Reklama

Reklama

Sociální síť

  • Česko The Social Network - Sociální síť (více)
Trailer 2
USA, 2010, 120 min

Režie:

David Fincher

Předloha:

Ben Mezrich (kniha)

Scénář:

Aaron Sorkin

Kamera:

Jeff Cronenweth

Hrají:

Jesse Eisenberg, Justin Timberlake, Andrew Garfield, Brenda Song, Rooney Mara, Max Minghella, Armie Hammer, Joseph Mazzello, Melise, Natalina Maggio (více)
(další profese)

Obsahy(1)

Mark Zuckerberg je mladý student Harvardu, který je posedlý elitními kluby. Umí programovat jako nikdo, jeho povaha je velmi zvláštní, ale přesto geniální. Rozchází se s ním přítelkyně Erica a jeho reakce na sebe nenechá dlouho čekat. Na svém blogu na internetu ji okamžitě zesměšní a zároveň jen tak z nudy vytvoří server, na kterém se hodnotí atraktivita různých dívek ze školy. A protože Harvard nemá společnou ročenku, musí Mark hacknout weby různých kolejí a fotky z nich získat. Server slaví obrovský úspěch a připojuje se na něj během jediné noci stále více studentů. Tento postup se ale nelíbí správcům harvardské sítě, která pod tak obrovským náporem spadne. Na Marka čeká trest v podobě podmínečného vyloučení ze školy. Marka si ale díky tomu všímá trojice studentů, bratři Winklevossové a jejich společník Divya Narendra. Ti společně hledají programátora, protože chtějí vytvořit sociální síť studentů Harvardu.
Mark jim sice spolupráci slíbí, ale ve skutečnosti se rozhodne na projektu spolupracovat se svými přáteli. Finančního ředitele v tomto projektu by měl dělat Markův přítel Eduardo. Ten s nápadem souhlasí a zakládají Facebook. Mark na Eduarda žárlí, protože mu nabídne členství Markův vysněný elitní harvardský klub. Mark neustále ruší schůzky s bratry Winklevossovými a jejich společníkem a chlapci postupně zjišťují, že jejich programátor realizuje jejich plán bez nich. Naštvou se a nakonec se rozhodnou podat na Marka žalobu. Facebook se mezitím těší stále větší oblíbenosti a Mark se rozhodne, že je na čase začít expandovat i na ostatní vysoké školy v zemi.
Stále více uživatelů se připojuje, Mark s Eduardem přijímají další programátory na práci a Eduardo vkládá do společnosti kapitál. Eduardo soustřeďuje svůj zájem na potencionální investory, Mark tuto potřebu ale nemá a nesouhlasí s možností reklamy na Facebooku. Větší důležitost přikládá schůzce s mužem jménem Sean Parker, který kdysi založil dvě internetové společnosti. Mark je z muže na první pohled unesen, Eduardo jeho sympatie nesdílí. Nicméně se nechá přemluvit, aby zafinancoval pracovní výlet Marka a několika společníků do Kalifornie, kde by mohl mít Facebook podle Marka slibnou budoucnost. Eduardo má několik pracovních schůzek v New Yorku, takže netuší, že v Kalifornii se mezitím rozjíždí velká spolupráce mezi Markem a Seanem. Sean slibuje pomoc s rozšířením Facebooku na další kontinenty a nutno podotknout, že se mu to daří. Když tuto skutečnost zjistí i bratři Winklevossové, jsou vzteky bez sebe a jsou odhodláni Marka zničit... (TV Prima)

(více)

Videa (3)

Trailer 2

Recenze (1 925)

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Za vším hledej ženu. Narozdíl od toho "druhého" Facebooku je tohle nadčasové ve všech směrech, mimo jiné i díky tomu, že v tom o ksichtknížku jako takovou vůbec nejde (to by bylo ostatně poněkud předčasné). Ta tu zastává pouze roli berličky ne nepodobné roli wrestlingu ve Wrestlerovi. Mám neodolatelnou chuť zakliknout "To se mi líbí". ()

Traffic 

všechny recenze uživatele

Můj vztah k The Social Network (TSN) se rodil poměrně komplikovaně. Bezprostředně poté, co jsem film viděl koncem loňského roku v kině, jsem sice věděl, že jsem se setkal s něčím absolutně precizním a výjimečným, ale nedokázal jsem si nějak rozumně odůvodnit proč. Navíc jsem měl problém vyrovnat se s chladnou odtažitostí filmu, která je tu patrná víc než kdy jindy u Finchera, a také s poměrně náhlým koncem. Až napodruhé, kdy jsem věděl, do čeho jdu, to do sebe všechno zapadlo a je mi jasné, že TSN s časem už jenom poroste. Přestože by se v tuto chvíli mohlo zdát, že o tomto filmu už bylo řečeno vše, pokusím se přece jen o několik svých poznámek. ___________ Faktem je, že nerdi se sice už před časem nadobro stali součástí popkultury a plnohodnotnou cílovou skupinou, na kterou začal cílit i Hollywood, ale nikdy se jim nedostalo takového portrétu jako tady. Vezměme si, které postavy jsou nejvíce charakteristické pro tento fenomén: Sheldon z TBBT, Michael Cera (Scott Pilgrim a další, v podstatě všechny jeho role), některé postavy od Apatowa. Všechny nesou větší či menší komediální podtón, kde se sice berou v úvahu typické "nerdí" vlastnosti, ale buď se z jejich absurdního vyobrazení nepokrytě střílí, nebo se považují za slabost, kterou je třeba překonat (a např. získat holku). Eisenbergův Zuckerberg sice zdaleka není dokonalý a trpí těmi samými "charakterovými vadami" (neschopnost empatie, sociální neobratnost, pocit nadřazenosti, sklony k autismu), ale právě díky nim (ne navzdory) dokáže stvořit nový celospolečenský fenomén a mít navrch v soudních tahanicích. Je jenom logické, že principy, na kterých (teoreticky) fungují vztahy ve společnosti, dokáže odhalit a využít jich ten, kdo se jich neúčastní (nerd) a může tedy z odstupu vše pozorovat. Asociálnost vede ke kreativitě. V tomto ohledu je "Facebook movie" skutečně jistou aktualizací Občana Kanea, když klasický, ryze americký narativ "Rise to Power" (vzestup k moci) spojuje s dnešním zeitgeistem. ___________ Oblíbené klišé, které říká, že TSN zároveň vystihuje, jak v novém století komunikujeme, je do určité míry zcela jistě pravdivé. Neuvěřitelně svižné dávkování informací dosahuje vrcholu v jedné z úvodních sekvencí, kdy Zuckerberg programuje Facemash a zároveň o tom bloguje. Jeho multitasking se zrcadlí v kulometné rychlosti střihu a monologů, které obsahově ani kvantitativně nelze pojmout a ani to není režisérovým cílem. Podobně formálně radikální byl i Gamer, jehož nepřehlednost rychle po sobě jdoucích záběrů téměř vytvářela nový estetický tvar a symbolizovala nemožnost se plně orientovat v zahlceném virtuálním prostoru. Ve filmu je také neustále přítomná síla mediální reality, která má v době maximální propojenosti lidstva nebývalý dopad na realitu fyzickou. Hrdinové filmu (především ústřední trio Saverin, Parker a Zuckerberg) tak musejí bojovat nejen sami se sebou, ale také se svým mediálním obrazem, který může jednoduše zničit vše, co do té doby budovali. ___________ Nezvykle minimalistické herectví Eisenberga se soustřeďuje v závěrečném záběru, kde se v jeho obličeji neobjevuje žádný náznak konkrétní emoce a naopak se zde nechává volné pole pro diváka, od kterého se očekává aktivní spoluúčast a záměrně se zde ponechává interpretační nejednoznačnost. ___________ (Bonusové DVD rulez) () (méně) (více)

