Režie:
Jonathan DemmeScénář:
Ron NyswanerKamera:
Tak FujimotoHudba:
Howard ShoreHrají:
Tom Hanks, Denzel Washington, Roberta Maxwell, Mark Sorensen Jr., Jeffrey Williamson, Charles Glenn, Anna Deavere Smith, Joanne Woodward, Jason Robards (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Andrew Beckett je právník. Mladý, brilantní právník. Homosexuál, infikovaný virem HIV. Svou nemoc dlouho tají, přesvědčen o tom, že s jeho službou klientům nesouvisí. A pak je jednoho dne propuštěn, údajně pro pracovní neschopnost. Ale Andy ví, proč přišel o místo. Připravily ho o ní předsudky, strach, panika a odpor. Diskriminace. Ví, že jeho čas je sečten, ale nevzdává se. Hledá právníka, který by mu pomohl v procesu s jeho mateřskou firmou - a nachází. Černý Joe Miller není tak úspěšný, jako býval Andy, ale jeho vytrvalá víra v právo z něj činí ideálního spojence. Přesto se však zdráhá přijmout Beckettův případ. Stejně jako obžalovaní, jako porota, jako všichni ostatní, i on nemá rád homosexuály, oškliví si je a štítí se AIDS. A snad právě pro svůj odpor nakonec přijímá, přesvědčen o tom, že ve městě, kde byla vyhlášena americká ústava, zaručují rovnost všech, nelze tento boj vzdát. Soudní spor začíná... Inspiraci k natočení filmu bylo údajně onemocnění blízkého přítele režiséra J. Demmeho na AIDS. (Guild)
(více)Videa (1)
Recenze (630)
Učebnicový příklad filmu, vůči kterým se svou tvorbou vymezovali tvůrci New Queer Cinema. Kýčovitě moralizující melodrama s falešně tolerantním (protože pohádkově pozitivním) obrazem homosexuála jako oběti zlé choroby. Ze strany velkých hollywoodských studií krajně pokrytecká "omluva" za předchozí roky vytěsňování sexuálních minorit mimo mainstream. Omlouvána je ve skutečnosti hlavně homosexualita protagonisty, který za svou odlišnost musí zaplatit životem. Navenek průlomový snímek tak předkládá stejně stereotypní, straight publikum nijak neurážející portrét komunity, jako desítky, možná stovky filmů před ním. 50% Zajímavé komentáře: Tetsuo, Nick Tow, Zombo ()
Jalu má pravdu. Už jsem Philadelphii viděl i v náladě kdy mě točil celej svět a mě už to nebavilo. Tenkrát mě to opravdu nedojímalo a viděl jsem v tom super promyšlenej kalkul. Jenže Philadelphii jsem viděl i jindy, a tehdy to byl skvělý film. Mluvil o naší zaslepenosti, bezdůvodné zlobě a pokrytectví (ave Christi), a taky o síle člověka i o tom na co už nestačí. Mohlo by se zdát, že film už ztratil na aktuálnosti, ale je to jinak...sice jsme navenek mnohem tolerantnější společnost, která rozhodně nediskriminuje, to ne, probůh jen to ne. Vždyť politická korektnost vládne světem. Ale pravda je taková, že se jen vymyslela spousta kliček, zneužívaná oběma stranami těchto "sporů". Toto si skutočně treba pozrieť. A poslechnout, protože kromě dnes už klasického songu Božského Bruce vám tu zahraje i Howard Shore, po kterém tenkrát moc psů neštěklo. Dávám 80%. ()
Tom Hanks si toho oscara v netypické roli rozhodně zasloužil, ten song je taky skvělý, ovšem mně se zkrátka nepodařilo přistoupit na ten tón vyprávění a takový dojem to na mě neudělalo, ačkoliv uznávám důležitost tohle oslavovaného kousku...6/10 ()
Když se nad tím poctivě zamyslím (auvajs, to je námaha), je mi jasné, že se jedná o sbírku klišé. Hrdina, takto nespravedlivě perzekvovaný vzor všech ctností. Odhodlaný právník. Odporný, bigotní, zpátečnický protivník. Všemi myslitelnými cestičkami se ubírající soudní proces s očekávanými proslovy obou stran. Velká láska, které se postaví do cesty smrtelná nemoc jednoho z partnerů. Ano, kdyby klišé mohlo zasytit, tak by jen zásluhou Philadelhie nemusela polovina světa hladovět. A víte co? Je mi to úplně jedno. ()
Je to přesně ten typ filmů, které ve mně evokují pocit, že vznikly za účelem získávání Oscarů a laciného dojímání. Protože když vezmete námět, snad už ani dojemnější být nemohl. Ale tvůrci dokázali natočit film velmi důstojně a jemně se vyhnuli většině patetických přeháněk. A nakonec jim ty Oscary přeju. ()
Galerie (53)
Zajímavosti (39)
- Herec Ron Vawter (Bob Seidman) – představitel jednoho z šéfů žalované právnické firmy, který byl posledním svědkem u soudu – trpěl nemocí AIDS. Studio ho kvůli tomu nechtělo obsadit, což bylo paradoxní vzhledem k tomu, že film vyprávěl o diskriminaci lidí s nemocí AIDS. Režisér Jonathan Demme však na obsazení Vawtera trval a jeho účast ve filmu si u studia TriStar nakonec vyvzdoroval. Vawter zemřel čtyři měsíce po uvedení filmu v amerických kinech. (casyy)
- Kým Tom Hanks musel pre svoju rolu chudnúť, od Denzela Washingtona sa naopak žiadalo, aby pribral. Washington potom podpichovačne Hanksa provokoval, keď pred ním často jedol čokoládové tyčinky, kým on bol na hladovke. (Arsenal83)
- Režisér Jonathan Demme chtěl, aby na film zašli hlavně lidi, kteří nebyli obeznámeni s nebezpečím nemoci AIDS. Vycítil, že Bruce Springsteen by úvodní skladbou mohl toto publikum přitáhnout. Povedlo se a skladba "Streets of Philadelphia" se stala jakýmsi manifestem své doby. (don corleone)
Reklama