Režie:
Joseph KosinskiKamera:
Claudio MirandaHrají:
Jeff Bridges, Garrett Hedlund, Olivia Wilde, Bruce Boxleitner, James Frain, Beau Garrett, Michael Sheen, Serinda Swan, Yaya DaCosta, Elizabeth Mathis (více)Obsahy(5)
TRON: LEGACY je 3D high-tech dobrodružství zasazené do digitálního světa, který je úplně odlišný od čehokoli, co jste již na velkém plátně viděli. Sama Flynna, 27letého rebela, pronásleduje záhadné zmizení jeho otce Kevina Flynna, muže, který byl kdysi známý jako největší světový tvůrce videoher. Když Sam objeví záhadný signál poslaný ze staré Flynnovy arkády – signál, který mohl být jenom od jeho otce – zjišťuje, že se ocitl v digitálním světě, kde byl Kevin uvězněn po 20 let. S pomocí nebojácné válečnice jménem Quorra, se otec a syn vydávají na cestu, která jim může přinést život nebo smrt, cestují po vizuálně fantastickém cyber vesmíru – vesmíru, který stvořil sám Kevin, a který se stává modernějším s vozidly, zbraněmi a krajinami, které si nikdy před tím nedokázal představit a nelítostným zloduchem, který se nezastaví před ničím, jen aby znemožnil jejich útěk. (oficiální text distributora)
(více)Videa (59)
Recenze (1 691)
Audiovizuální nářez podpořený skvěle vypadajícím ženským osazenstvem, obstojným hlavním hercem a hlavně zase skvělým Bridgesem. Dokonce nadvakrát. Ovšem ten druhý trpí jediným neduhem zasahujícím do vizuálu, jeho obličej je příliš plastový, což v porovnáni s Avatarem působí úplně směšně. No, v rámci dalších věcí kolem vizuálu je už vše prostě nádhera. Všechnno kultovní vizuální pojetí prvního Trona je upgradeováno a vzniká tak kultovní vizuální pojetí Trona Legacy. No, možná na kult trochu brzy, ale věřím že se z tohoto filmu a z toho Gridu stane předloha pro mnoho dalších filmů (a plně tak souhlasím s Pomem). Hudba pak je opravdu z jiné planety, ti dva hudebníci vytvořili tak velkolepý soundtrack, že moje uši umírali při každé scéna blahem. Ovšem trochu méně blažené a více mrtvolné byly při některých nechutně pitomých a klišovitých dialozích, či rádoby vtipných hláškách (týká se hlavně toho obstojného, ale přesto zeleného Hedlunda). No naštěstí toho nebylo až tak moc, a i když obecně příběh stal za starou belu, mně nijak moc neurazil. I když jsem popravdě čekal trochu víc, než jen dokonale zkopírované (samozřejmě s tím vylepšením) mnohé scény, dokonce i ty hlášky a velmi podobný koncept. No, krajina Gridu to všechno zachranovala, a akční scény byly taky fajn. Třetímu dílu se nebráním a na seriál se těším. Nenominace za vizuál a hudbu je jeden z dalších prohřešků akademie. ()
Neocakaval som vela a dostal som porciu nabitu akciou, vizualnymi i zvukovymi efektami s perfektnou hudbou a celkom jednoduchym scenarom a to vsetko zabalene s 3D zazitkom v kine. Taketo nieco sa podla mna oplati vidiet len v kine, na pc to uz nie je ono a cudujem sa, ze Akademia Oscarov tento film nezaradila do kategorie najlepsich vizualnych efektov, pretoze to bola proste krasa, no aspon ze tie zvukove efekty tam su. Ten nadherny vizual mi pripominal trosku Spielbergovu A.I. UMELU INTELIGENCIU (2001) alebo Cameronovu PRIEPAST (1989) ked ukazovali mimozemske sidlo pod morom. Je to jeden z dalsich filmov, ktory chcem vidiet este raz. _________ Jeff Bridges - (Kevin Flynn / Clu) +++ Garrett Getlund - (Sam Flynn) +++ Olivia Wilde - (Quorra) +++ Bruce Boxleitner - (Alan Bradley / Tron) +++ James Frain - (Jarvis) +++ Michael Sheen - (Castor / Zuse) +++ Beau Garrett - (Gem) +++ Hudba: Daft Punk +++ (Videl v 3D kine 01.02.2011) +++ ()
