Reklama

Reklama

Lidé opustili Zemi před 700 lety a přesunuli se flotilu obřích plně automatizovaných hvězdoletů. Ze Země se stalo jedno velké smetiště a uklízecí roboti, kteří ji měli dát znovu do pořádku, přestali dávno fungovat. Zůstal jen poslední z nich, VALL-I. Ten každý den ráno navlékne housenkové pásy, nabije si sluneční články a se svým kamarádem švábem se vydává do práce. Osamělost, sbírání všemožných lidských předmětů, a hlavně koukání na videokazetu s muzikálem Hello Dolly! ho postupně proměnily v citově uvažujícího tvora, který touží po lásce. VALL-I jednoho dne objeví mezi smetím výhonek rašící zelené rostliny. Tentýž den zažije i další nečekanou událost, setkává se s robotkou Evou, která byla vyslána z hvězdoletu Axiom zjistit, zda je planeta obyvatelná. VALL-I pozve Evu do svého příbytku a ukáže jí všechny své poklady, včetně zelené rostlinky. K jeho úžasu mu Eva rostlinu sebere a vypne se. Čeká pouze, až bude přepravena zpět na Axiom. Když pro ni dorazí raketa, zamilovaný VALL-I ji odmítá opustit. (TV Nova)

(více)

Videa (22)

Trailer 6

Recenze (1 551)

RHK 

všechny recenze uživatele

Jeden z 500 největších filmů všech dob časopisu Empire. Jeden ze 200 nejlepších sci-fi filmů - 200 Greatest Sci-Fi Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. Celosvětově divácky úspěšný film. Krásný romanticko - akční animák. Ani mák výhrad. Zdaleka nejde jen o film pro děti, bavit a dojímat se budou všichni. Láska čistícího robota VALL-I (s něžným vzhledem podobným Spielbergovu E.T.-mu) na zdevastované Zemi k robotce Evě, boj za zachování rostlinky a obnovení života na Zemi, tlustí zdeformovaní lidi v kosmické lodi neobratně se stavějící na své nefunkční nohy, ale přesto bojující s řídícím systémem o své právo rozhodovat včetně rozhodnutí o návratu na Zem. Spousta trailerů je na ČSFD: http://www.csfd.cz/film/231646-valli-walle/videa/ ()

imf 

všechny recenze uživatele

Příliš roztomilé, příliš mravokárné a příliš gulášoidní. Pixaři opět nasazují do hry nejpokročilejší technologii a pitvají sci-fi klasiku, aby z ní udělali něco nového a vzrušujícího. Žvatlající robůtek je sice übercute, stejně jako jeho iPodovská láska "odjinud", ale jakmile příběh opustí orbit zdevastované Země, dělí se věci na příliš infantilní a příliš moralistické... což je úděl většiny animáků, ale nikoliv v tak ostře kontrastní formě jakou předvádí VALL-I. Děti budou u vytržení, já jsem se celkem nudil... asi jako u plochých dílek od Foxů a Dreamworks... Tady je té hloubky až až, ale člověk z ní dostává závratě. :) ()

