Kamera:
Emmanuel LubezkiHudba:
Carter BurwellHrají:
George Clooney, John Malkovich, Tilda Swinton, Frances McDormand, Brad Pitt, Richard Jenkins, J.K. Simmons, David Rasche, Olek Krupa, Jeffrey DeMunn (více)Obsahy(2)
Agent CIA Osborne Cox (John Malkovich) se od nadřízených dozví, že už s ním nepočítají. Kvůli problémům s pitím má přejít na ministerstvo zahraničí. Je rozčarován a rozhodne se, že napíše memoáry. Doma to také nemá lehké. Paní Coxová ho totiž podvádí s bývalým osobním strážcem Harrym Pfarrerem (George Clooney) a je rozhodnuta rozvést se a Osborna oškubat. Jenže netuší, že má Harry milenek vícero. Včetně manželky… Paní Coxová se obrátí na rozvodového právníka. Slíbí, že zjistí stav Osbornova konta. Kdosi z jeho kanceláře stáhne obsah Osbornova počítače na CD. (Omylem včetně jeho rozepsaných memoárů.) Disk se ocitne ve skříňce v posilovně, kam chodí právníkova sekretářka cvičit. A co čert nechtěl – narazí na něj vykutálení pracovníci posilovny – mladíček Chad Feldheimer (Brad Pitt) a Linda Litzkeová (Frances McDormand). Zavětří, že by mohli přijít k velkým penězům. Jsou „špionážními kecy“, jak CD Chad nazývá, přímo očarováni a plánují je za tučné výkupné vrátit Osbornovi. Ten však vůbec netuší, že mu někdo ukradl memoáry, a tak Chada posílá k šípku. Linda je ale žena činu, která chce peníze na své vytoužené plastické operace. Proto Chada pošle na ruskou ambasádu, aby tu „špionážní kecy“ prodal. Rusové jsou z nich mírně řečeno v šoku a dávají si čas na rozmyšlenou. Mezitím se Chad rozhodne zjistit o Osbornovi více… (TV Prima)
(více)Videa (2)
Recenze (1 436)
„To predsa nie je motorka!“ Coenovci toto už urobili aj v minulosti, keď po oscarovom FARGU nakrútili bombasticky obsadenú nevtipnú komédiu, ktorá vzbudzovala dojem oddychu od náročných látok nezáväzným blbnutím s polkou Hollywoodu v hlavných úlohách (BRAČEK, KDE SI?). Teraz sa to stalo znova, keď po fantastickom trileri TÁTO KRAJINA NIE JE PRE STARÝCH narýchlo zbúchali hviezdne obsadenú komédiu, ktorá nie je vtipná. PO PREČÍŤANÍ SPÁĽTE. Samozrejme, stále sú to Coenovci, Clooney a Pitt si svoje parádne slabošské úlohy bohovo užívajú (najmä Pitt so svojimi tanečkami) a niektoré scény sú „klasický Coen“: chechcete sa a zrazu niekto niekomu vystrelí mozog z hlavy. V niektorých scénkach sa výborne mieša absurdita, napätie, bizarnosť a čierny humor (telefonát, šatník, scény s Rusmi, scény s J.K. Simmonsom – nejeden divák sa bojí, že to takto šialene funguje aj v realite). Lenže týchto skvelých pasáží je máličko, možno jedna na 20 minút, scenár pôsobí skratkovito (ale aj tak som ďakoval nebesám, že to má len 96 minút – a mohlo mať ešte menej), ženy u Coenovcov pravdupovediac vždy podávali čudné výkony (Swintonová, McDormandová) a ku cti bratom neslúži ani fakt, že niektoré postavy ukradli z iných filmov (podvodník Clooney – Bill Paxton z PRAVDIVÝCH LŽÍ, cholerik Malkovich – Joe Pesci z MAFIÁNOV). ()
Minuciózní orchestrace komedie, žánru, který pro mne v rukou bratří Coenů přestává být handicapem, anebo spíše je to tak, že si Coenové žánr komedie často volí právě jako startovní handicap, aby hned zkraje neutekli příliš rychle a příliš daleko někam, kde už by se nedali sledovat. *** Stejně jako u každého z jejich dobrých filmů, ať už je kdo dělí na vážné nebo žertovné, to skutečně vtahující totiž není sled gagů, vtipných větiček nebo nárazových absurdit, ale neúprosná logika mechanismů a prvků tak či onak odvislých od světa, jak ho známe, a s nadhledem jej komentujících. Logika, s níž opět rozehráli novou chirurgicky přesnou kulečníkovou hru s víceúrovňovým křížením, a po sérii bravurních šťouchů, jež odkrývají jejich téměř konejšivou důkladnou obeznámenost