Režie:
Richard DonnerKamera:
Geoffrey UnsworthHudba:
John WilliamsHrají:
Christopher Reeve, Marlon Brando, Gene Hackman, Ned Beatty, Jackie Cooper, Glenn Ford, Trevor Howard, Margot Kidder, Jack O'Halloran, Valerie Perrine (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Báječné dobrodružství, které spojilo herecké a tvůrčí talenty tak, jak to dokáže jen velký film, se stalo kasovním a oscarovým triumfem. Jeho kvalita se ještě zvýšila, když se režisér Richard Donner ke svému snímku v roce 2000 vrátil a zařadil do něj osm minut filmu. Užijte si více Kryptonské rady, letmých pohledů na hvězdy předchozích Supermanových inkarnací, více Jor-Ela, zdůrazňujícího synovo poslání na Zemi, a prodloužené scény v úkrytu Lexe Luthora. Christopher Reeve (Superman/Clark Kent), Marlon Brando (Jor-El), Gene Hackman (Luthor) a Margot Kidder (Lois Lane) podávají nezapomenutelné výkony. Vypadá to na noc jako stvořenou k létání. (Magic Box)
(více)Videa (2)
Recenze (373)
Supermana jsem teď viděl asi po 10 letech a líbil se mi snad ještě víc. Filmová atmosféra a hrdinská hudba od Williamse perfektně sedí stejně jako jiskření mezi Supermanem a Lois i to jak se vydává za nemehlo Clarka Kenta. Christopher Reeve se pro tu roli narodil, ale ostatní herci v čele s Genem Hackmanem také nezaostávají. Prostě legednární podívaná pro fanoušky komiksů. ()
Já supermana nikdy neměl rád. Největší sympaťák je prostě batman, a to mi nikdo neupře. Navíc efekty v tomto filmu jsou, slušně řečeno, pofidérní. Ani ta hudba se mi zde příliš nelíbila. Vlastně se mi zde nelíbilo téměř nic. Pouze asi 2 výkony záporných postav stojí za zmínku. Tohle mohl být snad kokatelný/á film/pohádka pouze pro děti kolem 80. let. V dnešních poměrech už si to snad nezaslouží být odvysíláno ani na té Nově. ()
Cristopher Reeve je tu vynikající. A to hlavně jako Clark Kent. Je fakt, že dělá (oproti starším zpracováním) z mladého novináře tak trochu blbce, ale díky němu to k této postavě začalo tak nějak patřit. Krom Reeva má Donnerův Superman ještě dvě silné zbraně v obsazení. Tou první je samozřejmě Gene Hackman. Tou druhou je úžasná Margot Kidder v roli Lois Laneové! V jejím podání je Kentova láska něco mezi parním válcem a křehkým motýlkem. Její filmová energie je neuvěřitelná. Donnerův film se vyznačuje velkou epičností, a je to skutečná kinematografie. Na rozdíl od ostatních zpracování se nejvíc vzdaluje komixu (nemyslím dějově), a používá filmovější řeč. ()
I přes archaické triky (a to i na svou dobu - vzhledem k možnosti srovnávání např. s Hvězdnými válkami či Vetřelcem) je to koukatelná podívaná. Kdo očekává myšlenku či hluboké poseslství, bude asi zklamán, ale milovníci komiksů si naopak budou chrochtat. Já nejsem komiksový maniak, ale film je pro mě vesměs především zdrojem zábavy a tady se mi jí dostalo v míře slušné. Takže cca 75%. ()
Galerie (192)
Zajímavosti (93)
- Autori komiksovej postavy Supermana Jerry Siegel a Joe Shuster predali svoje práva do filmového priemyslu v roku 1938 za 130 dolárov bez ďalších podielov zo zisku. (slord)
- Marlon Brando si odmítal pamatovat většinu svých replik. Ve scéně, kdy se loučí s Kal-Elem, čte svůj text z jeho plínek. (novoten)
- Kameraman Geoffrey Unsworth zomrel po konci natáčania. Margot Kidder, ktorá hrala Lois Lane, trpela v roku 1996 záchvatmi duševnej choroby, našli ju dezorientovanú a špinavú putovať ulicami Los Angeles, zatiaľ čo Richard Pryor, ktorý sa objavil v snímke Superman III (1983), zomrel na roztrúsenú sklerózu. Zdá sa, akoby tento film rozosieval po hercoch samé nešťastia. (Karush)
