Reklama

Reklama

Přijel, aby pomohl. Clint Eastwood jako tajemný mstitel v americkém westernu... Eastwoodův snímek Bledý jezdec (1985) celkem věrně kopíruje jeden ze základních syžetů westernové mytologie. Osamělý jezdec, který nemá jméno, zato se může pochlubit záhadnou minulostí, přijíždí do zlatokopecké osady v horách a stává se mluvčím zastrašovaných usedlíků proti mocnému a bezohlednému podnikateli. Dodá malomyslným zlatokopům potřebnou odvahu, ovšem ten nejtěžší boj s úplatným marshalem a jeho pomocníky za ně musí vybojovat sám. Předurčuje ho k tomu pistolnická minulost i nevyrovnané účty, po nichž na jeho zádech zbyly pouze jizvy od kulek. Když je zlo poraženo, nasedne na koně a beze slova odjíždí pryč, protože někde určitě leží další osada, kde je potřeba se postavit útisku a bezpráví. Eastwoodův hrdina získává až biblické rozměry (i díky tomu, že když sundá cestovní oděv, spatříme ho v kněžském kolárku)... V polovině 80. let, kdy Bledý jezdec vznikl, měl už Eastwood dostatek režijní praxe a také zkušené spolupracovníky, na něž si zvykl (kameraman Bruce Surtees, skladatel Lennie Niehaus, střihač Joel Cox). Mezi dalšími herci zaujmou Michael Moriarty (zlatokop Hull Barret), Carrie Snodgressová (Sarah Wheelerová) a tehdy začínající Christopher Penn v záporné roli Joshe LaHooda. Exteriéry filmu se natáčely v Idahu a v Kalifornii, kde se snímek odehrává. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (190)

ScarPoul 

všechny recenze uživatele

Začiatok má veľa zbytočných chýb(vypchatý pes/nedobré prestrihy medzi pokojným životom v usadlosti a jazdou pištoľníkov), a celkovo strihač mohol odviesť lepšiu prácu, lebo v určitých miestach aj vo finále je veľmi rozvláčny. Na druhú stranu ale Eastwood buduje svoj mýtus tajomného cudzina( čo už dokonale využil Leone vo svojej trilógií) a necháva okolo seba rozohrávať vierotvornú vzťahovú drámu. Či už sa jedná o dobrosrdečného Hulla alebo Sarah s Megan. Hlavne Megan ako 14 ročné dievča zamilované do Kňaza v Eastwoodovom podaní patrí svojou úprimnosťou a čistotou k najsilnejšej zložke celého filmu. Finále je dokonalé a prostredie hôr a kopcov občas pokrytých snehom, inokedy len žiariacich zeleňou vytvára príjemnú atmosféru a zasaďuje tento western do pomerne netradičného ale o to viac funkčného prostredia. Aj napriek svojim chybám som si film užil a nevadí mi streliť plný počet, hoci objektívne je to o jednu hviezdu menej. Veľmi ma to ako fanúšika potešilo. ()

jojinecko 

všechny recenze uživatele

Až netradične tradičný western, pomalý, možno menej dynamický, ale skvele sa na to pozerá...Clint ako málovravný pastor- pištolník v roli, v ktorej mu môže konkurovať málo kto...Nič prevratné, nič komerčné, Pale Rader je "len" maximálne vynikajúco odvedená rutina, ale presne kvôli tomu mi je "nekomečný" Clint oveľa viac sympatický ako "oskarový" Clint...PS: znalcov bondoviek určite poteší, že sa tu objaví aj kultový obor "Jaws" alias Richard Kiel:) ()

Reklama

major.warren 

všechny recenze uživatele

Bledý jezdec, přestože jako žánrový zástupce nepřináší nic nového, je filmem, ke kterému chovám respekt i srdečně vřelý vztah. Od mala jsem ho s oblibou sledoval, Clint Eastwood byl hrdinou mého dětství a často jsem si na něj hrál. Ze všech jeho filmů - konkrétně westernů - jsem dlouhou dobu měl nejraději právě Bledého jezdce. Postava bezejmenného kazatele, který přijíždí na pomoc utlačovaným zlatokopům představuje z hlediska westernové mytologie klasického (anti)hrdinu a hrdinu Eastwoodových westernů obecně, a to již od dob "Dolarové trilogie" Sergia Leoneho z 60. let. Veškeré další westerny v režii Clinta Eastwooda pracují prakticky na stejném dějovém půdorysu. Od Tuláka z širých plání přes Bledého jezdce až k Nesmiřitelným, kterými Eastwood svou westernovou etapu mistrovsky uzavřel. V Bledém jezdci, jakkoli je prototypem standardního eastwoodovského díla v čele s typickým (anti)hrdinou, se dají nalézt jak pro jeho tvorbu specifické prvky tajemna (viz. Tulák z širých plání), tak postavení hlavního hrdiny - kazatele před závažnou otázku, kdy je sledem okolností nucen sáhnout zpět hluboko do své minulosti a naposledy vzít zbraň do ruky. Tento "akt" lidského jednání Clint Eastwood dále rozvíjí a podrobněji a o něco přirozeněji se jím zabývá v Nesmiřitelných. Přesto je nutno podotknout, že děj, silná hlavní postava a specifická atmosféra Bledého jezdce (doplněná hudbou Lennieho Niehause) dělají z tohoto westernu doslova mýtickou záležitost. Vždy si tento westernový, pro mě v mnoha ohledech revoluční snímek pustím, a považuji ho za jeden z nejlepších zástupců westernového žánru vůbec. ()

Slasher 

všechny recenze uživatele

Clint jako pistolnický superhero "Preacher" (další tajemný a bezejmenný hrdina) na straně šikanovaných zlatokopců osadníků. Lehce me tu štvala zbytečná dívčí omáčka (ač dcerka byla hodně pěkná na pohled) a řekl bych, že jak předchozí High Plains Drifter, tak Josey Wales vyjde o chlup zajímavější. Koho ale táhne pěkný westernový set a klasicky drsný eastwoodovský charakter, ten si přijde na své a nemá moc co držkovat. ()

castor 

všechny recenze uživatele

Osamělý jezdec/pistolník/kazatel tentokrát musí pomoct ve zlatokopecké osadě, která je zastrašovaná zazobanou a po zuby ozbrojenou konkurencí. Na klasiku žánru to nemá, přesto tenhle Eastwoodův (v Hollywoodu už dávno platil za hvězdu, která si k herectví pravidelně přibírala i režii) tajemný hrdina dokáže zaměstnat divákovy smysly. Rozvláčný děj samozřejmě není pro každého, ale hercovo neuvěřitelné charisma a obklopení se kvalitními spolupracovníky (loni zesnulý kameraman Bruce Surtees i skladatel Lennie Niehaus s ním dělali na řadě dalších kousků) solidně zaručí, že se v tomhle světě, kde už není domluvy a kde pomůže už jen staré „dobré“ násilí, nudit nebudeme!! ()

Galerie (63)

Zajímavosti (14)

  • Hull Barret (Michael Moriarty) ve scéně na začátku filmu, kdy opouští město po bitce před koloniálem, si kloboukem špatně zakrývá levou ruku, kterou má v sádře. Ve scénách před a po už sádru nemá. (chyska)
  • Za výlučně Eastwoodovu zásluhu je považována symbolika a duchovní rozměr, kterým obohatil scénář. Jeho záměrem bylo spojit mýtus divokého západu s biblickou tématikou. (ClintEastwood)
  • Když Eastwood prohlásil, že se chystá natočit další western, dostalo se mu všeobecného výsměchu, že tento žánr je už mrtvý. Eastwood si ale stál za svým a měl být důkazem, že tento typ filmu může přilákat diváky do kin. Kromě toho chtěl přehodit výhybku na jinou kolej a vytvořit žánr, který pojí prvky elegie a komedie, ale především se vysmívá mýtu divokého západu. (ClintEastwood)

Reklama

Reklama