Reklama

Reklama

Dealer II

  • Česko Dealer 2 (více)
Trailer 2

Osm let po průlomovém hitu Dealer se režisér Nicolas Winding Refn vrátil k postavám a světu, které ho katapultovaly mezi nejsledovanější evropské filmaře. V druhém díle velmi volně navazuje na předchozí události, ale zaměřuje se tentokrát na postavu druhořadého dealera a prosťáčka Tonnyho v podání Madse Mikkelsena. Ten se vrací z vězení a rovnýma nohama zase končí ve svrabu malých i velkých krádeží, podfuků, šméček a vyrovnávání účtů. Během toho se pokouší zavděčit se svému přísnému otci, známému v podsvětí jako Klempíř, jeho kámoš a parťák O má čerstvě před svatbou a navíc se ještě Tonny dozvídá, že je otcem.
Refn tentokrát nechává klasické žánrové vzorce zcela stranou a místo energického existenčně vyhroceného vyprávění prvního dílu se noří hlouběji do nitra kodaňského podsvětí a především pak zkouší nahlédnout za zhuntované vizáže jeho galerky. Druhý Dealer tak ještě více demytizuje obraz gaunerů, jaký předkládají americké žánrové filmy. Ačkoli i v Kodani se svádějí mocenské boje a za vším stojí touha urvat si svůj kus žvance či stát se nejvyšším kápem, namísto idealizované noblesy mafiánských eposů či frajerskosti gangsterských thrillerů hollywoodské produkce Refn diváky zavádí do světa nočních podniků, autodílen a laciných bordelů. Příznačně pak jeho obyvateli nejsou žádní sofistikovaní zločinní géniové, ale pouze ztroskotané existence, lemplové a amatéři. Do tohoto marasmu ale režisér a scenárista v jedné osobě zasazuje strhující a ve svém vyznění mrazivý příběh o hluboko pohřbených emocích, který ústí až do tragédie antických rozměrů.
Nicolas Winding Refn opět využívá styl mísící naturalistické prostředí se syrovým realismem dokumentárně stylizované kamery, ale osm let mezi prvním a druhým dílem je znát ve výrazně jistějším a sevřenějším tvaru celého filmu, ale i propracovanější dramaturgii a precizním vedení herců. Hlavní pozornost na sebe po právu strhává vynikající Mads Mikelsen v ústřední roli Tonnyho. Jeho návrat k postavě, která v prvním díle byla jeho úplně první hereckou příležitostí v celovečerním filmu, stvrzuje svůj talent, ale i ambici vyhledávat náročné role. Během doby, která uplynula od prvního Dealera, se z tehdy neznámého mladíka stala zářící hvězda, která si získala mezinárodní pozornost televizním seriálem Rejseholdet, jenž jako první skandinávský krimi pronikl do zahraničí a dosáhl až na prestižní cenu Emmy. V roce vzniku druhého Dealera měl již Mikelsen za sebou první hollywoodské angažmá, vedlejší roli v akčním Králi Artušovi. Také v dalších letech nabídky ze zámoří, jako byla role hlavního záporáka v bondovce Casino Royale či titulní hrdina ceněného hororového seriálu Hannibal, střídal s ambiciózními dánskými projekty typu Refnovy kontemplativní vikingské artovky Valhalla Rising, kostýmní romance Královská aféra, etického dramatu Hon nebo skandinávského westernu Spása. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (197)

gojackill 

všechny recenze uživatele

Má účast jako diváka byla absolutní, na tuto zkušenost však nebudu s chutí vzpomínat. Je to doslova nechutný film, kdy mi pohroužení se do Mikkelsena přineslo ty nejnepříjemnější pocity, jaké si dovedu představit. Chválím autentičnost celého snímku a přesto nedoporučuji, protože je to extrémně depresivní film, pokud se dostanete Mikkelsenovi pod kůži. Zajímavý postřeh o gestu čistoty, které nikam nevede: Marigold ()

