Režie:
Martin CampbellKamera:
Dion BeebeHudba:
James Newton HowardHrají:
Ryan Reynolds, Blake Lively, Peter Sarsgaard, Mark Strong, Temuera Morrison, Jon Tenney, Tim Robbins, Angela Bassett, Jay O. Sanders, Taika Waititi (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Před miliony let vytvořily nadpřirozené bytosti zvané Strážci intergalaktickou policii Green Lantern, která chránila jednotlivé sektory vesmíru. Jeden ze Strážců Abin Sur byl po boji s nepřítelem vážně zraněn. Když jeho kapsle unikla na Zemi, pověřil svůj prsten - zdroj nadpřirozených schopností, aby našel jeho vhodného nástupce. Prsten na Zemi objeví mladého zkušebního pilota Hala Jordana, který má velkou dávku sebevědomí, neposlušnosti a lehkomyslnosti. Jeho zdánlivě bezstarostnou mysl ale trápí vzpomínka na smrt otce, který zahynul při jednom zkušebním letu. Když prsten přivede Hala k Strážci, vysvětlí mu, co znamená stát se Green Lanternem. Odešle ho na domovskou planetu OA, kde se začíná seznamovat s podstatou svého poslání. Vůdce Strážců ale mladíkovi nevěří a po jednom z cvičných bojů o sobě začne pochybovat i sám Hal. (TV Nova)
(více)Videa (4)
Recenze (1 029)
Co to jako bylo? To si někdo myslel, že efekty stačí? Efekty sice dobré, ale ten film je i přesto hrozná nuda, na tomhle filmu mě nezaujalo asi nic. Scénář naprosto o ničem. Ale co mě úplně nejvíce štvalo, bylo to chování postav. Hlavní postava je úplně pitomě napsaná a vlastně ne jen ona, přišlo mi, že v tom filmu snad není nikdo normální. Film působí celý strašně trapně, dialogy jakoby někdo psal patnáct minut. Herci průměrní. Strašná ztráta času, tu druhou hvězdu přidávám asi jen z lítosti a za snahu, ta jistá snaha tam přece jen jde cítit. ()
Parafrází slavného Pratchettova výroku „v každé tlusté dívce je hubená dívka a spousta čokolády“ bych řekl, že i ten nejrozporuplnější film skrývá nějakou pravdu či lekci ze života. Třeba Green Lantern udílí přese všechnu svou průměrnost jednu velice užitečnou lekci všem scénáristům: můžete si vytvořit obřího lovecraftovského démona (Parallax), se kterým film operuje v první polovině, stejně vám ale ve druhé půli nezbude než nasadit i jednoho ryze lidského záporáka (vědec Hector Hammond), protože se samotným démonem prostě nevystačíte. Tvůrci Thora, který se stejně jako Green Lanthern nezdál pro filmové plátno moc vhodný, také věnovali pár minut Frost Giantům a Destroyerovi, ale ve výsledku koncentrovali veškerou energii na vytvoření záporáka v lidském Lokim a slavného protivníka Thora, mořského hada Jörmungandra, raději úplně vynechali. Ačkoliv by s tím kritici antropocentrismu asi nesouhlasili, filmovým tvůrcům zkrátka nezbývá než padoucha co nejvíce polidštit, nebo jej alespoň co nejvíce vztáhnout k člověku. Proto Lovecraft neustále zdůrazňoval, že jeho obrovské nestvůry jsou vlastně nepopsatelné či nevyslovitelné, a Ridley Scott v prvním Vetřelci zbudoval s designéry na neznámé planetě havarované kosmické plavidlo doslova mimozemských rozměrů, ale posádku nakonec konfrontoval s poměrně malými vetřelci, a tvůrci ostatních pokračování už si s nějakým vetřelčími základnami nebo planetami nedělali vůbec hlavu. Jak zobrazit skutečně obří monstrum a nemuset si vedle něj vymýšlet ještě lidské záporáky, to je hádanka, která se zatím žádnému umělci vyřešit nepodařila. Velký monstra fungují spíše v imaginativní rovině a Parallax z Green Lantherna, který musí nakonec ve druhé půli vyklidit pole pro Hectora Hammonda, je toho dobrým důkazem. ()
GREEN LANTERN není komiksová adaptace opojným způsobem prezentující jiný svět, jak se mohlo zdát z upoutávek, ale nakonec se nejedná ani o tak velkou katastrofu, jakou zvěstovaly divácké a kritické ohlasy ze zahraničí. Jde spíš o film, který jakoby vypadl z jiné doby - konkrétně 80. let minulého století. Zmíněná nepatřičnost nevadí, protože se reflektuje a ozvláštňuje hned na několika úrovních. Z formálního hlediska představuje vyprávění ukázkový příklad toho klasického, kdy až směšným dojmem působí potřeba neustále všechno mít motivované a používat k tomu těch nejtradičnějších a konvencionalizovaných postupů. Nevnímal bych to ale jako problém, jelikož se vědomě pracuje s