Režie:
Jonathan DemmeScénář:
Ted TallyKamera:
Tak FujimotoHudba:
Howard ShoreHrají:
Jodie Foster, Anthony Hopkins, Scott Glenn, Ted Levine, Anthony Heald, Brooke Smith, Diane Baker, Kasi Lemmons, Charles Napier, Tracey Walter, Roger Corman (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Mladá citlivá agentka FBI Clarice Steriling je přizvána ke spolupráci do týmu vyšetřujícího sérii vražd. Na pachatele ukazují jen velmi kruté následky jeho činů: Vrah přezdívaný "Buffalo Bill" stahuje vždycky své oběti z kůže a potom je hází do řeky. Clarice má za úkol vypracovat psychologický portrét pachatele. Její nadřízení ji proto vyšlou na "konzultaci" za jiným masovým vrahem, psychiatrem dr. Hannibalem Lecterem, který je vězněn za nejvyšších bezpečnostních opatření. Lecter, který zná ze své praxe vraha i jeho motivy a tuší jeho další postup, drží v rukou všechny nitky a přivádí mladou Clarice na správnou stopu... (TV Prima)
(více)Videa (2)
Recenze (1 419)
Těžký thriller, který shrábne Oscary v pěti hlavních kategoriích? Kdo to kdy slyšel. Všem dobře známý příběh, kterak agentka FBI pomocí jednoho sériového vraha dopadne jiného, který je oproti distingovanému lidožroutovi na svobodě, dokáže i dnes výborně „pobavit“ a drobnostmi, které jsme někdy předtím přehlédli, potěšit. Krůček po krůčku se blížíme k depresivnímu doupěti vrahouna, který je posedlý změnou pohlaví a z kůže unesených dívek si spichuje části svých šatiček. Je to magor k pohledání, a to právě tvůrcům vyšlo dokonale. Měli silnou hlavní hrdinku a dva totálně přesvědčivé antihrdiny. Bizarní zabiják v podání Teda Levina s hlubokým hlasem je sakra démonický (na roli se připravoval po barech ve společnosti transvestitů). No, a v druhém případě jsme na tom ještě lépe. Řada herců dala Jonathanu Demmemu košem (pro přílišné násilí – jak asi po obrovském úspěchu reagovali?), nakonec padla volba na divadelního veterána Anthony Hopkinse, který věhlasné zabijáky nastudoval dokonale. Bravurní rétor, mlaskavé zvuky, samá moudra a bonmoty, pozorný pohled. K tomu přesná Jodie Foster a Demme, který někde vzadu nerušeně přešlapuje a nechává vyniknout psychologickému souboji mezi dvěma dokonale promyšlenými charaktery. Jeden z jasných vrcholů úžasných devadesátých let. ()
Perfektní psychologická přestřelka a parádní výkony dvou hlavních protagonistů - mrazivě klidného a ďábelského Anthonyho Hopkinse, jehož maniakální Hannibal Lecter Vám díky svým dokonalým smyslovým receptorům během několika vteřin odvykládá aromatické složení speedsticku, který jste použili minulou středu, poté se zeptá na nejtěžší okamžiky z Vašeho dětství a když dostane hlad, nacpe se Vašimi játry ochucenými čpící cibulkou. A proti doktoru Lectrovi stojí učenlivá, schopná, snaživá, avšak psychicky neúplně vyrovnaná Jodie Foster aka Clarice Starlingová. Tyto dvě postavy, které jsou na jednu stranu strašně rozdílné, ale na druhou se výborně doplňují, vedou dialogy, které patří k vrcholům v tomto žánru. Scénář vede děj filmu důmyslnými kličkami, je obohacen patřičně hutnou atmosférou a také tíživou a depresivní hudbou. Pět Oskarů v nejprestižnějších kategoriích jen potvrdilo kvality filmu. Jeden z nejvýstavnějších kousků ve svém žánru. 19 miliónů dolarů(rozpočet)/273 miliónů dolarů(výdělek celosvětově) ()
