Režie:
Ridley ScottScénář:
Steven ZaillianKamera:
Harris SavidesHudba:
Marc StreitenfeldHrají:
Denzel Washington, Russell Crowe, Chiwetel Ejiofor, Josh Brolin, Lymari Nadal, Ted Levine, Roger Guenveur Smith, John Hawkes, RZA, Yul Vazquez (více)VOD (6)
Obsahy(1)
Franka Lucase (Denzel Washington), nenápadného řidiče jednoho z předních černošských zločineckých bossů, si dříve nikdo nevšímal. Když však jeho šéf náhle zemře, Frank využije vzniklé díry v mocenské struktuře k vybudování vlastního impéria a stvoření vlastní verze amerického snu. Díky své odvaze, vynalézavosti a inteligenci dokáže záhy zaplavit ulice New Yorku bezkonkurečně nejlepší a přitom nejlevnější drogou. Richie Roberts (Russell Crowe) je bílou vránou mezi policisty, který má k ulicím dostatečně blízko na to, aby zaznamenal změnu ve zdejších mafiánských strukturách ovládajících drogové podsvětí. Smyčka se pomalu stahuje a blíží se den, kdy tyhle dvě individuality stanou tváří v tvář. Z té konfrontace však může vyjít jako vítěz jenom jeden. (Cinemax)
(více)Videa (4)
Recenze (1 208)
Téměř ihned po sobě jsem zhlédla dva filmy popisující svět mafie - Americký gangster a Východní přísliby. Každý ten film je úplně jiný, takže srovnání je dost těžké. Ale i když se mi nejnovější filmeček Ridleyho Scotta moc líbil, hlubší dopad ve mně zanechaly Cronenbergovy Východní přísliby. Ačkoli je totiž Americký gangster ve všech ohledech mistrovské dílo starého pardála, nečiší z něho taková autenticita jako z Východních příslibů - Gangster je až moc dokonalý, až moc čistý, je filmový. Naproti tomu Přísliby vás protáhnou tou nejhorší stokou mafie. Takže díky Ridley za Tvých 157 úžasných minut v kině, ale natočil si i o chloupeček lepší fláky ;o) ()
Je pár měsíců po uvedení do kin a pořád mi nějak nedochází, v čem přesně tkví genialita tohoto opusu. Jestliže těsně po premiéře jsem se nechal strhnout nadšenými ovacemi nad výsledkem, postupem času mi v hlavě zůstal jenom tradičně úchvatný Crowe (který musí na rozdíl od Washingtona hrát pořád do plných, Denzel má roli napsanou tak, aby vyšel jako král na každý pád) a Scottova přesná režie, bez které by se film zbortil o několik pater níž. I u něj mi ale vadí, že mi nenabídne nějakou scénu, která se zapíše do dějin a když bych neměl mířit tak vysoko, tak alespoň něco menšího v podobě stylové přestřelky. To ale chybí a může za to paradoxně jedna z nejproklamovanějších devíz Zaillianova scénáře. Nečernobílost obou hlavních hrdinů, která tak způsobuje absenci záporáka. Zlý pohled se tak chtě nechtě upne na generalizovanou skupinku "zkorumpovaní poldové", Scott nás i přes zdánlivou objektivnost dostane tam, kde nás chtěl mít a já se musím trochu ošívat, protože takhle jsem si stěžejní dílo Ridleyho kariéry úplně nepředstavoval. Světové ovace chápu, ale i přes spoustu kladů se nepřidávám. ()
Po dlouhé době jsem s absolutním hodnocením nezaváhal ani na vteřinku. Už od úvodní scény, podkreslené hudbou ala Mnichov jsem cítil, že se na mě valí něco mimořádného. Spojení čtyř Velikánů současného Hollywoodu (Denzel Washington, Russell Crowe, Steven Zaillian a Ridley Scott), podpořené skvělými výkony Joshe Brolina a Chiwetel Ejiofora a kamerou roku přineslo tolik očekávanou sondu do gangsterského života, na kterou filmový svět čekal od uvedení Scorseseho Mafiánů. Nebudu je srovnávat, každý je vlastně o něčem jiném. Mně se během sledování před očima několikrát objevil spíše Nelítostný souboj. Opomenutí Akademií nebudu komentovat, ještě jsem neviděl snímky nominované, až tak učiním, udělám si obrázek sám. Pro mě je zatím Americký gangster vrcholem roku 2007. ()