Níže nechávám komentář z ledna 2011. Po druhé projekci Trona o zhruba tři roky později si nicméně myslím, že moje tehdejší zklamaná reakce byla hlavně daná mnou předem vytvořenými očekáváními a neochotou naladit se na zvláštní rytmus vyprávění, který z mého dnešního pohledu rozhodně neznamená selhání. ____________ (komentář z 5.1. 2011) Nebylo těžké dopředu uhodnout, že nový Tron bude excelovat především v akčních scénách, ale že ho bude poměrně výrazně táhnout dolů jejich špatné rozvrstvení, nezvládnuté vyprávění, slabý scénář a filosofická plochost, bylo (alespoň pro mě) nemilé překvapení. _____ V angličtině existuje dost špatně přeložitelný termín "pacing" (nejblíže je možná "temporytmus"), který se v rámci filmu obvykle používá v souhrnném hodnocení toho, jak snímek plyne (rychle/pomalu), jestli řazení scén za sebe dává smysl/je plynulé atd. Právě pacing je asi největším kamenem úrazu v Legacy, kde si tvůrci zcela nelogicky vyplýtvají dvě zdaleka nejvzrušivější (a subjektivně nejrychlejší) sekvence (disk fight v aréně a následná motorková honička na gridu) ještě v první polovině stopáže, a co víc - posadí je hned za sebe. Následné (nutné a bohužel i nudné) vysvětlování pozadí příběhu se pak v porovnání nehorázně vleče, a není to pouze z důvodu inherentní neakčnosti takových pasáží, ale také ze způsobu, jakým jsou nasnímané. Řekl bych, že vrcholu v tomto ohledu dosáhl Ch. Nolan, jehož Inception je požitek sledovat už jen pro ten brilantní převod scénáře na plátno, který šlape jako hodinky právě i v upovídaných pasážích, ale abych nesrovnával nesrovnatelné - kupříkladu i Avatar je vzorovým příkladem toho, jak zručně a zábavně odvyprávět jednoduchý příběh v novém technologickém prostředí. Ačkoli Cameron točil za nepoměrně víc $$$ než Kosinski a obecně svoji story pojímal už předem mnohem epičtěji, je rozdíl v umu přece jen dost znát. _____ Už výše zmiňované dva Tronovy highlighty je radost sledovat především proto, jakým způsobem pracují s prostorem; kreativně se tu využívá 3D pro to, aby vynikla architektura arény, divák se spolu s hráči naklání na strany nebo vzhůru nohama... Jestliže Speed Racer pracoval s 2D závodištěm a nejrůznější vertikály napříč prostorem kreslil pomocí speciálních funkcí aut (a vytvářel tak iluzi 3D), Tron sice disponuje omezeně se pohybujícími motorkami, ale ve 3D modeluje závodní dráhu tak, že se motorky různě podjíždějí, nadjíždějí a ke zničení soupeře musí využívat okolního prostoru, ne čudlíků a udělátek. Je škoda, že se film do podobných hrátek už dál nepouští, závěrečná létací scéna působí místy skoro až staticky. _____ S faktem, že jde o pokračování se tu bohužel nepracuje příliš kreativně; dohromady jde spíš o takové jednoduché "úlitby hardcore fanouškům" ve formě nejrůznějších hlášek, které jsou ale často vytržené z kontextu a v Legacy už nedávají velký (nebo jiný) smysl a slouží jen jako pomrkávání na znalce. Podobně povrchní a nedopracovaná jsou téměř všechna témata, o která se Tron otírá. V malé (ale opravdu