Reklama

Reklama

Irčan

  • USA The Irishman (více)
Trailer 2
USA, 2019, 209 min

Režie:

Martin Scorsese

Předloha:

Charles Brandt (kniha)

Scénář:

Steven Zaillian

Kamera:

Rodrigo Prieto

Hrají:

Robert De Niro, Al Pacino, Joe Pesci, Bobby Cannavale, Harvey Keitel, Ray Romano, Stephen Graham, Anna Paquin, Stephanie Kurtzuba, Jack Huston (více)
(další profese)

VOD (1)

V tomto kritiky uznávaném filmu Martina Scorseseho nájemný zabiják Frank Sheeran (Robert De Niro) vzpomíná na tajemství, která střežil jako věrný člen zločineckého klanu Bufalinových. (Netflix)

Videa (7)

Trailer 2

Recenze (794)

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Mahabharata. To je to co mně u filmu napadlo. :-) ! Obrovské množství postav, obrovská délka děje, obrovský záběr... Scorsese natočil vskutku mafiánský epos a aby mu dal punc uvěřitelnosti, obsadil jej herci jimž mafiánské role sednou jako by jimi byli i ve skutečnosti. Malarkey mi přesně mluví z duše, když napsal, že není vhodnějšího zakončení jedné doby... Každá doba má své i doba mafiánská. Jiné to bylo ve dvacátých letech, jiné v třicátých za prohibice, jiné za války, kdy se mafie dokonce hodila při obsazování Itále, jiné v časech poválečných, jiné v atomových šedesátkách i diskotékových sedmdesátkách... Pro nás diváky je to co končí doba mafiánských filmů se skvělými herci co už dnes prostě zestárli. A stejně jako odešel Marlon Brando odejdou jednou i chlapi jako Al pacino, Keitel, De Niro a Pesci... Přeji jim samozřejmě hodně zdraví a ať odejdou co nejpozději, nicméně s jejich stářím odchází dle mého názoru taková nějaké klasika. Staré časy či co.. Nevím jak to správně definovat. A tenhle film, tohle veledílo beru jako takovou tečku za tím vším, byť vlastně nic ještě nekončí. U filmu jsem si uvědomil, že spíše než sledovat špičku mafiánského managementu, baví mně spíše ty bitky v ulicích, kdy jedna rodina jde po krku druhé, případně kdy jedna čtvrť ve městě si to vyřizuje s jiným etnikem.. Italové, Portorikánci, Číňané, Rusové... Však to známe.Tohle bylo na mně moc dlouhé a moc politické. Všechny ty odbory a volby do okrsků... Co na tom zaujalo byla to provázanost s prezidenty USA. Z hlediska řemslného zpracování to bylo něco jako antická socha. Nešlo tomu zhola nic vytknout. Vše bylo tak dobové, že se chvilkami nechtělo věřit kdy to bylo točeno. Vše umocňoval parádní soundtrack nadupaný starými šlágry z přelomu padesátých a šedesátých let. No a ta auta a vůbec... Mňam. Úplně jsem dostal chuť si zase nainstalovat Mafii 2 ! :-). Dávám za 4 rány z osumatřicítky. * * * * ()

verbal 

všechny recenze uživatele

Taxe ten Marťas nakonec přece jen ještě došoural ke svému kopytu. Z posledních sil poskládal dosud žijící členy svého ňujorského gengu a napajcoval je Geriavitem, aby po nekonečných čtyřiadvaceti letech točení sice filmařsky dokonalých, ovšem meganudných, morálně diskutabilních či katastrofálně obsazených sebelaskačů zase chytil kozu za nozdry a ukázal, kde je jeho neochvějně nedeflorovatelné místo v análech světové kinematografie. A pokud on a Bobík s Pičínem nevypáčí z Klinta číslo na jeho geriatra, může to být dost dobře i labutí plíseň asi nejvýraznější filmařské generace všech dob. Čili o mrtvých jen dobře, a s ohledem na to, že solidních filmů o mafii je jako cigánských absolventů ČVUT, vyhnu se srovnávání s Marťasovými mástrpissy, tedy Kasinem a Mafiány, následnému dštění síry nad hemoroidocidní stopáži ne až tak chytlavého příběhu s tunami zbytečné vaty, poukazování na mnohem zdařilejší a záživnější adaptaci trampot zmrdského, kariéristického a egomaniakálního předsedy Kontrarevolučního odborové hnutí, jakož i konstatování, že kluci v podstatě už jen chabě recyklují nevýrazné karikatury sebe samých z předchozích opusů. I tak to je rozhodně nadstandard, u něhož se omezím pouze na tři podstatné výtky. Rozhodně neměli ty geronty omlazovat, ať už digitálně, nebo najmutím Priscily, královny pouště do maskérny, a místo toho radši obsadit mladší verze podobnými herci, jak to Tenkrát v Americe udělal Serdžio. Takhle hoši místy vypadají, buď jako by je někdo právě exhumoval, nebo jako vyžilí transvestiti s alergií na včelí jed, co se právě vrátili z vykuřování úlů. Netflix zjevně držel Marťase za rejtyngové koule, takže to tam je jeho naprudko podávané a roztomile naturalistické explicitní násilí. No a poslední výtku bych rád adresoval přímo lokalizátorovi Netflixu, který se patrně z celé své pravopysné a lyngvystycké erudyce domívá, že dvojpísmenné názvy filmů jsou na ukojení hloupých lopat příliš krátké: „Já a všichni Norčani, Finčani, Polčani a dokonce i pár Maďarčanů si o tobě myslíme, že jsi totální Pičan!“ ()

Reklama

Matty 

všechny recenze uživatele

Když Irčan po zhruba dvou hodinách opouští přepínání mezi dvěma vyprávěcími rámci a třemi časovými rovinami, spoluurčující rytmus filmu, vychází najevo, že hlavním cílem Frankovy cesty ve skutečnosti nebyla svatba. Do road movie rámce zároveň vstupuje jedna podstatná postava z Frankovy minulosti. Film se oproti zvyklosti, kdy s blížícím se koncem dochází ke zrychlení tempa, stává pomalejším a soustředěnějším, upouští od řady odboček a přeskakování mezi mnoha lidmi a událostmi. Uvědomujeme si, že vzpomínka na danou událost má pro Franka zásadní význam a chce ji vylíčit co nejpodrobněji, krok za krokem, minutu po minutě. Díky kontextu poskytnutému předchozími dvěma hodinami současně chápeme, k čemu se schyluje a co jednotlivé postavy prožívají. Dochází nám, že Frank od začátku jen plnil další ze svých misí, na jejichž konci zpravidla dojde k vymalování nějakého kvartýru. ___ V prvním vyprávěcím rámci se Frank nachází v poslední fázi svého života, těsně před smrtí. V tom druhém ke smrti směřuje. Zdá se, že se veškeré události v jeho životě určitým způsobem týkají umírání a smrti. Odtažitý přístup k zabíjení dobře demonstruje Scorseseho odklon od dynamičtějšího stylu jeho dřívějších mafiánských filmů. Násilí zde není „cool“, někdy jej ani nevidíme, jen slyšíme z dálky. Hraje-li během jednoho z mordů v autě rozverná písnička, pak jenom proto, že ji řidič pustí v rádiu, aby přehlušil chrčení škrcené oběti. ___ Frankovým černým svědomím, připomínkou jeho hříchů a neslučitelnosti násilného chování s pocitem bezpečného domácího zázemí, je jeho dcera Peggy. Díky ní nám dochází, že Frank slovy zaplňuje citovou prázdnotu a odvádí pozornost od svého nitra k vnějšku. Jakkoli se Frankův vztah k dceři může v kontextu příběhu, v němž umírají lidé, vybuchují auta a mafiáni uplácejí vrcholné politiky, jevit jako něco druhořadého, právě on nejlépe vypovídá o tom, jak se cítí a po čem především touží: odejít na onen svět smířený se sebou i se svými blízkými. Gró filmu tak přes prvotní zdání nepředstavuje Frankův průnik do struktur italoamerická mafie a odborů, nýbrž to, co kvůli svému kariérnímu postupu ztratil. Důležitější než zevrubný popis světa podsvětí a věcné zachycení Frankových pracovních postupů, se jeví civilní dialogy a čas trávený v rodinném kruhu. Irčan je především intimním dramatem o nefungujících vztazích a stále přítomnosti smrti, jejíž zárodky si neustále neseme v sobě (jak si uvědomujeme i díky digitálně omlazeným hereckým veteránům), ne velkou mafiánskou ságou. 95% Zajímavé komentáře: novoten, Triple H, Glowski, F.W.Colqhoun, BOURQUE, Joedas HellsAngel ()

Galadriel 

všechny recenze uživatele

Četla jsem Scorseseho komentář o tom, jak Hollywoodská studia nechtějí financovat podobné filmy s hvězdným obsazením a dávají peníze jen do dalších a dalších komiksových děl. Říkala jsem si, jo, mají to dneska těžké i hvězdy takového ražení, jako je Scorsese, De Niro a Pacino a na Irčana jsem se těšila jako malá holka. O to větší je to pro mě zklamání. Už po chvilce filmu jsem se začala ztrácet v množství postav a dějů, chvílemi mi ani nebylo jasné, proč daný člověk dělá zrovna tohle a některé konverzační úseky byly dost nekonečné, ostatně jako celý film. Dokonce i o tom nejzásadnějším zvratu, který se stane až někde v poslední hodince, nemám vůbec jasno, proč k němu došlo a proč postavy jednaly tak, jak jednaly. Al Pacino byl skvělý, Robert De Niro byl sice "krásně" omlazen, nicméně to vypadalo prostě divně a navíc bohužel jeho stařecké pohyby se nevytratí, když hraje třicátníka, který má být plný elánu a energie, zejména když si jde fyzicky vyřizovat s někým účty. Kdyby do role "mladého" Franka obsadili mladého herce, který je De Nirovi podobný, udělali by myslím mnohem lepší tah. Chápu, že z úcty a kamarádství to nešlo, ale takhle je to prostě divné, ať se na mě nikdo nezlobí. Ostatně, jen z úcty jsem s trochou sebezapření celý tenhle film i dokoukala, protože to bylo pro mě místy opravdu utrpení - nedokázala jsem sympatizovat s jedinou z postav a místy nekonečné dialogy ty tři a půl hodiny byly prostě ubíjejícíc. Zejména z nostalgie, úcty, ale také řemeslné dokonalosti (a za Ala) tak dávám 3* a dodávám, že se už zas tak moc nedivím, že do tohohle filmu se Hollywooským studiím moc nechtělo... ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Režisér Martin Scorsese je jedním z nejtalentovanějších vypravěčů stříbrného plátna všech dob. Osobně jsem na Scorsesem vždy obdivoval jeho hyperaktivní styl vyprávění a především fakt, že si dokáže oprávnit fakt, že jsou jeho filmy většinou opravdu dlouhé, protože Scorseseho filmy téměř vždy fungují velmi parádně ať už trvají 100 minut, 150 minut nebo 200 minut! Špinavé ulice, Taxikář, Zuřící býk, Král komedie, Mafiáni, Mys hrůzy, Casino, Letec, Skrytá identita, Prokletý ostrov nebo Vlk z Wall Street.... Marty má těch parádních filmů prostě v biografii hodně a zanechal už teď za sebou odkaz díky kterému se na něj bude vzpomínat i dlouho po jeho smrti. A o to více zamrzí, že mistrovi Scorsesemu není studio Paramount nakonec ochotné zaplatit 160 milionů dolarů na jeho vysněný projekt a chudák Marty se tak nakonec musí uchýlit na Netflix. Film ale díky Netflixu pořád vznikl a i když kvůli faktu, že jde o Netflix film nešel do kin (Ne, výjimka typu Roma se v naších kinech nekoná), film pořád existuje a my ho můžeme vidět. A i když to rozhodně není nejlepší Scorsese dekády nebo posledních dvou dekád a rozhodně se nedotlačí ani do TOP 5 filmů Martina Scorseseho všech dob, za shlédnutí rozhodně stojí. Už proto, že jde o nejlepší film z Netflix knihovny, který kdy vznikl! Scorsese začal chystat adaptaci románu I Heard You Paint Houses od Charlese Brandta z roku 2004 napsaného dle skutečných událostí už v roce 2007 a už tehdy platilo, že si hlavní role zahrají Robert De Niro, Al Pacino a Joe Pesci- Tři velké hvězdy mafiánských filmů. Mezi tím vznikli filmy slušný Hugo a jeho velký objev, parádní Vlk z Wall Street a (....) Silence a teprve po téhle ,, trilogii´´ filmů měl Scorsese na Irčana zase čas. Byl tu ale problém. Irčana mělo původně dělat právě studio Paramount, jenomže Paramount financoval i Mlčení, které stálo 50 míčů a v kinech vydělalo jen 23 míčů! Paramount tratil a jakmile vyšlo najevo, že Scorsese nechce fakt, že se film odehrává napříč dekádami vyřešit tím, že bude jednu postavu hrát více herců ale tím, že budou postavami digitálně omlazeni (a tím pádem půjde spousta dalších milionů jen do de-agingu) tak Paramount stáhl ocas a vypadalo to, že se Irčan už z téměř dekády trvajícího ,, development hellu´´ jen tak nevyhrabe a film bude zrušen. Jenže v tu chvíli se objevila poslední naděje- Netflix. Ten film zaplatil a díky němu jsme se filmu za menší oběť (tedy faktu, že film neuvidíme v kinech) dočkali. Ano, Irčana jsme v naších kinech vidět nemohli a ani ho neuvidíme. Proč když to u Romy prošlo? Jedna Roma svět nespasí a Netflixu stačí jen to, že film může promítnout v Americe. Netflix ale zároveň do kin v Americe neposílá všechny své filmy ale pouze filmy s oscarovým potenciálem aby ty nominace mohl dostat a zvýšit si tak promo. Z jednoho úhlu se totiž dá na fakt, že se o Irčana postaral Netflix koukat jako na spásu filmu, který filmoví diváci prostě chtěli vidět, na druhou stranu jde ale o opravdu jistou verzi vytvoření pozitivní reklamy, kterou Netflix pochopitelně potřebuje. Ale to už moc odbíháme od tématu. Radši si prostě řekněme jak je na tom výsledný ,, Irishman´´. Ještě jednou hned na začátek zopakuji, že totální bezchybná pecka podle mně nedorazila a opravdu nepůjde o film, který bude jedním z těch prvních, který se mi vybaví když se řekne jméno Martin Scorsese. A bohužel na tom mají ve výsledku hodně velkou zásluhu ony speciální efekty respektive de-aging. Na nadávení Martina Scorseseho na Marvel se může každý dívat ze svého pohledu a může s Martym souhlasit či nesouhlasit, musí se ale uznat, že de-aging v Marvelu je prostě parádní. Nebo je parádní minimálně v porovnání s de-agingem v Irčanovi. Ale hned na začátek řeknu, že pokud mohl být člověk od začátku pocit, že bude de-aging totálně nefungovat a bude totálně otřesný, výsledek není takový jak se mohlo zdát! Ze všech těch omlazených hvězd ve finále nejvíce de-aging snesl obličej Joea Pesciho, následně pak Al Pacino u kterého už jsem ale začal optikou chvílemi ten de-aging vidět. De-Aging Harveyho Keitela také fungoval naprosto v pořádku a ve finále se tak dá říct, že nejhůř de-aging snesl Robert De Niro. Především jeho mrtvé oči mě z filmu časem chvílemi vytrhávali více a více, přesto je ale De Nirův výkon parádní a to samé platí i o všech ostatních. Výkony De Nira, Pacina, Pesciho a Keitela (kterého v porovnání není na rozdíl zmíněné trojce ve filmu zas tak málo) dokazují, že de-aging nebrání tomu předvést parádní a funkční herecký výkon jak už třeba dokázal Sam L. Jackson v Captain Marvel. Jestli něco Irčana tlačí opravdu dolů tak to jsou sice právě efekty, rozhodně ale ve finále nejsou tak špatné jak se mohlo zdát a kdyby měl Scorsese toho času víc, mám dokonce pocit, že by ty efekty dopadli líp. Nebo by Scorsese mohl skousnout hrdost a zajít za lidmi od Marvelu a poprosit je aby se jednou vyhnuli ,, podřadné práci´´ a udělali mu digitálně omlazeného De Nira, který by si mohl potykat s Jacksonovým Nickem Furym z Captain Marvel. Scorsese by ale tím pádem ale najednou začal pracovat s lidmi, kteří dělají efekty pro ,, pouze zábavné atrakce a nic víc´´ a tím pádem by tak trošku lhal do kapsy sám sob.... dobře, dobře, jdeme zase od tématu! Jestli mám z obsazení Irčana někoho velebit do nebes tak je to Joe Pesci! Legendární Harry ze Sám doma, Leo Gatz ze Smrtonosné zbraně (2-4), Tommy DeVito ze Scorseseových Mafiánů nebo Nicky Santoro ze Scorseseova Casina se po téměř dekádě pauzy vrací ve filmové roli a je parádní! Pesci je i přes svou dlouhou pauzu na mém seznamu nejoblíbenějších herců všech dob pořád vysoko (TOP 40!) a jeho ztvárnění Russella Baffalina je geniální. Hnedka poté následuje Al Pacino, který si roli Jimmyho Hoffy neuvěřitelně užívá a jeho vyřvávání slova ,, Solidarity´´ budu mít v hlavě ještě hodně dlouho. Al Pacino si tu krade skutečně každou scénu pro sebe a dá se říct, že tohle je ten starý legendární Al Pacino. Ne ten Al Pacino z Jack a Jill ale ten starý legendární Al Pacino pro kterého tento film snad bude znamenat definitivní comeback. A především prohlubování vztahu Pacinova Hoffy a De Nirova Sheerana jsem si opravdu užíval. De Niro jinak zvládl i přes vrstvy ,, digitálního make-upu´´ zahrát parádního protagonistu se kterým se celý děj Irčana tráví dost dobře. Chvílemi jsem si sice říkal, že by se Irčan mohl krom Sheeranova vztahu s jeho mafiánskou rodinou věnovat i vztahu Sheerana s jeho ,,pravou´´ rodinou, ve finále je mi ale jen líto, že Anna Paquin nedostala jako Sheeranova nejstarší dcera Peggy tolik prostoru a ani těch 6 vět a věčně zpruzené koukání jí na nějaký větší herecký přednes nestačí. Krom svaté trojice tu ale je zmíněný Harvey Keitel, který si svoje ,,, spíše cameo´´ uhrál se ctí, hodně fajn Bobby Cannavale, hodně super Ray Romano a nebo dost dobře zvládnutý Jack Huston jako Robert Kennedy, který sice nemá tolik prostoru, toho o ždibec méně slavnějšího z dvojice bratru Kennedyových ale zvládne uhrát na malém prostoru dost dobře! Zároveň se musí říct, že Irčan rozhodně není duchovní následník Mafiánů a je to ať už skrze atmosféru nebo pojetí příběhu hodně jiný film! Zároveň je ona Scorseseho hyperaktivní režie po většinu času hodně zklidněná, trademarky Martyho jsou ale přesto pořád vidět ať už skrze použití dobové muziky nebo celkovou schopnost funkčně zpracovat dialogový ping-pong. Rozhodně se nedá ani chvíli pochybovat o tom, že film točil Scorsese, nedá se ale ani vyloženě smát člověku, který by o tom začal pochybovat. Na kameru Rodriga Prieta se moc dobře kouká, hudba Robbieho Robertsona se často možná až příliš opakuje ale vůbec to nevadí, protože pořád zní stejně dobře, na filmu je vidět hodně peněz krom de-agingu i na bohaté výpravě a dekoracím a především se opět daří aby film i přes délku 209 minut nezpomaloval a pořád člověka bavil. Zároveň si ale dovolím tvrdit, že se mu to daří výrazně méně než ostatním Scorseseho filmů. V porovnání s Vlkem z Wall Street, Mafiány nebo Casinem Irčan svou velmi dlouho délku tolik neskousl, vyloženě hluchá místa tento film ale nemá. A v posledních 10-15 minutách člověka vyloženě chvílemi začne dohánět k slzám. Irčan není ten nejlepší film Martina Scorseseho a nezařadí se ani nějak vysoko v rámci jeho kariéry, rozhodně je to ale parádní filmařina, která stojí za vidění s parádními hereckými výkony, perfektně zvládnutými technickými profesemi a především skvělým námětem, který napsal sám život. Z toho námětu šlo možná vydolovat ještě víc (Vražda JFK, která je lehce zmíněná mohla být rozpracovaná trochu víc a skutečný Frank Sheeran se o ní v reálném životě trochu víc rozmluvil a přiznal fakta, která film nezmíní), ve finále je ale Irčan opravdová paráda, kterou sráží výrazně dolů jen ne úplně zvládnuté digitální omlazení hlavních hrdinů, což je trošku problém když na něm film zásadně staví. Scorsese si ale splnil sen a na jeho film Killers of Flower Moon (který půjde do kin!) se opravdu těším. Irčanovi by i přes jeho sem tam optické bolesti spojené s vizuálními efekty spíše slušelo pořád kino než Netflix, rozhodně jde ale o nejlepší film z Netflix tvorby společně s Romou (A Marriage Story, který v mých očích obojí překonává!) . Od Irčana jsem možná chtěl trochu víc, ve finále jsem ale více než spokojen... () (méně) (více)

Galerie (27)

Zajímavosti (39)

  • Přestože se objevuje v mnoha scénách, má herečka Anna Paquin (Peggy) v celém 3,5 hodiny dlouhém filmu pouhou jednu repliku o šesti slovech. To mnozí začali kritizovat s tím, že Martin Scorsese není ve svých filmech ochotný dávat prostor ženám. Režisér však bránil toto rozhodnutí z důvodu, že její postava mluví pouhým pohledem a dodává tak vztahu s otcem jinou balanci emocí. Sama herečka se proti „kontroverzi“ také ohradila s podporou tohoto rozhodnutí. (hansel97)
  • Mickey Rourke tvrdí, že kvôli De Nirovi (Frank Sheeran) prišiel o rolu vo filme. Údajne s ním De Niro odmietol spolupracovať kvôli dlhotrvajúcemu osobnému sporu a z toho dôvodu Rourke nakoniec úlohu nezískal. De Niro však toto tvrdenie poprel. (Raccoon.city)
  • Ve filmu se mihla i postava Davida Ferrieho (Louis Vanaria), kterého ztvárnil ve slavném filmu JFK (1991) Joe Pesci. Byl to člověk, který se údajně zůčastnil vyzbrojování jednotek pro nasazení v „zátoce sviní“ a který byl později obviněn ze spiknutí a účasti na vraždě JFK. (Scott67)

Související novinky

Scorsese vs. Marvel znovu

Scorsese vs. Marvel znovu

31.10.2023

Pár let staré komentáře Martina Scorseseho k Marvelu, vůči němuž se režisér ohradil a filmy studia označil za pouťové atrakce spíš než filmy, jsou dobře známé. Teď ale do kin zamířil snímek Zabijáci… (více)

Tvůrce Medvěda chystá krimi

Tvůrce Medvěda chystá krimi

29.06.2023

Autor populárního seriálu Medvěd Christopher Storer se upsal režii dlouho připravované adaptace knihy spisovatele Dona Winslowa The Winter of Frankie Machine pro studio Paramount. O zfilmování románu… (více)

Je Scorseseho novinka moc dlouhá?

Je Scorseseho novinka moc dlouhá?

21.02.2023

Režisér Martin Scorsese (Mafiáni, Casino) není rozhodně nováčkem v oblasti tříhodinových filmových kolosů. Vlk z Wall Street měl 180 minut a Irčan dokonce 209. Jeho novinka Killers of the Flower Moon… (více)

Seriál Bridgerton je největším hitem Netflixu

Seriál Bridgerton je největším hitem Netflixu

28.09.2021

Netflix zveřejnil kupu dat, díky kterým si teď celý svět může zase jednou udělat obrázek o tom, jak moc je vlastně streamovací služba úspěšná, a které seriály potažmo filmy patří k těm… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno