VOD (1)
Epizody(7)
-
Sejmi je (E01)
-
Kolébka civilizace (E02)
-
Manták (E03)
-
Bojová honitba (E04)
-
Hořící pes (E05)
-
Buďte v klidu (E06)
-
Bomba v zahradě (E07)
Obsahy(2)
Bagdád, Irák 2003. Mise: nejasná. Nepřítel: nezjištěný. Délka mise: neznámá. Členové 1. rozvědky námořnictva nemohli předpokládat, co se v průběhu oněch prvních čtyřiceti dnů války v Iráku stane. Na každém kroku se potýkali s nedostatečnými zásobami, frustrací z nekompetentního velení a pochybnostmi o smyslu celé mise. Otevřený, zasvěcený pohled na výsledek moderní americké války byl natočen podle bestselleru Evana Wrighta v produkci Davida Simona a Eda Burnse, kteří se podíleli i na vzniku kriticky oceňovaného seriálu HBO The Wire. Generation Kill je nyní podobně úspěšnou sedmidílnou minisérii z dílny HBO Films. (Magic Box)
(více)Recenze (288)
Nejtěžší filmovou disciplínou je zřejmě zachycení samotné podstaty války jako procesu, který je vlastně dokonalým popisem pekla. Někdy se zadaří (Horalka,Bitva o Alžír), někdy se nezadaří (Jak jsem vyhrál válku,Sahara), někdy se prostě i přes snahu nelze ani přiblížit ke kvalitě knižní předlohy (Jatka č.5, Hlava 22) , no a většinou na základě očekávání studií , že by bylo vhodný nějaký ten dolárek výdělku z toho vyrazit, to sklouzne do sračkoidního žůžadobrodrůža s nějakým tím metálem pro ohrudí těch statečných bez bázně ni hany - i to však může býti dobrá zábava (Děla z Navarone, Kam orli nelétají) pokud to nezklouzne do praporů ve větrů vlajících a ručičkou na srdíčku položenou (Zachraňte vojína Ryana, Bratrstvo neohrožených). - Zde byť to mělo rozhodně blíže k Alžíru než k idiocii o matlákovi Ryanovi se nemůžu zbavit dojmu, že by tomu více slušela forma knižní než TV seriálová. ()
Lahudka. Nemam, co vytknout. Srovnání s Bratrstvem neohrozenych je skutečně na místě a navic je to nadherny srovnani, jak na tom jsme o 60 let pozdeji. To, co filmu nekteri vycitaji (malo akce, malo dramat, zadna atmosfera, zajimava dejova linie) je uplne bezpredmetne. Tohle neni o tom se pobavit nad akcnosti ci uzasnymi triky. A tem, co vyzdvihuji BN nad GK bych jen chtela pripomenout, ze BN narozdil od GK vedeli a verili tomu, za co a za koho bojuji. ()
Tak to docela zírám, že si Američani natočili tohle. Zelený gumy a bezmozci si jedou zastřílet do Íráku, občas sejmou "pár" civilistů včetně dětí, pro jistotku ještě nějakého toho velblouda a psa, vybombardují nějakou tu vesnici, ale to je přece demokratické bombardování tak jaký pak copak. USA náš vzor, 3x hurá. Dobře, ne všichni byli úplní magoři, ale většina jo. Jeden z těch mála lepších byl Alexander Skarsgård, který je prostě parádní herec. Jinak mě to dost iritovalo takže tak. ()
Vojnových filmov/seriálov zobrazujúcich vojnové konfliky novoveku je veľa. 50% z nich sa ale venuje 2. svetovej vojne a iba niekoľko málo zabrdne do najnovších (posledných 15 rokov) konfliktov. A tie sú potom často diametrálne odlišné od “druhosvetovojnových“ či “rákosnickych”. Odlišných z dôvodu, že aj moderné konflikty a spôsob ich vedenia sú iné. Vojna v Iraku trvala 28 dní a vyžiadala si na americkej strane 3993 obetí (iba na porovnanie v druhej svetovej vojne stratili Američania vyše 400 000 vojakov). Iračania svojím počtom, výcvikom a tobôž výstrojom (aj keď v GK mariňáci z 1. prieskumnej na tom tiež neboli zasa až o tak dobre, keďže aj vychytávky na svoje humvee si museli objednávať cez e-bay:)) nesiahali Američanom ani po členky. Kto čaká, že bude GK niečo na spôsob Band of brothers môže byť sklamaný. Akcie je v seriáli málo a keď dôjde k bojom sú rýchle a s jasným výsledkom. Vojaci teda poväčšinou nebojujú, ale kecajú o “veľkých pravdách“ (napr. že keď muž pozerá porno nechce tam vidieť tvár duda, ktorý babu nakladá), hláškujú, serú na prenosných šerbľoch (často aj za extrémnych podmienok), masturbujú, strachujú sa o život J. Lo a inými spôsobmi zabíjajú voľný čas. Vrámci plnenia povinnosti jazdia Irakom, obdivujú jeho krásy, spoznávajú jeho milých obyvateľov a šíria demokraciu. Kde obdivovaním sa myslí “kobercové” obstreľovanie miest plných civilistov, spoznávaním