Režie:
Matt ReevesScénář:
Drew GoddardKamera:
Michael BonvillainHrají:
Michael Stahl-David, Lizzy Caplan, Jessica Lucas, T.J. Miller, Mike Vogel, Odette Annable, Anjul Nigam, Margot Farley, Theo Rossi, Brian Klugman, Kelvin Yu (více)VOD (3)
Obsahy(2)
V útulném newyorském klubu probíhá párty na rozloučenou. Jejím aktérem je Rob, který se rozhodl dát sbohem městu přezdívanému Big Apple a odjet pracovat do Japonska. Zábava je v plném proudu, digitální kamera snímá rozjařené tváře Robových přátel, jenže pak vše razancí blesku přeruší výpadek proudu a zlověstný neidentifikovatelný zvuk, který se rozléhá nad městem. Dodávka elektřiny se sice po chvíli obnoví, ale úleva je jen dočasná. Zatímco televizní reportéři spekulují o zemětřesení nebo jiné přírodní katastrofě, nedaleký horizont ozařuje mohutná exploze, znovu doprovázená tím podivným zvukem připomínajícím kvílení nějakého pravěkého monstra. Párty razantně končí, nastává panika. Špatně se ale utíká, když netušíte před čím prcháte. (Bontonfilm)
(více)Videa (4)
Recenze (1 481)
"Za zástavbou hustou tak, že by se dala krájet a dost možná ještě dál, je ostrůvek Manhattan. Ve dne je docela obyčejný, ale sotva ho večer přikryje černočerná tma, začnou se tam dít podivuhodné věci. Nejdříve to ve vodě zafuní, pod mostem zaduní, v mrakodrapu lupne, v Soše svobody hrkne a teprve potom se objeví Monstrum." Tak trochu jsem si zaparafrázoval Rákosníčka, no co... :-P Monstrum je thriller hustý a černý jako asfalt, naštěstí "neteče" tak pomalu, ale celkem svižně se dobere od úvodní párty k monstrózní akci, snímané "live" ve stylu Blair Witch (jak už jste si mohli ostatně všichni přečíst v jiných komentech). Nikdo z tvůrců diváka nezdržuje rozjímáním "co to je, proč zrovna v New Yorku"... Úkol je prostý - přepravit kameru a tým okolo ní z bodu A do bodu B za účelem záchrany oslavencovy přítulkyně (ano, čtete dobře) a pak do bodu C za účelem záchrany svých zadků. V cestě jsou ale překážky a je na hrdinech, aby se s nimi náležitě popasovali a přitom nezapomněli vypnout kameru na (maximálně) pár vteřinosekund. A jak to celé dopadlo? Milé děti, tak se na to zkuste kouknout. ;-) Rozhodně to stojí za to! ()
„Tunely už radšej nie.“ Ja sa priznám, že ma to nechalo chladným. Ak necháme drobnosti, ako sú scény s „malými Godzillami“ (čo to vlastne bolo?) alebo záverečné pôsobivé „stretnutie“ na trávniku. Mám rád „štýl“ J.J. Abramsa (ktorý CLOVERFIELD produkoval), ale hoci je film príjemne kratučký, ubehne i kvôli pomalému rozjazdu (to najhoršie z „Melroce Place“) pomaly. Dokonca, i keď už sa konečne „začnú diať veci“, zriedka chytí dych/tempo. Snímka je zaujímavá jednak dráždivou absenciou odpovedí (SPOILER na konci záverečných titulkov údajne zaznie veta „stále to žije“ SPOILER) a tým, že „klasický“ godzillovský útok nezachytáva očami ústredného hrdinu, ktorý monštrum zneškodní (vedca, vojaka, prezidenta USA), ale anonymného davu, ktorý chvíľu uteká, ale skôr či neskôr musí padnúť. Viac v mojej recenzii na Recenzie.org. ()
