Režie:
Edward ZwickKamera:
Eduardo SerraHudba:
James Newton HowardHrají:
Daniel Craig, Liev Schreiber, Jamie Bell, Alexa Davalos, Allan Corduner, Tomas Arana, Mark Margolis, Clayton Frohman, Jacek Koman, George MacKay (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Každý den na svobodě znamená malý zázrak. Válečné drama o židovské partyzánské jednotce bratří Bielských... Když v červnu 1941 vtrhla německá armáda na území dnešního Běloruska, zvláštní komanda s místní policií pronásledovala židovské obyvatele a docházelo přitom k ničivým pogromům. Bratři Bielští dokázali zachránit více než dvanáct set Židů před deportací do koncentračních táborů. V hlubokých hvozdech Nalibockého pralesa poskytli pronásledovaným židovským uprchlíkům útočiště v lesní vesničce, které se přezdívalo lesní Jeruzalém a stalo se jediným svobodným místem na okupovaném území. V lesním táboře postupně vytvořili jednu z největších židovských partyzánských skupin, která dokázala úspěšně čelit nacistickým okupantům. Přirozeným vůdcem oddílu se stal Tuvia, jeho horkokrevný bratr Zuš se kvůli osobním sporům připojil k Rudé armádě. Do dějin druhé světové války se však zapsali jako hrdinové, jejichž příběh dokládá, že i Židé dokázali aktivně bojovat proti nacistům. V hlavních rolích sourozenců Bielských se představili hvězdní herci Daniel Craig (Tuvia), Liev Schreiber (Zuš) a Jamie Bell (Asael). (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (738)
E.Zwick vždy odvedie poctivú robotu, ale tentoraz som mal pocit, že sa snažil zájsť ešte ďalej. Porovnávaniu s Schindlerovým zoznamom sa nevyhne, či už kvôli záchrane židov alebo podobnému hudobnému motívu od J.N.Howarda. Samozrejme tento príbeh je o niečom inom, Zwick si dal na atmosfére záležať. Veľkým plusom je, že takmer v štvrtine filmu počujeme ruštinu, dokonca aj z úst D.Craiga a L.Schreibera. A musím dodať, že celkom slušnú. Príbehom sa mihne aj téma antisemitizmu medzi partizánmi, čo mi pripomenulo slovenský Nedodržaný sľub. Film nenudí ani v scénach keď sa v podstate nič nedeje a to je veľká pochvala. Príbeh rozhádaných bratov je asi najsilnejšou linkou filmu, ale treba pochváliť aj to málo akčných scén, pretože sú zručne zrežírované a prehľadné. Dvd bez bonusov,čo je hanba. Film 80%. ()
Naprosto klasický Zwick se všemi jeho typickými klady (režie - zejména akce, výborná kamera, silný soundtrack, velmi dobré výkony) i zápory (půlka dialogů, tradiční tři kolečka patosu). S občasným přimhouřením oka znovu proklatě dobré, ale je otázkou, jestli jsme se něčeho takového od Zwicka nedočkali na hodně dlouhou dobu naposled... Podle dalších hroznejch tržeb to příště totiž vidim spíš na nějakou interiérovou konverzačku. :-( ()
Filmy z druhé světové války si svojí síň slávy už dávno odbyly, vždyť není už pořádně o čem točit, každá zásadní nebo absolutně bezvýznamná bitva byla natočená, snad každý životní příběh, který se ve válkách udál byl zdokumentován, snad všecko co se týká první a druhé světové války bylo tak moc zaznamenáno, že už to diváka ani nemůže bavit, i když ten pravdivý příběh se vždycky z nějakého toho koutu země vždycky vyloupne a tenhle je zrovna z Běloruska a proč koneckonců ne. Tři bratři kolem kterých se příběh točí se hodně povedli a natáčel to režisér, který natáčet umí, ale který v sobě má ještě hodně Hollywoodského a jeho filmy nekončí jinak, než nadějí, viz třeba takový Poslední samuraj. Přesto ta atmosféra těch běloruských lesů je dokonalá, výborně se na to kouká, a ještě líp se těm židům fandí, protože tohle je přesně to, co ve světě válečné kinematografie nebylo ztvárněno. Partizánský odpor, který se brání zuby nechty, který má ve svém jádru problémy a ty se snaží řešit pokud možno co nejjednodušejc, do toho se promítá válka jako taková, která by Vám vlastně mohla být ukradená, protože ty běloruské lesy jsou okolní válkou absolutně nepoznamenány, tady se řeší jen jeden příběh a ten se snaží vypadat co nejvěrohodněji. Jediné co mi na tom vadilo, tak to byl konec samotný, který si prostě pan režisér nemohl odpustit, a