Reklama

Reklama

Arn

  • Švédsko Arn - Tempelriddaren (více)
Švédsko / Velká Británie / Dánsko / Norsko / Finsko / Německo / Maroko, 2007, 138 min (Director's Cut: 139 min)

Zatím nejdražší švédský koprodukční film se odehrává v době křižáckých válek, kdy výkvět evropského rytířstva - ale i mocichtiví chudí šlechtici - táhnou do Svaté země, kterou chtějí osvobodit od muslimů. Děj je zasazen do poloviny 12. století a hrdinou je Arn, který kvůli nešťastné lásce k Cecilli, která je zavřena do kláštera, táhne jako mladý rytíř - templář na Jeruzalém. Velkolepé exteriéry jsou točené ve Švédsku, Skotsku a Maroku... (Film+)

(více)

Recenze (268)

kalap 

všechny recenze uživatele

No mne osobne utkvela zimomriava zvrátenosť cirkvi svätej , ktorá za to , že bez jej súhlasu sa dvaja mladí ľudia z čistou láskou pomilujú prichádza trest. Dievča 20 rokov tvrdej basy v klaštore pod dozorom bacharky v podobe matky predstavenej a madý muž zato , že zasial život bez ich súhlasu musí zabíjaním zobrať životy neveriacim vo svätej zemi a ked ich už má na konte pár stoviek dostáva súhlas , aby sa naostro miloval so svojou blížnou. Osobne sa mne najviac páčil kultivovaný Saladin , po ktorom sú pomenované záhrady v Izraeli. ()

italka63 

všechny recenze uživatele

Tak určitě jsem neočekávala masové bojové scény ve stylu Království nebeské, i když ne, že by se mi to nelíbilo.Brala jsem to tak trochu z ůhlu pohledu, co všechno vydrží nejen ženské srdce na pozadí středověké éry.Církev, křižácké výpravy, kmenové nesváry....rozhodně mě zaujal v jedné scéně Saladin,velmi inteligentní panovník, tedy spíše jeho představitel, protože v jeho očích bylo cosi vševědoucího. A tak filmu odpustím místy velmi volný děj a vyzdvihnu hudbu, ve které se mísila ta současná s prvky středověké a orientální a vážně se mi moc líbila.A protože historické filmy mám moc ráda, tak za čtyři hvězdy. ()

Reklama

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Nejdražší švédský film. To už je nějaký tahák, co? Taky proto jsem se na tenhle film docela dost těšil, až se s ním jednou setkám a také se to konečně povedlo. Líbila se mi ta středověká atmosféra. Příběh měl hodně do sebe a nádherně se prolínala jak válečná atmosféra, tak vztahová rošáda. Celé to do sebe krásně zapadalo a i když to možná chvílemi bylo nahrané vůči filmu, jsem rád, že jsem mohl být, alespoň filmově, součástí švédské historie a mohl jsem se o ní dozvědět něco více. Třeba minimálně to, kdo to ten Arn vlastně byl. ()

Wladi.mir 

všechny recenze uživatele

No tak nevím, řekl bych že něco podobného jsem videl již před 2 lety s Orlandem Bloomem. A Království nebeské na severský způsob mě teda moc neuchvátil, spíše vůbec. Přesto jde poměrně dobře udělaný film, který si vzal námět Kralovství nebeského a dal tam nějaké ty změny, aby se neřeklo. Sečteno podtrženo ** nemusím koukat na film, který jsem již viděl a navíc otřesná hudba. Prostě klasická německá tvorba. ()