Odhliadnuc od (pre mna tazko uveritelnej) absurdity samotnej podstaty "inakosti" filmu - t.j. vytrvalost v natacani pri tak zivotu nebezpecnych vypatych situaciach, je Cloverfield skvelym upgrade toho, co pred rokmi naznacil (pre mna velmi slaby) Blair Witch. A nie je to len vacsou atraktivitou katastrofickeho pribehu a posilenim faktorov mediality a medialnosti, ale hlavne dorazom na maximalne vyuzitie hesla "za malo penazi, vela muziky" (viralny marketing pre tieto ucely neberiem v uvahu ;) . Efektne snimanie s vybornym zvukom dodava scenam silnu atmosferu, v dvoch pripadoch priam az fantasticku. Uz pri pozerani si sice uvedomite, ze zvoleny pristup "katastrofa skrz pohlad priameho ucastnika" so snahou o posilnenie pocitu "na vlastnej kozi" dostava trhliny v prevazne modelovo vykreslenych zmenach charakteru postav, ovsem tie su uspesne tlmene spravnym davkovanim zimomriavkovych sekvencii podnecujucim vasu vlastnu fantaziu smerom "co ak by...". Druhe pozretie uz mozno tak intenzivne nebude, ale to je irelevantne. PS: Na vytrvalych divakoch po zaverecnych titulkoch (za zvukov vybornej hudby odkazujucej na hudobne motivy z monster filmov 50´s minuleho storocia) caka maly audio dodatok... . ()
MONSTRUM je spolu s VÁLKOU SVĚTŮ a REDIGOVANÉ alespoň pro mě nejlepším filmem o 11/9, který dá divákům pocítit ten šok a neschopnost s číimkoliv této problematiky spojeným cokoliv dělat._____ Přeji si, aby se MOSNTRUM dočkalo pokračování, které nebude muset ustavovat sama sebe v multiplexech jako progresivní podívanou adaptující se na podmínky výhradně žánrové podívané, pak pro mě ten film bude vskutku geniální - takhle je "jenom" výborný. Ale to vzhledem k tomu, nakolik jsou distribuovány informace, milerád odpustím a snahu intenzifikovat originální podívanou žánrovými prvky ("Miluji tě!", zpověď na kameru aj.) funguje i přesto, že herci v některých chvílích nepůsobí moc věrohodně jako neherci_____ Koncept je nápaditý a film z něj nikdy nevypadne, je nesmyslné řešit otázku toho, nakolik dialogové scény jsou nudné a jaktože jedna z postav stále točí, protože by žádný film jinak nebyl. Narážky na původ obdobného, i když rozhodně ne podobou, monstra - Godzilly (Japonsko), ukázky z KING KONGa a další aluze pobaví, hudba odkazujicí k žánrově spřízněným klasikám z 50. let vyloženě nadchne. Samotná monstrum/Monstrum jako něco vypadlé z Lovercrafta či Nietzscheho taktéž potěší._____ Nejsme si jist, nakolik ten film bude fungovat napodruhé a ani, nakolik je to předzvěst určitého trendu či teprve záchvěvy a pokus o osamostatnění (kterej funguje!), ale vím, že ty prachy narvané do zvuku a efektů se vyplatily a na dalši "projekt J.J. Abramse" si budu dávat bedlivý pozor. Virální nevirální marketing. ()
Po druhé projekci s několikaletým odstupem zvyšuji hodnocení, protože oceňuji především fantastickou ukázku realizačních možností. Goddard slušně krouží kolem žánrových klišé, ale hrdiny stíhá profilovat a Reeves celou záležitost povyšuje pomocí chytrého POV na nový level, kdy z titulního monstra ukazuje přesně jenom to, kolik divák potřebuje, i když dozajista žadoní o víc. Do top formy nakonec snímek posílají fantastické triky a dokonalá zvuková stopa. V době, kdy je vybroušené CGI standardem, působí letící hlava, ikonický most i opřená budova, jako technická lahůdka z doby, která má teprve přijít. 4 a ½. ()
Galerie (48)
Zajímavosti (57)
- Myšlienka, že monštrum je mláďa a hľadá svoju matku, je, ako režisér potvrdil, inšpirovaná mláďaťom slona, ktorý sa pri strate rodičov správa rovnako. (Greenpeacak)
- Hlava Sochy Svobody je zvětšena o 50%. (HellFire)
- Ve filmu nehraje žádná hudba, první zazní až po minutě a půl od začátku titulků. (HellFire)
Reklama