Režie:
Sacha GervasiScénář:
John J. McLaughlinKamera:
Jeff CronenwethHudba:
Danny ElfmanHrají:
Anthony Hopkins, Helen Mirren, Scarlett Johansson, James D'Arcy, Jessica Biel, Danny Huston, Toni Collette, Michael Wincott, Michael Stuhlbarg (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Psycho (1960), nejslavnější film Alfreda Hitchcocka, by možná nikdy nevznikl – nebýt režisérovy umanutosti a neskonalé trpělivosti jeho spoluscenáristky, střihačky a manželky Almy Revilleové... Věhlasný mistr napětí se na konci padesátých let potýká s nečekanou situací. Jako režisér začínající v němé éře zvládl bez větších problémů přechod ke zvukovému filmu a po úspěchu ve Velké Británii opanoval i Hollywood. A teď, přestože jeho nedávné snímky Okno do dvora (1954), Muž, který věděl příliš mnoho (1956) a Na sever severozápadní linkou (1959) byly kasovními trháky, posílají ho filmoví kritici do důchodu a hollywoodská studia vidí ve jméně Hitchcock jen tiskárnu na peníze podle osvědčených námětů. Ambiciózní režisér se proto rozhodne přejít do protiútoku a chystá adaptaci Blochova románu, který přejímá skutečný případ sériového vraha a kanibala Eda Geina. Od rozporuplného projektu ovšem dávají hollywoodští producenti ruce pryč a Hitchcock tak musí zastavit vlastní dům. Už od začátku natáčení ale nejde nic podle plánu: jeho žena a spolupracovnice Alma se věnuje jinému scénáři, režiséra přepadávají staré úzkosti a navíc ho ve snech navštěvuje samotný Ed Gein... Životopisný snímek Hitchcock je režijním debutem scenáristy Sachi Gervasiho, inspirovaný odbornou publikací Stephena Rebella z roku 1990. Na pozadí příběhu o natáčení filmařova nejúspěšnějšího titulu, thrilleru Psycho (1960), se tvůrci soustřeďují na zvláštní a láskyplný vztah Alfreda Hitchcocka (1899–1980) a jeho manželky Almy Revilleové (1899–1982). Alma byla Hitchcockovou nejbližší spolupracovnicí a podílela se jak na jeho scénářích, tak na střihu. V době natáčení Psycha byli svoji už více než 30 let, když se ale Alma rozhodne vystoupit z „Hitchova“ stínu, není vůbec jisté, že to jejich manželství unese – tím spíš, že Hitchcock není schopen zvládat svou chorobnou fixaci na blonďaté protagonistky. Mimo ústřední dvojici s Anthonym Hopkinsem v roli sarkastického a zhýčkaného Mistra a Helen Mirrenové jako jeho sebevědomé a zároveň ohleduplné a obětavé manželky se objevuje i řada tehdejších hollywoodských osobností, například Janet Leighová (Scarlett Johanssonová) nebo Vera Milesová (Jessica Bielová). (Česká televize)
(více)Videa (39)
Recenze (520)
Problém týchto biografických filmov často spočíva v jednej zásadnej chybe - zameriavajú sa na jedinú dôležitú udalosť a sú príliš prostučké. Jednoducho kĺzajú po povrchu a tvária sa, že sú niečo viac než príjemný film pre nenáročného diváka, ktorý si po odchode z kina bude naivne myslieť, že sa o jednej z najväčších legiend filmu dozvedel niečo viac. To je síce pravda, ale film toho ponúka žalostne málo, a ešte k tomu tak priamym a, použijem Mattyho výraz, bulvárnym spôsobom, akoby to vlastne ani nechcel byť film. Nie je sa tu nad čím príliš pozastaviť či premýšľať, ale aspoň je to, na druhú stranu, ľahké, vtipné a zábavné, takže sa divák aspoň na chvíľku dobre pobaví. A teraz si poprosím druhý, o poznanie dlhší, hlbší a možno aj temnejší film. A pokojne tam môže byť opäť Anthony, ktorý bol tradične skvelý, a v porovnaní s ostatnými, ktorí sú tu viac, tu menej len vyprázdnené figúrky bez života, výnimočný. 65% ()
Alfred Hitchcock je pro mě největší omyl světové kinematografie, viděl jsem od něj asi pět filmů a co film to sračka max. polosračka a o jeho život se zajímám asi stejně jako o život veverky obecné na krkonošku. V rámci projektu filmová výzva od uživatele malarkey mě však tenhle film přístál do přehrávače. Utěšoval jsem se, že když nic, tak se alespoň pokochám hereckým výkonem jednotlivých představitelů a tu zbožňovanou plešku nějak přežiju. Spletl jsem se, kdyby film neobsahoval Alfredovi snové vize měl nakročeno k absolutnímu hodnocení. Možná paradoxně má Hitchcockovská neznalost mně umožnila sledovat film se zájmem, zejména vztah k jeho pani a pracovní zarputilost byly labužnické dějové složky. Vynikající scéna ve které Alfréd v předsálí kina čeká na reakce publika na klíčovou scénu svého filmu je absolutním vrcholem celého filmu, protože není nic krásnější než člověk, který filmem prostě žije. Na kvalitním filmovém zážitku mají velký podíl i herecký výkony, oni už ty jména mluví za vše, režisér zjevně sázel na jistotu. Anthonyho s Helen podezírám zda náhdou jejich jména nejsou jen pseudonymy a ty skutečná Alfred a Almy před veřejností tají, dokonale přesný jsou však i všechny vedlejší role.Výborná práce a to říká někdo, komu jméno Alfred Hitchcock moc neříká a je mu šumák. ()
