Scénář:
Harry KleinerHudba:
Michel LegrandHrají:
Steve McQueen, Siegfried Rauch, Elga Andersen, Luc Merenda, Louise Edlind, Angelo Infanti, Carlo Cecchi, Jean-Claude Bercq, Ronald Leigh-Hunt (více)Obsahy(1)
Právě po roce se americký profesionální závodník Michael Delaney vrací na závodiště ve Francii, kde byl během závodu trvajícím 24 hodin těžce zraněn. Při prohlídce místa si uvědomuje silné sympatie k Lise Belgettiové, vdově po jezdci, který tragicky zemřel při stejné nehodě. Přestože se Delaney dlouho vzpamatovával z řady těžkých zranění, znovu usedá do svého oblíbeného vozu značky Porsche. Také v tomto závodě Le Mans přitom jde hlavně o souboj a prestiž dvou největších automobilových „stájí" firem Ferrari a Porsche... Hlavní roli v akčním snímku režiséra Lee H. Katzina ztvárnil hollywoodský herec Steve McQueen, známý z řady úspěšných filmů (Sedm statečných, Velký útěk, Motýlek, Bullittův případ a Útěk). Jistě je vhodné připomenout, že také sám závodil a vyzkoušel i obtížný okruh Le Mans, kde se již v té době často jezdilo rychlosti překračující 320 km za hodinu. Film zaujme fascinujícím pohledem do světa automobilových závodů a jeho zákulisí (kameru vedli René Guissart Jr. a Robert B. Hauser), stejně jako autentickými místy závodu. Působivou hudbu k filmu napsal známý francouzský skladatel Michel Legrand. (Česká televize)
(více)Recenze (261)
"Závod je život, vše před ním i po něm je jen čekání" Steve McQueen si tímhle filmem patrně splnil vlastní sen a spojil dva světy, které miloval, filmový a svět automobilových závodů. A na výsledku je to znát, je to totiž JEHO film. Kromě aut v něm totiž hraje už jen on a to chápu, nemusí každému sednout. Já mám pro jeho minimalistický, silně chlapský, styl hraní slabost. Nemusí nic říkat, a přesto sdělí mnohé. Příběh o závodníkovi tělem i duší, který na dráze zkrátka a prostě žije. Jeho vidinou však není ani tak vítězství, ale ta soutěž, to klání a poměřování sil, to mu dává onen pocit života. Závěr, kdy se Delaney zdraví se Stahlerem z Ferrari mi dává za pravdu. Kdo má rád tiché filmy, přijde si tu na své, slova opravdu nejsou třeba. Nechci pak srovnávat s tematicky podobným Grand Prix, poněvadž jejich filmová řeč je vlastně neslučitelná, byť na dráze by si všichni protagonisté jistojistě rozuměli. Zážitek pro mne opět pětihvězdičkový. ()
Sledovat Le Mans 1971 druhý den po projekci Grand Prix 1966 je jako rozpačitě, ale s nadějí vyčkávat v restauraci po hlavním chodu na dodatečný zákusek a zjišťovat, že místo něj zůstaly v nabídce jen zbytky jídel včerejška. Přestože minimálně jeden snímek z prostředí automobilových závodů mě opakovaně nadchl, rozhodně mě po většinu času nebavilo sledovat film, v němž se scény závodu aut podél trati stávají téměř veškerou jeho výplní, něco jako příběh mimo jeden samotný závod tu téměř neexistuje, charakterizace postav zůstává naprosto minimální a v hlavní roli figuruje herec, který možná (tedy určitě) umí výtečně řídit rychlý vůz, ale jinak ničím mě tu nedokázal oslovit. Sledovat McQueenův obličej se stejně nasazeným jedním výrazem během věštiny scén začalo být pro mě brzy úmorné, minimálně stejně jako civění na kroužící auta dokola bez přidané hodnoty či invence navrch. Na chvilková vytržení z nekonečné letargie, v podobě zrychlujícího se bušení tepu před startem nebo samotného závěru s Legrandovou hudbu a záběry na pohlednou Elgu Andersen, sice došlo, ale minimálně. Jestliže jsem se této klasice od nevýrazného režiséra dlouho vyhýbal, vlastně jsem o moc (v konkurenci o 5 let staršího Frankenheimerova filmu o to víc) nepřicházel. [50%] ()
Spracovaním je to čisté neoformalisticé nebíčko a potých dekádach aj vizuálne totálne uhrančivé, pútavé retro. Drvivá väščina filmu sa odohráva na závodnej dráhe, avšak trajektórie závodiacich áut sa stávajú úplne legitímnym metaforickým jazykom, ktorý uvážene rozvíja medzi časom načrtnuté vzťahy postáv. Nejde o príbehový nedosatok, ale celkom rafinovanú poetiku ktorej nie je cudzia ani pre atmosféru úplne kľúčová lakonickosť. Strih a záberovanie plní sny cinefilov, aj nadšených fanúšikov car racingu. ()
Pěkný sportovní film, který hezky vystihuje atmosféru tehdejších závodišť, ovšem nemohu hodnotit lépe než 3, maximálně 3,5*. Steve McQueen je sice sympaťák a charakter, avšak v tomto snímku neměl mnoho příležitostí hrát. Převážná většina záběrů je ze závodní dráhy, občas pohled do kokpitu automobilu, kde vidíme Stevovy oči a jednou za několik minut prohodí naprosto jednoduchou větu typu: "Je mi fajn." Možná jsem očekával od Le Mans něco víc, lépe vystavěný příběh (a nemuselo nutně jít o milostné zápletky, podpásovky od soupeřů, apod.), takže snad proto jsem po zhlédnutí nabyt lehce rozpačitými dojmy. Něco málo mi tam chybělo, zaškatulkuju tento počin do kategorie "sportovní film povahy dokumentární", kde lákadlem je právě McQueen. Ještě než ukončím komentář, tak musím pochválit kameru, která je tu vskutku vynikající. Za nějakou dobu si klidně dám "repete" a možná, že i přehodnotím - člověk nikdy neví... ()
Možno je pravda, že dlhé roky to bol najlepší film o automobilových závodoch. Po formálnej stránke to je skvelé, po stránke vyobrazenia toho, čo sa deje popri závodoch, či počas samotných závodov to je snáď lepšie než Rivali z roku 2013, no po obsahovej stránke, či po stránke príbehu je to slabunké, teoreticky to preto beriem ako priemerné dielo, ktoré ma úpútalo len akoby povrchom, no nie vnútrom. ()
Galerie (17)
Zajímavosti (25)
- Michael Delaney (Steve McQueen) ve filmu poprvé promluví po více než 30 minutách. (Chrustyn)
- John Sturges byl původně najatý, aby režíroval tento film, ale opustil projekt kvůli Steve McQueenovi (Michael Delaney), který zasahovat téměř do všeho, a tak film nakonec režíroval Lee H. Katzin. (Mol)
- Jeden vůz 917 byl ve skutečnosti Lola T 70, který byl představěn na Porsche, jež Michael Delaney (Steve McQueen) při havárii zničí. (M.B)
Reklama