se všemi aspekty partie a jistou ruku na tágu, nám umožňují zorientovaně sledovat ty troufalé doteky, ťuky, rozstřely a teče až do elegantně završeného a nevyhnutného tragikomického finále. Je jedno, kolik v tom samospádu nakonec vyteče krve, ta výpověď o světě a důsledcích života v něm pro různými vektory definované a limitované valící se osudy figurek je tak smysluplná a vlídně ironická, že závěrečný karambol je stejně uklidňující jako pohled na prvotní čistý obdélník zeleného sukna. *** Osoba nejpovolanější (nejlépe informovaná a s největším odstupem) pronese ve filmu stručný komentář k dění mezi sledovanými postavami, o němž se dozvídá zprostředkovaně z raportu svého špiona - ten komentář obsahuje výstižné hodnotící slovo, které jsem myslím slyšela poprvé. To slovo (skutečně užívané v hantýrce armádních velitelů i informačních služeb) je zároveň slušivým komentářem k celému filmu, a tímto ho vděčně zařazuji do svého slovníku aktivní angličtiny: "What a clusterfuck!" *** Výborný komentář k filmu sepsal Matty, takže jsem to už po něm nechtěla celé opakovat jinými slovy, a jen tu tak spokojeně lechtám hladinku. ()
Do zlateho fondu "Best of Coens" si to nezapisem, ale na jedno pozretie slusna zabava, kde bratsky rukopis je jasne citatelny. Panoptikum postav, z ktorych takmer kazda je vysinuta, na prvy pohlad obycajna, az banalna zapletka, ktora so sebou postupne prinasa mnozstvo absurdnych situacii a eskalujuceho cierneho humoru. Coenovci nestracaju cit pre pointy, rovnako divakovi poskytuju i zaujimave dialogy, ovsem po skonceni som si uvedomil, ze to bolo mozno az prilis iba na efekt (efekt pasovej vyroby - diky KarloviR za slovne spojenie, ktore sa na moje pocity z filmu presne hodia) - dve postavy ostali "nedopovedane" a koniec, hoc sa vezie v kvalitach vyssie napisaneho, prisiel mozno az prilis nahle a rychlo. Jo a ten zamer s uzitim hudby kontraproduktivne k prave prebiehajucim scenam, bol miestami az prilis nasilne pretlacany dopredu. _______ 7/10 [Venezia, 2008]. P.S.: Na Darrena sa tesim este ovela viac... ()
Zábavnost celýho filmu vidím především v kvalitně napsaných a posléze i zahraných postavách (Brad Pitt a John Malkovich) a závěrečné pointové řeči šéfa CIA. Nicméně po celý čas si film vybíral poměrně dlouhé nudné a pasáže, dění kolem George Clooneyho, vůbec jeho vážná postava byla dost v kontrastu s parodickýma postavama Brada a Johna a právě díky tomu měl film dvě barvy (vážnou a zábavnou), které k sobě nešly. To, že film dělali Coeni je možná pro některý zdejší tetičky a strejdy důvod pálit vysoký hodnocení film nefilm, ale takhle to opravdu nelze pojímat. ()
Scénář: Joel Coen, Ethan Coen .. Report back to me when it makes sense. __ Komplikované, absurdně černé, přehnaně sebejisté, komediálně krajně vyčpělé a ... většinou prostě slabé až nudné. Nějakou tu perličku předlouhého dění dodá, mimo několika záblesků v průběhu, až samotný závěr, jenže je to taková zkratka, která stěží zakrývá mnohé tvůrčí rozpaky. S dobrým záměrem napsanou, ovšem pouze průměrně zpracovanou, látku pak nevytrhne ani plejáda hereckých exhibicí, kdy mě zvláště odvázaný Brad Pitt hodně potěšil. ()
Galerie (95)
Zajímavosti (20)
- Film otevíral Benátský filmový festival v roce 2008. (HellFire)
- Když jsou Linda (Frances McDormand) a Chad (Brad Pitt) na ruské ambasádě, je na stěně za nimi portrét Borise Jelcina. V záběru z bezpečnostní kamery je tam pověšen portrét Vladimira Putina. (Pavlínka9)
- Film byl již šestou spoluprací bratrů Joela Coena a Ethana Coena s Frances McDormand (Linda Litzke) a třetí s Georgem Clooneym (Harry Pfarrer). Pro George Clooneyho jde současně o čtvrtou spolupráci s Bradem Pittem. (Chrustyn)
Reklama