Film, který marně hledá konflikt, o kterém by mohl vyprávět, a tak si filmařsky dost bezradným způsobem vypomáhá tupě křečovitou karikaturou (tohle monstrum pod výraznou maskou nemá s Hitchcockem nic společného), posilováním známých klišé (hledání blondýny), vytvářením falešného napětí (manželská krize, žárlivé scény) a nepříliš výmluvných montáží o natáčení (kdy vlastně žádnou skutečnou scénu natáčení neuvidíte, sprchová scéna není prezentována jako filmařský výkon, ale pouhá prezentace Hitchcockových mindráků). Beru argument, že film o Hitchcockovi nemusí být realistický - což vskutku v žádném ohledu není -, jakkoli na hitchcockovském mýtu nutně parazituje a při pohledu na tvůrce "dirigujícícího" vyděšené výkřiky diváků si člověk říká, že tupější a tuto metaforu doslovněji inscenující parazitismus ani nemohl nabídnout. ___ Jenže tento film je také stylisticky nesoudržně natočený, což je způsobeno především tím, jak jsem napsal na začátku, že v důsledku vůbec neví, o čem má vyprávět: 1) O krizi vztahu dvou starých manželů? Ten je ale založený na tom, že se neděje nic, co se pravděpodobně nedělo nikdy předtím. 2) O konfliktu mezi tvůrcem a systémem? Pak by musela za studiem stát nějaká silná postava kladoucí skutečné překážky, nejen jeden smlouvající obchodník a jeden slabý cenzor (to vyřešení na konci působí jak špatný vtip na diváka). 3) O osobní krizi silného tvůrce, kdy vede rozpolcené rozhovory s vizí sériového vraha, šmíruje herečky a nadrženě hladí fotky svých hvězd? Tam nedochází k žádnému vývoji, vrah bezdůvodně z představ zmizí a herečky bude šmírovat i do budoucna. 4) O natáčení filmu? Kromě již zmíněné absence detailnějšího představení alespoň jedné natáčené scény - dobře, je tam Hitchcockův monolog při jízdě hrdinky autem - ze snímku nevyplývá ani to, v čem by mělo být kromě své kampaně (jíž se přisuzuje až snad příliš velký význam) toto natáčení výjimečné, natož výsledný film... zmiňuje se silná úvodní scéna, ale proč by měla být silná, to nikdo neřekne. ___ Jinými slovy, namísto Hitchcocka upřímně doporučuji vynikající drama "RKO 281" o natáčení Občana Kanea, které se daří Hitchcocka překonávat ve všech ohledech, v nichž chce uspět... a zároveň nabízí i mnohem komplexnější historický souvislostní rámec než toto z kontextu palčivě vytržené drama. ()
Naprosto výborné zpracování a hlavně ultra skvělé ztvárnění Alfreda Hitchcocka v podání Anthony Hopkinse!! Opravdu výborný výkon! Také Helen Mirren a Scarlett Johansson podaly skvělé výkony. Nejvíce mě potěšilo, že bylo vybráno zrovna natáčení a vznik Psycha, jelikož je to vtipná podívaná a když člověk vidí, že i vtipně vznikalo, tak to opět pobaví. Paráda. ()
Kdo by to byl řekl, že se rozbrečím u toho, když pan Hitchcock říká své manželce u domácího bazénu, že touží po svobodě (a potom teda vodopády přišly i při premiéře koupelnové scény). Zvláště když vezmeme v potaz nepopiratelný fakt, že mě tendence filmu velmi silně rozčilovaly. Proč všechny životopisné filmy ever vytváří umělé napětí tam, kde očividně neexistovalo, a nepracují raději inovativně s informacemi, které už tam jsou. Za největší zločin tohoto filmu považuji naprostou absenci smyslu pro humor. Psycho je ve své podstatě velmi subverzivní a tomu se tvůrci tohoto biopicu nepřiblížili ani na sto honů. U scén s herečkami, a zejména u posledního setkání s Verou Miles, jsem si říkala doslova wtf, ale ne v takovém tom dobrém a obdivném slova smyslu. A jako apendix musím ještě zmínit, že James D'Arcy je velmi rozkošný a trefný Perkins. (A se vší úctou k panu Hopkinsovi - i Epic Rap Battles of History předvedli přesvědčivějšího Hitche.) ()
Galerie (142)
Zajímavosti (25)
- Hlavní postava má stejné iniciály jako herec, který ji ztvárnil. (honx)
- Pro roli amerického scénáristy Whitfielda Cooka byl původně zvažován Nikolaj Coster-Waldau. Role se nakonec chopil Danny Huston. (ArsenalEagle)
- Můžete si všimnout, že v celém filmu je Alfred Hitchcock (Anthony Hopkins) oblečen pouze do černobílé kombinace barev, kromě pyžama, které má jednou barvu červenou a podruhé tmavě modrou. (klarika)
Reklama