Režie:
Sacha GervasiScénář:
John J. McLaughlinKamera:
Jeff CronenwethHudba:
Danny ElfmanHrají:
Anthony Hopkins, Helen Mirren, Scarlett Johansson, James D'Arcy, Jessica Biel, Danny Huston, Toni Collette, Michael Wincott, Michael Stuhlbarg (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Psycho (1960), nejslavnější film Alfreda Hitchcocka, by možná nikdy nevznikl – nebýt režisérovy umanutosti a neskonalé trpělivosti jeho spoluscenáristky, střihačky a manželky Almy Revilleové... Věhlasný mistr napětí se na konci padesátých let potýká s nečekanou situací. Jako režisér začínající v němé éře zvládl bez větších problémů přechod ke zvukovému filmu a po úspěchu ve Velké Británii opanoval i Hollywood. A teď, přestože jeho nedávné snímky Okno do dvora (1954), Muž, který věděl příliš mnoho (1956) a Na sever severozápadní linkou (1959) byly kasovními trháky, posílají ho filmoví kritici do důchodu a hollywoodská studia vidí ve jméně Hitchcock jen tiskárnu na peníze podle osvědčených námětů. Ambiciózní režisér se proto rozhodne přejít do protiútoku a chystá adaptaci Blochova románu, který přejímá skutečný případ sériového vraha a kanibala Eda Geina. Od rozporuplného projektu ovšem dávají hollywoodští producenti ruce pryč a Hitchcock tak musí zastavit vlastní dům. Už od začátku natáčení ale nejde nic podle plánu: jeho žena a spolupracovnice Alma se věnuje jinému scénáři, režiséra přepadávají staré úzkosti a navíc ho ve snech navštěvuje samotný Ed Gein... Životopisný snímek Hitchcock je režijním debutem scenáristy Sachi Gervasiho, inspirovaný odbornou publikací Stephena Rebella z roku 1990. Na pozadí příběhu o natáčení filmařova nejúspěšnějšího titulu, thrilleru Psycho (1960), se tvůrci soustřeďují na zvláštní a láskyplný vztah Alfreda Hitchcocka (1899–1980) a jeho manželky Almy Revilleové (1899–1982). Alma byla Hitchcockovou nejbližší spolupracovnicí a podílela se jak na jeho scénářích, tak na střihu. V době natáčení Psycha byli svoji už více než 30 let, když se ale Alma rozhodne vystoupit z „Hitchova“ stínu, není vůbec jisté, že to jejich manželství unese – tím spíš, že Hitchcock není schopen zvládat svou chorobnou fixaci na blonďaté protagonistky. Mimo ústřední dvojici s Anthonym Hopkinsem v roli sarkastického a zhýčkaného Mistra a Helen Mirrenové jako jeho sebevědomé a zároveň ohleduplné a obětavé manželky se objevuje i řada tehdejších hollywoodských osobností, například Janet Leighová (Scarlett Johanssonová) nebo Vera Milesová (Jessica Bielová). (Česká televize)
(více)Videa (39)
Recenze (520)
„Na túto vetu som čakala tridsať rokov.“ Tento film, napriek sebavedomému názvu, nie je životopis. Sústredí sa výlučne na vznik Psycha, na Hitchovu žiarlivosť a na jeho absurdný boj so štúdiom, ktoré filmu neverilo napriek tomu, že Hitchcock bol v tom čase živou legendou. Hoci to trvá len hodinu a pol, pôsobí to únavným, trojhodinovým dojmom. Napriek tomu to bolo povrchné a skratkovité, dokonca skôr niečo ako „pracovná verzia“, než niečo plnohodnotné, čo má ísť do kín. Aspoň ja osobne som z toho mal také dojmy. Mnohé témy sú iba biedne načrtnuté, ale nepokračuje sa v nich, čo je asi dobre, pretože sú nudné, nezáživné a matné a ak by sa v nich pokračovalo, zabilo by ma to. Neviem, či ma viac nudili Hitchcove smiešne žiarlivé prejavy alebo jeho súboje s bizarnými producentmi/cenzormi. Pritom oboje mohlo s trochou scenáristovej a režisérovej snahy pôsobiť monumentálne, ako od Kubricka. Nič také sa ale nekoná. Celé to vyzerá ako nezáživná televízna vec. A Hopkins je o ničom a jeho maska dvojnásobne. ()