Richard Donner byl velmi výrazný tvůrce. Za svou kariéru natočil spousty výrazných filmů, už na samotném počátku ostatně hororovou klasiku Přichází Satan! Právě poté se ovšem Donner ujmul dalšího zásadního filmu- adaptace jakéhosi hrdiny ze stáje DC Comics se jménem Superman. Ten se už od roku 1938 stal ideálním kandidátem na brzké filmové zpracování, ostatně už v 50 letech ostatně běžel seriál Adventures of Superman. Jenomže ohledně filmového zpracování se muselo počkat na vhodný čas. Konkrétně na konec 70. let. Bavíme se o době, kdy světlo světa spatřili první Star Wars a svět byl tak nakloněn tomu, aby se Superman dočkal velkolepé filmové adaptace. A došlo na ní právě v rukách Donnera. Donnerův Superman zcela určitě patří mezi zásadní milníky komiksového filmu. V roce 1978 ještě neexistoval Burtonův Batman, Singerovi X-Meni nebo Spider-Man Sama Raimiho, přesto i právě Donnerův Superman jim svým způsobem umetl cestičku. Na tehdejší poměry velmi výrazný rozpočet (55 milionů dolarů), který též dopomohl k tomu, že je Superman jedním z nejvýraznějších blockbusterů své doby. Do dnešní doby Donnerův Superman netěží jenom z nostalgie, ale především z toho, že dodnes funguje jako výtečný zábavný blockbuster. Pro spoustu lidí šlo o skutečně zásadní milník (Bryan Singer později svůj Superman se vrací natočil jako vyloženou poctu původnímu Supermanovi a na jeho události navázal). Superman z roku 1978 ovšem proslul i z jiných důvodů. Legendární soundtrack Johna Williamse, dodnes velmi solidní držící se triky (ovšem o jejich zestárnutí se nedá hádat) a především naprosto vhodně zvolený casting. Christopher Reeve byl castingová trefa do černého a dodnes slouží jako naprostá ideální představa Supermana. Brandon Routh a Henry Cavill se mohli snažit sebevíc, právě tvář Christophera Reevea ovšem navždy bude spojena se Supermanem na velkém plátně. Skvělou volbou byli i Gene Hackman jako Lex Luthor, Marlon Brando jako Jor-El a překvapivě také Margot Ridder jako Lois Lane. Reeve se přitom nutně nedržel striktně komiksu, občas riskoval na neosvědčenou jistotu (ono létání na drátech mohlo dopadnout o poznání hůře, právě i tento efekt je finále jedním z poznávacích znamení Donnerova Supermana) a občas jel na humornou notu možná až příliš. Přesto světu ukázal, že jde komiksovou adaptaci natočit velmi dobře a bezpochyby byl jeho úspěch klíčový k budoucnosti komiksových adaptací. Scénář, který rozhodně nebyl hloupý. Povedené akční scény. Výrazný rozpočet, naprosto ideální casting (Hackmanův Luthor je dodnes fenomenální, Reeve je vyloženou castingovou trefou) a skutečně zábavný film. Zack Snyder sice v Muži z oceli pracoval se Supermanem a jeho mytologií o poznání divočejším způsobem a vydal se tak trochu temnějším směrem, Donner ovšem vystihl pohodu tehdejších komiksů a natočil ideální film pro svou dobu. A z 55 milionů dolarů vykřesal maximum. Donnerův Superman je důležitý film. Dokáže fungovat jako nostalgická záležitost, zároveň ovšem dodnes funguje přesně tím způsobem, kterým fungovat má. Christopher Reeve i přes své ochrnutí a předčasnou smrt navždy zůstane ikonou komiksového filmu. Soundtrack Johna Williamse je nadále výtečný a zůstává dodnes jednou z jeho nejvýraznějších prací a to u někoho jako John Williams jednoduše něco znamená. A Richard Donner nadále zůstane režijní legendou. Nejen kromě hororové klasiky Přichází Satan!, vydařené akční série Smrtonosná zbraň či povedených Goonies. Ale právě i díky jeho Supermanovi z roku 1978....... () (méně) (více)