Režie:
J.J. AbramsKamera:
Dan MindelHudba:
Michael GiacchinoHrají:
Chris Pine, Zachary Quinto, Zoe Saldana, Karl Urban, Simon Pegg, John Cho, Benedict Cumberbatch, Anton Yelchin, Bruce Greenwood, Peter Weller, Alice Eve (více)VOD (4)
Obsahy(1)
V roce 2009 představil tvůrce J. J. Abrams (seriál Ztraceni, Star Wars: Síla se probouzí) novou filmovou podobu legendárního Star Treku. Celá sága se vrátila na úplný začátek, kdy se na palubě nejmodernější hvězdné lodi U.S.S. Enterprise setkala dvojice hlavních hrdinů, budoucí kapitán James T. Kirk (Chris Pine) se svým pozdějším prvním důstojníkem Spockem (Zachary Quinto). Moderní filmové zpracování v podobě výpravného intergalaktického dobrodružství se setkalo s vřelým diváckým přijetím a už o čtyři roky později se vesmírná posádka vrátila v dalším pokračování ve filmu Star Trek: Do temnoty. Jak napovídá samotný název, tentokrát se jedná o velmi náročnou a nebezpečnou misi. Posádka vesmírné lodi Enterprise dostává za úkol dopadnout záhadného vesmírného teroristu Johna Harrisona (Benedict Cumberbatch). Ten se po teroristickém útoku na archiv Hvězdné flotily ukrývá na nepřátelské klingonské planetě a hrozí, že se mu podaří rozpoutat ničivou válku, která může zničit celý vesmír. (Česká televize)
(více)Videa (36)
Recenze (1 553)
Těžko dokážu abstrahovat od emocionálního faktoru, protože podobně jako v případě předchozího dílu jsem se cítil jako doma a hltal Abramsem zmodernizovanou poetiku rigidní Federace a méně upnuté posádky vesmírné lodi Enterprise plnými doušky. V něčem je let do temnoty o něco méně suverénní než předchůdce - ten byl na prolog vlastně netypicky svižný, funkční, dynamicky propojený a chytrý. Budoval základy nové mytologie, skládal poklonu staré, úsporně črtal novou chemii postav. Pokračování se o poznání více lopotí s vysvětlením některých motivací a událostí, přičemž poslední instancí bývá deus ex machina, nebo odkaz mimo svět filmu (ke Khanovu hněvu, k seriálové epizodě "Space Seed", k prvnímu Abramsovu ST, k doprovodnému komiksu etc.). Díky tomu se Do temnoty může zdát jako nerdí encyklopedie s chabou logikou. Do jisté míry souhlasím, každopádně pokud abstrahujeme od občasné naivity, nevydařeně pointovaného dialogu a jisté řídkosti (nebo spíš uhýbavosti) scénáře, film jednoduše funguje. Elegantně zužitkovává nastolené motivy, chytře re-interpretuje známé události rastrem "změněné skutečnosti", přitom neopomíná pracovat s klíčovým prvkem nového ST: vztahem Kirka a Spocka. V mnohém je překvapivě sbližuje (otcovský motiv, hněv), přitom nepůsobí jen jako derivát původní filmové dvojice. Cumberbatch v roli Khana je zřejmě nejzdařilejším přepisem - dovedl skvěle spojit jistou lidskou křehkost s teatralitou Ricarda Montalbána, zároveň funguje jako katalyzátor: v něčem se blíží Spockovi (nadřazené fyzické i psychické schopnosti), v něčem zase Kirkovi (zjevná záliba v improvizaci a problémy se sebekontrolou a řádem), každopádně oba vystaví do situace, kdy musí přehodnotit svoje základní postoje a pohledy na službu. Naštěstí v ničem nepřipomíná "ničivé osudové" padouchy, které tak mistrovsky zkonstruoval Christopher Nolan, ale je vlastně v jádru staromódní (good old fashion revenge). Nový ST je především atrakce. Občas se zdá, že druhdy až obsedantní záliba v domýšlení a vykreslování, kterou prosluly trekové seriály, šla stranou a nahradila ji čistá dynamika. Přesto pozorovat nápaditost a dynamiku často paralelních a precizně vystavěných akcí přináší skoro infantilní rozkoš. Stejně jako zakoušet návaly nostalgie z povědomých scén, které se nově lesknou a přes jistý racionální kalkul stále fungují a obohacují nový příběh. Film, kde pro mě je vše na svém místě. Občas je poněkud záhadné, jak se to tam ocitlo, ale ST jednoduše nabídne dost na to, aby se s tím divák odkojený Rodenberryho světem smířil. ()
JJA včlenil do Star Treku také nějakou tu společenskou rovinu, především je jeho film ale opět tím vycizelovaným kouskem vyprávění, kde do sebe vše zapadne, což mě vede k myšlence, že nějaká ta disharmonie by občas neškodila. A příliš mnoho informací na začátku druhé třetiny filmu ubírá trošku na pozornosti. Jinak je to ale velmi osvěžující snímek i z toho důvodu, že v něm velmi jde o obyčejné chlapské přátelství. 90%. ()
Seriál Star Trek nikdy nepatril medzi moje must-see, keďže mama si toho času fičala na argentínskych telenovelách. Keď ale ostala niekedy poobede dlhšie v práci, tých pár častí som nikdy nevynechal. Ostanem teda len pri porovnávaní tohto a predošlého Abramsovho filmu a poviem len toľko, že ostal neprekonaný. Pokračovanie však predčilo moje očakávania a hlavne sa pridalo do výnimiek, ktoré potvrdzujú pravidlo, že pokračovania sú hovadina, ktorú zhovadia samotní tvorcovia. Čo je teda dôvod tejto malej kritiky? Je to najmä maličkými dierami v scenári. Bohužiaľ prvá časť nastavila latku tak vysoko, že padol svetový rekord. Našťastie sa scenáristom podarilo popracovať na veľmi vydarených zvratoch a okorenenie vtipnými momentami tiež nebol zlý ťah. Herecky trošku melodramatické, všetko výrazne potiahol Cumberbatch, ktorého záporák sa môže rovnať thorovskému Lokimu a Peter Weller po vyše 20 rokoch v skvelej forme a držím palec, nech ho to nakopne. Akcia bezchybná, vizuálne fascinujúce a som rád, že napriek prítomnosti tretieho rozmeru sa nezabúda aj na nešťastníkov, ktorí film nestihli v kine a neupiera sa pozornosť len na 3D, ale dá sa tak naplno vychutnať aj v 2D projekcii. 85%. ()
Další Star Trek má několik neskutečně úchvatných záběrů a vizuálně promakaných akčních scén. V tomhle je Abrams když ne průkopník, tak minimálně špičkový tvůrce. Nejsem nijak interesovaný předlohou, původním seriálem ani několika celovečerními filmy. Pohlížím tedy na toto universum zcela chladně a s odstupem. Pokud mám hodnotit ryze "filmově" a ne emocionálně, tak mi další díl Star Treku přijde jako vizuálně vyhlazený blockbuster s příjemným vyprávěním, rychlým dějem, bravurním záporákem a tím to v podstatě hasne. Nic navíc, žádné převraty v rámci žánru (např. ala MI3) apod. Necítil jsem osudové emoce, necítil jsem chuť pustit si to znovu. Vymazlený film za 200 milionů dolarů - no bodejť by také ne. Chtěl bych od toho více nežli jen dravé a oku lahodící dobrodružství. ()
Scenáristé neodolali. Upřímně bylo to až příliš lákavé, ale i tak klobouk dolů před Abramsem za to jak fanoušky chrání před jimi samými (důvtipné odlišnosti v trailerech) protože zná cenu dobrého tajemství. Příběh DO TEMNOTY je poctivý politický sci-fi thriller, dokonale pracuje s hlavními charaktery a vizuálně nebudí nic menšího než úžas. Vyvážený prostor dostává jak Kirk tak Spock. Odklon od primární linie způsobený Nerovým zásahem převrací některé události naruby a mění kontext určitých události, až z toho mrazí. Bojím se ale že si to příště už tvůrci nebudou moct dovolit. Tolik vychvalovaný záporák s ksichtem Benedicta Cumberbatche dostává své reputace jak psychicky tak fyzicky (jeho ruce jsou louskáčkem na lebky). A Peter Weller je hustej! - Kdybych tam byl já, co by udělal Spock? - Nechal by tě tam chcípnout. ()
Galerie (149)
Photo © Paramount Pictures
![Star Trek: Do temnoty - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/078/833/78833147_ea49d1.jpg)
Zajímavosti (53)
- Přibližně 30 minut filmu bylo natočeno na imaxové kamery. (gurmanfilmu)
- Podtitul filmu "Into Darkness" se velice podobá názvu knihy ze 70. let od britské novinářky Gitty Serenyové "Into that Darkness", která byla sepsána na základě rozhovorů s někdejším velitelem vyhlazovacího tábora Treblinka Franzem Paulem Stanglem. (M.Šalda)
- John Harrison (Benedict Cumberbatch) dal kapitánu Kirkovi (Chris Pine) vesmírné souřadnice 23-17-46-11, které byly zaznamenány jako poloha na oběžné dráze jednoho z měsíců Jupiteru. (Weasley)
Reklama