Režie:
Stephen DaldryScénář:
David HareHudba:
Nico MuhlyHrají:
Kate Winslet, Ralph Fiennes, David Kross, Lena Olin, Bruno Ganz, Jeanette Hain, Susanne Lothar, Alissa Wilms, Florian Bartholomäi, Friederike Becht (více)Obsahy(2)
Desítkou cen ověnčený snímek vznikl podle knižního bestselleru Bernharda Schlinka, který prostřednictvím milostného vztahu mladého chlapce a výrazně starší ženy otevírá otázku německé viny za zločiny druhé světové války. V 50. letech se patnáctiletý Michael seznámí s tajuplnou Hannou a prožijí spolu vášnivý letní románek, který se vyznačuje tím, že ve společných chvílích Hanna mladíka žádá, aby jí předčítal klasická literární díla, která probírají ve škole. Nicméně jednoho dne Hanna bez udání důvodů zmizí. Michael se s ní po letech coby student práv znovu setkává za okolností, jež ho nutí přehodnotit jeho vztah k ní i k národní historii Německa. Hanna totiž stojí na straně obžalovaných v procesu s dozorci z koncentračního tábora. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (1 071)
„Je TOTO láskavosť?“ Daldryho sa (napriek fantastickému BILLYMU ELLIOTOVI) bojím (HODINY), ale toto ma dostalo. Pritom „letný“ začiatok bol (napriek sexu) skôr nudný. Až počas súdneho procesu sa to rozbehlo a v dobrom rozporuplný a kontroverzný Daldry (vážim si, ak niekto nepotí lacné frázy, ale REÁLNE sa snaží pochopiť zlo v nás) tesá do kameňa jednu scénu na zamyslenie za druhou. V jeho nebezpečne inteligentnej réžii sa zrazu zo ženy, ktorá v mene SS posielala ľudí do plynových komôr, stáva obeť, kým zo spravodlivého sudcu bábka nahnevaného ľudu a z obetí, ktoré sa z koncentračného táboru dostali živé, ľudia, ktorí keď sa pozrú do zrkadla, uvidia len inú formu brutálneho, beštiálneho zla. ()
Nejprve mi čti chlapče a potom…. o tom bych vám chtěl vyprávět, proto jste přišli …. Film plný sexu, lásky a čtení, skrývající tajemství, ze kterého je cítit napětí v každém okamžiku. Mám rád filmy plné atmosféry, tajemství, nepředvídatelnosti, ve kterém kralují HERCI, hudba, scénář a režie. Filmy, které když skončí, zůstávají ve mně a jsem šťastný, že jsem je mohl vidět. A K.Winslet Oscara ze srdce přeji! PŘÍBĚH ***** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ ***** Co uvidíme (možná) příště? Příště se už snad konečně podívám na Hodiny. Stephen Daldry si to zaslouží! ()
Filmárske kvality tentoraz neboli prioritou. Skôr súznenie deja s jemným preladením do vlastného dozrievania. To sa - pri nezníženej sústredenosti na dej filmu samotného - Daldrymu podarilo. Pár nudnejších scén napudrovanej romantiky, v ktorých sa nič moc nedialo (výlet bicyklami pomedzi krásnu krajinu, či pričasté vracanie sa k mólu) nedali veru zabudnúť, že z muža sa stane v dospelosti často to, ako a ako intenzívne súložil so svojou prvou partnerkou. Dodatok (september 2013): Odporúčam skvelý komentár užívateľa Maq. ()
Je mi to skoro líto, dát jen 4*, ale úvodní třetina filmu je doslova nudná a když to porovnám s filmem, který mě odrovnal nejvíc a nakonec ani nebyl nominován na Oscara (Gran Torino), nemůžu u Předčítače jinak. Jinak je to velmi dobrý film a jakmile skončil ten hrozný úvod, děj se výrazně zlepšil a tu nominaci na Oscara jsem pochopila. Je to příběh o vině a trestu, o lásce a odpuštění, o zničených životech a krutém procitnutí a rozhodně ve mně zanechal mnoho témat k přemýšlení. Kate Winslet je samozřejmě výborná, přesto ale nepochopím, proč za roli Hanny nominaci má a za Nouzový východ ne, protože tam by ji zcela jistě proměnila. Tady si nejsem tak jistá. ()
Část odehrávající se v padesátých letech je důkazem, že pedofilní soft porno a příběh nejdou moc dohromady. Anabáze ze šedesátých let vzbuzuje naději, že se to stočí k ožehavým otázkám ohledně kolektivní viny, potřeby najít viníka či k pokryteckým rozsudkům pro "klid duše národa". Jenomže na tohle téma padnou dvě tři věty a víc nic. No a závěrečná dvacetiletka je sice dobrá, ale nic víc než právě pouze dobrá není. Je nevýslovná škoda, že si to Němci nezadaptovali sami. V době kdy je jejich kinematografie na historickém vrcholu, kdy se s nebývalou bravurou vypořádávají s jedním historickým kostlivcem ve skříni za druhým, by mi to do jejich filmového rejstříku skvěle zapadalo. Herce na to rozhodně mají (ostatně až na Kate a Ralpha jsou tu samí Němci). A navíc by to bylo v němčině, která by tomu na autentičnosti také výrazně přidala. Tahle angličtina s jakoby německou dikcí je totiž otřesný a neposlouchatelný patvar. ()
Galerie (69)
Zajímavosti (29)
- Filmová práva získal v roce 1996 Harvey Weinstein se společností Miramax Films. Na jeho žádost se v projektu angažovali Anthony Minghella a jeho produkční partner Sydney Pollack. Bylo zamýšleno, že by Minghella napsal scénář a posléze film i režíroval. Divadelní scenárista sir David Hare, který se později proslavil nominací na Oscara za scénář k filmu Hodiny (2002), byl také jedním z těch, kteří četli Schlinkovu stejnojmennou předlohu, a toužil po tom ji adaptovat. Protože Minghella právě slavil fenomenální úspěchy s Anglickým pacientem (1996) a měl na starosti několik dalších rozsáhlých projektů, obrátil se na Harea a požádal ho, aby napsal scénář. (Taninaca)
- Původně měla hrát roli Hanny Aňa Geislerová, která se v Berlíně zúčastnila i kamerových zkoušek s Davidem Krossem (Michael Berg). Tvůrci se ale nakonec rozhodli pro známější tvář, a tak role připadla Kate Winslet. (Reiniš)
- Scény z koncentračního tábora se točily v Majdanku v Polsku. (Kulmon)
Reklama