ostudně malé) příběhové odbočce o ISOech (jak se to skloňuje?) naznačí konflikt kreacionismu a spontánní evoluce, ale už to dál nijak nerozvíjí, rozpor mezi klasickými dobrodružnými příběhy a novodobým videoherním prožíváním redukuje na prosté zobrazování symbolů obého (ale už je nijak vzájemně neporovnává a nepracuje s nimi), nejprve oslavuje pirátství, aby příběh zakončil vítězstvím odpovědnosti k rodinnému dědictví a (de facto) ke korporaci, z kánonu filmové sci-fi pouze přejímá, ale neaktualizuje (hláška "I'm not your father." mě ale, pravda, rozesmála) atd. Snad jen v poselství, že skutečný svět vítězí nad virtuálním, je Tron tematicky i formálně důsledný, a symbolicky se tak jedná o protipól Avatara, který naopak oslavoval odvržení tělesné, lidské identity a přijetí umělého světa a virtuálna. _____ Jednoduše a stručně: pokud jste fanoušky původního Trona nebo chcete vidět starého Bridgese jako Dudea, Obi-Wana Kenobiho a Boha v jednom, případně bezvýhradně zbožňujete Daft Punk, nebo je vám méně než 12 let, pak se vám nový Tron pravděpodobně bude líbit. _____ P.S.: To opěvované revoluční propojení hudby a vizuálu se nekoná a humbuk kolem toho je, dle mého názoru, způsobený pouze tím, jak velké očekávání v tomto případě soundtrack provázelo, a už jenom vědomím toho, kdo ho nahrál a jak se s ním v průběhu tvorby filmu pracovalo. ZImmer v Inception se do plátna vpíjí možná ještě lépe, ale nikdo to nijak speciálně nekomentoval. A to sám miluju EDM a Daft Punk rovněž. (viděno v IMAXu) () (méně) (více)
Starý svět v nové perspektivě, lehkovážný sympaťák v hlavní roli a Jeff Bridges v jedné z rolí životních. A do toho od začátku do konce dokonalý soundtrack od Daft Punk a Kosinskiho nadpozemský vizuál. Ze zastaralé klasiky hrstky zasvěcenců se po třiceti letech stává sága, která mohla díky nečekaně nabyté velkoleposti a opojnosti směle mířit k dalším pokračováním, jakkoli tomu osud a Disney nakonec chtěly jinak. A vůbec mi nevadí, že scénář cituje x klasických filmů, protože výsledek mě v tom nejlepším slova smyslu sežvýkal, vyplivl a nechal užasle zírat. Jeden by hned nejradši začal hledat nějaký podezřele vypadající počítač. ()
// Zajimavá sci-fárna s až na hlavní roli zajimavým obsazením a perfektním soundtrackem. Jenže jenom asi tak na 15 minut. Poté jsem se začal spíše nudit a dokoukat ten film pro mě byl najednou nadlidský výkon. Ale za ten vizuál, hudbu a "třináctku" (1.) k tomu (2.), tomu (3.) TRONovi (4.) těch (5.) 65% dám. ()
Galerie (281)
Zajímavosti (50)
- Pro roli Clua Jeff Bridges "omládnl" za pomoci stejné technologie, jež byla nedlouho předtím použita ve filmu Podivuhodný případ Benjamina Buttona (2008) k "zestárnutí" Brada Pitta. (Caszidy)
- Debutující režisér Joseph Kosinski poprvé viděl původní snímek Tron (1982) když mu bylo osm let. (Caszidy)
- Pro film vzniklo 152 kostýmů, na nichž pracovalo 275 lidí a vyšly na 13 milionů amerických dolarů. První kostým vznikal tři měsíce, každý další přibližně tři týdny. Do přiléhavé kombinézy ze speciálně upravené pěny pomáhali každému herci čtyři další lidé. Návrhy kostýmů vznikaly výhradně na počítači, kam se naskenovala těla jednotlivých protagonistů. Baterie, díky nimž obleky svítí, měli herci ukryté v disku na zádech. (oje)
Reklama