Režie:
Petr JáklKamera:
F. A. BrabecHudba:
Václav Noid BártaHrají:
Tatiana Dyková, Konstantin Lavroněnko, Vladimír Dlouhý, Bogusław Linda, Michal Dlouhý, Deana Horváthová-Jakubisková, Václav Noid Bárta, Werner Daehn (více)Obsahy(1)
Dramatický portrét polistopadové doby, kdy totalitní praktiky mocných našly živnou půdu v organizovaném zločinu a kriminálním podsvětí. Není divu, že se brzy rozpoutal boj o moc a peníze, který zcela potlačil práva jednotlivců a nebral ohledy na nic a na nikoho. Prvním mužem odsouzeným za nájemnou vraždu se stal Jiří Kajínek, obviněný z vraždy podnikatele Pernera a jeho osobního strážce Klempára. O jeho vině však i po deseti letech stále přetrvávají pochyby. Poté, co se pokusil uprchnout z věznice na Borech, se jeho případu ujímá mladá advokátka Pokorová, která žije se svým šéfem, právníkem Dočekalem, jenž Kajínka sám neúspěšně obhajoval. Pokouší se ji odradit, ona je odhodlána najít důkazy, které by jí umožnily případ znovu otevřít. Jak postupně odhaluje prorůstání zločinu do státní správy, zdá se stále pravděpodobnější, že její šance dosáhnout obnovy procesu jsou marné. Potom se však Kajínkovi podaří uprchnout z Mírova, věci dostanou nečekaný spád a Pokorová se konečně dostane na stopu tomu, co se tehdy stalo a kdo stojí v pozadí Pernerovy vraždy. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (1 166)
Po měsících otálení jsem si k nejznámějšímu českému vězňovi přeci jenom našel cestu. Po technické stránce jsem příliš nelitoval (někdy je nějaký filtr nebo střih navíc, ale jinak bez výhrad – navíc kamera je v permanentním pohybu, a to i při statických záběrech aspoň skokově zoomuje, možná abychom nad příběhem nezačali moc přemýšlet), právě po příběhové stránce je to nicméně horší. Snaživý Petr Jákl, zřejmě hodně ujíždějící na amerických produkcích, líčí Kajínka jako romantického hrdinu zklamaného světem okolo. Kdo čekal, že by film vnesl do celé ostře sledované kauzy nějaké nové poznatky, odejde od filmu rozladěný. Měl jsem za to, že snímek záměrně nic nevysvětluje, ale chce poodkrýt zákulisí Kajínkova příběhu. Jenže chyba lávky.. obsah je schematický, příběh zredukovaný a nedotažený, snaží se šokovat, ale ve finále je jen bezzubou hrou o peníze za vstupné. Navíc, kdyby divák neholdoval Kajínkovu osudu, v lecčems by se ztrácel (chyběla mi kupříkladu hlubší motivace útěku). Horší je to i s řadou postav. Některé se u národní celebrity jen tak objeví, trochu se ohřejí, ději nikterak nepomůžou a zase zmizí. Jiné scény zase jednoznačně vyvolávají úsměv na rtech (režisérova manželka coby investigativní novinářka, podivně motivovaná právnička, dobová nevěrohodnost, záporák, co má v sejfu diktafon s vysoce cennými informacemi atp.). Ale abych jen nešpinil, ocením nadprůměrné herectví Lindy a Lavroněnka (slušivě nejednoznačný) a pochopitelně bratrů Dlouhých, škoda jen za uši tahajících postsynchronů. Prostě a jednoduše. Jákla bych nezatracoval, zkusil to, natočil v tuzemsku toliko chybějící žánrovku a až tak to diváka nebolelo.. ()
Tentokrát začnu u herců, protože tam je co chválit a já radši chválím než kritizuju. Dáma má přednost, čili Tatiano pojď te k tabuli. Dostala jste roli o které, díky svému rozsahu sní asi většina hereček a já z radostí musím uznat , že jste jí zvládla dobře. Charisma, půvab a kvalitní herecký výkon, který pro mě spočívá v tom, že jsem uvěřil tomu zápalu pro věc, který v sobě Vaše postava má. Takže za 2. Vladimíra Dlouhého už bohužel k tabuli zavolat nemůžu a řeknu jen tolik. Při představě v jakým zdravotním stavu film natáčel mám pro něj jen dvě slova : obdiv a úcta. Do hereckýho nebíčka posílám jedničku a velký díky navíc. Pane Lavronenko, pojďte taky k tabuli, pažalsta. Na Vás přišla role nejtěžší, role Kajínka. Autoři filmu vám rozhodně nic neusnadnili, protože i když film je "volně inspirován" nelze se i s ohledem na název filmu ubránit srovnání se skutečným Kajínkem a tady je to právě paradox, zatímco skutečný Kajínek mě připomíná hodnýho strejdu z Vysočiny, co se rád dá do řeči s každým kdo půjde kolem, vy mě paradoxně připomínate Kajínka víc než samotný Kajínek, tedy chlapa co umí utéct z basy, ranaře co si nebojí ani těch největších hajzů a jde si za svým. Co s tím ? Nic, Váš problém to není, máte za jedna a těším se brzy dosvidanja. Pane režisére, mohl by jste na chvilinku k tabulce ? Co k vám ? Trošku velký sousto na debut, nemyslíte ? Ale v poho, velký cíle si umí dávat jen velcí frajeři. Nejvíc jsem od Vás čekal v akčních scénách a paradoxně tam jsem nejvíc na vážkách. Scéna vniknutí URNY do bytu, kde se schovává Kajínek je dokonalá, bravo nejlepší akční scéna v historii našeho filmu, ale co ten Mírov ? Nešlo tomu dát větší dynamiku, třeba i za pomocí hudby, jako klid Petře nenatočil jste ten útěk špatně, jen je to asi jedna z nejočekávanějších scén, takže by měla podle toho vypadat, aby jsme se my diváci na ní pořádně smlsli. Tak nežtak pro příště, přidat na dynamice a ja budu chrochat blahem. Jako celek mě postava Kajínka vyznívá až nerealisticky ctnostně. Kdyby byl takovej, tak dneska děla místo Mirka Dušína šéfa Rychlým šípům a nebyl by x krát v krimu. Na druhou stranu z filmu cítím poctivost a snahu o kvalitní job a toho si vždy velmi cením i když to ve výsledku nemusí být vždy na výbornou. Lepší průměr s přihlednutím na náročnost žánru v českých podmínkách, na debut a na jednu osobní věc, dávám za 2 - což je v hvězdičkovém překladu za 4*. ()
Dobeš asi neumí napsat film, který by nebyl NECHTĚNĚ směšný. Cením si Jákla za snahu natočit v české kotlině pořádnou žánrovku, ale roubovat reflexi prohnilého soudnictví, zkorumpované společnosti a mafiánského potahování nitek, ve které se povětšinou jenom mluví, na hollywoodskou kostru zlatých akčních časů mi přijde 1) hloupé, 2) legrační a 3) bulvárně povrchní. Což je bohužel styl, který mi přijde silně iritující a naprosto se s ním neztotožňuji. Je smutné, že se uměle dělá událost z naivního béčka, které má kvůli zisku finančních injekcí v názvu jméno nejprovařenějšího porevolučního vězně, jenž dle kaskadérských mozků střílí zásadně obouruč, na vězeňských vycházkách předvádí parkour a vzhledem k mírovské anabázi nepotřebuje cca měsíc jíst. Virtuální 3D modely paneláků, pekelné postsynchrony, Bendová ukazující už asi po milionté cecky a neschopnost vytvořit uvěřitelné dobové prostředí jsou jen hořko-sladkou (záleží na vaší bránici) třešinkou na nedopečeném dortu, jenž se snaží tvůrčí nemohoucnost obhajovat frází "inspirováno skutečnými událostmi". Pokud mám ale v ději "zlatý hattrick" a v úvodní scéně se nejen kostýmově obrazu ranných devadesátek, neměl bych mít v roce 2000 v pozadí nejnovější reklamu na O2, Sony VAIO a novácké zprávy v širokoúhlém HD. Kajínek = LOL ()
Bulvárna bandáž s klamným podstrkovaním impresie o "preveľkej udalosti" špekulantsky fix(l)uje konzumnetov do obligátnej pozície vyčkávania, z ktorej by si neskôr (po obnažení "dôveryhodných" indicií) mali sadnúť na zadok. No možno áno, ale len za predpokladu, že by sa pán kaskadér+kolektív vyvarovali: 1) množstvu planých nedopatrení (boľavé postsynchróny, dobová neznalosť, nemiestna lyrickosť). 2) občasnému hraniu sa na Kobru 11. 3) aplikačnému trapasu z ktorého aspoň plynie ponaučenie-"nesnaž sa odkopírovať ošarpaný (zastaralý) lesk akčných klasík, ak na to zatiaľ nemáš a ušetri tým svoje ctené meno." 4) dramaturgickým lapsusom (rozpačité poskakovanie medzi exploatáciou a naivným patosom). Istú spádovosť to má, (okrem tých záškodníckych zoomov) srdnaté nájazdy kamier tiež a Konstantin celkom sedí, ale ako ďalšia skúška odvahy na báze "true stories" neobstojí "Kajínek" o týždeň, o mesiac, ani o rok. ()
Film kontroverzní tím nejbanálnějším a nejbulvárnějším způsobem, jaký si dovedu představit. Film se solidní spádem, zároveň ale se závratně romantizujícím obrazem Kajínka jako českého Bonda. Skoro se nechce věřit, že by tenhle člověk byl členem českého podsvětí, spíše vyhlíží jako porevoluční Mirek Dušín. To shledávám jako jednoznačně sporným. Na nervy mi lezla i afektovaná snaha o lyrismus, ať už v přepjaté hudbě Václava Bárty nebo v tradičně opulentně prázdné kameře F. A. Brabce. Vrchol filmu? Famózní a bez debat strhující výkon Lavroněnka, který z Kajínka udělal postavu, s níž se divák bude velmi snadno identifikovat a bude ji litovat / obdivovat... Dobře? Pochybuji. ()
Galerie (21)
Zajímavosti (44)
- Během celého filmu se ani v jedné scéně bratři Vladimír Dlouhý (Novotný) a Michal Dlouhý (Lejčko) nepotkají. (Dostic)
- Na Mírově se natáčely pouze exteriéry. Přesto byl kvůli filmu vyklizen jeden vězeňský blok. (blackrain)
- Podle rozhovoru, který poskytla manželka zastřeleného podnikatele Štefana Jandy (ve filmu Perner – Werner Daehn), byl Janda za komunistického režimu spolupracovník Státní bezpečnosti a podílel se na různých akcích, prý například přišel domů úplně zdrcený po jedné akci, při které měli na Kladensku za úkol zneškodnit jakéhosi muže se sekerou, který ohrožoval rodinu, a celá akce byla i na Jandu brutální a nelidská. Těsně před jejími 25. narozeninami a před jeho smrtí se jí cestou z restaurace měl začít podivně vyptávat, zda si pamatuje na dobu po skončení jeho základní vojenské služby a zda by ho měla ráda, i kdyby věděla, že před revolucí někomu moc ublížil a možná i někoho zabil. Jandová tehdy vyslovila domněnku, že za smrtí jejího muže mohla stát i minulost z dob jeho působení v StB. (Nick321)
Reklama