Reklama

Reklama

Jason Bourne se opět vydává na cestu za pravdou a svojí minulostí, ale tajná sekce CIA po něm stále pátrá. Na scéně se objevuje novinář Simon Ross, který pátrá po informacích o projektech Treadstone a Blackbriar. Využívá při tom zdroj z řad CIA a dostává se blízko k důležitým informacím. Neunikne tak pozornosti Jasona Bournea, lačnícího po informacích o své minulosti, ale především pozornosti Národní bezpečností agentury, pro kterou je případný únik informací naprosto nepřijatelný a je připravena mu zabránit za každou cenu. Nikdo tak není v bezpečí. Na mušce je nejen Simon Ross, ale i Jason Bourne, který chce definitivně odhalit pravdu o své minulosti. (TV Nova)

(více)

Videa (5)

Trailer 1

Recenze (1 462)

Arx 

všechny recenze uživatele

Dokonalé zakončení Bournovi trilogie. Greengrass moc dobře ví co na diváka platí a s Mattem Damonem předvádí pořádnou akční podívanou, která má vše co by k ní mělo patřit. Jednoznačná záležitost jak už pro skalní fandy Jasona Bourna, tak i pro nezaujaté diváky, kteří se doteď s Bournem neměli tu čest potkat. Jeden z nejlepších filmů letošního roku. GENIÁLNÍ ()

imf 

všechny recenze uživatele

Film, který vás rozběhá tak, že před vámi budou strachy uhýbat i tramvaje. Jason Bourne je zpátky. Naštvaný, ozbrojený, ultimátní. Poslední uzly jsou rozpleteny, poslední záhady vyřešeny a to v explozivní dvouhodinové akční jízdě, která vás v úvodu vypustí rovnou doprostřed bitevního pole, kde si to rozdávají nefalšovaní "terminátoři". Proti Jasonovi tentokrát stojí jeho mladší kolegové, nekompromisní zabijáci, co vás uškrtí na tkaničce od bot. Je to souboj machrů a übermachrů, takže nebudete stíhat popadat dech a absorbovat nápady, které čekají v každé scéně. Greengrass trochu uklidnil kameru, vypiloval akční scény a nechává děj plynout výhradně skrz postavy. Nezáleží na tajemných dokumentech a stíny obestřené minulosti. Jde nám o Bournea a jeho protivníky. Co si myslí, co dělá, jak při tom vypadá a proč je bez diskuze nejzručnějším akčním hrdinou sezóny. Ta elegance, ta bezprostřednost, ta efektivita. Matt Damon krade srdce fanouškům adrenalinové zábavy a všechny výtky o příliš nevýrazné evoluci celé série, posílá k čertu jediným žiletkovým chvatem. Bourneovo ultimátum je radost - z výjimečné, uvědomělé a po všech strankách "dospělé" filmařiny. (90%) ()

Reklama

Psema 

všechny recenze uživatele

Nic překvapivého se nestalo a Greengrass dokráčel s až Bourneovskou elegancí na závěr dost možná nejúžasnější a nejnapínavější agentské série. Damon znovu nakopává zadky, ukazuje, k čemu jsou podle něj knížky a řádí po všech místech světa, aby konečně zjistil pravdu. Dvě hodiny plné akčního šílenství, geniálních záběrů a brilantní režie, to vše podtržené vynikajícím Damonem dělá z Bourneova ultimáta trhák nejen letošní sézóny. Jak tvrdí Douglas - boží, geniální, famózní, úchvatný film. Za sebe dodám, že permanentně kulervoucí. ()

