Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Král Přemysl Otakar II. se navzdory slibu nemůže zúčastnit zásnub Beneše z Dubé a Ludmily z Vartemberka, které mají zažehnat vleklé spory mezi dvěma mocnými rody na severu Čech. Vyšle proto svého vyšetřovatele a správce hradu Bezděz Oldřicha z Chlumu jako svého zástupce. Cestou Oldřich se svým panošem a pomocníkem Otou narazí na stopy přepadení a objeví mrtvoly kupce a jeho vozky. Zatímco Oldřich pokračuje v cestě, velitele Diviše a Otu vyšle po stopách lapků, kteří kočár přepadli. Marktvart z Vartemberka a jeho syn Marek hosta přivítají, netají se však nelibostí nad tím, že nepřijel král osobně. Ota s Divišem objeví stopy, které spojují přepadení kupce s hradem Vartemberků. Při večeři obviní loutnista Arnošt purkrabího Jošta z pokusu o znásilnění jeho dívky a ještě téhož večera je Jošt zavražděn. Beneš obviní ze zločinu Arnošta, Oldřich však trvá na důkladném vyšetřování a pustí se s Otou do pátrání. Téže noci však dojde k další vraždě, jejíž obětí se stane hradní pán Markvart z Vartemberka. (TV Nova)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (347)

Tommassi3 

všechny recenze uživatele

"Smrt patří k životu rytíře !! Jen zbabělci umírají na lůžku.." Občas se opravdu divím, po jak neskutečně učebnicové sinusoidě se pohybuje tvorba režiséra Petra Nikolaeva, který jednou přijde s neskutečnou peckou, když ..a bude hůř či Lidice jednoho prostě musí namlsat, aby na ni vzápětí dal rychle zapomenout nějakou nejlépe komerční zhovadilostí, při jejímž sledování je divákovi za režiséra nesmírně trapno, přičemž Jménem krále bohužel patří právě do té druhé kategorie, což se nakonec dalo i předem očekávat.. Přiznám se, že jsem se dokonce, já idiot, na tuhle středověčinu, které si prožily zlatý věk v těch zlatých šedesátých, zejména dík papírově luxusnímu hereckému obsazení i těšil, a tak na mě ten výsledek možná působí ještě tragičtěji, a to rozhodně nemluvím jen o tom zde dosti omílaném televizním looku.. Zásadním problémem Nikolaevova Jménem krále se zdá být vedle podivné žánrové rozkročenosti, kdy jako hloupá a klišovitá detektivka působí tak naivně, že by ji neprohlédnul snad jen lehce, no spíš více, retardovaný jedinec, a coby historické drama zase poněkud nepřehledně a dramaturgicky naprosto nezvládnutě, také samotná šmírácká předloha Vlastimila Vondrušky, který jako scénárista neobstojí snad ani u těch dnešních telenoveláckých zvěrstev, když zejména dialogy šroubované ad absurdum napůl archaistickými větnými konstrukcemi a napůl hovorovou češtinou působí opravdu příšerně, často až směšně, rozhodně i dík filmové řeči velkého detailu kamery, který většinu zúčastněných usvědčuje z přehrávání, snad až na typicky patetickou krásku Markétu Hrubešovou, která se kupodivu tentokrát nakonec nesvlékla, a scénář nakonec z nepřesvědčivosti a nezkušenosti autora, který změtí postav, navíc dokonale průhledných, jen mate trápícího se diváka.. Ostatně kamera Davida Ployhara také za mnoho nestojí, odmítá se hnout z místa, o nějaké invenci nemůže být ani řeči, což v důsledku spolu s těmi zmiňovanými nekonečnými dialogy i interiérovou strnulostí dokonale zpomaluje rytmus vyprávění, a film tak ještě víc nudí, což se mi jeví vzhledem k té chudé stopáži naprosto bizarní.. Promrhaný potenciál se jmény jako Karel Roden, Jan Kanyza či Martin Štěpánek odhaluje Nikolaeva z ukázkově diletantské práce a film jako naprosto antirežisérský sterilní patvar, kde vlastně nefunguje zhola nic, přes placatý vizuál, ochotnickou choreografii, obskurní výpravu až po zejména naprosto odpudivý soundtrack dua Chlumecký, Traxler, dík němuž na rozdíl od ostatních tiše doufám, že na ten seriálový vývar už nedojde.. Mimochodem opravdu se zdály ty dialogy, často prasácky ukníkané až k pláči, nesrozumitelné pouze mně ?? ()

Expendable 

všechny recenze uživatele

Na filmu jsem byl v kině dne 12.8.2009.Byl to zajímavý zážitek v kině jsem naposledy byl na Lovcích dinosaurů, kteří nebyli nic moc.Ale Jménem krále je příjemná dektiv story odehrávající se za Přemysla Otakara II.Roden mi znovu dokázal, že je pro mě nejlepším českým hercem a i Lukáš Vaculík mě překvapil, ale přišlo mi, že toho ve filmu dost chybělo,hlavně konec byl divný když se Vaculík a Kanyza domlouvali, že budou zase přátelé. ()

Reklama

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Spokojenost. Těšila jsem se, viděla jsem, líbilo se. Tolik ve zkratce. Velice příjemná středověká detektivka, nádherné kostýmy, krajina, uvěřitelný středověk a zejména vynikající práce se světlem. Nevtíravá, ovšem libá hudba. Skvělé shledání s Martinem Štěpánkem a Janem Kanyzou, které český film vyloženě postrádá. Dále dobrý Dobrý a Roden, příjemná Issová, Hrubešová a Pogodová. Jen více a houšť, doba Přemysla Otakara II. nám svědčí. Ostatně celý seriál s Vondruškovým Ondřejem z Chlumu by byl vítanou záležitostí. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Úvodní scény filmu mne neskutečně vyděsily. Jen si to představte - David Matásek, tedy postava velitele Diviše, kterou hraje, najde čepici v trávě a usoudí z toho, že kolem projel vůz těžce naložený zbožím. V lese pak objeví skupina kolem Oldřicha z Chlumu mrtvolu a Matásek, vlastně Diviš, z toho usoudí, že vůz odtáhli k Lipé. Takové deduktivní schopnosti by Sherlocka položily na lopatky. Ještě že o Oldřichovi a Divišovi nikdy neslyšel... Oldřich zastupuje krále na chystaných zásnubách, kde se mají propojit dva klany severních Čech - cestou však objeví zavražděné kupce, na hradě pak dojde k dalším dvěma vraždám. A je na Oldřichovi a jeho důvtipu (a pomocnících), aby vše vypátrali. Naštěstí krátce po onom děsivém úvodu se film dostane do určitých sympatických kolejí - příjezd na hrad (úžasně využitý Točník), přivítání, hostina, reálné interiéry i exteriéry, slušné nasvícení i kamera, to vše oplývá jakýmsi vnitřním kouzlem, návratem do "zlatých časů", čemuž přispívá i hnědé ladění obrazu. Kdyby film stál jedině na těchto atributech, sklidil by nejvyšší počet hodnocení, protože výprava a postavy v pozadí jsou výborně skloubené. Posléze však začne kamera haprovat a být nevýrazná - sice ctí zlatý řez, ale taky řeže hlavy a nedokáže si poradit s akcí v prostoru, aby vynikla a nebyla zahlcena vedlejšími obrazovými motivy. Střih kameře rozhodně také nepomáhá, některé střihy jsou rozhodně podivné, buď brzy, nebo později uplatněné, než by tomu dění v obraze odpovídalo. Nutno říci, že i výběr herců (s výjimkou Markéty Hrubešové) se velice vydařil - Karel Roden se svým zasmušilým pohledem a přesně-třídenním strništěm utáhne hodně a působí velice charismaticky. Jan Dolanský a David Matásek jako jeho společníci působí rovněž uvolněně a jako že si roli užívají, jejich herecký projev patří po Rodenovi k tomu nejlepšímu ve filmu. Plus uměřené herectví Kláry Issové, která svoji postavu ztvárnila skutečně uvěřitelně a bez velkých patetických gest. Pak však přicházejí další herci, kteří sice typově jsou dobře vybraní, ale nedokázali se zbavit právě onoho okázalého patetismu, který může fungovat v nekonečném televizním seriálu, ale na plátně působí směšně, zvláště ve vypjatých scénách. Neubránil se tomu můj oblíbenec Jirka Dvořák v úvodní miniroličce krále Přemysla Otakara II., Jan Kanyza, Martin Štěpánek, David Prachař byl zcela tragický, Miloš Vávra jako purkrabí Jošt, bohužel ani Lukáš Vaculík, který vše vsadil na své krásné modré oči (ať žije Hugh Grant)... Někde mezi osciluje role na prosťáčka v podání Saši Rašilova a hospodská Sandry Pogodové, zcela tragická je služtička jakési Evy Ujfaluši, která se snaží na rozdíl od Vacuílka ohromit ještě obrovskýma kozama, a pak již zmíněná Markéta Hrubešová, které její prohlášení ve filmu věřím asi stejně, jako když v Tescoma s chutí tvrdí, jak úžasný recept dnes budeme vařit. Její pokusy hrát obličejem jsou opravdu tragické - buď jsou přehnané, jako na rytířském turnaji, nebo křečovité, jako třeba když se modlí u těla zesnulého manžela. Ale popravdě - někdy jsem si říkal, že to snad ani není neumětelstvím herců, jako těmi strašnými dialogy, které byli nuceni odříkávat. Přitom příběh je tak řiďoučký a od začátku jasný, že vlastně celých 74 minut není o co hrát! Všem je nám jasné, kdo je vrah, s lehčím zapojením mozku i přijdete na to, jak se dalo dostat ze zamčené místnosti, víme, jak jsou rozhozené vztahy navenek i skrytě, takže závěrečný soud a odhalení jsou takové nijaké. Vlastně celý film je v podstatě bez napětí. Tam, kde by napínavý být mohl - falešně obviněný hráč na loutnu se musí skrývat - je vše rychle zameteno pod stůl, aby se divák snad nedej Bože o něho nestrachoval. Netuším, nakolik za tu plytkost může Vlastimil Vondruška, autor knižní předlohy (a dalších knih ze série o Oldřichovi z Chlumu) a scénáře. Možná by filmu pomohl dramaturg, který by tlačil na klikatější způsoby vyprávění, větší tajuplnost a dokonce i pár žánrových obrázků, které by umocnily atmosféru místa a doby. Podobně selhává i hudba, jež se snaží o určitou majestátnost, ale osciluje mezi keltskými motivy a středověkými poutními písněmi (ještě že producenti - Tři bratři - nedali takový prostor Traxlerům jako v jejich filmu O třech rytířích, krásné paní a lněné kytli), sem tam se nesměle pouští do mnišských chorálů, které by se sem však ale hodily ze všeho nejvíc a klidně se mohlo v této oblasti přitlačit na pilu. Celkově nejde o špatný počin, má hodně náběhů do skutečně kvalitního díla, ale žel jenom náběhů - skřípe v oblasti plytkého scénáře, některých nevěrohodných hereckých výkonů, lepšího prokreslení postav i prostředí, hudby, jež by příběh umocnila (jen vzpomeňte na Jméno růže nebo rovněž z televizní produkce na seriál o bratru Cadfaelovi!). A protože jde o žánrový film, je mi to osobně líto několikanásob, neb po českých žánrových filmech volám už dvacet let. () (méně) (více)

