Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Českou filmovou komedii Světáci natočil režisér Zdeněk Podskalský podle původního námětu a scénáře Vratislava Blažka. Je to bujný a současně i trochu nostalgický příběh tří venkovských fasádníků, jejichž snem bylo prožít alespoň jednu noc ve víru velkoměsta. Na splnění tohoto snu věnovali nejen velké finanční prostředky, ale ve snaze, aby na nich nikdo nepoznal jejich zcela nesvětácké povolání a prostý venkovský původ, vyvinuli nesmírné úsilí k získání aspoň povrchního nátěru vybraného chování a vzdělanosti. Tento pygmalionovský motiv autoři filmu rozvedli ve zcela nezvyklé šíři a nechali vyústit v mumraj vtipných nápadů, slovní i situační komiky. Trojice světáků (J. Sovák, V. Brodský, J. Libíček), které společenské výchově vyučuje kustod Dvorský (O. Nový), doplněná trojicí lehkých slečen (J. Jirásková, J. Bohdalová, I. Janžurová), z nichž se stará kuplířka (J. Šejbalová) snaží udělat opravdové dámy, dovolila naplno rozvinout bohatou škálu komediálního umění, které ani po letech neztratilo nic ze své účinnosti. (Česká televize)

(více)

Recenze (631)

CaptainNor 

všechny recenze uživatele

Kdyby tato báječná komedie vznikla v době Českých lvů, kdo by byl nominován v hlavní roli? Těch nominací by muselo být hned šest najednou. Opravdová esa českého filmu zde rozjíždějí herecký koncert, který dějově graduje až k onomu vysněnému večeru strávenému ve vinárně - „kde číšníci chodí ve fraku.“ A kdo jiný by měl tři fasádníky společensky vyškolit než prvorepublikový elegán Oldřich Nový?! Při scéně v zahradní restauraci s písní Hřeším, hřeším, musí snad každého napadnout: Tak takhle to umí jen Zdeněk Podskalský. A mne ještě napadá, že je to jedna z nejlepších českých komedií, ne-li nejlepší vůbec. ()

salahadin 

všechny recenze uživatele

No co, i Bušek z Velhartic radši chlastal v Praze s Kájou Čtvrtým, tak proč by si tři balíci (dlouhej, širokej a bystrozrakej), co makají za (asi víc jak) 7Kč,-/hod, nemohli taky trochu povyrazit v Praze, co svítí neonem? Až na ty příšerný songy, kdy jsem měl sto chutí dát si kravskej hlt alpy francovky, to byl zážitek jak Brno. Teda pardon, jak Praha. Jedna z nejlepších komedií. ()

Reklama

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Vrchol tvorby Zdeňka Podskalského a zároveň jedna z nejlepších českých komedií vůbec. Brilantní satira na plebejské poměry u nás, která se opírá o mimořádné herecké obsazení, odvážný scénář, který by o rok později už neprošel, kvalitní hudbu a zkušenou, talentovanou režii. Vznikl jedinečný film plný absurdních situací, sarkastických hlášek a v tom nejlepším smyslu slova lidového humoru. Přes lechtivé téma dialogy nikde nesklouzávají k laciné vulgaritě. Světáci jsou poctivě a elegantně natočenou komedií pro nejširší vrstvy diváků. Vedle tehdejší herecké špičky z komediální branže snímek poskytl poslední velkou filmovou roli i stařičkému veteránovi české veselohry Oldřichu Novému, který měl tehdy v médiích značně omezený prostor. Celkový dojem 95 %. ()

sud 

všechny recenze uživatele

Když Praha za noci zazáří neonem, není mi pomoci, hned slyším: "Pojď honem!".... Vlezu si do saka a bílý košile a s gustem čmeláka jdu mlsat svět. a s tóny této libozvučné písně Waldemara Matušky přicházejí "Světáci", jedna z nejlepších komedií všech dob. Od samého začátku do samého konce je film nabyt hláškami a komediálními situacemi. Jiří Sovák, Vlastimil Brodský a Jan Libíček geniálně zahráli trio fasádníků, kteří se mění v gentlemany. Zvláště mi při kreacích předčasně zesnulého Jana Libíčka bylo chvíli naměkko, když jsem zjistil, jakého, za 5 let od natočení této veselohry, český film ztratil herce. Dámské trio je rovněž skvostné a krásné role patří rovněž Vladimíru Menšíkovi, či Jiřině Šejbalové. A zvláštní zmíňku si zaslouží Oldřich Nový, který se rolí emeritního profesora vrátil ke svým elegánům prvorepublikových let. "Světáci" jsou nejlepším filmem Zdeňka Podskalského a jedním z největších skvostů české kinematografie. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Český fasádník vs česká kurva v realitě ČSSR. Nápad je to hezký, ty výstřelky z dobové reality a hudební vložky vytvářejí vysloveně dadaistickou koláž. Leč nebýt emeritního Oldřicha Nového a Jiřiny Šejbalové, která se ex post v zákulisí zamilovala do Menšíkova humoru, neocenila bych ani ty retro frky směrem na první republiku. "Hřešíš, hřešíš, hřešíš...!" #zlutelazne ()

Galerie (16)

Zajímavosti (35)

  • Pasáž s usazováním se v restauraci byla improvizovaná. (adamc)
  • Když Jaroušek (Vladimír Menšík) leze z okna na lešení a říká Boženě (Jiřina Bohdalová): "Hele, Božka, že je támhleto múzeum!", nebyla tato hláška vůbec ve scénáři, Menšíka prostě najednou napadla, tak to řekl. Bohdalová dle vlastních slov měla co dělat, aby nevyprskla smíchy. (IvcaG)
  • Scéna s proslovem Gustava Prouzy (Vlastimil Brodský) se natáčela v budově tehdejšího Ministerstva těžkého průmyslu ČSR v Praze, Na Františku (nynější Ministerstvo průmyslu a obchodu). Na stěně za řečnickým pultem lze vidět obraz města Prahy; v současné době je řečnický pult umístěn na opačné straně zasedací místnosti. (Kirman)

Související novinky

Zemřela herečka Jana Andresíková

Zemřela herečka Jana Andresíková

20.10.2020

Včera odpoledne opustila svět českého filmu herečka a dabérka Jana Andresíková. Bylo jí 79 let. Zprávu o úmrtí sdělil médiím její manažer René Kekely spolu s informací, že herečka, zotavující se po… (více)

Reklama

Reklama