Režie:
Jonathan DemmeScénář:
Ron NyswanerKamera:
Tak FujimotoHudba:
Howard ShoreHrají:
Tom Hanks, Denzel Washington, Roberta Maxwell, Mark Sorensen Jr., Jeffrey Williamson, Charles Glenn, Anna Deavere Smith, Joanne Woodward, Jason Robards (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Andrew Beckett je právník. Mladý, brilantní právník. Homosexuál, infikovaný virem HIV. Svou nemoc dlouho tají, přesvědčen o tom, že s jeho službou klientům nesouvisí. A pak je jednoho dne propuštěn, údajně pro pracovní neschopnost. Ale Andy ví, proč přišel o místo. Připravily ho o ní předsudky, strach, panika a odpor. Diskriminace. Ví, že jeho čas je sečten, ale nevzdává se. Hledá právníka, který by mu pomohl v procesu s jeho mateřskou firmou - a nachází. Černý Joe Miller není tak úspěšný, jako býval Andy, ale jeho vytrvalá víra v právo z něj činí ideálního spojence. Přesto se však zdráhá přijmout Beckettův případ. Stejně jako obžalovaní, jako porota, jako všichni ostatní, i on nemá rád homosexuály, oškliví si je a štítí se AIDS. A snad právě pro svůj odpor nakonec přijímá, přesvědčen o tom, že ve městě, kde byla vyhlášena americká ústava, zaručují rovnost všech, nelze tento boj vzdát. Soudní spor začíná... Inspiraci k natočení filmu bylo údajně onemocnění blízkého přítele režiséra J. Demmeho na AIDS. (Guild)
(více)Videa (1)
Recenze (630)
Silné a dojemné drama, které se snaží do světa vykřičet, že homosexuálové nejsou o nic méně lidé než heterosexuálové a že mají také svá práva a nemělo by se s nimi zacházet s opovržením. Zároveň ukazuje, jak člověka postupně ničí zákeřná nemoc. Snímek Philadelphia stojí na brilantních hereckých výkonech Toma Hankse, Denzela Washingtona a samozřejmě též Antonia Banderase, který tu hraje až třetí housle. Jako divák jsem s postavou Andrew Becketta soucitil, ale stejně jako protistrana při soudní při jsem se nezbavil dojmu, že za nákazu smrtelným virem si mohl sám, tudíž v tomto ohledu byl můj pohled na věc smíšený. Přesto by však neměl být člověk diskriminován, ať už je jeho sexuální orientace jakákoliv a ať má kteroukoliv nemoc. Závěr snímku je dost emotivní a utvrdí diváka v pěti hvězdičkovém dojmu. ()
Učebnicový příklad filmu, vůči kterým se svou tvorbou vymezovali tvůrci New Queer Cinema. Kýčovitě moralizující melodrama s falešně tolerantním (protože pohádkově pozitivním) obrazem homosexuála jako oběti zlé choroby. Ze strany velkých hollywoodských studií krajně pokrytecká "omluva" za předchozí roky vytěsňování sexuálních minorit mimo mainstream. Omlouvána je ve skutečnosti hlavně homosexualita protagonisty, který za svou odlišnost musí zaplatit životem. Navenek průlomový snímek tak předkládá stejně stereotypní, straight publikum nijak neurážející portrét komunity, jako desítky, možná stovky filmů před ním. 50% Zajímavé komentáře: Tetsuo, Nick Tow, Zombo ()
"Úžasná" titulní píseň mi bohužel byla vždycky protivná. Chápu, že pro někoho, kdo má cit pro americkou píseň a orientuje se v místních reáliích, to může být geniální skladba, ale já - v tomto směru deficitní - opravdu nevím, co si mám počít s "ulicemi Filadelfie". Jo a ten film. Ten je o tom, že v Americe se lze soudit opravdu o cokoli, a že se zajímavou žalobou a schopným právníkem lze uspět i při absenci jakýchkoli důkazů o čemkoli. ()
Hanks nepředvádí výkon hodný Oscara. Toho měli dostat spíše maskéři, kteří odvádějí brilantní práci v každém detailu. Mnohem více zaujme progresivnější postava Denzela Washingtona, jehož změna postojů a názorů k infikovanému právníkovi je skvěle a nenásilně zakomponována do příběhu o individualitě, síle osobnosti a prosazování svých práv. Škoda, že problematika HIV/AIDS je načrtnuta příliš zkratkovitě a v podstatě velmi černobíle, kdy Tom Hanks zastupuje "čisté dobro" a pohlaváři špičkové společnosti "špinavé zlo". Díky Washingtonově výřečnosti a režijní zdatnosti Demmeho se však tato jednoduchost dá relativně v pohodě tolerovat a divák se tak může soustředit na hloubku a výpovědní sílu, kterou tento snímek bez debat disponuje. ()
Ooooooh, to bylo tak smutný. Hlavní postava má smrt na jazyku, ale na truc ještě podá žalobu na svýho zaměstnavatele a následuje soudní proces plnej frází "A pamatujte na to, že jste pod přísahou!!!". Tohle mě fakt strašně rozesmívá, jak ty američani přísahaj na bibli a pak pod tíhou přísahy na sebe vykecaj i to, co neudělali. Navíc mně to bylo úplně jedno, kdo ten soudní spor vyhraje. Já celkem chápu, že někdo se snaží zbavit zaměstnance, kterej má AIDS. Taky bych asi nebyl nadšenej z toho, že můj zaměstnanec je těžce nemocnej a nemůžu se spolehnout na to, jestli mu jeho zdravotní stav umožní druhej den dorazit do práce. Tohle téma mě poněkud minulo. A ten strašnej kýčovitej konec... 166. nejlepší film? To je výsměch. Ještě klika, že to nebyli teplý kovbojové. P.S. To zase budu mít plnou poštu zpráv o tom, že jsem zkurvenej netolerantní homofob a nebo, že sám jsem homosexuál, co se snaží svou orientaci takhle zamaskovat, když dávám filmu o bukvicích tak nízký hodnocení. ()
Galerie (53)
Zajímavosti (39)
- Scény zo súdnej siene sa natáčali v skutočnej súdnej sieni, ktorú mesto umožnilo filmárom využívať. Nebola to filmová kulisa. (Arsenal83)
- Postava Denzela Washingtona bola pôvodne napísaná ako taliansko-americká postava menom Joe Martino. (Arsenal83)
- Události ve filmu jsou podobné událostem v životě právníků Geoffreyho Bowerse a Clarence B. Caina. Bowers byl advokát, který v roce 1987 žaloval právnickou firmu Baker McKenzie za neoprávněné propuštění v jednom z prvních případů diskriminace lidí s nemocí AIDS. (sator)
Reklama