Civilní atmosféra, úžasná Jodie Foster (žena v mužském světě ;-) o Anthony Hopkinsovi se ani není třeba zmiňovat. Film má naprosto odzbrojující, takovou obyčejnou atmosféru, za kterou se skrývá cosi děsivého. Je dobře, že pátrání po vrahovi (jedna z mých nejoblíbenějších zápletek) je vždy ve správný čas odsunuto do pozadí kvůli líčení nejniternějších myšlenek a obav Agentky Starlingové. ()
Svojho času ma Mlčanie jahniat sklamalo. Dlhé roky pred pozretím som ho (i vďaka povesti jediného hororu v histórii, ktorý získal 5 najdôležitejších Oscarov) považoval za horor. Pritom týmto žánrom ho označí len človek, ktorý tomu fakt nerozumie. Nech je Mlčanie jahniat akokoľvek temný triler, stále je to "iba" temný triler. Keď som si Mlčanie jahniat v 90. rokoch kúpil na VHS, znechutilo ma práve to, že to nebol horor. Trvalo dlhé roky, kým som sa s tým zmieril a až po čase som si k Demmeho trileru našiel cestu. Dnes film vnímam tak, že je skutočne skvelý, ale nie je to žiadna srdcovka a napríklad značne kontroverznejšieho Hannibala z roku 2001 vnímam oveľa pozitívnejšie. Každopádne faktom je, že Demmeho atmosféra je väčšinu času neskutočne depresívna a nechutne tiesnivá, v čom jej výrazne pomáha neznesiteľne ponuro pomalá hudba Howarda Shorea a krásne hnusná jesenná výprava. Dobrý dojem vytvárajú pochopiteľne aj vynikajúce herecké výkony (nielen Jodie Foster a Hopkins, ale i Heald, Glenn, Kasi Lemmons, či Frankie Faison) a plno kultových scén (studňa, nočné videnie, záverečný telefonát). Vrátane strašidelne otvoreného konca. Inak, snímku mal pôvodne ako svoj hollywoodsky debut natočiť Paul Verhoeven, ten sa však napokon rozhodol pre sci-fi RoboCop z dôvodu, že scenár Mlčania jahniat mu pripadal priemerný (napokon Oscar za najlepší scenár) a taký ponurý príbeh považoval za niečo, čo zrejme v kinách prepadne (nakoniec neskutočná celosvetová tržba 272 miliónov pri smiešnom 19-miliónovom rozpočte). Okrem toho si ako čerství prisťahovalec netrúfol natáčať "civilné" filmy o Američanoch pre Američanov a tak radšej nakoniec siahol po sci-fi žánri. ()
Mlčení jehňátek funguje znamenitě i po skoro pětadvaceti letech od svého vzniku. Snad proto, že tu opravdu všechno dokonale ladí - famózními hereckými výkony počínaje přes perfektní práci scénáristy při adaptaci Harrisova románu až po sugestivní kameru a režii (nikdy dřív jsem si asi neuvědomil, jak moc se Demme zaměřoval na detailní záběry obličejů) a zmínit musím i Shoreoův pěkně depresivní soundtrack. ()
Galerie (107)
Photo © 1991 Orion Pictures Corporation
![Mlčení jehňátek - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/166/770/166770309_e762ba.jpg)
Zajímavosti (178)
- V roce 2021 se prodal prototyp odznaku a pověření FBI Clarice Starling (Jodie Foster) za 15 625 amerických dolarů. (Jimmy15)
- Zámotky motýľa boli vyrobené z gumových medvedíkov a čokoládových cukríkov. (HOMERjeALIEN)
- Film v kine videl aj masový vrah Ondrej Rigo krátko pred svojím posledným činom a následným zadržaním. Súvislosť s kinom má vo svojom románe Dominik Dán a spomína sa aj v Najväčších kriminálnych prípadoch Slovenska (2006). (giaruj)
Reklama