Režie:
Stephen DaldryScénář:
David HareHudba:
Nico MuhlyHrají:
Kate Winslet, Ralph Fiennes, David Kross, Lena Olin, Bruno Ganz, Jeanette Hain, Susanne Lothar, Alissa Wilms, Florian Bartholomäi, Friederike Becht (více)Obsahy(2)
Desítkou cen ověnčený snímek vznikl podle knižního bestselleru Bernharda Schlinka, který prostřednictvím milostného vztahu mladého chlapce a výrazně starší ženy otevírá otázku německé viny za zločiny druhé světové války. V 50. letech se patnáctiletý Michael seznámí s tajuplnou Hannou a prožijí spolu vášnivý letní románek, který se vyznačuje tím, že ve společných chvílích Hanna mladíka žádá, aby jí předčítal klasická literární díla, která probírají ve škole. Nicméně jednoho dne Hanna bez udání důvodů zmizí. Michael se s ní po letech coby student práv znovu setkává za okolností, jež ho nutí přehodnotit jeho vztah k ní i k národní historii Německa. Hanna totiž stojí na straně obžalovaných v procesu s dozorci z koncentračního tábora. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (1 071)
Část odehrávající se v padesátých letech je důkazem, že pedofilní soft porno a příběh nejdou moc dohromady. Anabáze ze šedesátých let vzbuzuje naději, že se to stočí k ožehavým otázkám ohledně kolektivní viny, potřeby najít viníka či k pokryteckým rozsudkům pro "klid duše národa". Jenomže na tohle téma padnou dvě tři věty a víc nic. No a závěrečná dvacetiletka je sice dobrá, ale nic víc než právě pouze dobrá není. Je nevýslovná škoda, že si to Němci nezadaptovali sami. V době kdy je jejich kinematografie na historickém vrcholu, kdy se s nebývalou bravurou vypořádávají s jedním historickým kostlivcem ve skříni za druhým, by mi to do jejich filmového rejstříku skvěle zapadalo. Herce na to rozhodně mají (ostatně až na Kate a Ralpha jsou tu samí Němci). A navíc by to bylo v němčině, která by tomu na autentičnosti také výrazně přidala. Tahle angličtina s jakoby německou dikcí je totiž otřesný a neposlouchatelný patvar. ()
Všechno tu už bylo řečeno,tak se budu trapně opakovat,ale The Reader má opravdu silný příběh,který v každém zanechá hodně pocitů.Po shlédnutí ten film nemůžu dostat z hlavy.Když měl Michael románek s Hannou,tak mi to ani tak úžasné nepřipadalo,ale při scénách u soudu jsem napětím a šokem skoro ani nedýchala.Vřele doporučuji,nádhera.. ()
Scénář: David Hare .. Tak copak nám ten Daldry & Hare servírují tentokrát? Roztahanou průpovídku o tom, jak se mladík zamiluje do "špatné" ženy a nakonec si oba postupně víc ublíží než pomohou. Dobrou hodinu zaberou jen laciné sexuální peripetie ústřední dvojice, kde o prsa či holý zadek Kate není nouze. Druhou půli vyplňuje převážně soudní proces, procházka po koncentračním táboru, bolest z provinění, kterou tlumí chlapcem spousta předčítaných audiokazet. Všechno nemístně natahované, často nudné. Ač se jedná o poměrně, do silných témat zasazený, příběh, celkově mne nijak nezasahuje ani přes blízkost podobných témat. Holocaust je zde tentokrát pouze do nevýrazných obrysů použitá kulisa. Vyzdvihnout nemohu, s porovnáním třeba s Revolutionary Road, ani herecký výkon Kate Winslet, která více než výrazové prostředky vystavuje svoje tělo a zrovna tím si mě nezískává. ___ Na Oscarech pouze do počtu. 40%. ()
Dokonalý film, kdyby mi ho trošku nenarušilo "předávání peněz v plechovce americké Židovce". přitom gesto, že si nechala jen tu ošuntělou plechovku bylo skvěle symbolické, ale ten trapný dlouhý rozhovor před tím se nějak nepovedl. Klobouk dolů před KW, když se tak odvážně pustila do scén "bez", ale samoúčelné to tu rozhodně nebylo a Kate má co nabídnout a to nejen svým excelentním herectvím. ()
Sophiina volba naruby aneb velmi bolestivý film o krádeži a navrácení čajové krabičky... Předčítač je hodně komorní, niterní film, což ještě podtrhuje zdánlivé televizní vyznění celého snímku, proměny Německa v běhu času mají tak dokonalý (pseudo)autentický rozměr, Daldry natočil zdánlivě (vizuálně) německý film (byť je německá strana účastna koprodukce, americká podstata snímku se ale nedá zastřít - nejkontroverzněji z filmu ční k snímku nepasující angličtina postav). Proces denacifikace poválečného Německa je jednou z nejúžasnějších záležitostí moderní historie (třeba v relaci s dekomunizací našeho státu po roce 1989), což jistě nezastírá její zásadní rozměr - jak byla nutně v konkrétních případech bolestná. Otázky viny mají univerzální platnost a Předčítač Stephena Daldryho (román Bernharda Schlinka jsem bohužel nečetl) chytře staví do korelace osobní zkušenost, lásku k literatuře a reflexe možných válečných zvěrstev. Jsou za válečné zločiny skutečně potrestáni ti praví? Může stačit divákovi těch několik zjevných rovin osobnosti k pochopení složité komplexnosti hlavní hrdinky? A není světská spravedlnost také jen divákem skutečné historické autenticity? Jak se vlastně lze vyrovnat se svou (národní) temnou minulostí? Film, který je v zemích bývalého sovětského bloku s do jisté míry analogickými ,,zločiny komunismu" více než aktuální... ,,Když se lidé jako ty nepoučí z toho, co se stalo lidem jako jsem já...jaký má potom vůbec tohle všechno smysl?" Podobné filmy: Sophiina volba ()
Galerie (69)
Zajímavosti (29)
- Původně měla hrát roli Hanny Aňa Geislerová, která se v Berlíně zúčastnila i kamerových zkoušek s Davidem Krossem (Michael Berg). Tvůrci se ale nakonec rozhodli pro známější tvář, a tak role připadla Kate Winslet. (Reiniš)
- Ralph Fiennes (Michael Berg) ve filmu ztvárnil mladšího milence postavy Kate Winslet (Hanna Schmitz), přitom je ve skutečnosti o celých 13 let starší. (Timak)
- Roli Hanny Schmitz (Kate Winslet) měla původně ztvárnit Nicole Kidman, která kvůli těhotenství nakonec od projektu odstoupila. (Pattrick)
Reklama