Hitchcock - stručný a (možná) výstižný název celému filmu tak trochu podkopává nohy. Většina diváků bude možná zklamaná, když místo (jimi dle názvu očekávaného) životopisného dramatu o velkém režisérovi a práci na jeho opusu magnu dostane spíše komorní hořkou komedii o stárnoucím muži, jehož duše ne a ne zestárnout. Mně to vyhovuje. Anthony Hopkins se perfektně do Hitche převtělil (ten by snad zahrál i starou bábu líp, než kdejaká herečka :-)), Helen Mirren mu rovnocenně přihrává a Scarlett Johansson to jistí nejen svým půvabem. Velmi pěkný film, i když snové scény s Edem Geinem bych klidně oželel - do filmu moc nezapadají a ani v ději nemají moc velké opodstatnění. 85%. ()
Stejný případ jako loňský Můj týden s Marilyn. Scény z natáčení Psycha jsou vynikající, ale osobní linka mezi Hitchcockem a jeho ženou bohužel nefunguje tak, jak by asi měla a linie okolo Dannyho Hustona je zde vyloženě navíc. Herci si to ale vychutnávají a Hopkins už dlouho nebyl v takové formě. Škoda, že všechny linky nešlapou tak, jak mají. ()
V podstatě klasická biografická pohádka o hledání porozumění a překážkách na cestě k libovolnému cíli, ale zrežírovaná a zahraná s elánem a mimořádnou sympatií. Hopkins ani Gervasi asi ceny sbírat nebudou, jejich láska k Hitchcockovi, případně Psychu, je ale očividná a nakažlivá, minimálně pro stejně zasaženého člověka. Komplikovaný charakter ústřední postavy film poměrně elegantně představuje (a na rozdíl od nedávné Girl nestrká nic nechutně bulvárního divákovi do obličeje), neidealizuje ho a pokud už někoho staví na piedestal, je to Alma Reville, přehlížený génius za ikonou Hitchcocka. To co film chtěl, případně mohl říct, řekl. I proto je škoda, že se tvůrci zaměřili na tak krátký úsek Hitchcockova života. Psycho sice mělo relativně komplikovanější vznik a následně úžasně triumfovalo, tak vyjímečná osobnost by si ale přesto zasloužila obsáhlejší film. ()
„She won´t be nude, she´ll be wearing a shower cap.“ Nesouhlasím, že filmu chybí konflikt. Byť jsou nepatrné, jsou jich tam tucty a když se za nimi zpětně ohlédneme, uvidíme cyklický proces a jednu historicky ne až tak překvapivou skutečnost, že za kormidlem sarkastického křižníku, střílejícího bonmoty a napětím, stojí žena.. K hercům mám jen to, že Hopkins není Hopkins a Mirren je Mirren, lepší poklonu jim nelze vyseknout. Na čtyři hvězdy to nakonec vytáhly Herrmannovy smyčce, které zapůsobí jako energy drink a samozřejmě závěr (jemně naznačující, že další film bezradného Hitche bude Rumburak). Good evening! ()
Galerie (142)
Zajímavosti (25)
- Hlavní postava má stejné iniciály jako herec, který ji ztvárnil. (honx)
- Fotografie, kterou si filmový Alfred prohlíží po hádce s Almou, je fotografie skutečného Hitchcocka s jeho ženou. (Morien)
- Maskéři byli překvapení, s jakým nadšením Anthony Hopkins k postavě Hitchcocka přistupoval. Během příprav a nanášení masky se vůbec nehýbal, nevyřizoval telefonáty nebo nejedl a z maskérny a kostymérny nikdy nevycházel, pokud nevypadal na 100 % jako jeho předobraz. (Brousitch)
Reklama