ľudí strieľanie do každého Iračana (vrátane civilistov), lebo v istom okruhu od cieľa misie je považovaný za nepriateľa každý a šírením demokracie denné zisťovanie potrieb civilistov v oslobodenom Bagdade no večerné stiahnutie sa do táboru, zatiaľ čo okolo dochádza k vybavovaniu účtov medzi obyvateľstvom. Kritiku vedenia konfliktu v Iraku najlepšie vyjadrí posledných 5 minút filmu kde si 1. prieskumná za doprovodu The man comes around od Johnyho Casha púšťa zábery z celého víťazného ťaženia. Pozerať video až do konca zvládne iba najjednoduchší chlapec roty Trombley... Na záver môj obľúbený dialóg v ktorom traja vojaci “predabovávajú” rozhovor ich veliaceho s Iračanci. K nemu dojde po tom, ako amíci nechali zhodiť xy ton bômb naprázdno, lebo si pomýlili svetlá dedinky vzdialenej 40 km s približujúcou vojenskou kolónou nepriateľa vo vzdialenosti 15 km. Veliaci sa potom s irackým prekladateľom snaží dodatočne nájsť nejaký vrak ktorý by mohli dopraviť na miesto bombardovania a ospravedlniť tak jeho použitie. VOJACI- Vole, co si myslíš že si říkaj? VELIACI- Promiň, Meeshi. Řekni tomuto muži, že přicházíme jako přátele. PREKLADATEĽ IRAČANOVI- Vole, mùj velký americký přitel tady s tebou pořádně vyjebe, jestli nám neukážes nějaké vybuchlé tanky. ARABÁČ- Habadabada? Daba daba. PREKLADATEĽ- Vole, tihle Iráčané milujou fakt, že jsme tady. Kurevsky milujou svobodu a myslí si, že ty firebally minulou noc byly kurevsky vychytaný, vole. Vy američané jste zabili mnoho písku. Ten písek, byl VELICE zlý. ()
Taká miera (dialógovej) vierohodnosti vo vojnovej dráme s prihliadnutím na fakt, že smerovanie dramatizácie bolo absolútne vlažné a zamerané skôr na mdlé faktory každodenných činností mariňákov (s neprestajným križovaním popkultúry toho času) vo vojnovej zóne, som už dlho nevidel a ani neviem, či vôbec (určite predbieha aj doku-drámy). Je to debilné, stupídne, vulgárne, špinavé, perverzné, frustrujúce. Tvorca televízneho klenotu The Wire David Simon tu skrz vysoko oceňovanú knihu Evana Wrighta vdýchol dialógom taký pulzujúci život a vďaka nim vytvoril takú pevnú záplatu, že aj keby bol seriál po technickej stránke čisté diletantstvo (a naozaj v tejto sfére neexceluje), koniec koncov by sa stále jednalo o pozoruhodné dielo – k čomu treba uviesť: akčné scény stoja za bačkoru, sporadicky sú pomerne dosť smiešne (zaváňajúce béčkovým puchom), strih je častokrát úplné hovno, kamera pri snímaní tvárí detto, no a technika (okrem HMMWV) je komplet v CGI (stoka fakt). Prečo päť hviezd? Autenticita & dialógy. Generation Kill je bez výnimky v súlade so všetkým, čo som za posledné roky o téme videl/čítal (doslova stovky materiálov) a ani v jednom momente nespadá mimo. Plus priamočiarosť, bez skarhaného pátosu, bez glorifikácie, bez pozlátka. Obnažená nekompetentnosť, debilita a – ľudovo povedané – kktizmus. Prekrásna nádhera.. Bližšie ku sedeniu v "hamvíku" smerom na Bagdad nebudeš. S ansámblom 28!! protagonistov, ktoré svojimi presvedčivými výkonmi stierajú hranicu istoty. Záverečná scéna vypovedá viac ako sa dá slovami prezentovať. A dať si to na posedenie 2x za tri dni asi nie je najzdravšie, že? Hneď za tým sa rozhodne oplatí schrúmať aj OUaTiI... ♪♫ (x / x) (28.3.2023) (30.3.2023) ()
Galerie (89)
Photo © Home Box Office (HBO)
![Generation Kill - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/162/698/162698004_9efdd1.jpg)
Zajímavosti (18)
- V průběhu děje celého seriálu se mariňáci baví o přepadení zásobovacího konvoje, kde Republikánská garda zajala americkou vojandu. To se skutečně stalo a byl o tom natočen film Zachraňte Jessiku Lynchovou (2003). (c.tucker)
- Černošký kaplan v epizodě "Combat Jack" má místo tradiční purpurové štóly (šál) štólu maskovanou v kamufláži 3-color Desert. (c.tucker)
- Mariňáci jí po celou dobu samoohřívací americké potravinové dávky M.R.E. = Meal, Ready to Eat. Balíček obsahuje hlavní jídlo, moučník, oplatek a nápoj. V roce 2003 bylo menu vylepšeno a jahodový koktejl - to je v seriálu dobře patrné. Krabice od MRE jsou vidět v seriálu na každém rohu. (c.tucker)
Reklama