Režie:
Isabel CoixetScénář:
Nicholas MeyerKamera:
Jean-Claude LarrieuHrají:
Penélope Cruz, Ben Kingsley, Dennis Hopper, Patricia Clarkson, Peter Sarsgaard, Deborah Harry, Antonio Cupo, Michelle Harrison, Sonja Bennett (více)Obsahy(3)
Příběh o lásce a smrtelnosti, svobodě a utrpení podle románu Philipa Rotha. Profesor David Kepesh (Ben Kingsley) věnoval značnou část svého života výuce literatury a dobývání půvabných studentek. Otevřeně přiznává, že krásné ženě nedokáže odolat. Když však po šedesátce potká skvostnou Consuelu (Penélope Cruz), její mládí, její nádherné tělo a samozřejmost, s jakou se mu oddává, i podivná netečnost, s níž přijímá projevy jeho vášně, v něm probouzí žárlivost, kterou Kepesh nedokáže zapudit dokonce ani ve chvílích, kdy ji svírá v náručí, ztrácí svůj obvyklý ironický odstup a soustředění, přestává racionálně uvažovat. Před nejhorším ho však zachraňuje láska zralé ženy.
Film byl natočen podle románu nositele Pulitzerovy ceny Philipa Rotha a jeho název "Umírající zvíře" odkazuje na citát z irského básníka W. B. Yeatse, v němž se hovoří o tom, že lidské srdce, nemocné touhou, je připoutáno k umírajícímu zvířeti. Moudrá výpověď stárnoucího muže, který prahne po lásce a plnosti života a jen těžko se vyrovnává s vědomím, že to vše bude muset už třeba zítra opustit.
(Bontonfilm)
Videa (2)
Recenze (324)
Ben Kingsley, na Oscara čtyřikrát nominovaný herec, o kterého je stále enormní zájem, rozehrává další silně dramatický part. Jeho sofistikovaný profesor literatury a proutník za zenitem je pragmatický k opačnému pohlaví, bilancuje s jediným přítelem (unavený cynik Dennis Hopper) nad životem, nezávazností vztahů i blížícím se konci. Komorní portrét jeho vzplanutí k mladé studentce kubánského původu (Penélope Cruz snoubí ve své Consuele neposkvrněnost s chtíčem) disponuje táhlými dialogy a hravě dokazuje, jak jsou nejen partnerské vztahy vratké a přitom pevné. Uznávaná španělská režisérka Isabel Coixet konstruuje další citově vyhrocenou story, poeticky (kameraman Jean-Claude Larrieu) i hudebně (emočně bohatá knihovna světové hudby - s tou pracuje jako málokdo) dokonale provázanou, která však horko těžko zakryje svoji literárnost a zbytečnou doslovnost i melancholičnost. Umírající zvíře je přesto prvním filmem z režisérčiny filmografie, který mě skutečně silně oslovil. Zapřísáhlý děvkař neočekávaně jihne, překvapivě propadá novému vztahu, brání se oficialitám, žárlí jako mladý a především je mu záhadou, že se snad poprvé, snad naposledy zamiloval. A v závěru se skutečně bojí. Režisérka si potrpí na dlouhé scény i tíživé atmosféře, přiznává citové vydírání, nicméně zdárně skončí přesně v momentě, kdy jej od kýče dělí už jen krapet filmové stopy. Snímek silný v momentech, nicméně k celkové dokonalosti mu leccos chybí!! 70% ()
Sobecké zranitelné Zvíře a čarovně okouzlující Kráska. Těžko říct, kolik zásluh přisoudit citlivé režii, silné látce z předlohy nebo uchvacujícím hereckým výkonům, pravdou totiž zůstává, že tahle kombinace hypnotizuje od prvního do posledního dialogu. Ať už jde o blízká témata žárlivosti či nestálosti nebo o ty vzdálenější typu stáří, nelze než se opatrně vypointovanému příběhu klanět. ()
Průměrné. Z Rothova fenomenálního textu udělala Coixet a scénárista Meyer sentimentální a okoukanou love story. Žádná dráždivost, anarchie, pornografie, je to hodné, uměřené, rozvláčné a místy dost nudné. Vyčnívá jen solidní Kingsley a výtečný Hopper (ten jeho cynismus měl ve filmu vévodit!). Vřele doporučuju místo lístku koupit knihu a namísto dvou hodin v kině ji přečíst. Netrvá to o moc déle a je to nekonečně silnější zážitek. ()
Příběh filmu není tím faktorem, kvůli kterému bychom se na něj měli podívat - netvrdím, že je špatný či předvídatelný, nicméně nepřekvapí a v dnešní době jde o lepší standart. Oč tu kráčí je naprosto dokonalý střih, skvělá vypoentovanost každé situace a síla každého momentu - to je důvod, proč si tento snímek pustit. Osudy lidí se vás dotknou a stejně tak situace, do kterých se dostanou. A nejzvláštnější je na tom to, jak snadno se tytéž problémy mohou dostat k nám. ()
To ,źe jste starší není zárukou ,že máte méně času než někdo třeba i výrazně mladší. Chvíli se nedíváte a čas vám uteče. Škoda ,že většina z nás se trápí minulostí a bojí budoucnosti ,a natolik se tím zaměstnává ,že přítomnost si nedokáže užít plnými doušky. Ono totiž i když se jen otočíte ,čas uteče. Ač byl Elegy velmi smutný ,rozlil se po něm v mých žilách životní optimismus a sama sobě dala(všimněte si minulý čas) slib ,že žít budu(budoucí čas:-o) , takže pardon znovu, že jdu žít TADY A TEĎ. ()
Galerie (26)
Zajímavosti (6)
- V jedné z prvních scén filmu se objeví Javier Bardem, tehdejší přítel a posléze manžel Penélope Cruz. Bardem ve scéně, kdy Consuela poslouchá v aule přednášku, sedí o několik řad za ní. (novoten)
- Natáčení probíhalo v kanadském Vancouveru. (Terva)
- David říká Consuele, že vypadá jako Maja Desnuda z Goyova obrazu. Penélope Cruz hraje ve filmu Volavérunt Pepitu Tudó, která pravděpodobně stála Goyovi pro tento obraz modelem. (novoten)
Reklama