Režie:
David CronenbergScénář:
Steven KnightKamera:
Peter SuschitzkyHudba:
Howard ShoreHrají:
Viggo Mortensen, Naomi Watts, Vincent Cassel, Armin Mueller-Stahl, Sinéad Cusack, Mina E. Mina, Donald Sumpter, Josef Altin, Aleksandar Mikic (více)Obsahy(2)
Každý hřích i zločin zanechávají nějakou stopu. Ambiciózní, chladnokrevný Rus Nikolaj Lužin pracuje v Londýně pro významnou mafiánskou rodinu. Jeho největší předností je rychlost a chladnokrevnost. Ani na okamžik neváhá porušit zákon, použít násilí či někoho dokonce zabít. Situace se změní ve chvíli, kdy porodní asistentka Anna objeví deník ruské dívky, která zemřela při porodu, a rozhodne se pátrat v její minulosti… Kriminální thriller režiséra Davida Cronenberga (tvůrce známých titulů eXistenZ, Moucha, Mrtvá zóna, Dějiny násilí) byl na Torontském mezinárodním filmovém festivalu v roce 2007 oceněn hlavní cenou za režii (David Cronenberg), další získal za výpravu, střih a zvuk. Kromě toho mu patří ještě další významná filmová uznání. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (1 053)
U sledování Východních příslibů si nejspíš nejeden filmový fanda řekl - zaplaťbůh za to, že Cronenberg na stará kolena dostal rozum a začal točit srozumitelné žánrové snímky přístupné širšímu publiku. Mám raději toho starého "úchylného" Cronenberga, který experimentoval a přicházel s originálními příběhy za hranicí hlavního proudu kinematografie. Východní přísliby ale vůbec nejsou špatné, i když scénář není rozhodně originální a zkušený divák odhadne, kam příběh směřuje, už po chvíli. Scénáristovi např. chyběla odvaha překročit žánrová tabu smrti dětského hrdiny. Čím tenhle thriller boduje a staví se nad průměr běžné produkce, je výborné obsazení a skvělé herecké výkony na hony vzdálené typické béčkové produkci. Atraktivní je pochopitelně i prostředí cizojazyčné ruské mafie s jejími tajnými rituály, tetováním a "mytologií". Celkový dojem: 75 %. Rušivě na mě působilo zobrazení několika příliš naturalistických záběrů jako bylo probodnutí lidského oka ve rvačce nebo zohavování mrtvoly, výše uvedené ale naopak mnozí fanoušci nejspíš ocení.:-) ()
„Nepoznali ste dievča menom Táňa?“ – „Poznal som veľa Tání.“ – „Táto mala štrnásť, drogovala, bola prostitútka a zomrela pri pôrode.“ – „Myslel som, že ste zamestnaná na pôrodnom. Nie v márnici...“ – „Niekedy sa smrť a pôrod prelínajú. Tak nepoznali?“ – „Viete, ja som len šofér. Hovoria mi, kam mám ísť. Doprava, doľava, rovno, tu zaboč.“ – „Tak tu zabočte doprava.“ Veľmi dobré a nejednoznačné. Viggo Mortensen prvé roky u filmu rozpačito mátožil, ale čím je bližšie k päťdesiatke, začína byť nebezpečne uveriteľný. Vôbec by som nenamietal, ak by s Cronenbergom k zaujímavým PRÍSĽUBOM Z VÝCHODU pridal pokračovanie, ktorému sa otvorený koniec „jednotky“ rozhodne nebráni. Prekvapivo je však jeho šofér len jedným z mnohých; myslel som, že má hlavnú rolu, ale tú teoreticky nemá nikto. Veľký priestor dostali aj Wattsová, Cassel či Mueller-Stahl. Na konci (nemocničná strecha) ale nastal nečakaný zvrat, ktorý naznačí, že je to len prvá súčasť rusko-londýnskeho puzzle a že s Nikolajom to nie je také „vedľajšie“, ako sa zdalo. Paradoxne sa mi ale pocit, že je to len súčiastka skladačky (filmu chýba „poriadny“ úvod i koniec, akoby sme sledovali len zopár dní zo života niekoľkých postáv) páčil. Dokonca si ani nemyslím, že tomu mal Cronenberg dať ešte viac brutálnych scén – niekoľko autenticky nasnímaných podrezaných hrdiel a jedna surová saunová scéna, do ktorej išiel Viggo naplno a to si ako divák vážim, úplne stačí. ()
Přesně tím, čím mě Dějiny násilí odradily, si mně Východní přísliby získaly. Cronenberg se vážně nezapře. Surové, ale ne časté scény, useknutý konec s většinou dějových linií otevřených a stoprocentní sázka na atmosféru příběhu. Poprvé od LOTRa mi není Mortensen vyloženě nepříjemný a jeho ruský přízvuk je cool. Ne, že by to bylo jen o cool přízvuku, ale přeci jen si nejsem jistý, jestli se mi z toho za měsíc vybaví i něco jiného. Zatím ale film celkem působí 80% ()
Pôsobivá komorná dráma, ktorá vo mne napriek prostúčko jednoduchej zápletke zanechala silnejšie dojmy než veľkolepý Americký gangster. Filmársky maximálne komplexná záležitosť pre nepopcornového diváka, v ktorej do seba všetko zapadá ako kolečká v Mortensenovych hodinkách za 160 litrov. David Cronenberg potvrdzuje svoje majstrovsko v modelovaní postáv, v čom ho podporujú fantastickí herci. Zatiaľ najlepší výkon Vigga Mortensena. Taktiež zasadenie do prostredia a vystihnutie rusko-mafiánskej kultúry je na mierumilovného Kanaďana Cronenberga neskutočne silné a autentické. No a ako bonus autorský podpis eňo-ňuňo v podobe scény v saune. Najlepší z posledných piatich Cronenbergových filmov. ()
Stejně skvělé jako Dějiny násilí. Cronenberg je na stará kolena čím dál lepší vypravěč a ani mainstreamovější mantinely mu nejsou překážkou. Každou vteřinu maximálně soustředěný, podivnou atmosférou blížícího se zla prosycený příběh mě strhl jako už dlouho nic. Všichni herci jsou znamenití, ale úplně nejvíc mě dostal Armin Mueller-Stahl, jehož pouhý pohled je výmluvnější než názorně zobrazované podřezávání krků. ()
Galerie (63)
Zajímavosti (23)
- Ani jeden z predstaviteľov ústrednej trojice ruských mafiánov nie je Rus. Viggo Mortensen (Nikolaj) je Američan, Armin Mueller-Stahl (Semyon) Nemec a Vincent Cassel (Kirill) Francúz. (Jello Biafra)
- Jednoho dne se Viggo Mortensen (Nikolaj) po natáčení vydal do hospody, aniž si nechal smýt tetování. Nechal se slyšet, že zákazníci z něj měli obrovský respekt, jelikož se domnívali, že je "vor v zakone". (HellFire)
- Hlavní ženskou roli mohly hrát i Kate Beckinsale nebo Rachel McAdams. (don corleone)
Reklama