Reklama

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Klíčová otázka: Je-li VALL-I filmem konzumním, orientovaným na vyžraného západního diváka (yuppíci po zhlédnutí vytúrujou neonový káry a sešikujou se před McDonaldem), jak muže mít tu drzost a kritizovat konzumní styl života vedoucí ke zdevastované planetě a k obezitě? Tahle ideologie se na první pohled zdá v pořádku. Jako by film cíleně útočil na své vlastní obecenstvo a snažil se ho poučit. Jenže pravda je někde jinde. Ve skutečnosti Pixaři vmanévrovávají diváka do předem utkaného symbiotického systému kalkulu a farizejství, kde filmař není o nic lepší než divák, a stejně to platí i obráceně, přičemž Bursíkovi se oba dva smějí leda tak pod knírek. ____ Celému filmu předchází pětiminutový a odlehčený kraťas z Pixarlandu o rozmíšce kouzelníka a králičího familiára. Jaký to má důvod? Za prvý je třeba odvrátit poučku, která tvrdí, že nezaujme-li film diváka do prvních deset minut, nezaujme ho vůbec. A za druhý kouzlení v tom kraťasu nemá co do věrohodnosti daleko k realitě, přestože se nacházíme v animaci, tedy ve fiktivním meta-světě ještě za filmem. VALL-I přebírá metody hraného filmu, aby se vyhnul nesrozumitelnosti. Animace tedy neznamená popření všech zákonů a zavádění evolučních postulátů. I proto se nedočkáme ve VALL-I jediné transfokace, jevu, který zpřítomňuje kameru a vytrhává diváka. Předměty a postavy zde tudíž zbíhají a vzdalují se od kamery a ona na ně trpělivě čeká, ne obráceně. Kamera ve VALL-I udivuje jistě mnohokrát sama sebe, když zjišťuje za pochodu, že slouží jako pozorovatel, ne jako zachycovatel, a hrdiny následuje jen zřídkakdy. VALL-I nemíní podvracet dohodnutou fikci, naopak sám sebe označuje za G-rated crowd-pleaser, chce zaujmout všechny, vydělat peníze a předně chce vyprávět velký, „anti-lyotardovský“ příběh a legitimizovat nejrůznější společenské činnosti a dát jim celkový smysl. Je proto neomluvitelný podvod na divákovi, když se robot VALL učí s hasícím přístrojem a hraje chaplinovský ping pong, jako by ty předměty viděl poprvé v životě... když by je měl dávno znát z garbage-pyramid, které desítky let hromadí. ____ VALL-I není dramatem děje, ale dramatem okamžiku. Scénu komponuje vždy od detailu k celku a zpátky k detailu. Pokud se přece jen pokouší o zásadní twisty a dramatický oblouky (viz kubánská revoluce ve ¾ filmu), nemůže najít klenební svorník a událostem schází jak motivace, tak nenucená spontánnost. Nedominuje zde text nad obrazem, jako u telenovel, protože Pixaři sebevědomě, a nakonec i oprávněně, předpokládají, že u VALL-I prádlo nikdo žehlit nebude. ____ Enviromentální čtení filmu donutilo přehodnotit filmovou TOPku nejen aktivistu Al Gorea, rodáka z Washingtonu, ale všimli si toho i odborníci přes fokalizaci (vypravěčská finesa zostřující hledisko té které postavy). Zatímco tedy Eve (Expert vegetační evaluace = neboli rostlinářský odborník) trpí klausovským prizmatem, tudíž se jí dostává výhradně fokalizace vnější a neznáme její myšlenky, na Vallovi participuje vypravěč mnohem častěji a poskytuje nám o něm řadu indiskrétních informací a vodítek. ____ Režisér a scénárista Andrew Stanton není zdaleka první, koho sledování běžných životních situací dovádí k soudům nad okolní společností, avšak do svých filmů to promítá s takovou průzračností, že nezbývá než s ním od první minuty (nikoliv však bezvýhradně) souhlasit. Jenže tady se vyskytl majoritní problém v nemožnosti odstředit myšlení od propagandistické rétoriky celého filmu, která se tváří děsně dekonstruktivně tím, jak rezignuje na jednotný smysl a zdůrazňuje pluralismus (už jen v tom smyslu, jak chce mermomocí infiltrovat kina po celém světě), ovšem de facto jen nepřesně parafrázuje Derridu ve smyslu kritického přezkoumání naší kulturní pansofie a výchozích pojmů (právě proto, že tyto pojmy visí nad propastí nepřezkoumané kultury, tudíž ani VALL nechápe, k čemu je Rubikova kostka a kam zařadit vidličku). ____ Je tedy nutno volat do Vatikánu, že je třeba uznat další zázrak? Není. Když na tyhle věci máte oko, vidíte, ze animák VALL-I není stoprocentně atraktivní, ani revoluční. Nakonec všemožnými citacemi a vsuvkami dává VALL-I najevo, že před klasikou se je třeba shýbat (Kubrickovi se jen uctivě přibližuje) a že autonomní klasikou vlastně ani být nechce. () (méně) (více)

