Režie:
Cary Joji FukunagaScénář:
Cary Joji FukunagaKamera:
Adriano GoldmanHudba:
Marcelo ZarvosHrají:
Paulina Gaitan, Edgar Flores, Memo Villegas, Gabino Rodríguez, Diana Garcia, Héctor Jiménez, Gerardo Taracena, Tenoch Huerta, Noé Hernández, Kristyan Ferrer (více)Obsahy(1)
Syrové drama o mladém páru, který se snaží uniknout svému osudu na střeše vlaku z Mexika do vysněných Spojených států. Willy „Casper“ žije v mexické Tapachule a patří mezi členy zločineckého gangu Mara Salvatrucha. Pravidla gangu jsou pro něj vším, brutální násilí a smrt vnímá jako přirozenou součást svého života. Jeho celý dosavadní život se ovšem změní ve chvíli, kdy vyjde najevo jeho utajovaný vztah s dívkou Marthou Marlene. Ta během potyčky s jedním z členů gangu tragicky umírá a Casper se rozhodne její smrt pomstít a tím se postavit svému gangu. Jedinou šancí na přežití se pro něj stává střecha vlaku mířícího do Spojených států. Tam se setkává s běženci z dalších zemí Střední Ameriky, mezi nimi je i mladá honduraská dívka Sayra. Jejich rozdílné životní osudy se tím protínají a společně míří vstříc nejisté budoucnosti... Filmový debut amerického režiséra Caryho Fukunagy je spletitým příběhem o vyděděncích, kteří touží po naději na únik z bezútěšného prostředí Střední Ameriky. Snímek vyniká realistickým a věrným zachycením prostředí pouličních gangů a života běženců. Při svém uvedení v roce 2009 na filmovém festivalu v Sundance získal snímek ocenění za nejlepší režii a kameru. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (280)
Jeden z najlepších filmov, čo som videl za poslednú dobu. Ďalší dôkaz, že na dobrý film nepotrebujete milióny a drahé triky. Je porovnávaný s filmami ako Mesto bohov a Elitná jednotka a myslím si, že sú to dobré prirovnania. Mix života v chudobných slamoch, gangov a dobrého príbehu, je pre nášho diváka natoľko príťažlivý, že len málokto bude sklamaný. Aj keď som prakticky od začiatku vedel ako film skončí, a kto v závere stlačí spúšť, zážitok mi to nepokazilo. Výborný film po všetkých stránkach. 100%. ()
Ak si chcete zaškatuľkovať pojem festivalový nezávislý film, pozrite si Sin Nombre. Je tak hyperrealisticky natočený, že si o uvedenie na festivale hovorí aj bez toho, aby o ňom vedeli aj veľké distribučné ryby. V kontraste s touto realistickosťou je slabšia dejová línia, nie úplne najlogickejšie chovanie postáv v jednotlivých situáciách a ona osudová deus ex machina náhoda na začiatku filmu, ktorá spustí reťaz nadchádzajúcich udalostí. Tri hviezdy namiesto štyroch dávam iba preto, že som si istý, že Fukunaga nám v budúcnosti ponúkne určite ešte viac scenáristicky vyladené realistické pecky. ()
"Sin Nombre" jsem si sehnal kvůli svému nadšení z Fukunagova druhého snímku "Jana Eyrová" z r. 2011. Stejný divácký zážitek se však u mě nekonal: jednak nemám podobné filmy moc rád, jednak mi jsou osudy nějakých společenských vyděděnců na druhém konci světa ukradené (a na rozdíl od jiných to klidně přiznám). Film jsem navíc viděl v příšerném českém dabingu, což na dojmu z něj zrovna dvakrát nepřidá. "Sin Nombre", to je krásná kamera a strašná nuda, alespoň u mě. Na debut je to ale samozřejmě výborné, a pokud vás podobné filmy oslovují, pak si na své jistě přijdete. Mě osobně to však emočně minulo, podobně jako třeba podobný film "Město bohů" z r. 2002, s kterým je "Sin Nombre" často srovnáván. Nemohu si pomoci, ale dojímat se nad podobnými filmy někde v klimatizovaném multikině s pytlíkem popcornu v ruce mi přijde falešné a pokrytecké. ()
Film přináší příběh od počátku tak přímočarý jako koleje, jež pro zástupy uprchlíků zosobňují jedinou naději – útěk za americkým snem. Svět, jejž film představuje, je zosobněné španělské nada čili nic; nic než nicota. Hrdiny tu nečeká žádná šance ani únik. Ze nevládnou ušlechtilé city ani velké vášně, nýbrž potetovaná partička, jejíž krutý kápo s sebou vláčí synka v plenkách, a surové přijímací rituály, kterým se vystavují nedospělé děti – rády a hrdě, protože dostanou zbraň a "povolení" zabíjet. Zkrátka od první vteřiny je zjevné, že bezútěšná road movie, kde se vlak podobá rozvrzanému Titaniku a hrdinům nezbývá čas na lásku, jen na letmý pocit blízkosti a důvěry ()
Mexický Vlak dětství a naděje. O to první nenávratně přicházejí, to druhé je to poslední, k čemu se mohou upnout.. Nejen že Fukunaga ve svých dílech nabízí podmanivý vizuál, on i opakovaně prokazuje, že umí svým postavám vdechnout život a to je u takových existenciálně-sociálních dramat základním stavebním kamenem. Cesta je očistcem a cíl v nedohlednu.. ()
Galerie (59)
Zajímavosti (8)
- Cary Fukunaga písal scenár dva roky. Veľa času pri tom strávil s cestujúcimi vo vlaku a gangstermi v Strednej Amerike. Dvoch členov gangu využil na to, aby sa jazyk, ktorý je použitý vo filme, čo najviac podobal skutočnému. (ČSFD)
- V čase 1:09:30, kdy Casper (Edgar Flores) a Sayra (Paulina Gaitan) vlezou do vraku, si Sayra zapne bezpečnostní pás. V následujících záběrech pás ale nemá. (SniperG1)
- Latinskoamerický gang Mara Salvatrucha neexistuje pouze ve filmu, ale i ve skutečnosti. Platí za jeden z nejvíce agresivních gangů a má přibližně 100 000 členů. Také "přijímací zkoušky", které jsou k vidění ve filmu, jsou reálné. Noví členové skutečně musí vydržet po dobu 13 vteřin mlácení od ostatních členů, zatímco se nesmí jakkoliv bránit. (quiz)
Reklama