Subjektiv 

všechny recenze uživatele

Pořád si nejsem jist, zda-li jsem viděl osudový romantický příběh na pozadí historických událostí, historický film s výraznou romantickou linií či heroické fantasy inspirované švédskou a blízkovýchodní minulostí. Nepochybná snaha o mimezi (věrné přiblížení, napodobení) historie však zůstává hlavně na rovinách kostýmů, architektury a rekvizit obecně. I určitá znalost dobového práva a opření se o události, jež opravdu proběhly, se dá vytušit. Dokonce i ta na první pohled nedůvěryhodná Saladinova rytířskost ladí s tím, jak jej ve své době vnímali mnozí křesťanští válečníci. Čert vem, že dle Mantise: "Durovou stupnici ve 12. století teda neměli." +++++ Historie neožívá pouze skrzy kusy železa, stavby či hadry, ani historické události nestačí. Historie ožívá až s lidmi, kteří v oné době žijí. Postavy Arna jsou takové, že byste jim neuvěřili žádnou epochu. Sám Arn, třebaže má nejvíc prostoru zůstal plochým odrazem svých možností. Zpovídá se s pláčem z těžkého hříchu, provinění proti přikázání "Nezabiješ!", leč nijaké výčitky nad porušením "Nesesmilníš!" se jej nezmocňují. Takový Arn by asi připadal dnešnímu diváku "nějakej divnej", možná i "blbej". +++++ Arn kromě cti (v dnešním slova smyslu), odvahy, lásky k životu, lásky ke své vyvolené Cecílii trpí nedostatkem vlastností a vnitřního života, což zřejmě odráží neskutečně přehledné uspořádání jeho světa. Jeho víra v Boha omezuje se na nošení příslušných "odznaků" a občasné sepnutí rukou. Jeho láska k Cecílii se ustavuje při pobíhání lesíkem na koníčkách, utvrzuje v romantickém válení na travičce a již neprodělává žádný vývoj, ani z jedné strany v ní není místo pro pochybnosti. Jeho pomoc otci a synu podle zabitého krále, údajně jeho příteli vychází pouze ze cti. Dá se snad z nějaké scény procítit, že by Arn měl rád někoho jiného než Cecílii a svého cisterciáckého učitele? Že by ke komukoliv krom nich měl jakýkoliv vztah, měl na ně nějaký názor? +++++ Ani ta slavná láska, která okupuje značnou část délky Arna, nemá žádný základ. Když se zeptám, proč Arn Cecílii miluje, musím si odpovědět, že pouze pro její krásu a nesmazatelný úsměv. A proč obráceně? Asi pro umění s mečem a ještě s jedním méně ostrým mečem. Co Arnova matka? Ta je tam jen proto, abychom měli důvod pro jeho odeslání do kláštera. Saladin? Nic než respektovaný protivník. +++++ Nebýt Saladina, byla by ostatně dělící čára mezi zlem a dobrem vedena po hranici proti Arnovi a s Arnem. Proti Saladinovi jej ovšem postavili okolnosti a válka, proti ostatním právě jejich špatné vlastnosti. Arnovcům jde o čest a dobro, ostatní dělají vše hlavně pro svůj osobní prospěch. Není to příklad hloupé schematičnosti? Ti zlí narozdíl od Arna navíc oplývají neschopností a dokonce i ošklivostí. Pokud kdy byli schopni představovat nebezpečí, tak jen dík své podlé a zákeřné povaze. +++++ Odjezd Arna do západu slunce v závěru se mi jeví jako přiznání: "My o té vší plochosti, tuposti, klišoidnosti a tak dobře víme, ale jebem na to, lidi to maj rádi." Ale mají rádi i televizní look, okoukané zpomalovačky v bitvách, univerzální sample "kůň řehtá" (tisíckrát jsem jej slyšel v počítačových hrách), nevýrazné herce, náhle mizejícího vypravěče a bitvy v nichž dvacet lidí v oblaku prachu dělá, že jich je několik tisíc? Jak kteří. () (méně) (více)

Galerie (440)

Zajímavosti (13)

  • Dňa 21. júna 2007, výkonný producent Johan Mardell potvrdil, že film prekročil rozpočet už v priebehu výroby. (Smok)
  • Exteriéry sa natáčali v juhozápadnej švédskej provincii Västergötland, ale aj v Maroku a Škótsku. (Smok)
  • Jedná sa o najdrahšiu škandinávsku filmovú produkciu vôbec. (Smok)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno