Režie:
Clint EastwoodScénář:
David Webb PeoplesKamera:
Jack N. GreenHudba:
Lennie NiehausHrají:
Clint Eastwood, Gene Hackman, Morgan Freeman, Richard Harris, Jaimz Woolvett, Saul Rubinek, Frances Fisher, Anna Levine, David Mucci, Rob Campbell (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Dva opilí kovbojové zohaví prostitutku Delilah a šerif Daggett rozhodne, že místo trestu mají dát šéfovi bordelu sedm koní jako náhradu za "poškozenou" pracovní sílu. Pohoršené prostitutky dají dohromady své úspory a rozhodnou se najmout si pistolníka. Stárnoucí zloděj a bývalý pistolník William Munny díky své ženě pověsil zbraně dávno na hřebík. Po její smrti se jako chudý farmář stará o dvě malé děti. Přestože zpočátku nabídku prostitutek odmítne, nakonec ho vidina peněz, které by mu pomohly řešit svízelnou situaci, přinutí nabídku přijmout. Spojí se s přítelem Nedem Loganem a obdivovatelem slavných pistolníků Kidem a vydají se na cestu. Nejprve Munnyho přepadne zimnice, a navíc ho surově zbije šerif Daggett, když u něj v městečku objeví pistoli. Po neslavném začátku se však pistolníci přece jen pustí do "práce" a zabijí prvního z kovbojů. Zuřící Daggett chytí Logana a utýrá ho k smrti. To byla osudová chyba. Kamarádova smrt totiž změní unaveného a nemocí zesláblého Munnyho v nelítostného mstitele. (TV Nova)
(více)Videa (4)
Recenze (741)
Naprosto vynikajici western. Skutecne asi to nejrealistictejsi, co jsem v tomhle zanru videl. Samotna zapletka sice neni nijak zvlast originalni, jenze oproti jinejm podobnejm filmum tu je spousta odlisnosti. Hlavne ustredni trojice nejsou zadny hrdinove, ale dva unaveny stary kovbojove a jeden poloslepej nadsenej mladik. A i kdyz tu neni nijak moc prestrelek, plne to vynahrazujou vsechny ostatni sceny, at uz se jedna o rozhovory nebo o Hackmana, kdyz nekoho vyslycha. Kamera je naprosto nadherna a celej film vyborne podkresluje nijak zvlast velkolepe pusobici, ale nadherna hudba. Ale i presto mam k filmu par vyhrad. Za prve, proc si nejaka zenska brala Eastwooda, kdyz byl takovej jako tvrdil. Coz ovsem Eastwood sikovne vyresil epilogem. Druha vec je spousta historek o jeho mladi. Tady zamrzi absence flashbacku. A treti a asi nejvetsi vyhrada se tyka zaverecne promeny Eastwooda z cloveka, kterej nechce alkohol, netrefi se nicim jinym nez brokovnici a to jeste na vic pokusu a neudrzi se na koni, v cloveka, kterej vystrili pulku hospody. Ale je fakt, ze motivaci mel a i tohle Eastwood sikovne vyresil. Z historek co tak povida je zrejmy, ze v 90% prestrelek byl namol a kdyz se nakonec napil a zacal strilet, tak se to da brat jako duvod, proc se trefil. Proste ne kazdej je lepsi, kdyz je strizlivej. Oskary za film, rezii a strih jsou naprosto zaslouzeny, jeste bych prihodil za kameru, scenar a zvuk. Trochu mi ale nesedi oskar pro Hackmana. Byl vybornej to nepopiram, ale lepsi mi prisel Eastwood, kterej byl naprosto dokonalej. I kdyz je fakt, ze takle zaporne jsem Hackmana asi jeste nevidel. Ale zase kdyz chtel udrzet poradek, tak nemoh bejt svatousek. Ostatni herci, ktery jsem nezminil, byli taky vyborny, hlavne Morgan Freeman. Timhle me Eastwood mile prekvapil a utvrdil me v tom, ze je jak vybornej herec, tak vybornej reziser. ()
Eastwoodovo životní dílo. Skvělá demýtizace Divokého západu, kde zabíjet je dřina a ještě větší dřina je umírat. Clintova tlumená režie s důrazem na realističnost dociluje sugestivního účinku. Pomáhají mu skvělí herci hlavně Gene Hackman (spousta různých cen včetně Oscara) a Morgan Freeman - sám ale také hraje výborně. Moc se mi líbila konfrontace toho co vyprávěl Harris pisálkovi s tím, co zažil Hackman. ()
Určitě lahůdka pro všechny westernové fajšmekry. Pěkný originální příběh, příjemná atmosféra a hlavně výborné herecké výkony dávají dohromady silné a poměrně neortodoxní westernové drama, ve kterém souboje muže proti muži nebo šíleně drsní hrdinové nejsou tím hlavním účelem nebo spíše lákadlem. Hodně je tu vše postavené na charakterech a vztazích jednotlivých postav, což se samozřejmě všem nelíbí a ostatně i já jsem měl v průběhu snímku dost rozpačité pocity. Skvělá závěrečná část, kdy se Clint Eastwood hnán touhou po pomstě konečně v toho drsného chlapíka se zatraceně rychlými reakcemi promění, však vymetla téměř všechny pochyby z mé mysli a ukázala mi pravou sílu tohoto žánru. ()
(1001) Dobrý film (ale dobrý je za tři! než bys řek švec), ale pořád tak nějak musím přemýšlet nad těmi přívlastky "realistický, nemilosrdný, bez příkras" a podobně. Některé části byly drsnější, ale mlácení hrdinů i řezání prostitutek už tady bylo i předtím. A zbytek mi stejně přišel velmi silně "ideologicky", rozuměj eastwoodovsky zabarven. Romantické záběry na vlahou tvář pořezané kurvy, která se zřejmě marně zamilovává do stárnoucího kovboje? Hrdlo prdlo. Krátkozraký křehký mladík, který se schovává za slupku chladnokrevného zabijáka? Hajzl z povolání v důchodu, který při pohledu na sviňskou "slušnou" společnost rezignuje na snahu vymanit se z dřívějších škatulek? Šerif drsňák-dobrák, podle toho s kým zrovna mluví? Pokud tohle nejsou typická příkrasová schémata, tak co to je? Nejvíc se mi líbily scény, ve kterých se hlavní protagonisté vůbec nevyskytovali, nebo byli jaksi postaveni mimo střed zájmu - zabití v lomu/písku/co-to-bylo (postava Roba Campbella mi vůbec byla sympatická, ten jeho jeliman mi asi jediný přirostl k srdci) nebo třeba krystalický strach v očích šerifových pohůnků, když se připravují na příjezd nájemného zabijáka. ()
// V žádném jiném žánru se netočí tak nádherné filmy jako ve westernu, a žádný jiný western nemá tak nenapodobitelnou atmosféru jako tenhle. Eastwood natočil fantastickou dekonstrukci něčeho, na čem si de facto postavil kariéru, natočil film, který nemá dobré a špatné postavy, jen kupu lidí, kteří se řídí svými vlastními pravidly, film bez předsudků, nadčasový, ale především s velkým srdcem v podobě Eastwooda samotného. A já si musím každých pár let připomenout, že ještě spolu s Tenkrát na Západě se jedná o nejzásadnější dílo, co v tomhle směru kdy vzniklo. Absolutní masterpiece. "I don't deserve this... to die like this. I was building a house." "Deserve's got nothin' to do with it." ()
Galerie (79)
Zajímavosti (39)
- Původní scénář Davida Webba Peoplese nesl název „The Cut-Whore Killings“ (Podřezaná prostitutka). (ClintEastwood)
- Americký časopis Time nazval tento film jako "Clintessence", což má znamenat kvintesenci všeho, co Clint Eastwood v tomto žánru představoval. (SeanBean)
- Richard Harris zrovna v televizi sledoval Tuláka z širých plání, když mu zavolal Clint Eastwood s nabídkou na roli anglického Boba. (džanik)
Reklama