Phobia

všechny recenze uživatele

"Jménem nudy" jsem zhruba v polovině stopáže zmáčkla čudlík OFF - dlužno dodat, že tak dlouho jsem u téhle TV inscenace vydržela jen proto, že jsem tou dobou v obýváku korigovala špeky šlapáním na elipticalu a "Jménem krále" se zdálo být o něco málo záživnější než čumět při cvičení do zdi. Zpětně si nejsem jistá, jestli jsem radši neměla studovat strukturu a odstín omítky. A co jsem konkrétně postrádala? V ději šťávu, v atmosféře věrohodnost a v hereckých výkonech přirozenost - všechno to bylo umělejší než Cher a její plastikové tělesné součástky. Všichni herci krásně načinčaní (i poslední děvečka z chléva profesionálně nalíčená a čisťounká), většina dramaticky přehrávala a valná část se do svých rolí naprosto nehodila. A že nenašli roli pro Lucku Vondráčkovou, to mě fakt nasrali! S jejím nevtíravým talentem měla hrát přinejmenším dvojroli: paní Ludmilu a Oldřicha z Chlumu! A tohleto vážně strčili do kin? Svatá prostato, chudáci platící diváci! Jestli se někdy odhodlám sledovat i druhou půlku téhle vypulírované silikonové řiti, pak do ní kopnu i nějakou tu hvězdičku, ale upřímně: v plánu to nemám. ()

Galerie (34)

Zajímavosti (9)

  • Film byl natočen podle příběhu Osudný turnaj z knihy Vlastimila Vondrušky "Vražda v ambitu". (Mytologie)
  • Jan Kanyza mal počas nakrúcania vážne zranenú nohu. Musel používať barle, ktoré boli nakoniec vo filme prerobené tak, aby vyzerali ako zo stredoveku. (viki_sk)
  • Snímek Jménem krále byl podle všeho pilotní díl seriálu, který však nikdy nespatřil světlo světa a v rámci ekonomického zhodnocení zamířil z televize do kin. Pikantní je, že ani sami herci netušili, že účinkují ve snímku směřujícím do přítmí kinosálů, a ono zjištění je notně překvapilo. [Zdroj: Cinema] (hippyman)

Související novinky

Zemřel herec Martin Štěpánek

Zemřel herec Martin Štěpánek

16.09.2010

Narodil se jako nejstarší syn z druhého manželství herce Zdeňka Štěpánka. V mládí k herectví neinklinoval a v nultém ročníku se připravoval na studium medicíny. Odtud ale nakonec přešel na DAMU. Od… (více)

Reklama

Reklama