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Wall-E je neskutečný tahoun. Na animovaných filmech je nádherně najednou vidět, jak z nevinné tvářičky dokáží udělat oblíbence davů. On vlastně nemá, co by jiného nabídl, nemluví, jen tak trochu, a díky jeho očím, ukápne nevinná slzička snad každému, kdo se na něj podívá a bude mít pro něj pochopení. Vznikl další animák, který se zasloužil být sledován, s propracovaným scénářem dokázal, že i bez textu se z něj dokáže stát velký film. Hezky se na to všecko koukalo, moc hezky. Proč tedy dávám čtyři hvězdičky? Přemýšlím, ale jediný rozumný důvod vidím v tom, že jsem takových animáků, a lepších, viděl poněkud líp, ale zas tak patrný důvod to není. Mám takové tušení, že se na něj podívám znova a tu pátou mu tam vlepim, protože tenhle animák, měl být něčím naprosto jiným od ostatních, odlišný, svým nápaditým scénářem a i samotným zpracováním. Jasné je, že se na něj znovu podívám s radostí, protože s radostí on přichází ke mně, s radostí, která pohladí na duši i na srdci. Líbilo se mi jak si Pixaři pohráli a vrazili do tohoto filmu takových nenápadných nápadů, které musí být trnem v oku. Asi tak jako když koukám na originál a jako kdyby roboty namluvil robotický hlas Stephena Hawkinga, nebo jak se vedoucí robot vesmírné lodi plné lidí s nadějí snaží připomenout Hala z Kubrickovi Vesmírné odyssey. I roboti, platonicky připomínající iPod, v dnešní době takový hit, není jen tak. Všecko má svůj důvod a proto je to tak hezké a příjemně se na to kouká. Wall-I je prostě příjemný film od zhora až dolů. ()

Bluntman 

všechny recenze uživatele

WALL-E. Dokonal-E. Poslední filmy Pixaru už ani nepotřebovaly diváka (konzumenta) k tomu, aby byly zhlédnuty (zkonzumovány), protože se zabalily do úhledného balíčku a nezapomněly se ještě k tomu ohodnotit (ať již je to rozhovor dvou staříků o starých dobrých dobách a kluk na kole v ÚŽASŇÁKOVÝCH či jihnoucí Anton Ego v RATATOUILLE); ošklivost se vynahrazovala opojnou krásou (např. Rémy vynořující se ze stoky zíral na romantickou Paříž) a jednoduchý příběh s mravním ponaučením na bázi "neboď egoista a sobec, mysli i na druhé" se na rodinný film natahoval a vyprávění uměle povyšovalo (mýtizace cesty Marlina za Nemem slovestností v HLEDÁ SE NEMO)._____ VALL-I se těchto neduhů zbavuje a je tak nejdospělejším, možná i nejlepším filmem studia Pixar (na takové prohlášení mi ale chybí větší časový odstup). Zbavuje se i neduhů jiných animáků posledních let, a tak se nesetkáváme s komickou vedlejší postavičkou (švába za takovou nelze považovat a porouchaní roboti v akčním finále zatávají obdobnou funkci jako znetvořené hračky v PŘÍBĚHU HRAČEK či akvarijní rybky u zubaře v HLEDÁ SE NEMO), muzikálové či zpívané pasáže zde jsou prostřednictvím intertextových vložek směrem k HERRO, DOLLY!._____ VALL-I je depresivní animák s ryze filmovým snímáním, který hlediskové záběry využívá k větší procítěnosti a za jehož výpravu by se nemusela stydět jakákoliv apokalyptická filmová sci-fi, zvukové efekty jsou naprosto precizní a nepřekvapí, že je za ně zodpovědný Ben Burtt. Úvodní scéna zaujme tím, jak ladně se nediegetická hudba stane diegetickou a co se týče hudby, pracuje se na několika úrovních - Newmanova vhodně podkreslující dění na pláně, písně z HELLO, DOLLY! "zvněšňující" myšlenky postav a ryze parodická (Straussovo "Tak pravil Zarathustra" z 2001: VESMÍRNÉ ODYSSEY)._____ Je sice pravda, že akční finále mírně drhne (ovšem pouze napoprvé) a že úvodní originální cca. půlhodina beze slov, pouze s jednou reklamou ala BLADE RUNNER, je lepší než zbytek, ale... Stejně jako předchozí Pixarovky, i takhle je tematizací jejich vztahu s Disneym. Přetechnizovaná a odlidštěná posádka Axiomu, jejíž postavení se nezpochybňuje, totiž narazí na robůtka s osobností, poučeného starými filmy a vypravěčskými postupy (stylizace VALL-I do grotesky ala Charlie Chaplin, muzikálové vsuvky), který je zachrání a ukáže jim cestu. I ono enviromentální poselství (až na jednu scénu s kapitánem o uvědomění) není nucené a nepřijde mi nikterak pokrytecké kritizovat konzumní styl života, protože je to alespoň podvratné a takhle to může vyslechnout spousta lidí. Nejsem pokrytec, který VALL-I - kritiku konzumerizmu - označuje za pokrytecké dílo natočené za velkou spoustu peněz, kdy další se ještě vrazily do reklamy, přičemž onanuji nad SPEED RACEREM (viz Cival). P.S. Plakal jsem. ()