Douglas 

všechny recenze uživatele

Po přečtení Bordwellovy kritiky bourneovského stylu (viz tady a tady) se ve vší (a opravdu nemalé) úctě k tomuto teoretikovi musím ptát, kde končí "zesílení" hollywoodského stylu a kde začíná jeho "změna". Podstata formální progresivity Bourneova ultimáta v porovnání se současnou hollywoodskou tvorbou totiž spočívá v propojení těkavého stylu ruční kamery a téměř konstantní dvouvteřinové průměrné délky záběru (přičemž nositelem pocitu kontinuity se stává primárně zvuk) s využitím různých typů pohybu. Bourneovo ultimátum produkuje pohyb na rovině žánrových standardů (pohyb honiček) a vyprávění (pohyb vyprávění, pohyb ve smyslu distribuce informací). Bordwell se ve své práci tak zarputile soustředí jen na stylistický systém a vágní argumentaci o běžném příběhu, že se zcela odpoutává od vnímání narativního systému se stylistickým. Ale právě v něm spočívá zásadní revoluční krok Bourneova ultimáta od Bourneova mýtu. Ten s distribucí informací i pohybem honiček pracoval standardně (honičky směřují zásadně dopředu :), zatímco Ultimátum zmnožuje informační zdroje v rámci jednotlivých scén (jediný "vševědoucí" je divák - jen on se orientuje na letišti i v Tangeru) a znejasňuje pohyb honiček (ne dopředu, ale vertikálně, diagonálně, případně zpět :). Těkavost stylu není jen ona už poněkud profláklá analogie k mentálnímu stavu hrdiny, ale spíš fokalizace profesionálního myšlení, jejíž význam nám dochází až zpětně. Každá akce obsahuje řadu dílčích narací (Bourne je jako šachový hráč o několik tahů napřed a my si každou jeho sérii reakcí musíme domýšlet jako příběh, jehož pointa se odhalí až posléze). Bourneovo ultimátum tak pro mě představuje - navzdory Bordwellovým tvrzením (která jsou jako obvykle precizně vystavěná, ale zkrátka příliš dopředu determinovaná tím, co chce dokázat) - revoluční počin, který sice částečně může obsahovat postupy známé z jiných filmů, ale progresivní je jejich celkové využití (plus paralelní propojení celé trilogie s přesahem i do původního televizního zpracování). Tvrdit tedy, že Bourneovo ultimátum je jen kopií Bournova mýtu, tedy považuji spíš za důsledek necitlivého omezeného (ve smyslu důrazu na pozorování jednotlivých aspektů stylu a vyprávění) sledování. PS: Po letech jsem se k tématu vrátil ve studii Bournův mýtus: akční film pohybu. ()

Segrestor 

všechny recenze uživatele

Mnohými posuzováno jako nejlepší Bourne a je pravdou, že honička po střechách domů, kdy kameraman proskakoval okna hned za Mattem Damonem a zajistil tak unikátní a akční záběry, tomu dost nasvědčují, přesto bych se přiklonil k názoru, že první díl je prostě první díl a tudíž nejlepší, ať se vám to líbí nebo ne, bez ohledu na tak krkolomné a takřka nic neříkající souvětí, které jsem zde vytvořil navzdory skutečností, že jsem původně chtěl napsat klasický postulát a bez spoilerů. ()

Galerie (107)

Zajímavosti (42)

  • Úvod volně navazuje na konec Bournova mýtu (2004), ale mezi natáčením uběhlo několik měsíců, tudíž v Moskvě byl leden, což už bylo pro film příliš chladné počasí. Proto se natáčelo v Berlíně. Sníh byl vyroben ze směsi papíru a pěny. Nanesení sněhu na celou scénu trvalo 5 hodin. (HellFire)
  • Když Bourne (Matt Damon) prchá v úvodní sekvenci přes most nad nádražím, je dole na kolejích vidět motorová jednotka VT 18.16 (řada DR 175, později 675), která v době ČSSR jezdila na našem území jako rychlík Vindobona na trati Berlín-Praha-Vídeň. Tento záběr dokazuje přesun natáčení do Německa. (Robbi)

Související novinky

Připomeňte si začátky kultovních postav

Připomeňte si začátky kultovních postav

13.10.2017

Oblíbené filmové postavy zažívají v posledních měsících hned několikanásobné návraty. Roztomilí mimoňové opět potěšili (nejen) dětské diváky ve třetím dílu Já, padouch. Jason Bourne skládal další… (více)

Na Febiofest přijede Daniel Brühl

Na Febiofest přijede Daniel Brühl

19.03.2016

Organizátoři Febiofestu přivítají jednoho z nejvýraznějších mladých evropských herců Daniela Brühla. Jeho dnes už světovou kariéru nastartoval německý snímek Good Bye, Lenin!, zahrál si i v hvězdně… (více)

Jason Bourne a Tommy Lee Jones

Jason Bourne a Tommy Lee Jones

29.07.2015

Zatímco se stále doufá, že v pátém bourneovském filmu uvidíme Vigga Mortensena (měl by se ucházet o roli hlavního padoucha), špiónský comeback Paula Greengrasse a Matta Damona nabral jinou hereckou… (více)

Matt Damon se vrátí jako Jason Bourne?

Matt Damon se vrátí jako Jason Bourne?

16.09.2014

Ještě před pár dny se Paul Greengrass (Kapitán Phillips) zajímal o režii nového filmu s Leonardem DiCapriem a Jonahem Hillem (Vlk z Wall Street). Teď to ale vypadá, že ho spíš čeká návrat k… (více)

Reklama

Reklama