky mladšej Vojny volov. ()

PTuranyi 

všechny recenze uživatele

Dobrý televízny film zobrazujúci príbeh ľudí v mestečku spojenom s ťažbou soli. Dej sa odohráva v období protireformácie a začiatku osvietenstva. Upaľovanie čarodejníc a prenasledovanie evanjelikov je bežnou kulisou. Hlavný hrdina Dávid spolu s dekan Söllnom a baníkom Köppelom sú jednými z mála na strane rozumu. Titulný "muž v soli" sa tu objaví iba na krátko a v podstate podružnú úlohu katalyzátora niektorých udalostí. Herci svoje postavy hrajú dobre a poteší v rámci produkcie celkom pekné československé obsadenie. Produkcia pracuje so všetkými svojimi inštrumentami dobre, takže vie navodiť potrebnú náladu. Nijako však neexperimentuje ani príliš netlačí na dramatizáciu. Dĺžka filmu poskytuje dostatok priestoru na rozvinutie niekoľkých ďalších zápletiek, takže stále sa niečo deje a film nie je nudný. K hutnosti Kladiva na čarodejnice či Poslednej bosorke mu ešte niečo chýba. 65% ()

Reklama

argenson 

všechny recenze uživatele

Máme rok 1618, čemuž oficiální text distributora říká středověk (pro upřesnění, za konec středověku se podle nejzazšího termínu počítá objevení Ameriky). Na druhou stranu, hudba tu zní ve stylu Vivaldiho, což je taky mimo mísu. V týhle době ovšem žít zjevně nebyla žádná bžunda. Otázka víry byla na hranici života a smrti, obě víry (katolíci versus protestanti) pak spojuje společný boj proti Ďáblovi, což z pohledu 21. století působí hodně kuriózně (téma, jestli se mumie zakonzervovaná v soli smí pohřbít křesťanským způsobem). Ale jestliže tu funguje nekompromisní řád a disciplína, pak mi trochu nesedí hlavní hrdina David (Michael Roll), kterej dějem proplouvá tak nějak v pohodě, bez peněz, zázemí a náležité úcty k autoritám. Nemluvě o tom, že by to mohl bejt pro ženy celkem šukézní týpek, kdyby neměl kontinuálně sádelnatě mastnou hlavu (smysl to má, když je zpocenej v solným dole, ale nikoli celý tři hodiny). Jinak ale věrohodné, přesvědčivé a místy hodně naturalistické. Suma sumárum, velmi dobrej televizní kousek, neprávem málo známej. ()

Adramelech 

všechny recenze uživatele

Pěkný historický film, ale začátek připomíná spíše grotesku. Mladý muž cestuje městem a je svědkem upalování mladé čarodějnice. To jej natolik traumatizuje, že když později spatří jinou dívku, chce ji zachránit před upálením, a to velmi svérázným způsobem. Holka stojí u potoka, oheň nikde žádný, ale on ji popadne, zatáhne do mlází a povalí ji na zem. Ona začne volat o pomoc, seběhnou se lidi a on jen těžko vysvětluje, že nešlo o pokus o znásilnění. V dívčině pohledu čteme: „Pěkný chlap, škoda, že je takový magor.“ Popsaný způsob seznamování s ženou byl totiž v 17. století stejně společensky nepřijatelný jako dnes. Nevím, zda se filmový příběh opírá o historickou předlohu. Každopádně čarodějnické procesy v salcburské arcidiecézi doložené z doby o něco pozdější, totiž z let 1675 až cca 1690 (tzv. Jacklovy procesy), jsou ze sociologického hlediska zajímavější, protože představovaly pokus vládnoucích špiček zbavit se chudých osob (bezdomovců, žebráků, tělesně a mentálně postižených jedinců) jejich fyzickou likvidací. ()

Morholt 

všechny recenze uživatele

Do určité míry je Muž v soli postavený na půdorysu Kladiva na čarodějnice, což je nejvýraznější v podobě oponenta procesů z řad církve. Nicméně tu chybí tíživá společenská atmosféra, která pronásledování umožnila, věrohodnější příběh a lépe napsané postavy. Samotné pronásledování či vyslýchání na mě pak mělo minimální dopad. Samotný nápad s mužem v soli mi zase nepřišel úplně špatný, ale z mého pohledu se ho nepodařilo využít. Celkem zklamání. 35% ()

Galerie (11)

Zajímavosti (1)

  • Filmovalo se na hradě Pernštejn, Zvíkov a zámku Červený kámen, zámku Český Krumlov a v Dolanech. (M.B)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno