Režie:
Stephen DaldryScénář:
David HareHudba:
Nico MuhlyHrají:
Kate Winslet, Ralph Fiennes, David Kross, Lena Olin, Bruno Ganz, Jeanette Hain, Susanne Lothar, Alissa Wilms, Florian Bartholomäi, Friederike Becht (více)Obsahy(2)
Desítkou cen ověnčený snímek vznikl podle knižního bestselleru Bernharda Schlinka, který prostřednictvím milostného vztahu mladého chlapce a výrazně starší ženy otevírá otázku německé viny za zločiny druhé světové války. V 50. letech se patnáctiletý Michael seznámí s tajuplnou Hannou a prožijí spolu vášnivý letní románek, který se vyznačuje tím, že ve společných chvílích Hanna mladíka žádá, aby jí předčítal klasická literární díla, která probírají ve škole. Nicméně jednoho dne Hanna bez udání důvodů zmizí. Michael se s ní po letech coby student práv znovu setkává za okolností, jež ho nutí přehodnotit jeho vztah k ní i k národní historii Německa. Hanna totiž stojí na straně obžalovaných v procesu s dozorci z koncentračního tábora. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (1 071)
Dokonalý film, kdyby mi ho trošku nenarušilo "předávání peněz v plechovce americké Židovce". přitom gesto, že si nechala jen tu ošuntělou plechovku bylo skvěle symbolické, ale ten trapný dlouhý rozhovor před tím se nějak nepovedl. Klobouk dolů před KW, když se tak odvážně pustila do scén "bez", ale samoúčelné to tu rozhodně nebylo a Kate má co nabídnout a to nejen svým excelentním herectvím. ()
Oscar je ve správných rukou, to je jasný, Kate Winslet tu je absolutně famózní, navíc vypadá dobově a její stárnutí tu je udělaný uvěřitelně a nepřehnaně, ale jinak jsem už viděl spoustu lepších dramat, sice se tomu rozhodně nedá upřít výborně napsanej scénář, skvělýho Krosse a Fiennese a snaha o co nejmenší citový vydírání tu je celkem zjevná, ale tak nějak to na mě celou dobu působilo odtažitě a chladně a ani konec, kterej měl být určitě vyvrcholením celýho filmu, na mě nezapůsobil tak, jak bych si představoval, určitě to šlo udělat ještě líp ()
Jasný tah na bránu. Donutit tímto balíčkem extrémní sentimentality diváka k pláči a získat za to nějakou tu cenu. Sám se neubráním určitému nekritickému pohledu, ale přece jen nominace na Oscara mne nutí více o filmu uvažovat, o zaslouženosti oné nominace (momentálně nemám na mysli technické aspekty jako je kamera a střih). Velmi chytré bylo zakomponovat do pozadí některé hrůzy 2. Světové války a následné procesy, i když by se dalo využít i mnohých jiných motivů, ale ty nikdy nemohou být ve výsledném efektu natolik působivé. Když se nad tím nakonec zpětně zamyslím, poskytl mi Předčítač jen dočasnou záplavu emocí a pěkný pohled na Kate Winslet, která hrála opravdu úžasně. Dalším velkým pozitivem byl Ralph Fiennes, který taktéž zaslouží chválu za svůj výkon. Hodnocení je na samé hranici a něco uvnitř mi říká dát 4 hvězdy, ale přece jen půjdu na nižší. ()
Předčítač ve mně vyvolal spoustu otázek a rozporuplných pocitů. Michaelovo "souzení" Hanny totiž pomalu, ale jistě režisér přenechává divákovi. My sami se musíme rozhodnout, jestli dokážeme pochopit její chování, odpustit jí její činy, sympatizovat s ní, nebo potlačit nenávist a brát ji jako lidskou bytost. Vzhledem k Hannině více či méně očividné zrůdnosti (násobené jejím: "mám raději, když mi někdo čte") a vině, jsem během sledování příběhu dospěl možná tak k potlačení hněvu a akceptování její osoby jako člověka (faktem zůstává, že Daldry ji nijak zvlášť neobviňoval ani nebhajoval, ale snažil se divákovi nastítit její a posléze i Michaelův pohled na věc). Film je dost dlouhý, má pomalejší tempo, přesto však nemůžu říct, že bych se nudil. Příběh, hudba, kamera, práce maskérů a autorův záměr/hlavní myšlenka se mi líbily. Herecké výkony mi přišly takové zvláštní; Winsletová hrála dobře, přesto nijak převratně, Fiennesův výkon byl značně rozpačitý, ale zaujal mě David Kross, který mě sice z počátku štval už jen svojí přítomností, ale pak jsem si na něj zvykl a začal mu jeho roli opravdu věřit. Tenhle film není pro každého, přesto si myslím, že je rozhodně zajímavý a zaslouží si zhlédnout a zamyslet se nad jeho tématem. ()
Stephen Daldry, režisér skvělých Hodin, vyprodukoval z kvalitních ingrediencí (počítaje v to vynikající herce) obdivuhodně neúčinný snímek, z něhož sálá knižní původ podstatně mocněji než ženský půvab z Kate Winslet. Silná, zajímavá a bohatá sama o sobě nosná témata jako "smysl toho všeho" představený brilantním Brunem Ganzem nebo naopak Hannina před soudem demonstrovaná neschopnost pochopit, co že to vlastně během své služby dělala špatně, jsou zde užita jen velmi okrajově a zapadají pod kupou hlušiny vznešeně označitelné (těmi, které předčítač nadchl) za příběh pochopení a vděčnosti za první chlapeckou lásku, která se změnila v "něco jiného" nebo možná "víc". Ralph Fiennes namlouvající kazety mě zkrátka nedojímá a nezajímá, a byť má Předčítač zručně budovanou atmosféru a je na něm vidět, že asi nebyl natočen za levno, je pro mě jakž takž zajímavý pouze do doby, než Kate Winslet natočí instruktážní film o smyslné vášni partnerského milostného života...anebo normálně o dobrém sexu:) Vzhledem k ambicím a prezentaci filmu dávám 60%. ()
Galerie (69)
Zajímavosti (29)
- V scéne, kde Michael Berg (Ralph Fiennes) vystupuje z taxíka v New Yorku v roku 1988, je možné v pozadí vidieť moderné autá GMC Yukon a Ford Crown Victoria. (ČSFD)
- Ralph Fiennes (Michael Berg) ve filmu ztvárnil mladšího milence postavy Kate Winslet (Hanna Schmitz), přitom je ve skutečnosti o celých 13 let starší. (Timak)
- Název filmu se objeví až před závěrečnými titulky. (griph)
Reklama