Reklama

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Je to snadné. Když harvardskému nerdovi nejde sport, začne si honit místo něčeho jiného jedničky a nuly, aby připoutal mládež po celém světě k počítači a udělal z některých podobné sociopaty, jako je on. A máme tu pohnutou true story vizionáře nové generace. Nebo snad říci degenerace..? Lehce přikrášlené drama o zparchantěném zplození, prvních dětských nemocech, rodičovských půtkách a právních přích ohledně určení otcovství v případě jednoho dolary čím dál tím víc vyměšujícího Sociálního Netvora. Monstra, které se přes původní úmysl snadněji si vrznout změnilo v žrouta času, jenž izoluje lidi od nevirtuálního života, ba co navíc, žere už i malé děti.. V Columbia Pictures chytře vycítili velký zisk za poměrně nízkou investici a vsadili na jistou kartu. Eso Fincher se v "Praxi velkého třesku" drží narativního stylu Zodiaca, leč kulometné konverzace, nevýrazné herecké výkony (ten veslař - Terminátor s hlasem boha Ra z Hvězdné brány, co má digitálně přidanou hlavu na druhém dvojčeti, to bylo proboha co?) a až příliš velká režisérská rutina, kterou jen občas rozčísl T.Reznor, mě nechaly zcela lhostejným a jak si tak ti hoši přerozdělovali akcie, napadlo mě, jakpak je asi placený chirurg za transplantaci srdce, nebo hasič, co vynese dítě z hořícího domu. Asi hůř, ale můžete si ho přidat do Přátel, že jo.. ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Film o Pomovi a vzniku CSFD. ____ Pět důvodů k radosti: 1, Pravičák by z toho udělal zdrženlivou moralitu o podezřelým individuu, který podemílá tradice judaisticko-křesťanské kultury, levičák zas trapně ohraný střet zlého systému a krásného jedince. Fincher, respektive Sorkin taková klišé odmítá. Zajišťují dostatek kyslíku v bahnitém kalu, jímž se uvažování filmařů obvykle ubíhá, a nechávají na divákovi, aby si udělal vlastní názor. 2, Stejně neutrálně vyznívá střet Zuckerberg, Saverin a Winklevossovi. Ve filmu není postav kladných, ani záporných (faktem ovšem je, že vyvážit tři a více postav je lehčí než dvě, kde jedna nutně dominuje). Obrovské pozitivum. 3, Digitální kamera. Spolu s Miami Vice je Social Network asi největším triumfem digitálu, potažmo světlocitlivých čipů, které se obejdou bez předimenzovaného osvětlovacího parku. Tvrdí-li Fincher ve slavným citátu, že nikdy nechodil na filmovou školu, protože to nepotřeboval, a co je režie, zjistil, když se stmívalo a on potřeboval stihnout ještě tři scény, je to vlastně přesně obráceně – Finchera nestraší východ měsíce, nýbrž jeho západ. Fincher je prostě jeden z těch, který by do Ceckatýho tornáda, baru z Rodriguezova rozvernýho grindhouseu, který má otevřeno od soumraku do úsvitu, nikdy chodit nemohl, páč tehdy dělá. 4, Trent Reznor. Atticus Ross. 5, Social Network drží historický rekord za největší počet dialogů, který se kdy objevil v jednom filmu, což souvisí s největší inovativností Finchera, rozvedenou už u Zodiaca, kterou je skutečnost, že své filmy nedělí na jednotlivé scény, ale na obrovský kontinuální dvouhodinový pásmo bez ostrých přechodů. Díky tomu, že neztrácí čas uvozováním a ukončováním každé scény a že na rozdíl od stylisticky příbuzného Scott Pilgrima na rafinovaný přechody a audiovizuální můstky nijak neupozorňuje, jsou jeho filmy čílý a neklidný jako tykadla hmyzu, jak černá díra, v níž je obrovské množství hmoty stlačeno gravitací do velmi malého objemu. Ale takový už Fincher je. Bůh ví, od koho má tu nepokojnou krev. ____ Smím-li porovnat Avatara, Počátek a Social Network, tak Avatar i Počátek jsou progresivnější filmy, první technologicky, druhý scenáristicky. Spíš než filmy bychom mohli mluvit o osobních projektech za velké peníze, které odrážejí povahu svých tvůrců – Cameronovu inklinaci k technice a Nolanův „doktorát" z literatury. Ovšem divácky stavím nejvýše Social Network. Jednak Fincher nestaví technické a mediální aspekty kinematografie tak na odiv, respektive je rozpouští v příběhu, druhak dosáhnout mety filmař-vypravěč je více než být filmař-technik či filmař-literát, je to ta největší meta, která ční nad oběmi předešlými, neboť být vypravěč znamená být zároveň-inherentně technik a literát, ale obráceně to už neplatí. ()

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Rozmach ksichtovníku je živoucím důkazem, že občas z hovna bič upleteš a ještě s ním pořádně zapráskáš. Když se to dokáže prodat, jde kritika stranou. Totéž ovšem platí i o člověku, který takovým bičem mrská. Když už tu užívám tento příměr, neodolám to říct na plnou hubu. Z hovna jsi a v hovno se obrátíš, bez ohledu na miliardy. Koukám, že koncentrace trusového výrazu příliš narostla, rozředíme to proto novou emisí, kde se vyjádříme k filmu jako takovému. Sevřené vyprávění, důraz na herectví a naprostá jistota výrazu. Fincherův perfekcionismus opět sklízí úspěch, po poměrně slabém (ne filmařsky) Benjaminu Buttonovi tak divák dostává další filmovou lahůdku. Film je přesvědčivá studie charakteru, netroufám si ovšem říct, jestli je Zuckberg prototypem uživatele, který sice neumí jednat s lidmi tváří v tvář, ale svůj profil updatuje. Během filmu mě napadlo srovnání Zuckberga s jiným výrazným jedincem, Larry Flyntem. Oba se výrazně zapsali do svého oboru, ale kde je Larry Flynt až překvapivě sympatickým člověkem neodtrženým od reality, je Zuckberg výrazně inteligentní, leč uzavřená a nepříjemná entita (byť občas vyplodí dokonalý postřeh). ()

Galerie (73)

Zajímavosti (71)

  • Eduardo Saverin (Andrew Garfield) nebyl až taková oběť Zuckerbergovy (Jesse Eisenberg) hamižnosti. Film je založený na knize Bena Mezricha „The Accidental Billionaires“, jejíž vznik Saverin podle všeho inicioval. Obsahuje nejen celé kapitoly, které jsou téměř beze změny zfilmovány (Zuckerberg jde v županu za investory, scéna Saverinova odchodu z firmy apod.), ale především pohled na celý případ tak, jak ho viděl Saverin. Mimo jiné se zde ale nepíše o tom, že v okamžiku, kdy Saverin odstřihl společnou firmu od peněz, musel Zuckerberg táhnout provoz ze svého, případně, že si na Facebook bez vědomí svého přítele dával reklamu na vlastní soukromé projekty. (Lex Luthor)
  • V rámci svojho výskumu si Jesse Eisenberg (Mark Zuckerberg) prečítal kópiu prihlášky Marka Zuckerberga na vysokú školu. Zuckerbergova esej bola zameraná na jeho lásku k šermu, takže Eisenberg absolvoval tento šport niekoľko hodín. Rýchlo si uvedomil, že to ovplyvnilo jeho držanie tela a spôsob, akým sa pohyboval, a tieto vedomosti aplikoval na zobrazenie jeho postavy. (WalterIK7)

Související novinky

Fincher chystá film se scenáristou Sedm

Fincher chystá film se scenáristou Sedm

24.02.2021

Tak se zdá, že starý dobrý David Fincher se přece jen vrací. Režisér pecek jako Sociální síť či Zodiac totiž nejenže chystá nový film, zároveň se ale bude jednat o temný thriller z pera scenáristy… (více)

Příběh GameStopu na velkém plátně

Příběh GameStopu na velkém plátně

01.02.2021

Studio MGM zakoupilo práva na chystanou knihu The Antisocial Network od spisovatele Bena Mezricha. Ten přitom knihu oznámil na konci minulého týdne, a to přesto, že její příběh vlastně stále probíhá… (více)

Jak to vypadá s pokračováním Sociální sítě?

Jak to vypadá s pokračováním Sociální sítě?

08.10.2020

Snímek Sociální síť Davida Finchera a Aarona Sorkina patří mezi jedny z nejlepší životopisných dramat vůbec. Právem taky získal tři Oscary za Adaptovaný scénář, Střih a Hudbu skladatelů Trenta… (více)

Dočkáme se pokračování Sociální sítě?

Dočkáme se pokračování Sociální sítě?

13.01.2019

Jen málokterý film se může chlubit tak perfektní kombinací režiséra a scenáristy, jako byla Sociální síť z roku 2010. David Fincher (Sedm, Zodiac) a Aaron Sorkin (Pár správných chlapů, Steve Jobs)… (více)

Reklama

Reklama