ještě tam chybělo víc emocionálních scén, které by mě dokázaly posadit na zadek, i když to film samotný už dost dokázal, respektive natočil se film, kterého si asi už moc lidí všímat nebude jako tenkrát Spielbergova eposu o Dnu D, ale na druhou stranu ti, kteří chtějí si ho všimnou a rozhodně za něj budou rádi, protože tenhle film si to zaslouží, minimálně ze strany těch, kteří se o to zajímají. Atmosféra je dokonalé, herecké výkony obdivuhodné a příběh je neokoukaný a hlavně v dnešní době originální, a to je co říct na látku, která byla přepracovaná na tisíckrát. To všecko se nakonec promítá do filmu, který čeští distributoři pojmenovali Odpor, debilnějc fakt nemohli, snad to ostatní diváky neodradí, protože to by bylo to nejhorší, co by se tomuto filmu mohlo stát. ()
Odpor je strašně těžký film na hodnocení. Protože vše tu "klape" tak, jak má, herci jsou prvotřídní (pro mě byl hlavní hvězdou Liev, i když ani Craig nebyl špatný, jak už jsem jednou řekl, když se nesnaží parodovat Bonda, tak umí i hrát) výprava je pěkná, stejně jako hudba či příběh, podle kterého byl tento film natočen. Ale teprve až na konci (a ne, nebylo to kvůli té bitvě, ale kvůli těm dovětkům, co se dělo s bratry dál) jsem měl ten správný pětihvězdičkový pocit. To je ale na film, který trvá něco málo přes dvě hodiny, přece jen trochu málo. Takže proto dávám "jen" čtyři hvězdy. P. S. Mia Wasikowska mě potěšila, už se těším na Alenku v říši divů. ()
Chm. Jsem na rozpacích, jak tento film hodnotit. Začíná silně a brutálně a nezapomíná (alespoň částečně) na perspektivu nejmladšího bratra, což vždycky cením. A Daniel Craig se doopravdy snaží nějak vyjádřit a postihnout tu hlavní myšlenku různých podob hrdinství, že to může znamenat i "pouze" přežít na místo okázalých gest, a vůbec zkrátka dává najevo, že jeho postava je živoucí a že se v její hlavě odehrává i nějaký vnitřní život. A právě proto působí tak bizarně, že zbylé části filmu a hlavně konec toto vnitřní dilema totálně znehodnocují klasickou hollywoodifikací, kdy si přimýšlejí různé blbosti, dávají tam boj s tankem, který se v reálu nikdy nestal, a postavy nechávají promlouvat v plytkých a hloupě působících dialozích, které všechno shazují o několik úrovní. Liev Schreiber, jeho postava a jeho způsob herectví tohle akční vetřelcovství dokonale zosobňuje. Je až bolestné vidět, jak je vedle Craiga slabý a plochý, a jak prostě jenom chodí před kamerou z bodu A do bodu B. On a ta finální bitva mi velmi ztěžují snahu zapamatovat si z filmu raději to dobré/slibné. A ještě - překvapilo mě, že v dost scénách (respektive ve všech, kdy kdokoliv z ústřední komunity mluvil s outsidery), a to i velmi emocionálně napjatých a důležitých (jako pomsta rodičů), se mluvilo rusky. Sama sebe jsem se v tu chvíli ptala, kdy jsem naposledy viděla nějaký velkorozpočtový film, který by domorodce nechal mezi sebou mluvit domorodsky víc než jenom nějaký pozdrav na úvod před přechodem do angličtiny s přízvukem. Ale pak jsem si zase přečetla, že běloruští kritikové si stěžovali, že film vymazává běloruskou identitu svých postav, tak vlastně nevím, co si o tom myslet, kromě toho, že je to prostě takový nevyvážený, schizofrenní pokus. Určitě filmu také neprospělo, že jsem se nedávno dívala na Idi i smotri a podvědomě tak oba výtvory srovnávala, a to pro Odpor nemohlo vůbec skončit dobře. ()
Galerie (41)
Zajímavosti (24)
- Během svatby ve filmu stojí ženich na pravé straně nevěsty, zatímco na židovské svatbě ženich stojí vždy na levé straně. (šerminator)
- Autorka knižní předlohy Nechama Tec, byla z počátku šokována úpravami děje pro film. Nicméně s každým dalším zhlédnutím přiznala, že se jí to líbí víc a víc. V lednu 2011 při promítání filmu popřela, že by se jí film někdy nelíbil a společně se svým synem Rolandem Tecem, který film koprodukoval, se shodli, že změny v příběhu vytvořené pro větší dramatičnost nezměnily jeho základní poselství. (šerminator)
- Ještě než se rozhodlo, že natáčet se bude v Litvě, uvažovalo se nad Polskem nebo Rumunskem. (HellFire)
Reklama