Galerie (41)

Zajímavosti (65)

  • Celosvětová premiéra proběhla 21. června 2008 v Los Angeles. (Varan)
  • Kormidlo – hlavní počítač u kapitána – odkazuje na počítač HAL 9000 z filmu 2001: Vesmírná odysea. Odkaz na film můžeme postřehnout i při prvních kapitánových krůčcích, kdy zní úvodní melodie z tohoto filmu. (Rosana)
  • Společnost zodpovědná za zkázu planety Země je s největší pravděpodobností Buy and Large (BnL), největší prodejce ve světě Pixar. Společnost, která vlastnila většinu obchodů produkujících odpad, společnost zodpovědná za VALL-I program a společnost, která zařídila opuštění planety a distribuci vlastních produktů zachráněnému zbytku lidstva, které prostě nemělo na výběr než si koupit jejich produkty a sledovat jejich reklamy. Společnost tak získala absolutní monopol nad veškerým lidstvem a na všechny jeho potřeby. Znečištění planety je tak pouze plán k získání peněz a majetku většiny lidí, protože jen tak do vesmíru na luxusní loď by všichni lidé neletěli, kdyby neměli důvod a tím důvodem se staly odpadky – produkované společností BnL –, odpadky, které z každého města udělaly vysoce kontaminovanou oblast. Prodejem méně efektivních produktů a špatným nakládáním s odpadem (BnL vlastní na zemi ve filmu prakticky pravděpodobně vše od fast foodu až po popeláře, takže to pro ně nebyl problém). Tuto společnost jste mohli vidět už ve filmu Vzhůru do oblak (2009), kdy BnL vlastnilo stavební firmu, která stavěla mrakodrapy okolo Carlova domu, takže jakýsi svoz odpadu by pro takovouto společnost neměl být problém. Ve filmu jsme necháni ve vědomí, že něco takové se stane kvůli nám, protože lidstvo je nešetrné, neefektivní a tvoří hromady odpadů a nestará se o životní prostředí jako takové, ale finální pravda je mnohem zlověstnější, a tedy že za destrukci planety může jediná společnost, která vlastnila téměř vše a i tak chtěla více. Tato skutečnost dělá z Buy and Large toho nejzlověstnějšího padoucha v historii studia Pixar. (Maulincio)

Související novinky

Tom Cruise – poslední muž na Zemi?

Tom Cruise – poslední muž na Zemi?

25.05.2011

Kdybyste z nějakého bizarního důvodu zkombinovali Já, legenda a Vall-I, dostali byste Oblivion. Ve vzdálené budoucnosti je Země zdevastovaná a lidstvo žije v oblacích. Na povrchu už pracují jen… (více)

Shyamalan, Smith, Smith a výpravná sci-fi?

Shyamalan, Smith, Smith a výpravná sci-fi?

06.04.2011

Manojovu kariéru může spasit jedině zázrak. Na jeho poslední filmy už se téměř nedá koukat, a když to náhodou někdo udělá, tak spíš pro tu srandu, jak moc špatné jsou. Poslední vládce větru na sebe… (více)

OSCARY – výsledky

OSCARY – výsledky

23.02.2009

Snad jen jednoho většího překvapení jsme se dočkali při vyhlašování Oscarů za rok 2008 v hlavních kategoriích: nejlepším hercem v hlavní roli se nestal Mickey Rourke za Wrestlera, ale Sean Penn za… (více)

Reklama

Reklama