„Success. It's got enemies. You can be successful and have enemies or you can be unsuccessful and have friends.“ Vzestup a pád podnikatele, kterému se povedlo výběrem vhodné komodity (na ulici je u heroinu vždycky větší marže, než u hot dogů) a razantním zkrácením dodavatelského řetězce několik let úspěšně odebírat teplo produkované kotly inferna drogové závislosti. Údajně z 99 % Hollywood, zbylé procento skutečný svět zla Franka Lucase, ale kdo by tu latentní glorifikaci zločince řešil, když Scott rozjíždí svou lokomotivu z bodu nula až do nejvyšších obrátek (zaujalo začlenění dobových historických událostí i cílevědomá režie bez zbytečného exhibování, což zároveň přineslo i tolik diskutovaný nedostatek žánrové originality). Až budu chtít jednou rozjet drogový byznys, následující filmové zkušenosti mi budou nápomocny: 1.) Nezačínej na Karlovarsku, mravenci a náčelník Vinklář tam nesou smrt, 2.) bez ohledu na ochránce přírody nechoď v kožichách z činčily na zápas boxu a když už tam v něm si, sedni si někam dozadu, 3.) když tě dostanou, všechny napráskej.. ()
Další z žánrových cvičení Ridleyho Scotta, tentokrát na téma gangsterka bez jakéhokoliv zdání respektu či možných sympatií k titulní postavě. Denzel Washington se velmi působivě převtělil do jednoho z největších kriminálníků sedmdesátých let (včetně harlemského gengsta nigga přízvuku, který se každý naučil nenávidět při GTA: San Andreas), a Russel Crowe si zase střihl zajímavou postavu epes rádes poctivého policajta (později prokurátora a později advokáta, ehm), který je ale táta na baterky a neskutečný kurevník k tomu. Scénář Stevena Zailliana v kombinaci s uvedenými výkony a Scottovým vedením vytváří zatraceně třaskavou směs, která dýchá zobrazovanou dobou a reálným životem hlavních postav - a rozhodně to není proto, že by to bylo točené na motivy skutečných událostí. Scott se nepokouší hlavního antihrdinu nějak glorifikovat, jen ho ukazuje z jeho vlastního pohledu - jako spořádaného občana platícího daně a především milujícího svoji rozvětvenou rodinu; jako někoho, kdo si absolutně neuvědomuje, co jeho super byznys s kvalitním heroinem dělá s obyvateli té "jeho" čtvrti, kterou chtěl tolik chránit před ostatními šmejdy. Americký Gangster je prostě precizně natočený a svým způsobem svébytný příspěvek k žánru. Stopáž je sice možná trochu dlouhá, ale skutečně je na co se celou tu dobu dívat - a vlastně i co poslouchat, protože hudba je tu taky vynikající. 80% ()
Galerie (121)
Photo © Universal Pictures
![Americký gangster - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/160/860/160860563_5980f9.jpg)
Zajímavosti (55)
- Scenárista Terry George byl osloven, aby přepsal scénář a snížil náklady. George psal jednu z hlavních rolí na tělo Donu Cheadle; byl pak překvapený, když herec nebyl do filmu obsazen. (don corleone)
- Federální úřady zabavily na Frankových účtech v zahraničních bankách přes 250 milionů dolarů. (Rodriguez)
- Za mříže si šla sednout i Eva Lucas (Lymari Nadal), Frankova žena (její skutečné jméno bylo Julie). Po pěti letech ve vězení od Franka odešla. Usmířili se až v roce 2006. (Candice)
Reklama