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Kdo rád sleduje debilní vymakance a loosery, bude spokojen. 1) Pokud je měřítkem filmařské kvality přesvědčivost postav a schopnost důvěryhodného vhledu do jejich nitra, pak je film vynikající dílo. Tento portrét "galerky bez...pozlátka a romantiky" (gudaulin) má ale jeden problém. Je neobyčejně nechutný. 2) A to je důvod mého nízkého hodnocení. Prostě se nechci dívat na taková paka a jejich hovadské životy. Jakoby nestačil skutečný svět, ještě to mám sledovat ve filmu. 3) Za zmínku stojí výborná hudba Petera Schneidermanna, vystupujícího pod přezdívkou Peter Peter (1960), dánského rockového zpěváka, kytaristy, skladatele a judisty. Napsal doprovod ke všem třem dílům Dealera. 3) Mimořádně výstižný koment: Marigold. ()

Reklama

misterz 

všechny recenze uživatele

Dvojka sa mi páčila viac ako jednotka. Hlavne vďaka Madsovi, ktorému sa tu dokonale podarilo stvárniť totálne vyhuleného paka Tonnyho, postavu, ktorá svojim zjavom dokázala vo filme zatieniť všetko ostatné. Tonny sa po prepustení z väzenia chce začleniť do normálnej spoločnosti, len žiaľ mu chýba mozog, takže nenápadne a pomaličky jeho dobrý úmysel odíde kamsi do stratena a on sa pekne krásne vráti späť na šikmú plochu, ktorá hlavne na konci, je šikmejšia ako kedykoľvek predtým. Ani jeho kumpáni, vrátane jeho otca, mu v jeho dobrých úmysloch nepomáhajú. Preto to chcelo vymeniť nielen miesto a prácu ale hlavne všetkých kamarátov a známych, aby sa naozaj dokázal napraviť. Možno to pochopil až na konci? Neviem, v každom prípade mu na záver niečo "zapne" a on urobí niečo nečakané.... Snáď rozumnejšie ako ukradnúť pre otca Ferrari :). Škoda, že sa snímok končí tak skoro, Tonnyho životné cestičky a rôzne peripetie so zákonom a undergroundovým prostredím by som dokázal sledovať aj celý deň. Film rozhodne odporúčam široko ďaleko každému, pretože aj keď ide o drámu s thrillerovými prvkami, sú tu miesta, kde sa dá aj poriadne nasmiať, preto má ambície osloviť široké publikum, hlavne svojou univerzálnosťou, komplexnosťou a perfektným hereckým prejavom Madsa Mikkelsena. 85/100 ()

Jordan 

všechny recenze uživatele

mne osobne sa viac páčila jednotka, bola drsnejšia, surovejšia, mala hustejšiu atmosféru, mala naozaj dusno a stupňujúce napätie. dvojka má na rozdiel od jednotky hrdinu, s ktorým sa viac a ľahšie stotožníte, pretože ho ľutujete a držíte mu palce a má tiež pekné smerovanie, speje to k radikálnemu koncu - záver bol na tomto filme veľmi vydarený a silný, ale oproti jednotke som nemal pocit bezprostredného nebezpečenstva, ohrozenia hlavného hrdinu (aj keď je pravda, že tematicky tu oň ani nešlo, téma tu bola oproti jednotka iná, oidipovskejšia). aj tak však veľmi vydarená severská drsná škola. ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Druhý Pusher vyniká větší pasivitou – Mikkelsenův Tonny byl už v jedničce ve vleku událostí i "vzorů". To se mu stává v příběhu prodchnutém jistým zvrhlým feťáckým "oidipovstvím" osudné. Mads je úchvatný, zavřený do sebe a směřující k závěrečnému tragickému gestu čistoty uprostřed svinstva. Tragickému proto, že je to gesto nevedoucí nikam – únik neexistuje. V tomto smyslu radikálnější a uzavřenější než jednička, která jakoby před beznadějí přeci jen trochu uhýbala. ()

Galerie (15)

Zajímavosti (4)

  • Filmy Pusher II a Pusher 3 (2005), který vyšel o rok později, byly natočeny čistě z komerčních důvodu. Předchozí snímek Nicolase Windinga Refna Fear X (2003) byl v USA propadákem, kvůli čemuž dokonce zkrachovala společnost Jang Go Star. (Johnston)
  • Většina herců či komparzu ve filmu jsou skuteční zločinci. Vasilije Bojicic (Vanja) byl v roce 2006 odsouzen k 8 letům odnětí svobody a následnému vyhošťení ze země zpět do Bosny za nelegální obchod s návykovými látkami na území Dánska. V Dánsku po sobě zanechal 3 děti. (vojacekr)

Reklama

Reklama