osmdesátkovými syžety, jmenovitě tím topgunovským a supermanovským (míněno je pokračování). Ty jsou sice zbaveny jakýchkoliv podvratných tónů, a tak neumožňují queer čtení apod., ale ironicky se glosuje jejich naivita (scéna se škraboškou) a přiznává se, že tehdejší hrdinové byli šovinističtí idioti a arogantní republikánská macha způsobující víc škody než užitku, čili se s nimi mohli identifikovat nebo být k nim empatičtí jenom mladíci, kterým ještě nesestoupila varlata a nepobrali moc rozumu. Green Lantern svůj příklon k té nejhorší dekádě, jaké se kdy americká kinematografie dočkala, dává najevo odkazováním se na vysmívané tituly a "hrdiny" typu He-Mana, ale i přes vyprávění se film odchyluje svým stylem. Díky superhrdinským schopnostem protagonisty je mizanscéna ozvláštňována přidáváním nových prvků, přičemž je nutné si uvědomit, že jejich přítomnost je ovlivněna představivostí ústředního mentálního nedochůdčete. (Sebevědomé vyprávění si je ale toho vědomo, viz "rampa není dost působivá".) Superhrdina je modelován jako überčurák, a tak dochází k něčemu nevídanému: je možné se identifikovat a/či být empatický k antagonistovi, do jehož zbídačené mysli je nám dovoleno nahlédnout. I přes výše popsanou odchylnost od "osmdesátek" (reflektování nepatřičnosti syžetu, ironické glosování narativních postupů a konceptu, stylistické ozvláštnění v podobě proměn mizanscény a možnosti identifikace se záporákem) je možné si Campbellův počin užít jako ryzí návrat dob, které jsou naštěstí dávno pryč. Kdo někdy hrál na starých automatech arkádové hry, kdy se měla jedna barevná tečka vyhnout velké řadě jiných stejně barevných teček - meteorů, ten bude zvlášť v závěru nemálo spokojen. I s 3D, díky kterému je onen regres do jiných dob umocněn tím, že se volí záběry, kdy se spirálovitě sestupuje dolů. ()
Je to nudný film s nudnými lokacemi a prostředím, s odporným CGI, který nám prozrazuje, že se 90% všeho točilo před zeleným plátnem. Film je odporný i mimo kvalitu efektů, vše je tak neatraktivní a barevně odporně přesycený. Jsou tu nudní záporáci jak vzhledem tak charakterem a nudné postavy. Dokonce i akční scény jsou naprosto nezajímavý u postavy, která dokáže cokoliv stvořit svou myslí. Film praská přeplněním nezajímavou, nepůsobivou a unávnou expozicí, která by jednoho zabila. Dějí se tu věci jen proto, aby se děly, bez žádného budování! Nejzajímavější věc, co Hal udělá se svými schopnostmi je Hot Wheels autodráha a to je zároveň tak pitomý. Není tu jediná známka života, energie ani emocí. Nesnáším tenhle film a už ho nechci nikdy vidět! Kdyby Ryan Reynolds udělal prohlášení, že celý tenhle film udělal jen proto, aby vytrollil DC a mohl si z něj dělat srandu jako Deadpool, tak bych se nedivil! 2/10! ()
Digitální triky připomínající dětské omalovánky, anestetická mytologie, dialogy provádějící genocidu mozkových buněk, nepřekvapivě prkenný Reynolds v roli bukanýrské světlušky, politování hodný sloní muž Sarsgaard a vizuální ozdoba Lively. Už ten začátek připomínající Top Gun / Hot Shots! (a to nejen traumatem z úmrtí otce) mě měl odradit, jenže já hlupák jsem se tou zelenou bludičkou nechal vlákat do močálu sterility, v němž se může beze stopy klidně ztratit dvě stě míčů.. V poslední době začíná být u komiksových adaptací nadvláda kvantity nad kvalitou neúnosná.. ()
Galerie (120)
Zajímavosti (60)
- Vedení studia Warner Bros. navýšilo rozpočet o 9 milionů amerických dolarů, aby byly vylepšeny vizuální efekty a celkový rozpočet se tak vyšplhal na 200 milionů dolarů. Dalších přibližně 100 milionů bylo využito na propagaci. Snímek nakonec celosvětově vydělal pouze 219,9 milionu dolarů (z toho 116,6 mil, v Severní Americe) a stal se finančním propadákem – dle analytiků potřeboval vydělat minimálně půl miliardy, aby se zaplatil. (fiLLthe3DD)
- Carol Ferris (Blake Lively) nosí ve filmu hodinky Hamilton Khaki King Chronograph, Hal Jordan (Ryan Reynolds) pak hodinky Hamilton Khaki Below Zero All Black. (Roland Sands)
- Sam Worthington a Chris Pine byli zvažováni pro roli Hala Jordana. Bradley Cooper, Justin Timberlake a Jared Leto pro ní byli zkoušeni, až nakonec roli dostal Ryan Reynolds. (Caszidy)
Reklama