Režie:
Frank DarabontScénář:
Frank DarabontKamera:
Rohn SchmidtHudba:
Mark IshamHrají:
Thomas Jane, Marcia Gay Harden, Laurie Holden, Andre Braugher, Toby Jones, William Sadler, Jeffrey DeMunn, Frances Sternhagen, Nathan Gamble, Alexa Davalos (více)Obsahy(2)
Režisér a scénárista Frank Darabont, známý především filmovým zpracováním románů Stephena Kinga Vykoupení z věznice Shawshank a Zelená míle divákům nyní představí další zpracování povídky Mistra hororů. Výtvarník David Drayton (Thomas Jane) se společně se svým synem Billym (Nathan Gamble) a nepříjemným sousedem Nortonem (Andre Braugher) ráno po neobvykle silné bouři vydávají do nedalekého městečka nakoupit zásoby. Krátce po jejich příjezdu supermarket obklopí hustá a tajuplná mlha, která, jak se zdá, v sobě ukrývá cosi vražedného a děsivého… Ještě větší zlo se ale ukrývá v duších obyčejných lidí, kteří jsou postaveni tváří v tvář zoufalé situaci. Hrůza se pozvolna ale jistě prodírá na povrch... (oficiální text distributora)
(více)Videa (4)
Recenze (1 908)
Darabont pomalu padá z režisérského vrcholu do průměrné šedi. Už původní Mlha stála za hovno, ale Frank nám chtěl ukázat, že nová doba přináší nové možnosti a narval do toho velkolepé efekty. Bohužel jsou místy ještě trapnější než ty u Carpentera a to už je co říct. Závěr možná jde proti klišé, ale je nelogický až běda a jen těžko vytáhne z diváka nějaké emoce. Nebýt ukázkové studie lidského stáda, tak bych se už natahoval po splachovadlu. ()
Nejdřív přišla jen zasraná mlha, ale hned pak se z ní začaly nořit všechny možný hajzlové... Slizský chapadla, přerostlý létající hmyz, okřídlení příbuzní pterodaktylů, megapavouci. Lidstvo se zase jednou dostalo do pořádných sraček... Dopadlo to dobře, i když zase ne nijak skvěle. Na dvouhodinovou stopáž jsem se docela dobře bavil. ()
Rozhodně jedna z nejlepších adaptací hororového Kinga. Nicméně Darabont se atmosféře povídky přibližuje jen místy, zejména v psychologických pasážích bez příšer. V boji s "něčím v mlze" sem tam pokulhává. Ovšem je potřeba vyzdvihnout například přílet "much" nebo siluety v mlze. Tam by se atmosféra dala krájet. Docela mě zamrzel od knihy odlišný nastavený závěr. Konec v knize byl působivější. Stačilo, kdyby film skončil o pět minut dřív. Každopádně skvělá podívaná, která podle mě s dalšími zhlédnutími zkvalitní. Také bych upozornil na Ishamovu hudbu. Závěrečná čtvrthodinka je skutečně silný audiovizuální zážitek. ()
Čekal jsem hovadinu, ale opak je pravdou. Začnu zápory filmu. Příšery a celé to propojování dimezní šlo mimo mě, ale tak je to horor a na sci-fi složku jsem se tak nějak předem připravil. Pak pár hloupých scén; 1 za všechny bych jmenoval tu s lynčovaným vojákem, který ač několiktrát (a řekl bych že téměř hned smrtelně) bodnutý, ještě stačil řvát na celý obchod, držet se všeho, co se mu pod ruku dostalo a pak venku ještě vyjít skrz mlze; takové scény upřímně nesnáčím a jsem na ně dost alergický. No a potom přejdu ke kladům, kterých je nesporně více. Hustá atmosféra (hustější než samotná mlha), která by se dala krájet, přesně takovou mám v hororu rád, pak výborně gradované napětí a opravdu propracovaná psychologie (chcete-li chraktery) postav, to se tak často v hororu nebo thrilleru nevidí. Co se týče náboženské fanatičky, samozřejmě, že mě neskutečně štvala a poslal bych jí do mlhy hned v prvním záběru, ale do tohoto filmu prostě patří a její přítomnost na nás varovně mává a upozorňuje na nebezpečí vlivu náboženství (pozor, žádný islám) i v dnešní době (zvláště, když na člověka příjde krize, a to nemyslím tu hospodářskou). No a ten konec; to byla fakt síla, nedokážu ani vyjádřit míru emocí, kterou ve mně vyvolal, to klobouk dolů pane Darabonte. Celkově hodnotím sice "pouze" 4*, ale na tento snímek jen tak nezapomenu a vřele ho všem doporučuju. ()
Za mlhou hustou tak, že by se dala krájet leží jeden supermarket a v něm... Darabont a Kingova látka počtvrté (pokud budeme počítat i Ženu v pokoji). Zůstává mi záhadou, proč se Darabont po šestileté odmlce vrací na plátna s adaptací zrovna téhle mírně nadstandardní Kingovy novely. Argumenty předkládající odpovědi typu "uzavřená nesourodá skupina v extrémních podmínkách jako nastavené zrcadlo společnosti" či "v nejlepším duchu klasických sci-fi béček z počátku let padesátých" prostě neobstojí. Tím se Stephen King zabývá často a většinou lépe. Tato adaptace je dobrým filmem s výjimečně působivým koncem (ač raději mám ten z předlohy). Jenže mezitím jsou dobře dvě hodiny, kterým by výrazné pokrácení šlo jen k duhu. Ono totiž to co funguje v rámci psaného textu vyprávěného v první osobě nemusí nutně fungovat jako filmový odosobněný záznam událostí. Snad nic se tu nevyjadřuje obrazem, ale kecáním. Odstraňte vizuál a máte plnohodnotnou rozhlasovou hru. A to u filmu nikdy není dobře. Výjimkou je závěrečná půlhodina a hned jde o nejlepší pasáž Mlhy. Náhoda? Bohužel to vypadá, že se z vypravěčského génia Darabonta za ta léta od posledního "velkého" počinu stal rutinér. A aby to nebylo málo, tak sympatický nápad s pseudodokumentární kamerou (resp. celou atmosférou) zde těžce nezafungoval a spolehlivě zašlapává do země jakékoli náznaky atmosféry. Naopak zvuk i design monster jsou velké klady (CGI zpracování těch v mlze sice trochu pokulhává, ale v tom problém není). Prokletí adaptací dle Kingových horrorových předloh tedy trvá i nadále, jakkoli tohle je ve výsledku solidní film, ne že ne. ()
Galerie (82)
Zajímavosti (31)
- Frank Darabont původně chtěl, aby byl film kvůli větší syrovosti černobílý. Bohužel si neprosadil své. Existuje ovšem luxusní DVD a Blu-ray edice, na níž černobílá verze snímku je. Ohlasy na ni byly více než přívětivé - obecně je považována za ještě strašidelnější, než verze původní, a navíc je bližší hororům z 50. a 60. let, které byly režisérovi přiznanou inspirací. (Rodriguez)
- William Sadler (Jim) se v adaptaci tohoto románu neobjevuje poprvé. V audioverzi z roku 1986 namluvil hlavní postavu Davida (zde Thomas Jane). (DaViD´82)
- Kingova lékárna je pochopitelně pojmenována po Stephenu Kingovi, který hrál lékárníka v adaptaci svého románu Zhubni! (1996). (Rodriguez)
Reklama