Režie:
Alex ProyasKamera:
Simon DugganHudba:
Marco BeltramiHrají:
Nicolas Cage, Rose Byrne, Chandler Canterbury, Adrienne Pickering, Ben Mendelsohn, Lara Robinson, Sally Anne Arnott, D.G. Maloney, Clem Maloney (více)Obsahy(2)
Při otevírání nové budovy, základní školy Willima Dawese v roce 1959, jsou žáci požádáni, aby pro budoucí žáky nakreslili, jak si představují budoucnost za padesát let, kdy bude časová schránka otevřena. Všichni žáci malují obrázky, jen dívka Lucinda popíše svůj list papíru čísly. Učitelka, slečna Taylorová, jí vezme papír dříve, než čísla dopíše. Lucinda slyší šeptající hlasy, které jí čísla diktují, a když je časová schránka vkládána do skrýše, Lucinda zmizí. Učitelka najde Lucindu v suterénu školy, s krvácejícími prsty od škrábání čísel do dveří... O padesát let později je časová schránka vyndána a každý žák dostává jednu obálku. Caleb Koestler dostane vzkaz s čísly od Lucindy, který neodevzdá ve škole, ale vezme si ho domů. Calebův otec John je astrofyzik a ve vzkazu objeví reálná data. John celou noc přepisuje čísla na tabuli, vyhledává na internetu data a je vyděšený z toho, co vidí... Každé datum označuje den nějakého neštěstí, za datem je uveden počet obětí a následují další čísla, která John nedokáže zařadit. Přeskočí je, čímž dostane další datum neštěstí s počtem obětí. Všechna neštěstí se stala po uložení vzkazu do časové schránky... John jede pro Caleba do školy, ale uvízne v zácpě. Na navigaci uvidí souřadnice, které se shodují s číslem, jež je uvedeno za datem a počtem obětí. Johnovi dojde, že je na místě, kde má dojít k dalšímu neštěstí; podle Lucindy tu má zemřít 81 lidí. John vystoupí z vozu a hned nato kousek od něj havaruje letadlo. John už má jistotu, co která čísla znamenají, a snaží se vyhledat Lucindinu rodinu. Johnovi se podaří najít její dceru Dianu, která má již také dceru Abby. John Dianu osloví, a když se zeptá na Lucindu, na její proroctví a řekne, že má druhý den dojít k dalšímu neštěstí, Diana uteče... Diana se vrátí poté, co k prorokovanému neštěstí skutečně dojde. Vysvětlí pak Johnovi, že poslední datum na vzkazu má být datum její smrti. John s Dianou zjistí, že katastrofa se má týkat všech lidí a jedná se o velký žár. Rozhodnou se odjet do hlubokých jeskyní, ale John chce zjistit souřadnice poslední katastrofy: ze dveří, které Lucinda tenkrát poškrábala, sundává lak. John však netuší, že Abby i Caleb stejně jako Lucinda slyší šeptající hlasy, které jim říkají, co se stane... (TV Prima)
(více)Videa (4)
Recenze (1 542)
Nevím zda se dá Proroctví nazvat inteligentním snímkem a už vůbec si nejsem jistý zda je určen pro masy. Jde o to, že chvilkami je divák pohlcen klaustrofobickou atmosférou, která by se dala krájet, aby ve finále narazil na moralitku, jenž udělá se snímkem salto mortale a nechá na divákovi, jak se k výsledku postaví. Nebýt biblického přesahu v podobě doslovného dovětku byl bych nadšený. Ale parafrázovat Adama a Evu spolu s návratem ztraceného syna mi zabraňuje, abych dal mnohem vyšší hodnocení. Byť je ve filmu několik scén, z nichž si divák sedne na zadek a se zatajeným dechem sleduje ať už hořící pochodně pobíhající po leteckém neštěstí v několika minutové hyperrealistické scéně nebo neuvěřitelně natočenou scénu v metru. Kontrast temnoty a světa eskaluje v samotném finále, které mně nejenom že překvapilo ale utvrdilo v tom, že Proyas je výborným režisérem. Nicolase Cage je tentokrát po dlouhé době snesitelným. 7+/10 ()
Velmi svižně a obratně natočený snímek, který i přes všechny lapsy udržel mou pozornost a nejednou mě i nepokrytě strhne do děje. Velkou zásluhou si připsal režisér Alex Proyas, druhou Cage. Zasukovaný spletenec obsahující předpověď' konce světa v kombinaci s blízkými setkáními třetího druhu dokázal vykreslit po celých dvouhodinových sekvencích a udržet si tempo. Vynikající pád letadla, který zamrazí. Hororově podivuhodní cizinci v noci u stromů, skvěle temná atmosféra. Malou pachuť' dává scénář. Proyas svůj vrchol už natočil (I, Robot) uvidíme, co přinese další chystaný řemeslo (Paradise Lost). ()
Caleb byl mírně toporný. Abby naprosto v pohodě, jako že se pořád nic neděje, její máma naprostej opak, pořád jen ječela, hysterčila. A Nicolas byl Cage... Víc jak polovina filmu byla docela dost nuda a na to, jak je film dlouhý, je to docela dost dlouho. Nejlepší z celého filmu byl velký zážeh. Tak mě napadá, že na poslední scénu, by se dalo navázat dalším filmem... ()
Tu na zahradě nedávno zakopanou kapsli s proroctvím pro příští generace, že Cage už ve zbytku kariéry nebude schopen natočit jediný zajímavý film, můžu zase nejspíš vykopat.. Šeredně jsem se mýlil, nicméně je nutné podotknout, že to rozhodně není zásluhou Nicolase.. Hutná atmosféra, po většinu snímku umocněná hudbou stále zajímavějšího Beltramiho či vhodným použitím Allegretta v A-dur ze sedmé symfonie Ludwiga van (mimochodem komponované v Teplicích), vám dovolí alespoň napoprvé tolerovat některé scénáristické přehmaty a snad i ten obilný závěr, kterým Proyas odmítl krevní transfúzi. Při tak sugestivně natočené letecké havárii se plně dokážu vžít do pocitů "nelétajícího Holanďana" D.Bergkampa.. ()
Celá ta sci-fi linie mi přijde navíc, i když chápu, že právě v tom je zakořeněné samotné Proroctví. Nicméně kukuřičné pole už bylo na mě trochu moc. Milým překvapením je uměřený Cageův výkon, hysterická Rose Byrne leze akorát na nervy. Škoda, že příběhů o neodvratné apokalypse je v poslední době přespříliš a podobný typ filmu jen zapadne. ()
Galerie (69)
Photo © SPI International
![Proroctví - Promo](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/164/072/164072256_08f040.jpg)
Zajímavosti (22)
- Natočiť celý film trvalo tri mesiace, teda polovicu doby potrebnej na natočenie ďalšieho Proyasovho filmu Ja, robot (2004). Režisér tvrdí, že za efektívne a rýchle natáčanie vďačí hlavne používaniu digitálnych technológií. (tomashrabek)
- Škola ve filmu se jmenuje William Dawes Elementary. William Dawes a Paul Reverse v roce 1775 v Bostonu varovali minutové muže (civilní obyvatele amerických kolonií v 18. století, kteří byli samostatně organizovaná milice) před příchodem britské armády. (TomikZlesa)
- Filmová stanice metra a metro samotné nevypadá tak, jak bychom ho v New Yorku mohli vidět. Záchranná vozidla se také liší od těch, co používá newyorský záchranný sbor. (KucC)
Reklama